Ervaringen met Atorvastatine

atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

ontsteking in de darmen maagproblemen depressie depressief chronische vermoeidheid

Hoog cholesterol (214 meningen)
Hartinfarct (37 meningen)
Diabetes type 2 (9 meningen)
Angina pectoris (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

07-01-2023 | Vrouw | 35
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
Na een klein hartinfarct gedotterd en 1 stent geplaatst. Daarna direct begonnen met atorvaststine, lisinopril en brilique. Ik kreeg na thuiskomst vreselijk veel last van niet uit te houden spierpijn tussen en op mijn schouderbladen, mijn schouders en bovenarmen. Ik ben ermee gestopt en ook met de lisinopril. Toen atorvaststine in een lage dosis gekregen, die was NOG 10x er[lees meer...]ger. Ben na 1 pil gestopt. Mijn cholesterol is 2.6 dus niet te hoog. Ik heb na 2 weken gestopt te zijn nog altijd klachten. Ik hoop niet dat mijn spieren beschadigd zijn door deze troep! Ik slik nooit meer een statine!

02-03-2020 | Vrouw | 42
Hoog cholesterol
Heb familiair hoog cholesterol. Kwam toevallig uit bij test op mijn werk via de bedrijfsarts. Ik had het wel kunnen weten, want m'n grootmoeder en m'n moeder hadden het ook. Totaal cholesterol waarde was 11 - wat dat ook moge betekenen - en moest max. 4 zijn, begreep ik. Eerst Simvastatine gekregen, toen kon ik van de spierpijn de trap bijna niet meer op komen. Met Atorvas[lees meer...]tatine heb ik nog steeds spier- en gewrichtspijn, maar het is te doen. Mijn totale cholesterolwaarde is nu onder de 3. Dus het is de pijn wel waard, vind ik.

04-05-2023 | Man | 44
Aderverkalking
Achteraf bleek ik paniekaanval te hebben gehad door overspannenheid lichaam (altijd aan staan). Via cardioloog kwam toen bij inspanningstest naar boven dat ik mogelijk te weinig zuurstof in hart kreeg (was toen dus overspannen tijdens test en had die week 4 aanvallen gehad). CT scan gaf aan ernstige vernauwing 1 kransslagader en andere 2 vernauwd. Allemaal paniek binnen w[lees meer...]eek hartkatheterisatie meteen met optie stent. Tijdens de ingreep waren 2 aders helemaal clean en 1 was licht vernauwd met zuurstof toevoer van 86%. Dus geen stent en ik had daar helemaal niet moeten liggen zei de arts. Maar cardioloog wilde perse statines (cholesterol was 3.5 tijdens overspannenheid) en bloedverdunners pushen. Vroeg nooit naar levensstijl (vrij gezond). Anyway met huisarts gesproken en even wat uitstel gekregen. Cholesterol was een jaar later (zonder dieet en echt sporten al naar 3.0 gezakt. Nog steeds niet wat ze willen 2.5. Ik ben 44jaar, 1,84 en weeg 82 kilo en ben behoorlijk actief Huisarts toch mij overtuigd dat Statines nodig heb (terwijl ik tegen was vanwege alle bijwerkingen). Ik kreeg 10mg van Teva. Ik heb er nu 12 geslikt. Vanaf dag 1 misselijk (ik ben nooit misselijk), ellendig in de ochtend, spieren voelen anders strammer, en de laatste 6-7 dagen superslecht slapen, non stop wakker, onrustig hele dag, droge bek. En vannacht en nu nog keiharde oorsuizen waar je wakker van wordt en gek. Ik een beetje googlen en dit komt bij minder dan 1-100 voor. IK GELOOF ER GEEN FUCK VAN. Geloof me dit is puur vergif, ik stop er meeteen mee. Ik ga dan liever eerder zogenaamd dood dan dat je letterlijk aftakelt.

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Statines veroorzaken vaak spierpijn. Bij mij gebeurde dit met een lage doses van 20mg/dag en was de pijn zo hevig bij het hart dat het leidde tot opname op de ICU. Nadat ik stopte met de statine waren alle klachten binnen 48 volledig verdwenen. De eerste klachten ontstonden c.a. 12 dagen na eerste inname. Heb dezelfde klachten ook ervaren met Simvastatine.

17-10-2019 | Vrouw | 46
Aderverkalking
Na mijn hartinfarct moest ik cholestrolverlagers gaan slikken kreeg Atorvastatine. Na een aantal maanden kreeg ik pijn aan mijn benen knieen en enkels /voeten na maanden door strompelen vertelde een kennis dat ik moest stoppen met de Atorvastatine en dat alle pillen met STATINE deze klachten geven. Dus doorgegeven aan de cardioloog maar die schreef mij doodleuk Rosuvastati[lees meer...]ne voor terwijl ik nog zei dat ik geen statines wil. Nu 2 weken later en ja hoor ik loop weer slecht met heel veel pijn. Ik stop weer accuut met deze pillen en de cardioloog schrijft me maar een pil voor zonder Statine !!!

17-01-2019 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Te hoog cholesterol familiair. Mijn kinderen zijn ook al in ziekenhuis geweest om bloed te prikken. Van onze jongste dochter (15 jaar)weten we de uitslag al, bij haar is helaas ook FH ontdekt de uitslag van onze oudste dochter (bijna 18 jaar) wachten we nog op. Mijn broers hebben het ook beide en slikken ook al jaren medicijnen, ook hun kinderen moeten een keer getest word[lees meer...]en. Omdat ik vorig jaar in het ziekenhuis heb gelegen doordat ik een herseninfarct kreeg, ben ik in aanmerking gekomen voor repatha. Dit medicijn zorgt er echt voor dat mijn cholesterol waardes naar beneden zijn gegaan.

04-04-2024 | Vrouw | 47

depressie

Dit was de 3de statine die ik voorgeschreven kreeg na diverse bijwerkingen. In het begin leek er geen vuiltje aan de lucht tot ik mij steeds meer neerslachtig ging voelen. Nee geen dipje of een keer geen zin om op te staan maar het gevoel hebben dat het voor mij allemaal niet meer hoefde. Normaal ben ik een super positief persoon en wordt ik heel blij van mijn jonge kind[lees meer...]eren maar zelfs dat kon mij niet meer bekoren. Ik werd letterlijk depressief van de Atorvastatine. Na stoppen duurde het een aantal weken voordat ik weer de oude was, gelukkig loop ik nu (zonder deze troep) weer fluitend en vrolijk rond.

30-05-2022 | Man | 48
atorvastatine (10mg)
Waardeloos heel veel klachten.

19-08-2019 | Man | 48
Hoog cholesterol
Slik nu al heel lang Atorvastatine 20 MG omdat mijn cholesterol iets wat te hoog is , Maar de pijn in mijn lichaam is niet meer te harden helse spierpijn en krampen in de borstkas , mijn rechterarm is nu ook niet meer te gebruiken , Nu hoorden ik dat dit meschien wel is door de Atorvastatine kon komen , heb hier het een en ander over uit gezocht betreft de bijwerking[lees meer...]en . alles wat staat geschreven heb ik ,

08-07-2021 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Ik kreeg Atorvasatine voorgeschreven door de vaatarts nadat ik vrij plotseling last had gekregen van een etalagebeen, wat toch wel opmerkelijk was gezien mijn leeftijd (en ook geen last van overgewicht ) Ondanks dat mijn cholesterol perfect bleek (2,5) moest ik deze toch levenslang gaan gebruiken volgens de arts. Na enkele maanden dit middel geslikt te hebben begon ik [lees meer...]langzaam maar zeker steeds meer klachten te ervaren van dit "medicijn" wat zich vertaalde in een zeurderige doffe pijn in mijn onderrug, erg pijnlijke knieën, spierzwakte en slapeloosheid. Ik voelde steeds meer weerstand tegen dit medicijn, ondanks dat de vaatverpleegkundige had gezegd dat het niet aan dat middel kon liggen. Waarop ik mijn gevoel maar ging volgen en dus op eigen houtje ermee gestopt ben. Binnen 'n paar dagen kon ik gelukkig weer gewoon slapen, ging ook de pijn in mijn rug en knieën weg en werd m'n humeur ook 'n stuk beter! Ik hoef die troep niet meer in ieder geval en m.i. is het, zeker in mijn geval, echt overbodig. Ik eet nu extra gezond, heel weinig vet en amper zout. Dat geeft me een veel beter gevoel.

05-05-2021 | Man | 49
atorvastatine (20mg)
Vreselijk medicijn, enorme last van spierkrampen, hoofdpijn die niet overging en voelde me depressief worden. En dan zegt de bijsluiter dat deze bijwerkingen niet veel voorkomen, bij minder dan 10 % van de mensen. ....Geloof er niks van. Een huisarts zou gelijk een melding moeten maken bij ernstige bijwerkingen maar dit wordt nooit gedaan dus de bijwerkingen blijven onderb[lees meer...]elicht.

22-05-2022 | Man | 50
Cholesterol
Zeer zware bijverschijnselen welke het dagelijkse routine niet meer toestaan

26-02-2022 | Man | 50
Diabetes type 2
Eerst hoge prolactine waardes 0.88 toen mogelijke hypofyse nooit hoge bloeddruk of cholesterol toch Atorvastatine 20mg p.d en nu al 2 jr last van vermoeid depressief spierpijn Tintellingen in tenen en vingers harde keutels

05-06-2021 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Slechts tien dagen geslikt vanwege iets verhoogde cholesterol, toen accuut gestopt vanwege krachtverlies in benen. Ook snelle verzuring bij inspanning. Moeizaam lopen. Hardlopen is onmogelijk. Moe en met momenten kortademig. Nu, drie dagen na stoppen, geen verbetering qua klachten.

11-05-2021 | Man | 50
Afslanken - overgewicht
Ik heb een te hoog 6,8lld en kreeg dit niet omlaag door af te vallen 30 kg , nu dit medicijn proberen. ik las veel bijwerkingen; echter ik heb totaal nergens last van geen hoofdpijn geen spierpijn niet veel plassen ….. geen bijwerkingen in totaliteit.

30-01-2019 | Man | 51
Hartinfarct
Klinkt heel simpel pilletje er in en je cholesterol zakt vanzelf. Lastig als je al meerederen andere aandoeningen hebt. Zoals diabetes 2, een bijnierziekte die mijn gehele hormonale huishouding al mijn hele leven ontregelt. Met als gevolg dat mijn spieren dus danig aangetast zijn dat je die te vergelijken zijn met de spieren van een man van eind 80 en ik ben net 51 jaar. [lees meer...] Atrostatine is voor mij dus niet de oplossing.