Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (212 meningen)
Yasmin (190 meningen)
YAZ 24+4 (130 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-07-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Kreeg deze pil voor heftige menstruatie,heb het twee weken gebruikt maar zo naar ervan. Last van gespannen gevoel in je lichaam,angst /paniek en zweetaanvallen. Heb huisarts gebeld en gezegd ik stop ermee ,dit is niet te doen dan maar erger menstrueren maar zo ga ik niet verder . Ben ook in de overgang dus werkt het ook anders ,maar voor mij deze pil niet meer wat een [lees meer...]troep.
15-07-2019

Onregelmatige menstruatiecyclus

Na t slikken van deze pil heb ik heel erg last van spanning en stress de laatste tijd om de kleinste dingen. Ik kan om de kleinste dingen al gaan piekeren waar geen enkele reden voor is. Ik heb heel erg last van stemmingswisselingen en hele erge dipjes. Ook ben ik een aantal kilo aangekomen.
08-07-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Waardeloos! Werd door de apotheker zomaar overgezet van de originele Microgynon naar deze 'zelfde' pil. Direct veel last van ernstige bijwerkingen. Ernstige haaruitval, zeer veel zweten, niet normale humeur schommelingen, gewrichtspijnen, en ga zo maar door. Jaren volgehouden zonder te beseffen waar het aan lag. Toen mijn man werd geholpen, kon ik van de pil af en langzaam[lees meer...] verdwenen de klachten en werd het mij helder. Daarna nog een tijdje microgynon 20 geslikt (ivm ernstige menstruatie, daar werd het minder van) welke veel minder bijwerkingen gaf. Moest wel elke keer bij de apotheek duidelijk zeggen dat het beslist de Microgynon moest zijn en niet die andere... :-( Zo erg hetzelfde zijn ze echt niet, die twee merken. Dat heb ik aan den lijve ondervonden.
03-06-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Een halfjaar geleden ben ik begonnen met dit merk. (Omdat er een tekort was aan ‘de pil’ in Nederland) En heb toen meteen voor een halfjaar meegekregen. Ik was -voordat ik dit merk gebruikte- altijd op een mooi gewicht, had veel energie en was gelukkig met mijn eigen lichaam en met mezelf. Na een paar maanden kwam daar verandering in, ik kwam bijna 10 kilo aan (ook m[lees meer...]et sporten en dieet) raakte sneller uitgeput, en kreeg vaker en sneller stress. Nu slik ik dit merk een halfjaar en ik ben er helemaal klaar mee. Heb er dus ook voor gezorgd dat ik het merk wat ik voor dit merk gebruikte volgende week weer mee begin. Ik ben er ongelukkig van geworden en gun dit niemand!! Ik wil mijn oude ik weer terug en door te stoppen met deze pil ben ik een grote stap in de goeie richting!!
31-05-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Heb jaren lang koperspiraal laatste jaar had ik probleem met onregelmatig bloedingen op advies van mijn gynaecoloog ben ik de pil gaan slikken (Ethinylestradiol) ik werd angstig paniekaanvallen somber alleen maar negatieve denken zweten huilbuien depressief.
24-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Als tiener was mijn menstruatie erg heftig; was een paar dagen echt beroerd, viel soms bijna flauw, dagenlang veel bloeden. Toen ik een vriendje kreeg, wilde ik de anticonceptiepil. Huisarts schreef me deze voor. De pil deed tien jaar lang wat hij moest doen: ik werd niet zwanger, kon menstruatie regelen (werd 4x per jaar ongesteld want ik slikte drie maanden door), bloede[lees meer...]n en krampen werden minder. Na tien jaar ging ik me echter afvragen of ik mezelf nog wel was en was ik de hormonen zat. Toen gestopt met de pil en een koperspiraaltje genomen. Was een erg goede keus. Het enige jammere is dat ik meer bloed (logisch wel) en ik mijn menstruatie niet meer kan regelen. Ik heb echter minder krampen dan tijdens de pil. Belangrijker voor mij nog: ik heb weer het gevoel dat ik leef! Al na een paar weken had ik het gevoel dat 'de mist was opgetrokken'. Ik heb het nooit beseft, maar de pil had mijn emoties en stemming echt vlak gemaakt. Ik had daarvoor het gevoel er niet echt bij te zijn in het hier en nu en dingen te ervaren. Net of er dus een soort mist om me heen had gehangen al die tijd die alles wat somberder maakte en doffer. Ineens leek de zon weer echt te schijnen en ik werd vrolijker en genoot meer van alles. Ik zit zoveel lekkerder in mijn vel. Ook op seksueel vlak ging het er op vooruit. Hiervoor bleef alles, ondanks zin soms, lang droog en had het veel tijd nodig om 'op te warmen'. Nu gaat het als een speer. Bizar dat het zoveel uitmaakt. Als ik dit allemaal eerder had geweten, was ik misschien nooit aan de pil begonnen. Dat ik nu elke maand ongesteld ben, neem ik voor lief. Ik ben weer mezelf!
14-05-2019

Menstruatiepijn

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met het slikken van deze pil. Toen ik hiermee begon had ik een maand lang buikpijn. Toen ben ik een half jaar geleden even gestopt met de pil, gewoon om te zien wat voor effect dat zou hebben. En toen kreeg ik enorm veel acne en veel meer last van mn ongesteldheid (dat was minder tijdens de pil), dus ik ben weer begonnen. Maar ivm met de acne[lees meer...] zit ik er over te denken om Yaz te gaan slikken. Overall wel een goede, betrouwbare pil, maar voor mij werkte die niet.
13-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Het product is effectief, want niet zwanger geworden. Maar ik ben heel lang erg vergeetachtig geweest en daardoor heb ik niet optimaal kunnen functioneren, ook niet op mijn werk. Het was ook niet continu heel ernstig te noemen. Maar de laatste periode dat ik deze pil gebruikte was het echt abnormaal. Ik dacht echt dat er iets goed mis was met mijn hersenfuncties. Als je he[lees meer...]t ene moment denkt: "oh, dit moet ik even opschrijven". Je pakt een pen en het volgende moment ben je het al kwijt. En je komt er echt niet meer op. Gedachten of woorden die tegen je gesproken werden, leken op wolkjes weg te zweven. En letterlijk zo weer je andere oor uit. Als de telefoon ging, en ik mijn werk onderbrak om het gesprek te nemen. Wist ik naderhand niet meer welke taak ik voor het gesprek uitvoerde. Ik kon gewoon niet meer op mezelf vertrouwen. Ik heb het weleens bijgehouden wat ik zoal vergat. Dat waren in 2 dagen wel iets van 15 dingen. Uiteindelijk overgestapt op een andere pil. En na enkele dagen waren de klachten over. Ik ben weer in controle, en in staat mezelf te organiseren. Dat ik hier jaren mee doorgelopen heb, en nooit iets ondernomen heb..... Het zal ook wel iets van schaamte zijn geweest, je wilt niet aan jezelf en de buitenwereld toegeven dat je bovenkamer niet goed functioneert. Maar zo blij dat ik van deze vage klachten af ben. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik kon destijds geen soortgelijke klachten terugvinden bij deze pil.
11-05-2019

04-05-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik was blij met de pil, weinig bijwerkingen, maar vergat hem vaak. Daarom ben ik overgestapt naar de kyleena spiraal.
28-04-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik deze pil al een aantal jaar , ik was wel altijd gevoelig voor spanning maar dat trok weer weg, nu ben ik al ruim 5 weken erg gespannen, vooral als ik weg moet en durf amper meer uit huis te gaan om wat te doen met vrienden. Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik? Ik ben nu paar dagen gestopt met de pil en ik hoop dat ik me er beter door voel
08-04-2019

Endometriose

effectiviteit op endometriose weet ik niet, is niet getest in die periode.
08-04-2019

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Ik werd niet meer ongesteld maar had wel regelmatig hele erge pijn aan m’n baarmoeder. Soms zo erg dat ik niet kon staan of lopen erdoor. Toen kreeg ik te horen dat ik PCOS had en het dan normaal was dat m’n menstruatie uit was. Ook heb ik al vanaf m’n 11de last van acne waar ik graag vanaf wilde. In deze periode (vanaf m’n 16e) was ik ook erg depressief. Ik begon dus met [lees meer...]m’n pil toen ik 16 jaar was, en het had zeker niet het gewenste effect. Mijn depressie werd alleen maar erger, ik kwam amper m’n bed uit en normale dagelijkse dingen werden enorme obstakels voor me. Ook kreeg ik acne op de rechterkant van m’n kin, aan de puistjes kwam geen einde elke dag zaten er nieuwe en ik kon ze voelen branden als ze vol zaten. Ongeveer een half jaar later bedacht ik me dat de puistjes begonnen toen ik ook begon met deze pil slikken, ik ben toen gelijk gestopt met deze pil en ja ja weg waren de verschrikkelijke brandende puistjes op m’n kin! Mijn depressie werd ook veel minder heftig, minder last van moodswings. Wel ging mijn menstruatie weer uit maar ik ben de yaz-pil gaan gebruiken en die is veel fijner voor mij, helpt ook enorm met m’n huid!
27-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Deze pil heb ik vorig jaar vanaf sept 2018 tot halverwege jan 2019 geslikt. Even gestopt vanwege een ander voorval! Eind feb weer gestart en meteen viel ik terug in Mn oude negatieve patroon van de maanden ervoor tijdens gebruik van dit medicijn. Ik kreeg geen enkel positief lichtpunteer en dit terwijl ik een tevreden mens ben, heb voor mijn gevoel alles redelijk goed voo[lees meer...]r elkaar. Zo Mn zorgen maar dat is te overzien. En nu de afgelopen 1,5u is er geen dag voorbij gegaan of ik heb wel gedacht ik stop ermee ik wil op deze manier niet leven. Wat een moeilijk iets is dit om je gevoel uit te leggen. Totaal geen moment meer gehad om nog positief te denken. Opgejaagd, paniek, zenuwachtig, vreetbuien, abnormaal zweten vooral s’nachts maar t ergste is de gedachten dat je niet meer wil leven, verschrikkelijk zeg!! Ik ben er accuut mee gestopt en merkte na de eerste dag zonder al gelijk een verschil. Binnen 2 weken ben ik 3,5kg aangekomen volgens mij ook door t vasthouden van vocht! Fijn dat t voor sommige mensen een uitkomst biedt maar ik slik t nooit meer. Ik kan niet goed onder woorden brengen wat een naar gevoel mij dit medicijn heeft gegeven. Ik ga terug naar de gynaecoloog natuurlijk om dit te vermelden. Het was t laatste probeersel, wat hierna volgt zie ik wel, maar nooit hormonen meer.
21-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Nooit zal ik meer dit anticonceptiemiddel gebruiken. Wat een vreselijke weken zijn het geweest. 6 dagen pil geslikt, gestopt en pas 2 weken erna weer enigzins normaal voelen. Wat een troep zeg.
18-03-2019

Overgang

Vanwege de overgang en ernstige menstruatie heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, om mijn cyclus weer normaal te krijgen. Alleen wat een drama zeg. De eerste week ging prima, voelde me goed, en daarna kwam de hoofdpijn, ik kreeg een steeds korter lontje, hele hoge hartslag (normaal 65 nu gemiddeld 85!), geen fut, slapeloosheid en ga zo maar door. Na de stopweek toch we[lees meer...]er gestart op aanraden van de huisarts, maar ik ga er nu mee stoppen (3 dagen voor einde tweede strip), want ik voel me belachelijk beroerd, en slaap gewoon niet meer. Voor ik startte met deze pil had ik hier geen last van! Overigens hoef ik hem niet te slikken voor anticonceptie, want ik ben gesteriliseerd. Ook ben ik in twee maanden 5 kilo aangekomen, terwijl ik bijna geen eetlust heb, en dus slecht eet. In het verleden (tot 10 jaar terug ongeveer) altijd microgynon gehad, en nooit bijwerkingen gehad.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum