Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

10-05-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Staafje geplaatst nov. 2018. Verdovingsprik prikt redelijk, enkele dagen een pijnlijke arm, maar dat was het. Nu enkele maanden geleden, stel ik vast dat mijn staafje 'gebroken' is. Ik bel met het bedrijf, zij zeggen: vervangen. Ik ga dus langs bij de gynaecoloog, hij zegt: kan geen kwaad. Staafje blijft zitten. Intussen krijg ik steeds ernstigere acne op mijn ge[lees meer...]zicht, rug en borst. Medicatie hiervoor helpt quasi niets. Deze week liet ik mijn staafje verwijderen. Terug diezelfde prik om te verdoven, maar het staafje bleek vergroeid. Was een heel pijnlijke ervaring. Hechting van 4 draadjes.

04-08-2021 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Pijn om het te plaatsen is goed te doen, je hebt wel een blauwe plek achteraf die na een paar dagen weggaat. Ik vind dit de perfecte anticonceptie, voor maanden geen maandstonden meer gehad, MAAR ik ben in 3 jaar 20kg verdikt. Niet normaal. Daarom overweeg iets anders te gebruiken maar niets lijkt mij zo betrouwbaar en gemakkelijk als deze methode.

23-11-2022 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Na mijn bevalling (8,5 mnd geleden) kreeg ik in het ziekenhuis mijn eerste implanon. Dit leek mij handig. Na langer dan 6 weken te bloeden nam ik contact op met het ziekenhuis en kreeg een paar controles, gevolgd door een kijkoperatie waarbij een poliep verwijderd werd. Echter bleven de bloedingen doorgaan en werd ik wanhopig, verdrietig en wist ik niet wat er aan de hand [lees meer...]was. Weer contact met het ziekenhuis opgenomen en controles gehad. Er werd gedacht dat het door de implanon kwam en daarom moest ik een paar maanden de pil erbij slikken, om mijn cyclus op gang te brengen. Dit ging goed! Er ging een wereld voor mij open, maar de pilstrippen raakten leeg en nadat ik weer contact op nam met het ziekenhuis, was het volgens de gynocoloog onnodig om de pil te blijven slikken maast de implanon. Ik was bang dat de bloedingen weer begonnen en ja hoor, nog geen week later begon de ellende weer! We zijn nu 8,5 mnd verder en ik ben er helemaal klaar mee! Ik ben alleen maar aan het bloeden en voel mij zo down hierdoor..Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel tampons gekocht als ooit van tevoren. Ik heb nu een afspraak gemaakt om de implanon te laten verwijderen. Er is teveel tijd overheen gegaan..Als ik dit van tevoren had geweten, was ik er NOOIT aan begonnen!! Ik ga over op de pil, voor mij nooit meer implanon.

12-10-2021 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Na geboorte 2de zoontje implanon laten plaatsen eerste maanden alles goed geen bloedingen. Of heel beperkt. Na paar maanden bijna permanent bloedingen en ook algemeen onwel gevoel. Voor de bloedingen moest ik terug de pil nemen. Na uitsluiten van mogelijke andere diagnoses. (18 maand), mij laten steriliseren en implanon verwijderen. Hopelijk binnen paar maanden alles weer [lees meer...]normaal.

09-11-2020 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Ik heb 2 keer achter elkaar het implanon staafje gehad. Dit komt omdat ik heel misselijk werd van de pil. Na het proberen van de nuvaring was ik ook niet tevreden omdat ik het goed voelde zitten. Na advies van de huisarts maar de implanon geprobeerd en ik werd niet meer misselijk! De keren dat ik hem liet zetten deed het geen pijn alleen de verdoving prikte. Het was snel g[lees meer...]ezet en geen last van verschuivingen gehad. De eerste 3 maanden had ik extreme menstruatie maar daarna stopte het volledig. Ik kwam wat aan en ik ging van een cup D naar cup E. Dit stoorden mij in het begin niet. Bij de eerste keer het er uit te halen heeft de huisarts uren zitten plukken. Dit kwam omdat het staafje was ingekapseld door mijn lichaam. Hier door kon de huisarts de nieuwe niet precies op de zelfde plek zetten. Een aantal maanden verder merkte ik weer dat mijn borsten gingen groeien ik ging langzaam van E naar F. Ik kreeg meer rugpijn en begon veel last te krijgen van een droge vagina ik had amper een keer wat afscheiding. Dus toch maar besloten om het te verwijderen. Mijn implanon is 2 maanden geleden verwijderd. Ik heb nu net weer voor de eerste keer in 5 jaar een menstruatie. Het is nog geen normale menstruatie maar ik kijk uit naar de tijd dat mijn lichaam weer helemaal in balans is. De huisarts vertelde me dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren omdat ik het dus 2 keer heb gehad voor een lange tijd. Nu terug kijkend op de tijd denk ik dat ik het beter nooit had kunnen gebruiken. Het is onnatuurlijk, heeft veel effect op je lichaam en je raakt uit balans. Ik ga nooit meer aan de anticonceptiedrugs... Condooms en een menstruatie app, ovulatie app daar doe ik het voortaan wel mee zodra mijn lichaam in balans is

25-10-2020 | Vrouw | 32
Afslanken - overgewicht
Omdat ik een maagverkleining zou ondergaan zou de anticonceptie pil minder betrouwbaar zijn. Omdat ik, zodra het weer mag, snel voor een tweede kind wil gaan heb ik niet voor een spiraal gekozen, maar voor de implanon. Ik vond het inbrengen ervan pijnlijk ondanks de verdoving. Ik was wel meteen beschermd tegen ongewenste zwangerschap. Ik heb hem nu 4 maanden en heb in die [lees meer...]hele periode 1 normale cyclus gehad. Verder alleen maar onregelmatige menstruatie periodes. Vaak om de 2 weken ongesteld en soms zelf 2 hele weken ongesteld en dan 2 a 3 dagen niet en dan begon het weer. De bloedingen ook hevig. Huisarts adviseerde te wachten tot na 3 maanden omdat dan normaal gesproken de klachten minder zouden worden, maar dat is bij mij nu dus niet het geval. Ik overweeg om de implanon te laten verwijderen en een ander middel te proberen.

08-10-2022 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Erg vaak onregelmatig bloedverlies. Wel 3 tot 4 weken achter elkaar, dan weer week niet en weer 3 weken wel. Als extra nam ik provera. Maar die combinatie werkt ook niet meer.

30-07-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Elke maand waarvan 4 weken ben ik 1week niet ongesteld en de rest van de 3weken wel dan is het met een weekend er tussen best heftige bloedingen heb nu pillen gekregen om het bloeden te minderen dat helpt wel maar ben erg op vliegerig

06-06-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Ik ben intussen aan mijn derde staafje toe. Sinds ik de overstap heb gemaakt van de pil naar het staafje heb ik nog maar zelden last van migraine en zijn de aanvallen minder erg. Ook mijn stemmingswisselingen zijn verdwenen. Het is heel handig dat je hier maar om de drie jaar aan moet denken. Het onregelmatige bloedverlies (wel veel lichter dan voorheen) en het ongemak bij[lees meer...] het verwijderen van het staafje wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen.

28-07-2020 | Vrouw | 33
Epilepsie
werd meer voor het blok gezet om dit te gebruiken als je epilepsie heb word je verplicht anticonceptie te gebruiken anders kreeg ik geen depakine meer. niks anders als problemen met dat ding de bijwerkingen zijn geen pretje zeker de hoofdpijnen die ik er aan overheid die lijken op flinke migraine ik wil hem er super graag uit hebben maar huisarts weigert ivm epilepsie i[lees meer...]k wil naar de pil maar helaas spiraal doe ik liever niet denk echt goed na voor je hem laat zetten zeker als je gevoelig ben met hoofdpijnen

27-09-2022 | Vrouw | 34
etonogestrel (68mg)
Ik heb twee keer een implanonstaafje laten plaatsen. De eerste werd het geplaatst toen ik 28 was en is het drie jaar vrijwel zonder klachten blijven zitten. Heb het zelf als ideaal ervaren. Het plaatsen is binnen 3 minuten gedaan en vervolgens blijft het staafje drie jaar zitten. Niets om over na te denken. De dosis hormonen die je krijgt is ook lager dan bijvoorbeeld bij [lees meer...]de traditionele dagelijkse pil, wat ik een positief punt vind. Ik heb wel het idee dat ik iets meer haarverlies heb, maar niet opvallend. Het verwijderen van de eerste implanon was lastiger dan het plaatsen. De huisarts moet een kleine incisie maken om de implanon vervolgens te verwijderen, maar de implanon was een beetje vastgegroeid aan de omliggende spieren. De implanon is wel binnen 15 minuten verwijderd en het deed geen pijn. Na het verwijderen van de eerste implanon meteen de tweede laten plaatsen. Ik ben nu aan het einde van de drie jaar dat deze tweede implanon in je arm mag zitten en merk dat ik het laatste jaar steeds vaker tussentijdse bloedingen krijg. Bijvoorbeeld na na ongesteldheid na een week opeens weer 2 dagen of langer last van bloedverlies. Vaak wat donkerder/andere kleur dan bij normale menstruatie en soms maar heel licht). Dus wil de implanon binnenkort wel laten verwijderen. Ik lees meer verhalen van vrouwen die bij langer gebruik van implanon last krijgen van tussentijdse bloedingen, dus twijfel of ik een derde implanon zal nemen.

27-01-2023 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijk! Hele hormoonhuishouding in de war, sterkte stemmingswisselingen gekregen en last van acne gekregen.

12-12-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Sinds de implanon heb ik alleen maar bloedverlies en enorme haaruitval. Ik heb hem nu 2 maanden maar hij gaat er volgende week uit. Ik heb al niet veel haar en het lijkt op sommige plekken zelfs kaal nu

05-09-2021 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In eerste instantie heerlijk dat ik nergens over na hoefde te denken en mijn menstruatie uitbleef. Maar helaas nam mijn gewicht toe en was ik 2 maanden na start van gebruik zwaar depressief. Niet meteen de link gelegd met de implanon. Mijn depressie werd steeds erger, waardoor er zelfs voorzorgsmaatregelen genomen moesten worden zodat ik mezelf niets aan zou doen. Na 9 maa[lees meer...]nden kwam mijn menstruatie ineens weer en heb ik de implanon laten verwijderen. Snel daarna verdwenen ook mijn angsten, onzekerheden maar bovenal; de suïcidale gedachten en de depressie! Nooit meer hormonen voor mij

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

05-05-2020 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Half maart heb ik dit ideale staafje in mn arm laten zetten. Niet meer de pil slikken, niet meer ongesteld nou dat leek me wel wat. Vanwege de Corona ben ik veel thuis en daardoor extra gaan sporten ik woog 60kg dat ik de implanon liet zetten. Normaal ben ik tussen de 60 en 63kg. Ik merkte dat ondanks het hardlopen en buikspieroefeningen dat mn broek wel strak ging zitt[lees meer...]en bij mn bovenbenen dus ik op de weegschaal 65.8kg! huh, is de weegschaal stuk?! In 1 maand tijd bijna 6kg aangekomen. Ik ben extra gaan hardlopen en beetje op mn eten gaan letten en weeg nu 67.2kg. om te janken... Ik vraag me nu af of ik nog geduld moet hebben dat mn lichaam eraan gaat wennen en de kilos er vanzelf weer af gaan of moet hij er nu uit?