Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (214 meningen)
Yasmin (194 meningen)
YAZ 24+4 (133 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-05-2018 | Vrouw | 45
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ben 5 jaar geleden overgestapt van Mersilon naar deze pil. Sins ik deze pil gebruik was ik niet meer dezelfde, van vrolijk en positieve springen in het veld, een saaie chagrijn. Ik ben een vrouw van 45 jaar en heb geen relatie meer, dus op een gegeven moment zag ik het nut van de pil innemen ook niet meer in omdat ik ook geen gemeenschap meer heb. Ben dus een maand ges[lees meer...]topt ermee, vond het wel een beetje eng omdat ik een leeftijd heb waar de overgang ook op de loer ligt. Ik heb me in die maand nog nooit zo gelukkig gevoelt nergens last van en ik was weer de vrolijke mafketel die ik vroeger was. Anyway de maand daarna toch weer begonnen ermee omdat mijn vriend en ik weer contact hadden met elkaar, zekere voor het onzekere, en ja hoor daar was de chagrijnige heks weer. Om een heel lang verhaal kort te maken, ABC IK KAP ERMEE, wat een ellendig spul is dit zeg het beïnvloed gewoon mijn leven. Geen aanrader dus. Vanaf nu lekker ontpillen en die troep hoef ik niet meer in mijn lijf zeker deze pil niet. Ik ben wel geschrokken van alle reviews, maar heel veel puzzel stukken vallen op zijn plaats in mijn beslissing. dank daarvoor dames.

03-05-2018 | Vrouw | 29
Bloedarmoede
Ze zouden dit medicijn niet mogen voorschrijven. Begin hier nooit aan wat een ellende. Ik ben normaliter altijd een energiek en positieve persoon, maar werd in een keer zo somber van dit medicijn. Zogenaamd is dit de beste pil met de minste bijwerkingen. Ja hoor ik heb me nog nooit zo rot gevoeld. Enfin, ben een week gestopt en gaat weer super gelukkig! Liever PMS dan dit![lees meer...]!!

01-05-2018 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik ben door dit product nog nooit zwanger geraakt. Dat is dan ook het enige positieve aan deze hele pil. Vanwege het huidige zorgstelsel krijg ik elke keer een andere pil, die wellicht dezelfde hoeveelheid hormonen bevatten, maar wel andere hulpstoffen waar ik niet goed op reageer. "Pech" volgens de huisarts en de apotheek. Overigens wel lastig om een recensie te plaatsen [lees meer...]voor dit middel omdat dus elke variant van deze pil weer andere hulpstoffen heeft en daarmee andere bijwerkingen.

23-04-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik las laatst online veel negatieve berichten over deze pil, maar zelf slik ik deze al 7 jaar met heel veel tevredenheid. Reden voor gebruik is natuurlijk zwangerschapspreventie, en dat doet hij heel goed. Heb daarnaast van mezelf een onregelmatige cyclus, maar met deze pil valt het heel gemakkelijk te reguleren. 3 weken niks, 1 week ongesteld. Vaak maar 4 of 5 dagen een l[lees meer...]ichte bloeding, wel natuurlijk hoofdpijn, buikpijn en pijn in m'n onderrug, maar veel minder dan zonder pilgebruik. De bijwerkingen die andere noemen (stemmingswisselingen, extreme moeheid, enz.) heb ik nooit gemerkt.

12-04-2018 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Na 10 jaar een spiraal gehad te hebben besloot ik om de pil te gaan gebruiken. Mede vanwege kinderwens op korte termijn. Ik pas één week bezig maar ik voelde me zo slecht de afgelopen week dat ik de link ging leggen met de pil waar ik net mee begonnen ben. Nu ik alle recensies lees ben ik blij dat ik nu de link al heb gelegd. Ik voelde me richting het depressieve afgelop[lees meer...]en dagen en dat baarde me natuurlijk zorgen want waag kwam het vandaan? Mijn vriend merkte het ook aan me en ik stop er per direct mee. Dan maar andere voorbehoedsmiddelen gebruiken. Als ik daardoor beter in mijn vel zit. Ben wel geschrokken van alle reacties die ik las, vroeger had ik de microgynon en daar nooit last van gehad.

05-04-2018 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
Na ongeveer een jaartje gestopt te zijn met deze pil, toch weer begonnen vanwege zeer ernstige menstruatiepijn en PMS. Na enkele dagen kreeg ik pijnlijke borsten, gelukkig verdwenen deze alweer snel. Daarna voelde ik me 2 weken prima, vervolgens kwam er een extreme vermoeidheid opzetten die niet meer is overgegaan. Continu doorbraakbloedingen/ongesteld met buikkrampen, hoo[lees meer...]fdpijn en 's ochtends moe wakker worden met hoofdpijn en een drukkend gevoel op maag/darmen. Ik ga snel de huisarts bellen op zoek naar een andere oplossing want zo moe en lusteloos wil ik mij niet meer voelen.

03-04-2018 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Op mijn 17e begonnen met de pil en ik bleek erg gevoelig voor de hormonen. Elke pil leidde tot braken, totdat ik op deze pil van fabrikant Wecare ben overgestapt. Eerste pil waarvan ik niet hoefde te braken. Tot mijn 22e gebruikt en al die jaren last gehad van vage klachten als duizeligheid, misselijkheid en vermoeidheid. Uiteindelijk op mijn 22e besloten te stoppen al[lees meer...]s 'test'. Ik voelde me zonder pil meteen stukken beter, maar kreeg last van ernstige acné. Ondanks het feit dat deze pil niet werkzaam schijnt te zijn tegen acné, heb ik tijdens het gebruik nooit last gehad van acné en begon dit pas toen ik met de pil stopte. Ik neig er dus naar opnieuw te starten met deze pil, om te testen of de acné weer verdwijnt.

12-03-2018 | Vrouw | 25
Buikpijn
Ik ben rond mijn 14e begonnen met deze pil. Ik kon dagen plat liggen door mijn ongesteldheid en met deze pil is mijn ongesteldheid een stuk draaglijker geworden. Let wel dat deze pil redelijk sterk is en daarmee ook de bijwerkingen. Het eerste half jaar een lichte depressie gehad, maar deze is gelukkig daarna weer verdwenen. Blijvende bijwerkingen zijn pijnlijke borste[lees meer...]n, sneller hoofdpijn en een laag libido. Mijn huisarts raadt me aan deze pil te blijven gebruiken - ook gezien ik geen spiraaltje wil gebruiken en een pessarium een onding vind. Nu maar hopen dat de mannenpil snel op de markt komt, dan mag mijn vriend eraan geloven ;)

02-03-2018 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik heb m'n dochter na start van pilgebruik in half jaar tijd zien veranderen van positief en vrolijk naar een neerslachtige en onzekere dame. Na ca. half jaar pil gebruik kwamen de problemen pas echt: veelvuldig en zeer plotseling wegraken (flauwvallen). Uitgebreid cardiologisch en neurologisch onderzoek bracht niets aan het licht. Situatie had veel impact op dagelijks l[lees meer...]even: niet meer autorijden o.a., angst en onzekerheid. Na aantal maanden zelf besloten te stoppen met pil gebruik en te ervaren wat het effect zou zijn. Sindsdien niet meer flauwgevallen en ook mentaal knapte ze weer snel op en zit ze weer veel beter in haar vel. Onze conclusie: deze pil is levensgevaarlijk en zou verboden moeten worden !

17-02-2018 | Vrouw | 21
Acne/puistjes

15-02-2018 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
Prima geneesmiddel. Ik ben deze pil gaan gebruiken omdat ik veel en hevig bloedde, en toen ik de pil gebruikte had ik na een paar maanden al daar geen last van. De enige bijwerking die ik had was dat tijdens de eerste strip ik bloedde tot na mijn eerste stopweek (28 dagen lang.) Verder alleen maar lof. Na het stoppen met de pil had ik direct weer een normale cyclus van 3[lees meer...]0 dagen. Met dit medicijn heb ik als anticonceptie geen ervaring! Helaas heb ik met het gebruik van deze pil moeten stoppen omdat er onderzoek loopt naar de invloed van ethynylestradiol op iets met reuma en er aanwijzingen voor zijn dat de pil een negatief effect heeft op artrose/reuma vergeleken met lichaamseigen oestradiol.

12-02-2018 | Vrouw | 23
Zwangerschap
Pil doet goed zijn werking. Alleen de bijwerkingen zijn minder. Flinke hoofdpijn tot bijna migraine aan toe. Misschien ook wel de ziekte van crohn eraan over gehouden. Daarna overgestapt op het kyleena spiraaltje.

05-02-2018 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15MG)
Sinds ik begonnen ben aan deze pil merk ik onwijs veel verschillen aan mezelf (zowel fysiek als mentaal) waarvan ik erg geschrokken ben. Zo had ik de eerste paar maanden extreem veel last van moeheid en neerslachtigheid. Deze twee klachten verdwenen iets op de achtergrond maar helaas merkte ik ook op dat ik ontstekingen op mijn wangen kreeg, die ik nog nooit eerder heb ge[lees meer...]had en zich nu ook lijken te vermenigvuldigen in een zeer korte tijd. Ook heb ik nu dagelijks hoofdpijn en ben ik zeer geïrriteerd en huil ik veel sneller. Waar ik ook erg van geschrokken ben, is dat mijn libido zeer laag tot bijna niet bestaand beschouwd kan worden. Dit is ontzettend naar voor zowel mezelf als mijn vriend en heb ik het gevoel dat ik een groot deel van mezelf kwijt ben sinds ik met deze pil begonnen ben. Een definitieve afrader dus!

28-01-2018 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ongeveer een half jaar geleden begonnen aan deze pil op aanbeveling van de huisarts, omdat ik van mijn acne afwilde. Na een aantal weken begon de acne te verergeren. Ik kreeg ze voornamelijk op mijn kin en wangen (wat ik nooit eerder heb gehad). Deze waren ook erg groot. Ook een libido van 0.0 en erg snel geïrriteerd, constant nerveus en dagenlang depressief. Nooit aa[lees meer...]n deze pil beginnen!

25-12-2017 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik ben op mijn 16e begonnen met de pil. Nooit klachten gehad, alles ging goed. Op mijn 21e hiermee gestopt omdat ik toch geen vriendje had, en vond het onnodig om hormonen in mijn lichaam te stoppen zonder reden. Toch begin dit jaar weer gestart ivm geslachtsgemeenschap. Ik voelde mij na 2 weken minder vrolijk, had nergens zin in en vond alles stom en negatief. Ik zat niet[lees meer...] lekker in mijn vel en vond het leven niks aan. Ook was ik heel kattig tegen mensen om mij heen en kreeg ik huilbuien zonder reden. Ik had geen zin meer in seks en had vaker hoofdpijn. Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan en overgestapt op de orginele Microgynon 20. De klachten werden iets minder, maar gingen zeker niet weg. Nu heb ik besloten om er helemaal mee te stoppen en ben ik mezelf weer..

22-12-2017 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Op advies van de huisarts slik ik deze pil 3 maanden aan één met 1 stop week ertussen. Geen last van bijwerkingen en mijn acné is verminderd. Alleen in de stopweek vlamt dit op. Geen last van bijwerking.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum