Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (207 meningen)
Yasmin (183 meningen)
YAZ 24+4 (128 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

24-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Als tiener was mijn menstruatie erg heftig; was een paar dagen echt beroerd, viel soms bijna flauw, dagenlang veel bloeden. Toen ik een vriendje kreeg, wilde ik de anticonceptiepil. Huisarts schreef me deze voor. De pil deed tien jaar lang wat hij moest doen: ik werd niet zwanger, kon menstruatie regelen (werd 4x per jaar ongesteld want ik slikte drie maanden door), bloede[lees meer...]n en krampen werden minder. Na tien jaar ging ik me echter afvragen of ik mezelf nog wel was en was ik de hormonen zat. Toen gestopt met de pil en een koperspiraaltje genomen. Was een erg goede keus. Het enige jammere is dat ik meer bloed (logisch wel) en ik mijn menstruatie niet meer kan regelen. Ik heb echter minder krampen dan tijdens de pil. Belangrijker voor mij nog: ik heb weer het gevoel dat ik leef! Al na een paar weken had ik het gevoel dat 'de mist was opgetrokken'. Ik heb het nooit beseft, maar de pil had mijn emoties en stemming echt vlak gemaakt. Ik had daarvoor het gevoel er niet echt bij te zijn in het hier en nu en dingen te ervaren. Net of er dus een soort mist om me heen had gehangen al die tijd die alles wat somberder maakte en doffer. Ineens leek de zon weer echt te schijnen en ik werd vrolijker en genoot meer van alles. Ik zit zoveel lekkerder in mijn vel. Ook op seksueel vlak ging het er op vooruit. Hiervoor bleef alles, ondanks zin soms, lang droog en had het veel tijd nodig om 'op te warmen'. Nu gaat het als een speer. Bizar dat het zoveel uitmaakt. Als ik dit allemaal eerder had geweten, was ik misschien nooit aan de pil begonnen. Dat ik nu elke maand ongesteld ben, neem ik voor lief. Ik ben weer mezelf!
14-05-2019

Menstruatiepijn

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met het slikken van deze pil. Toen ik hiermee begon had ik een maand lang buikpijn. Toen ben ik een half jaar geleden even gestopt met de pil, gewoon om te zien wat voor effect dat zou hebben. En toen kreeg ik enorm veel acne en veel meer last van mn ongesteldheid (dat was minder tijdens de pil), dus ik ben weer begonnen. Maar ivm met de acne[lees meer...] zit ik er over te denken om Yaz te gaan slikken. Overall wel een goede, betrouwbare pil, maar voor mij werkte die niet.
13-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Het product is effectief, want niet zwanger geworden. Maar ik ben heel lang erg vergeetachtig geweest en daardoor heb ik niet optimaal kunnen functioneren, ook niet op mijn werk. Het was ook niet continu heel ernstig te noemen. Maar de laatste periode dat ik deze pil gebruikte was het echt abnormaal. Ik dacht echt dat er iets goed mis was met mijn hersenfuncties. Als je he[lees meer...]t ene moment denkt: "oh, dit moet ik even opschrijven". Je pakt een pen en het volgende moment ben je het al kwijt. En je komt er echt niet meer op. Gedachten of woorden die tegen je gesproken werden, leken op wolkjes weg te zweven. En letterlijk zo weer je andere oor uit. Als de telefoon ging, en ik mijn werk onderbrak om het gesprek te nemen. Wist ik naderhand niet meer welke taak ik voor het gesprek uitvoerde. Ik kon gewoon niet meer op mezelf vertrouwen. Ik heb het weleens bijgehouden wat ik zoal vergat. Dat waren in 2 dagen wel iets van 15 dingen. Uiteindelijk overgestapt op een andere pil. En na enkele dagen waren de klachten over. Ik ben weer in controle, en in staat mezelf te organiseren. Dat ik hier jaren mee doorgelopen heb, en nooit iets ondernomen heb..... Het zal ook wel iets van schaamte zijn geweest, je wilt niet aan jezelf en de buitenwereld toegeven dat je bovenkamer niet goed functioneert. Maar zo blij dat ik van deze vage klachten af ben. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik kon destijds geen soortgelijke klachten terugvinden bij deze pil.
11-05-2019

04-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik was blij met de pil, weinig bijwerkingen, maar vergat hem vaak. Daarom ben ik overgestapt naar de kyleena spiraal.
28-04-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik deze pil al een aantal jaar , ik was wel altijd gevoelig voor spanning maar dat trok weer weg, nu ben ik al ruim 5 weken erg gespannen, vooral als ik weg moet en durf amper meer uit huis te gaan om wat te doen met vrienden. Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik? Ik ben nu paar dagen gestopt met de pil en ik hoop dat ik me er beter door voel
08-04-2019

Endometriose

effectiviteit op endometriose weet ik niet, is niet getest in die periode.
08-04-2019

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Ik werd niet meer ongesteld maar had wel regelmatig hele erge pijn aan m’n baarmoeder. Soms zo erg dat ik niet kon staan of lopen erdoor. Toen kreeg ik te horen dat ik PCOS had en het dan normaal was dat m’n menstruatie uit was. Ook heb ik al vanaf m’n 11de last van acne waar ik graag vanaf wilde. In deze periode (vanaf m’n 16e) was ik ook erg depressief. Ik begon dus met [lees meer...]m’n pil toen ik 16 jaar was, en het had zeker niet het gewenste effect. Mijn depressie werd alleen maar erger, ik kwam amper m’n bed uit en normale dagelijkse dingen werden enorme obstakels voor me. Ook kreeg ik acne op de rechterkant van m’n kin, aan de puistjes kwam geen einde elke dag zaten er nieuwe en ik kon ze voelen branden als ze vol zaten. Ongeveer een half jaar later bedacht ik me dat de puistjes begonnen toen ik ook begon met deze pil slikken, ik ben toen gelijk gestopt met deze pil en ja ja weg waren de verschrikkelijke brandende puistjes op m’n kin! Mijn depressie werd ook veel minder heftig, minder last van moodswings. Wel ging mijn menstruatie weer uit maar ik ben de yaz-pil gaan gebruiken en die is veel fijner voor mij, helpt ook enorm met m’n huid!
27-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Deze pil heb ik vorig jaar vanaf sept 2018 tot halverwege jan 2019 geslikt. Even gestopt vanwege een ander voorval! Eind feb weer gestart en meteen viel ik terug in Mn oude negatieve patroon van de maanden ervoor tijdens gebruik van dit medicijn. Ik kreeg geen enkel positief lichtpunteer en dit terwijl ik een tevreden mens ben, heb voor mijn gevoel alles redelijk goed voo[lees meer...]r elkaar. Zo Mn zorgen maar dat is te overzien. En nu de afgelopen 1,5u is er geen dag voorbij gegaan of ik heb wel gedacht ik stop ermee ik wil op deze manier niet leven. Wat een moeilijk iets is dit om je gevoel uit te leggen. Totaal geen moment meer gehad om nog positief te denken. Opgejaagd, paniek, zenuwachtig, vreetbuien, abnormaal zweten vooral s’nachts maar t ergste is de gedachten dat je niet meer wil leven, verschrikkelijk zeg!! Ik ben er accuut mee gestopt en merkte na de eerste dag zonder al gelijk een verschil. Binnen 2 weken ben ik 3,5kg aangekomen volgens mij ook door t vasthouden van vocht! Fijn dat t voor sommige mensen een uitkomst biedt maar ik slik t nooit meer. Ik kan niet goed onder woorden brengen wat een naar gevoel mij dit medicijn heeft gegeven. Ik ga terug naar de gynaecoloog natuurlijk om dit te vermelden. Het was t laatste probeersel, wat hierna volgt zie ik wel, maar nooit hormonen meer.
21-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Nooit zal ik meer dit anticonceptiemiddel gebruiken. Wat een vreselijke weken zijn het geweest. 6 dagen pil geslikt, gestopt en pas 2 weken erna weer enigzins normaal voelen. Wat een troep zeg.
18-03-2019

Overgang

Vanwege de overgang en ernstige menstruatie heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, om mijn cyclus weer normaal te krijgen. Alleen wat een drama zeg. De eerste week ging prima, voelde me goed, en daarna kwam de hoofdpijn, ik kreeg een steeds korter lontje, hele hoge hartslag (normaal 65 nu gemiddeld 85!), geen fut, slapeloosheid en ga zo maar door. Na de stopweek toch we[lees meer...]er gestart op aanraden van de huisarts, maar ik ga er nu mee stoppen (3 dagen voor einde tweede strip), want ik voel me belachelijk beroerd, en slaap gewoon niet meer. Voor ik startte met deze pil had ik hier geen last van! Overigens hoef ik hem niet te slikken voor anticonceptie, want ik ben gesteriliseerd. Ook ben ik in twee maanden 5 kilo aangekomen, terwijl ik bijna geen eetlust heb, en dus slecht eet. In het verleden (tot 10 jaar terug ongeveer) altijd microgynon gehad, en nooit bijwerkingen gehad.
19-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Rond mijn 13/ 14e begonnen met deze pil. Altijd goed gegaan, wel altijd al een hele lage libido door deze pil. Nooit ergens last van gehad maar nu ong 1.5 jaar toch last van erge dipjes als ik de laatste week slik. Ook echt me om alles druk maken. Dat is niet altijd maar wel elke maand dat ik een soort "aanval" krijg van gevoelens. Het is echt vreselijk, daarom van de week[lees meer...] een afspraak maken bij de dokter.
12-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

In 2017 weer begonnen met deze pil,welke inmiddels van een andere fabrikant was dan voorheen, na 2 jaar niet te hebben geslikt. Recent weer gestopt, had steeds vaker tussentijdse bloedingen, op het laatst continu, steeds minder sexdrive,en mentaal ging het helemaal mis: stemmingswisselingen als een pingpong-bal, algeheel depri gevoel terwijl je het gevoel hebt;"dit gaat [lees meer...]ben ik niet" en in dat ruime jaar erg aangekomen ondanks onveranderd eet en leefpatroon. Van zelfverzekerd naar onzeker-angstig-depri. Inmiddels 3 weken gestopt en de bloedingen zijn vrijwel gelijk gestopt,ik voel me elke dag helderder, energieker worden, alsof een grijze deken weg trekt en de lust is ook weer duidelijk terug aan het komen ;-)
06-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruikte deze pil (Mylan) de afgelopen 5 jaar zonder problemen, echt een top pil. Maar helaas moest ik in november 2018 switchen aangezien hij niet meer leverbaar was. Maar ik raad echt iedereen deze pil aan ik heb hem van mei 2014 tot november 2818 doorgeslikt (geen stopweken) zonder doorbraak bloedingen te hebben gehad. Nooit last gehad van de bijwerkingen en mijn hu[lees meer...]id was erg rustig. Ik hoop dat hij spoedig terug leverbaar wordt, want over mijn huidige pil ben ik niet te zeggen
05-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik lees allemaal verhalen over depressie en angst tijdens het slikken van deze pil, maar ik heb van nature een angststoornis en deze is juist grotendeels verdwenen door deze pil. Daar kwam ik achter toen ik stopte met de pil en weer mega angstig werd. Ik ben dus maar weer begonnen, voel me beter met pil. Afgezien van hoofdpijn in de stopweek. Het kan dus ook anders!
14-01-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil ongeveer 5 jaar geslikt. Eerst was ik erg tevreden, weinig bijwerkingen. sinds 1.5/2 jaar geleden begon ik me steeds meer somber te voelen, zonder specifieke reden. Misschien goed om erbij te vermelden dat dit gewoonlijk helemaal niets voor mij is. Ik wist dan ook niet waar het aan lag. Ook begon ik steeds meer last te krijgen van stemmingswisselingen en he[lees meer...]el veel paniek in mijn hoofd/lichaam om hele kleine, simpele dingen. Ik kon me letterlijk overal helemaal ziek van piekeren, terwijl ik dit nooit heb gehad. Daarnaast nam mijn zin in seks ook enorm af en was dit alleen weer normaal (net als alle bovenstaande klachten) als ik in mijn stopweek zat of mijn pil niet slikte. Hierdoor heb ik dan ook besloten over te stappen naar een Kyleena spiraal die ik over een week ga laten zetten omdat hier veel minder hormonen inzitten die alleen werken in je baarmoeder, en niet in je hele lichaam, zoals bij de anticonceptiepil.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum