etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-07-2018 | Vrouw | 27
Afslanken - overgewicht
In 2012 begon ik met de pil alles ging prima geen bijwerkingen gehad. Maar ik kwam echt zoveel kilo’s aan van 60 naar 78,8 terwijl ik ook fitnesste dus toen rinkelde een belletje dat het aan de pil lag kon echt niet anders! Mijn vriend zei dat het inderdaad daaraan kon liggen. Zo heb ik toen jaar geleden afspraak gemaakt bij de gynacoloog en kreeg de yasmin pil, heb het to[lees meer...]en jaar gebruikt en was het zelfde geen veranderingen. Toen heb ik besloten om over te stappen naar een andere anticonseptie IMPLANON. 9 mei 2018 heb ik het laten zetten het was zo gepiept alleen de verdoving vond ik een beetje prikken totaal niet pijnlijk. 25 mei kreeg ik bruine afscheiding lichtelijk dit hield echter 5 weken aan. 30 juni was het gestopt maar na 3/4 dagen werd ik weer ongesteld(minimaal bruine afscheiding) Maargoed het is gestopt zit nu op dag 6 hoop dat het zo blijft al is het maar lichtelijk. Ik wil zeker afwachten al is het nu even vervelend qua sex want ik reageer voor de rest namelijk heel goed op voel me oprecht gelukkiger zit beter in mijn vel. En ben inmiddels al -10 kilo kwijt iedereen schrok ervan ik zelf ook positief natuurlijk! Ik zei tegen me vriend en me moeder IK WIST HET dat het door de pil kwam vele zeggen dat het onmogelijk is omzoveel kilos aantekomen maar sorry heb het zelf ervaren. Lang verhaal kort te maken ladies ik geef mijn lichaam nog maandje of 4 de kans. Als de menstruatie langer dan 6 maanden duurt dan neem ik contact met de huisarts en moet ik het helaas laten verwijderen. POSITIEF : GEWICHTSAFNAME ,VOEL ME HEEL GOED, MINDER SNEL GEÏRRITEERD.

11-07-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Omdat ik bij gebruik van de anticonceptiepil migraine kreeg in de stopweek, ben ik overgestapt op een andere vorm van anticonceptie waarbij er geen hormoonschommelingen zijn en ik nergens aan hoef te denken. De implanon werkt heel goed. Het zetten ging de eerste keer mis omdat een arts in opleiding de applicator niet diep genoeg had doorgeschoven maar de huisarts heeft d[lees meer...]it de week erna op de juiste manier gezet. Alleen de verdoving heel even gevoeld, de rest niet. Na afloop wel een blauwe pijnlijke plek op de arm die een paar dagen heeft aangehouden. De bijwerkingen die ik kreeg zijn: gewichtstoename (ca. 5 kg), groter borsten, onregelmatige menstruatie die lang aanhoudt (ca. 10-14 dagen). Ik zou de Implanon wel aanraden als veilige vorm van anticonceptie en dit biedt veel gebruiksgemak omdat je nergens aan hoeft te denken.

06-06-2018 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu ongeveer een maand de implanon in mn arm zitten. Aan het begin vond ik het een beetje spannend om het te laten zetten maar dat was gelukkig zo gedaan, binnen 5 minuten stond ik weer buiten! Tot nu toe heb ik niet veel bijwerkingen. Ik ben de laatste tijd alleen wat sneller moe. Daarnaast merk ik dat ik een klein beetje ben aangekomen. Maar ik heb het nog maar een[lees meer...] maand dus dat hoort er allemaal bij. Ik probeer wel op gewicht te blijven door wat meer te bewegen en beter te eten want de laatste weken heb ik veel behoefte gehad aan slecht eten alsof je ongesteld word (dat had ik toen ik de pil slikte). Daarnaast ik nogsteeds zin in seks, dat zeg ik er even bij. Omdat ik veel ervaringen zie waarbij er geen zin meed in seks is. Bij mij is dit niet het geval. Iedereen reageerd er natuurlijk ook weer anders op.

10-05-2018 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Na nu toe te zijn aan mijn 7 e implanon heb ik ervoor gekozen om niet een nieuwe te laten zetten. Ik ben nu 20 jaar aan dit AC en de bijwerkingen beginnen nu toch wel de verstorende factor te worden. De voordelen? Met name het gemak, het snelle en pijnloze inzetten en uithalen bij mijn huisarts en de effectiviteit. Nadelen? Nu ik 38 ben ben ik klaar met de onregelmatige bl[lees meer...]oedingen die maar aan bleven houden en de pijnlijke hormonale acne waar ik bijna een dwangneurose van krijg door er steeds maar aan te willen zitten. Libido is schokkend laag. Dacht op een gegeven moment dat er iets met me aan de hand was maar nu ik 2 dagen zonder ben ervaar ik direct het verschil...ik lees veel ervaringen van dames die 1-3 jaar ervaring hebben en vond het ook goed om die van mij te delen die een wat langer tijdspad hebben. De eerste jaren had ik minder last van de bijwerkingen dan de laatste 10 jaar met als absolute dieptepunt de afgelopen 3 jaar. Misschien is het de leeftijd? Ik stap nu over op een niet- hormonale A-C. Ben benieuwd.

10-04-2018 | Vrouw | 22
Stemmingswisselingen
Ik heb vanaf mijn 14e aan de pil gezeten en nooit een probleem mee gehad tot 2 jaar geleden. In mijn stopwerk had ik zoveel stemmingswisselingen dat ik aan het eind van de dag klaar was om het uit te maken met m’n vriend en te stoppen met m’n opleiding en dan werd ik de volgende dag wakker en dan had ik geen idee wat mijn probleem was geweest. Sinds de implanon heb ik geen[lees meer...] abnormale stemmingswisselingen meer. Heerlijk! Ik ben na 2 weken voor het eerst ongesteld geworden en dat houd nu een week vol ik hoop dat het bijna klaar is. Het mindert wel en ik heb de hele periode amper pijn gehad em dus ook geen stemmingswisselingen meer. Zo vind ik het niet zo erg om ongesteld te zijn. Vingers gekruist dat het snel afgelopen is.

05-03-2018 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik ging 2 maanden geleden naar de huisarts om het te hebben over anticonceptie. Ik had al veel gelezen over de implanon en dat veel vrouwen nauwelijks nog ongesteld worden en dat leek me wel wat. Ik heb hem laten zetten toen ik ongesteld was, zodat hij meteen zou werken. De eerste 2 weken merkte ik er weinig van, maar toen werd ik ineens alweer (licht) ongesteld. Vanaf d[lees meer...]ie tijd tot nu eigenlijk continu heel licht ongesteld. Het is niet heel heftig en ik heb ook totaal geen last van krampen, maar het is wel vervelend dat ik de hele tijd tampons bij me moet hebben. Voor mijn seksleven is het ook niet heel bevordelijk, omdat de rode vlag al bijna 2 maanden omhoog staat. Ook merk ik dat ik een stuk emotioneler ben dan voorheen. Ik huilde laatst al omdat ik geen kaas in mn koelkast had liggen voor een tosti, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het ene moment ben ik verdrietig, heb ik nergens zin in en het andere moment ben ik heel erg blij. Ik hoop dat dit gewoon kwaaltjes zijn omdat mijn lichaam moet wennen aan de hormonen, ik heb hiervoor 3 jaar totaal geen anticonceptiemiddel tot me genomen, dus hopelijk went mijn lichaam er nog aan.

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

16-05-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!

20-03-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Nu sinds een jaar heb ik een implanon. Vlak na het zetten had ik wel last van spotting. Twee maanden na het zetten had ik een heel lange menstruatie van wel 14 dagen, waarna ik eenmalig ernaast nog de pil heb geslikt om het bloeden te stoppen. Nadat ik voor 3 weken de pil slikte ben ik daarna niet meer ongesteld geworden. Nu dus al ruime 9 maanden geen bloeding. Heel fijn![lees meer...] Overal staat dat de eerste 6 maanden een soort instelperiode is, dus ik was niet verbaasd. Al met al ben ik erg tevreden.

02-03-2020 | Vrouw | 16

15-12-2019 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb op dit moment een afspraak voor mijn derde implanon op rij. Ben hiermee begonnen omdat ik mijn pil altijd vergat. Ik heb op die 6 jaar maar 1 keer mijn regels gehad op het vliegtuig (kwam door hoogte volgens de dokter). Geen gewichtstoename.. zelfs afgevallen! Zo gemakkelijk, je moet aan niks denken. Mijn huisarts plaatst die zelf en verwijderen gaat ook als een flu[lees meer...]itje van een cent! Ik raad het iedereen aan :)

04-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Drie jaar geleden (ondanks de vele negatieve ervaringen) een Implanon laten plaatsen in mijn rechterarm. 2,5 jaar ben ik nauwelijks ongesteld geweest, het laatste half jaar wat onregelmatige bloedingen gehad, maar dit vond ik zeker die 2,5 jaar waard! Ook geen last gehad van bijwerkingen. Al met al heel positief over de Implanon en zal het zeker anderen aanraden. Nu na 3 [lees meer...]jaar is het tijd om hem er uit te laten en kies ik wel voor de anticonceptiepil, dit zodat ik alles zelf kan “plannen”.

02-09-2019 | Vrouw | 51
etonogestrel (68mg)
Ik gebruik hem nu 9 jaar en zou vanwege mijn leeftijd, 51 geen volgende meer krijgen. Vanwege een ander medicijn (Ursochol) mocht ik geen pil slikken alleen Implanon of spiraaltje. Ik koos voor het eerste nadat ik reviews erover had gelezen en dat hij zeker op oudere leeftijd erg prettig werd bevonden. Ik voelde me inderdaad veel beter in alle opzichten met Implanon de afg[lees meer...]elopen jaren dan dat ik me ooit met de pil heb gevoeld. Ik viel spontaan 10 kilo af en nu hij net uitgewerkt lijkt te zijn krijg ik allerlei kwaaltjes, ik ben in 6 weken tijd 6 kilo aangekomen, ben lusteloos, stijfheid van de gewrichten, transpireren, slecht slapen etc.. Ik wil weer zo'n staafje!!! morgen naar de huisarts om te bespreken...

29-07-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vandaag luidt de 130e dag van niet ongesteld zijn. Ik kan werkelijk zeggen dat dit mijn beste keuze ooit is geweest, in het geval van anticonceptie. Vlak nadat de implanon was gezet was ik erg emotioneel en kon ik om alles huilen, daarnaast ben ik twee keer 2 weken lang ongesteld geweest. Beide keren was de ongesteldheid wel licht dus ik vond het niet heel erg. Ik ben d[lees meer...]aarna echter niet meer ongesteld geweest, gewoon helemaal niet. Ik heb een keer, op één dag, een beetje bloed gehad, maar dat was ook alles. Naast dat ik nu al meer dan 4 maanden niet ongesteld ben geweest, ben ik emotioneel heel erg stabiel. Stabieler dan ik voorheen was, wat voor mij heel fijn is. Voor ongeveer 6 jaar heb ik al depressieve gedachten en toen ik voor een tijd de normale pil slikte waren deze gedachten erg versterkt. Nu niet. Het is zo fijn om niet constant zwaarmoedig te zijn! Dat gepaard met het feit dat ik gewoon niet ongesteld word maakt deze vorm van anticonceptie de perfecte voor mij. Toen ik op deze website ervaringen opzocht van andere mensen, stelde ik mezelf voor dat ik na een half jaar ofzo een neutrale review achter zou laten. Omdat mensen vaak geneigd zijn om alleen dingen online te gooien als ze heel erg blij of heel erg ontevreden zijn, wist ik niet zo goed wat dan 'normaal' was. Helaas kan ik geen neutrale mening achterlaten omdat ik gewoon zo blij en tevreden ben met de implanon. Helaas weet je niet hoe je eigen lichaam zal reageren totdat je het probeert. Ik ben erg blij dat ik dat gokje heb gewaagd.

10-05-2019 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik ben super tevreden met de implanon. Het zetten was zo gebeurd en stelt niks voor. Nou dan is het een paar dagen blauw en gevoelig, maar pijn deed het zeker niet. Ik hoef nergens naar om te kijken en het doet zijn werk gewoon. Ik heb de implanon nu 1 jaar en ben in dat jaar 4 keer kort ongesteld geweest. Het enige nadeel daaraan is dat je niet weet wanneer het gaat gebeu[lees meer...]ren, maar dat vind ik niet zo erg. Bijna alle anticonceptie al geprobeerd, maar de implanon is HET voor mij!

06-03-2019 | Vrouw | 48
Menstruatiepijn
Ik ben een van de eerste gebruikers, net na de testfase 18 jaar geleden in 2001. En vandaag heb ik de 7e laten zetten. Wat de laatste zal zijn vanwege de overgang. Bij mij geen tussentijdse bloedingen. En de manier van inbrengen is inmiddels heel erg verbeterd. Zou geen andere anticonceptie willen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum