Tremor (25 meningen)
Hartritmestoornissen (16 meningen)
Snel werkende schildklier (2 meningen)
Ziekte van Graves (1 mening)
Verhoogde hartslag (1 mening)

Propranolol bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

05-12-2017 | Man | 52
propranolol (80mg)
Ik kreeg propanolol voorgeschreven vanwege het feit dat ik al vanaf mijn tienerjaren migraine had en ik het zat was dat niks hielp. Het middel werkte gelukkig vrij snel, dat wel. Echter na nog geen 3 weken kreeg ik het extreem benauwd, hartslag zakte tot 47 en moest er gelijk weer mee stoppen. Aan de ene kant jammer want het deed wel zijn werk, aan de andere kant... Ik[lees meer...] had deze keer bewust de bijsluiter niet gelezen, nu echter kan ik de klachten die ik erbij had wel verklaren... idiote dromen, constant koude handen en voeten, oververmoeid, en onder het lopen in één keer zo´n evenwichtsstoornissen dat ik geluk had dat er een muur naast me was omdat ik anders zó op de grond terecht gekomen was. Dus werkzaam, absoluut. Echter deze bijwerkingen, daar bedank ik voor.

20-07-2017 | Vrouw | 21
propranolol (10mg)
Vijf jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van dit medicijn. Ik had een angststoornis en door medicijn werd ik een stuk rustiger. Nu, viuf jaar later slik ik het nog steeds. Het belemmerd mij steeds meer in het dagelijks leven. Sporten gaat bijna niet, ik kom steeds meer aan, ben vaak moe en heb altijd kwaaltjes, zoals; misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn of pijn [lees meer...]in mijn lijf. Ik wil graag stoppen met de Propranolol. Ik heb dit al eens eerder geprobeerd, maar toen is het helaas niet gelukt. Nu ben ik er meer klaar voor. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

26-04-2015 | Man | 25
propranolol (80mg)
Medicijn aangeschreven gekregen door huisarts voor hoofdpijn die leek op migraine en hoge pols (al sinds klein kind last van). 1x per dag 80mg capsule. Na enkele maanden begon het volledig te werken en had ik geen wekelijkse hoofdpijn meer. Sinds gebruik kan ik echter wel bijwerkingen opmerken: vermoeidheid, moeilijk inslapen/nachtmerries, neerslachtig, concentratie/geheug[lees meer...]en problemen. Ook is alle hoofdpijn niet weg, maar is dan toch anders de "aanvallen". Deze komen meestal omdat ik mij ergens heel erg druk over heb gemaakt of ben geweest (zoals werk). Ik vind dit medicijn dan ook enigzins gevaarlijk omdat je er rustiger bij zou moeten voelen; maar dat onderdrukt ook de signalen van je lichaam die aangeven wanneer je moet ophouden. Op die manier kan je nog verder van huis zijn. Ik wil dan met mijn ervaring ook meegeven: weeg kritisch af of de hoofdpijn klachten opweegt tegenover de bijwerkingen.

11-12-2014 | Vrouw | 27
propranolol (80mg)
Op mijn 10de is bij mij migraine geconstateerd na vele onderzoeken, en heb ik vele onderdrukkers geprobeerd waaronder topamax en depakine. Sinds augustus vorig jaar overgestapt op propranolol, eenmalig 80mg per dag. Een terugkerend verschijnsel bij alle migraine onderdrukkers vind ik de slaapstoornissen. Vooral bij propranolol vaak meerdere malen per nacht wakker, na[lees meer...]re dromen en zwetend wakker worden. Sinds enkele weken heb ik nu ook een erg droge mond, wat vooral savonds opkomt eenmaal in bed. Ben wel erg blij met het effect , waarna mijn migraine van ruim 15 x per maand is gezakt naar ongeveer 4 x per maand, "Gewone " hoofdpijn niet meegeteld. Het overstappen op nieuwe medicatie is voor mij altijd prima , aangezien ik altijd het idee heb dat na een aantal jaren gebruik, de bijwerkingen meer en meer opkomen.

18-02-2014 | Vrouw | 22
propranolol
Al vanaf een jaar of 6 heb ik last van hoofdpijn en sinds de pubertijd zijn de aanvallen vrij heftig geworden en is er migraine geconstateerd. Vanaf een jaar of 19 ben ik propranolol gaan slikken. Ik slik de pillen(80mg) ongeveer anderhalf jaar nu. Over het algemeen werken ze goed. Ik ben van 2 a 3 aanvallen per maand met overgeven en drie dagen in bed liggen naar 2 a 3[lees meer...] keer In de maand 'normale' hoofdpijn. De bijwerkingen die ik er van krijg zijn vermoeidheid (probeer al een paar maanden opbouwend 5 km te hardlopen maar voor mijn gevoel verbeterd mijn conditie niet of nauwelijks), hartkloppingen en duizeligheid. Ik neem ze voor lief omdat tot nu toe niks anders helpt en ik blij ben dat ik nu tenminste niet 3 dagen op mijn bed hoef te liggen en gewoon een 'normaal' leven kan leiden .

14-01-2014 | Vrouw | 43
propranolol (40)
Nervositeit
Propranolol 40 gebruik ik heel af en toe als ik te maken krijg met spannende situaties, zoals begrafenissen of als ik mezelf goed onder controle wil houden. Het beste werkte Sandoz (eerste keer geen enkele bijwerking van ervaren), maar van mijn huisarts krijg ik dat niet, omdat het doping zou zijn. Wel van Accord, maar dat merk geeft vervelende bijwerkingen zoals zeer zwar[lees meer...]e benen (trappen lopen als een oude vrouw!, kom de trap dan bijna niet meer op terwijl ik een goede conditie heb)) en slecht en wazig zicht en droge ogen. Heb ooit nog een ander goedkoop "eigen"merk gehad met iets minder bijwerkingen, maar ben de naam kwijt. Waarom ik voortaan Accord krijg, weet ik niet, maar ben er minder blij mee. Werkt wel tegen trillen, maar geeft een algeheel "raar"gevoel, alsof je een beetje dronken bent.

02-07-2013 | Man | 6
propranolol
Mijn zoon van 6 slikt nu bijna 4 weken 2 maal daags 10 mg tegen frequente migraine. Vanaf de eerste pil heeft hij geen hoofdpijn meer gehad! De bijwerkingen zijn echter zodanig dat hij een ander medicijn gaat slikken. Mijn zoon's hartslag daalt in rust regelmatig tot rond de 55 en daarbij voelt hij erg koud aan. Na een paar dagen gebruik kreeg hij pijnklachten in vingers, [lees meer...]benen en voeten, iets wat hij nooit eerder had gehad. 's Nachts kreeg hij vaak nachtmerries. Daarnaast werkt propranolol voor mijn zoon niet voor de hevige oogpijn en abdominale migraine, waar hij ook last van heeft. Al met al werkt het middel voor mijn zoon dus heel goed tegen de hoofdpijn, maar gezien de bijwerkingen gaat hij toch over op een ander medicijn.

18-07-2021 | Vrouw | 53
propranolol (80mg)
Vanaf dag van inname elke nacht benauwdheid met kriebelhoest. Na enkele dagen kreeg ik er een inhalator met Ventalin bij, dat hielp een beetje, maar toch bleef ik wakker worden door kriebelhoest. Na een week ontstonden jeukende galbulten op mijn buik. Mijn bloeddruk was wel meteen gedaald en had normale waarde, ook hart was rustig door dit medicijn. Ben gestopt door bijwe[lees meer...]rkingen.

16-01-2020 | Vrouw | 34
Hartritmestoornissen
Door de huisartsenpost en vervolgenseen vervangende huisarts werd mij driemaal per dag 20 mg propranolol voorgeschreven. De aard van de aanvallen van tachycardie is al die tijd niet vastgesteld. Na het bezoeken van drie ziekenhuizen is pas na vier jaar voor het eerst een vermoeden van sinus uitgesproken. Propranolol hielp dan ook niet om aanvallen de stoppen. Via metoprolo[lees meer...]l en sotalol ben ik na vijf jaar aanklooien op bisoprolol gezet. Bisoprolol 5 mg helpt om een sinustachycardie binnen een halfuur af te zwakken. Het komt voor dat ik een tachycardie heb die ook niet door bisoprolol is te stoppen, mogelijk is het dan een flutter. Helaas kan ik dat niet inschatten. Als ik dat wel zou aanvoelen, dan zou ik sotalol innemen.

01-01-2020 | Vrouw | 34
propranolol (80mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven vanwege angst. Ik ben goed ziek geweest en heb nu PDS. Volg een streng dieet en eten is moeilijk. Ik krijg dan een paniekaanval. Ik heb van de huisarts propranolol retard 80 gekregen. Ik merkte wel dat mijn hartslag (heel) laag werd. Zelfs 52. Dat voelde niet goed. Na een paar uur begon mijn buik te rommelen met dunne diarree als gevolg[lees meer...]. Nu kan ik dus nog steeds niet deelnemen aan het gewone leven... ik ben nu gestopt met het medicijn. Had er maar 1 genomen, die is nu uitgewerkt benul heb net gewoon kunnen eten zonder problemen.

11-02-2019 | Vrouw | 37
propranolol (40mg)
de eerste vier à vijf dagen van het gebruik, voelde ik me fantastisch: geen hoofdpijn, energiek,... Dit gevoel ebde de dagen nadien jammer genoeg weer weg, en een significante impact op mijn migraine had het ook niet, zelfs na verdubbeling van 1x naar 2x 40mg per dag... Gelukkig ook niet veel bijwerkingen, occasioneel een beetje licht in mijn hoofd, verder niks.

01-12-2017 | Vrouw
propranolol (80mg)
Ik gebruik propranolol nu pas een paar welen alleen mijn hoofdpijn gaat niet over, maar lijkt wel of het erger wordt, is dat normaal? Heeft er iemand tips Migraine

30-10-2017 | Vrouw | 39
propranolol (40mg)
Hallo, Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken: de pil, de prikpil, propranolol, hormoonspiraal, en neem ondertussen ca. 1 jaar topiramaat (onder de naam Topamax). Propranolol werkte in het begin redelijk in die zin dat het aantal migraineaanvallen verminderde, maar op middellange termijn maakte het me sloom, lusteloos en ont[lees meer...]nam me elke energie. Ik heb jaren op automatische piloot geleefd, en de migraines waren nooit helemààl weg. Ik heb niks, maar dan ook NIKS met alternatieve geneeskunde. Toch ben ik sindsdien langs gegaan bij een huisarts/homeopaat, uit pure wanhoop. Hij was me aangeraden door meerdere mensen, en als niks anders helpt denk je op den duur "baat het niet, dan schaadt het niet" nietwaar. Mijn neuroloog had er echt niets mee, die dacht dat het waanzinnig tijdverlies was. Maar die homeopaat heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Hij heeft me dus geen "rare" medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en HET HELPT MIJ. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-) Ik neem momenteel wél ook nog altijd Topamax. Ik hoop voor alle migrainelijders dat jullie de migraineaanvallen onder controle krijgen! En ik wou mijn ervaring delen voor het geval dit iemand kan helpen... Veel succes!

24-09-2017 | Man | 61
Hartkloppingen
Eigenlijk waren klachten maar even minder, nu weer volop en 's avonds in ruste nog geen polsslag van 50, terwijl het nog steeds onregelmatig klopt. Verder algehele malaise, buik, maag onrustig en soms niet lekker wordend, het gevoel onderuit te gaan is daar niet van zegt arts, maar ik betwijfel dat. En dat constant je hart over voelen kloppen, je durft je haast niet meer t[lees meer...]e bewegen! Ik heb een angststoornis dus speelt mee.

18-07-2017 | Man | 51
propranolol (40mg)
Graag wil ik aangeven dat ondanks de bijsluiter aangeeft dat het effect op de darm klein is dit voor sommige (mij) niet het geval is. De bijwerkingen op de darm starten langzaam, maar worden gestaag ernstig tot zeer ernstig. Gelukkig vond ik een oud medisch artikel welk aangeeft dat bètablokkers ernstige diarree kunnen veroorzaken waarbij de oorzaak van het gebruik van het[lees meer...] medicijn pas onderkent wordt als men al diverse onderzoeken heeft gehad. Voor mij was de start met P. voor hoofdpijn en migraine klachten waarvan ik ondervonden heb dat het gunstig (geen wondermiddel) voor de hoofdpijn is. Ik was gestart met 50 mg maar heb halverwege gekozen voor 25 mg waarbij zelfs deze dosis voldoende was om mijn bloeddruk naar een 120/80 te helpen en is mijn ervaring dat koude handen en duizeligheid niet of niet ernstig in mijn geval aanwezig zijn, maar de heftige diarree die zelfs kwam nadat ik eerst in de morgen een redelijke ontlasting had en enkele uren (na inname) een spuit-diarree veroorzaakte. Ik kan u vertellen dat niets van dieeten hielp en uiteindelijk al snel bleek dat de propranolol de oorzaak was, ik ben nu 3 dagen zonder.. ineens gestopt geen bijwerking (maar heb geen hartproblemen) en nu vandaag heb ik voor het eerst weer een stevige zelfs iets te stevige ontlasting waaruit duidelijk blijkt dat de veroorzaker nu weg is. Voor hoofdpijn en bloeddruk is dit een geweldig middel, maar veroorzaakte bij mij ook maagpijn naast de buik/darm pijn en zelfs met maar 25mg was dit heftig. ik hoop dat iemand die dit ook zo voelt en niet snapt wat nu de oorzaak is hiermee geholpen is.

28-07-2016 | Vrouw | 31
propranolol (40mg)

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum