Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2158 meningen)
Nuvaring (260 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (156 meningen)
Kyleena (143 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-04-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Implanon In me arm die zit er al 9 maanden in Eerst veel ongesteld nu niet ongesteld geworden Heb iemand daar ook last van
07-10-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Plaatsen was niet pijnlijk. Het moet even helen in je arm. Dat merk je daarna. 3 jaar lang, in mijn geval zelfs 2 keer dus 6 jaar, plezier van gehad. Amper ongesteld. 1 keer in het jaar een beetje. Tegen het einde van de 3 jaar wat vaker. Wat niets zegt over de werkzaamheid. Geen hormoon schommelingen meer. Geen menstruatie klachten. Rust in mijn lijf. Heerlijk. Geen g[lees meer...]ewichtstoename. Uit halen voel je niet. Wordt verdoofd. Even gepruts dat wel. Staafje is glad en wat lastig te pakken voor de arts. Geen pijn of last van gehad. Aanrader!
08-02-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

16 december 2019 heb ik een implanon laten plaatsen. Ik heb een maagverkleining gehad en was al langere tijd gestopt met anticonceptie omdat ik de hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Daar ben ik emotioneel gezien erg van opgeknapt. Eerst een hormoonspiraal geprobeerd in 2019, omdat na mijn maagverkleining mijn hormoonhuishouding compleet op de schop lag. De spiraal was ee[lees meer...]n drama. 7 maanden geprobeerd, maar ik had gewoon spontane weeën wekelijks. Toen maanden niets en in december de implanon laten plaatsen. Ik ben nu al 3 x ongesteld geweest in deze twee maanden en nu 3 weken achter elkaar ongesteld, gepaard met krampen, onderrug pijn, hoofdpijn en ik merk dat de hormonen mijn stemming niet veel goed doen. Daarnaast merk ik dat ik meer wil eten. Ik heb de implanon nog geen 2 maanden maar gezien mijn ervaring met de spiraal trek ik het niet om het staafje nog maanden te dragen en te proberen. Ik overweeg om hem te laten verwijderen. De bloedingen maken het mij mentaal zwaar en de klachten erbij doen er nog een schepje bovenop. Daarnaast wordt ik er echt niet vrolijk van dat ik geneigd ben meer te snoepen terwijl ik juist al zoveel ben afgevallen. Ook mijn emoties heb ik soms niet in de hand. Helaas weer €150,- de prullenbak in.
09-05-2019

Epilepsie

sinds ik eind maar het staafje liet plaatsen was er niks aan de hand hij zat er zo in geen pijn gehad en ook bijna geen bloed uitstorting ook voel ik hem verder niet zitten de eerste menstruatie in april duurde gelijk al 11 dagen en werd daar door telkens beetje duidelig, ik was er een week vanaf toen de tweede menstruatie volgde deze duurde een week toen het weer stopte[lees meer...]. vervolgens werd ik het begin mei weer de hoofdpijnen nemen toe geen hele erge pijnen maar wel aanwezig en zeer vervelend ben veel moe en moet ook smiddags slapen morgen moet ik naar de huisarts en wil ik even overleggen om het te laten verwijderen want dagelijks hoofdpijn is niet fijn daar bij is de inplanon erg duur in aanschaf en zeker als je hem na zo korte tijd al moet verwijderen dan is het zonde geld
08-10-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Verschrikkelijk! Ik kreeg na een half jaar opeens enorme last van mijn hormonen, dat heb ik nooit gehad, ik voelde het gewoon door mijn lichaam gieren dag en nacht. Last van zenuwen, enorme buikkrampen alsof ik continu ongesteld moest worden, rugpijn etc. We hebben alles uitgesloten bij de huisarts (wellicht stress of andere gezondheidsproblemen) maar ik heb nergens last v[lees meer...]an. Het moest dus wel de implanon zijn en heb hem laten verwijderen. Overigens werd ik helemaal niet meer ongesteld ervan.
11-07-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Omdat ik bij gebruik van de anticonceptiepil migraine kreeg in de stopweek, ben ik overgestapt op een andere vorm van anticonceptie waarbij er geen hormoonschommelingen zijn en ik nergens aan hoef te denken. De implanon werkt heel goed. Het zetten ging de eerste keer mis omdat een arts in opleiding de applicator niet diep genoeg had doorgeschoven maar de huisarts heeft d[lees meer...]it de week erna op de juiste manier gezet. Alleen de verdoving heel even gevoeld, de rest niet. Na afloop wel een blauwe pijnlijke plek op de arm die een paar dagen heeft aangehouden. De bijwerkingen die ik kreeg zijn: gewichtstoename (ca. 5 kg), groter borsten, onregelmatige menstruatie die lang aanhoudt (ca. 10-14 dagen). Ik zou de Implanon wel aanraden als veilige vorm van anticonceptie en dit biedt veel gebruiksgemak omdat je nergens aan hoeft te denken.
08-06-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Eerste 2 jaar was perfect! Geen klachten niet ongesteld, na 2 jaar kwam de acne in het gezicht, en regelmatig bruine afscheiding en vaak ongesteld. Het is wel enorm fijn dat ik niet meer aan de pil hoef te denken en de hormonale klachten zijn minder als met de pil
18-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Per ongeluk zijn er twee implanons geplaatst. De volgende dag is 1 van de 2 verwijdert. Binnen een week begonnen de bijwerkingen en viel ik vrij snel in een depressie. Na een maand gepaard met hevige paniekaanvallen en de drang om zelfmoord te plegen. Vanwege de lichamelijke en psychische veranderingen vrij snel besloten de overblijvende implanon te verwijderen. Een paar m[lees meer...]aanden hormoonloos en nog steeds moeite met psychische klachten, in december opnieuw gestart met de pil en de klachten nemen nu ook af. Sinds mijn 12de aan de pil geweest, dus nooit echt een eigen hormoonbalans gehad.
11-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na inbrengen van de het implantaat (de eerste dag rondgelopen met 2 implantaten) binnen 1 week last gekregen van bijwerkingen. De bijwerkingen zijn: haarverlies; neerslachtigheid; depressie; suïcidale gedachten; emotionele labiliteit; puistjes; acne; gewichtsverlies; geïrriteerdheid; gewrichtspijn; rugpijn; gevoelige en pijnlijke borsten; duizeligheid; zenuwachtigheid; min[lees meer...]der eetlust; griepachtige verschijnselen; vermoeidheid; pijn op de inbrengplaats; huidreactie op de inbrengplaats; jeuk; huiduitslag; slapeloosheid; slaperigheid; diarree; koorts; keelpijn/keelontsteking. Na het lezen van de bijwerkingen viel alles een beetje op zijn plaats. Ik had al jaren last van paniekaanvallen, maar had hier al een lange tijd geen last meer van. Door de verstoring in mijn hormonen kwamen de angstgevoelens en de paniek terug in ongekende proportie. Zo erg dat ik er suïcidale gedachten van kreeg, welke ik nooit eerder heb gehad. Ik ben genetisch belast met depressieve stoornissen, en heb reeds eerder (bij andere medicatie) de psychische bijwerkingen gehad. Voor mensen die hier gevoelig voor zijn adviseer ik het sowieso niet om staafje te laten plaatsen, maar ik zou het risico op die psychische klachten niet willen lopen.
08-04-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Ik zocht al lang naar het ideale anticonceptie middel. Ik wilde graag van de pil af en ik had verwacht dat de Implanon minder bijwerkingen zou hebben. Het begon goed: snel gezet en nergens last van. Na ongeveer een maand begon mijn menstruatie en deze heeft een halfjaar aangehouden. Heel frustrerend en vermoeiend. Maar ik voelde[lees meer...] me geestelijk ook steeds slechter. Neerslachtig, vreselijk onzeker en labiel, constant aan mezelf twijfelen, niet kunnen stoppen met huilen, zeuren bij mijn vriend. Ik ben van mezelf een vrolijk, sterk persoon. Maar ik herkende mezelf niet meer. Ik wilde alleen nog maar comfortabele kleding dragen omdat ik me lelijk voelde in alles wat ik daarvoor droeg. Ik ben zelfs psychische hulp gaan zoeken omdat ik niet wist wat er aan me mankeerde. Ineens viel het kwartje en ik weet nu dat het door de hormonen komt. Niets voor mij! Vrijdag is hij eruit gegaan en ik ben zo benieuwd hoe snel ik weer de oude ben! Ik ben benieuwd hoe anderen, die hem hebben laten verwijderen, dit hebben ervaren! Hopelijk duurt het niet lang :)
31-07-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Het plaatsen kon bij mij gewoon door de huisarts gedaan worden, ideaal. De eerste 2 weken dat t staafje zat had ik vrij veel hoofdpijn, maar daarna nooit meer. Inmiddels zo'n 3 keer per jaar een kleine bloeding die 3 tot 5 dagen aanhoudt. Ik raad het iedereen aan, al geef ik toe dat ik op zie tegen t staafje eruit halen volgend jaar... Overigens, indien men vanaf een[lees meer...] vliegveld met body scan vliegt dan is t zeer raadzaam om t bijbehorende pasje in je portemonnee te hebben, men wilde vooral in panisch Amerika heel graag weten wat er in mijn bovenarms verborgen zat..
07-07-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Inmiddels aan staafje nr 3. Heel erg tevreden. Al ruim zes jaar niet meer ongesteld, geen rare buien, niet aangekomen en ja, nog steeds zin in sex. Enige waar ik last van heb na verwijderen en nieuwe plaatsen is een enorme blauwe plek. Maar die is met een week weg en ik word snel bauw. Dus ja, ik ben meer dan blij.
28-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Zelf aan m’n derde staafje. Heel tevreden. Geen bijwerkingen en niet meer ongesteld.
10-02-2020

Menstruatiepijn

Een half jaar geleden naar lang nadenken toch de stap gezet voor het inplanon .. Het plaatsen was Geen probleem . Menstruatie ook direct niet meer gekomen ( daar deed ik het voor). Na 3 maanden was ik 4 kilo zwaarder ..ben naar de huisarts gegaan en die vertelde dat het maar wen heel klein percentage was van vrouwen die max 3 Kilo aankwamen ..... werd mij geadviseerd ev[lees meer...]en nog door te zetten en af te wachten . Maar vandaag wederom gewogen en weer 4 kilo gewichtstoename erbij 😩😩 Dus nu na bijna een half jaar 7 kilo zwaarder . Dit is voor mij echt een probleem en ik vind dat vreselijk . Dus meteen de dokter gebeld en as vrijdag haat het inplanon er weer uit . Ik ben dus tevreden over het resultaat dat ik geen menstruatie meer heb gehad en alle klachten die ik daar bij had ... maar dat weegt voor mij niet op tegen het grote nadeel van mijn gewichtstoename dus eruit dat ding . En hopelijk mogen die kilo.s ook weer snel verdwijnen zoals ze ook snel zijn gekomen .
20-12-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

ik heb 4 maanden geleden het staafje laten plaatsen. meteen baat erbij gehad . geen menstruatie meer al 4 maanden dus helemaal blij.dat was ook voor mij de reden voor het plaatsen ervan. ik had erg veel last al jaren van heftige menstruatie. MAAR ik ben nu al in 4 maanden tijd 5 kilo aangekomen wat ik echt vreselijk vind. en ik was al niet erg mager dus baal hier enorm van[lees meer...]. ik wil hem dan ook laten verwijderen want ik ben als de dood dat die kilo.s alleen maar erger worden als ik hier meerdere verhalen ervan lees. wel even 150 euro weggegooid maar dat weegt niet op tegen de kilo.s voor mij
08-05-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben in december 2018 ermee begonnen omdat de anticonceptie niet leverbaar was en ik graag iets met weinig hormonen wilde. De huisarts adviseerde mij de implanon. Het plaatsen ging snel. Daarna deed het een paar dagen pijn maar daarna was het over. Ik was super blij ik werd niet meer ongesteld. Tot maart toen begon het en ging weken door tot medio april. Ik heb het er to[lees meer...]en eruit laten halen. Eerst gaf de arts mij een pil strip om de bloeding te laten stoppen. Maar het stopte niet. En als ik toch de pil moet slikken heeft de implanon geen waarde meer. Heb toen gezegd dat ik er van af wilde. Is toen verwijderd en ben ik overgegaan naar de anticonceptie pil. Ben nu aan het einde van de strip maar heb nog steedd last van bloeding. Wel minder maar is nog niet weg. De arts zei geen stopweek te nemen maar door te gaan met de anticonceptie. Heeft er iemand na het verwijderen ook last van bloedingen? Hoe is het gestopt en hoe lang na verwijderen implanon?

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum