atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (184 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

09-12-2017 | Man | 52
Aderverkalking

22-11-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Ik gebruik medicijnen i.v.m.hartritmestoornissen. Heb een ICD (pacemaker). Om te hoog cholesterol (nu nog niet aan de orde) te voorkomen, werd mij dit medicijn voorgeschreven. Na regelmatig door kramp geplaagd te zijn, overdag 's en 's nachts, ben ik een maand geleden gestopt met inname. Heb nadien geen kramp meer gehad.

01-11-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ochtend kramp in benen en misselijk gevoel. In overleg met huisarts die ze had voorgeschreven voor hoog cholesterol aan het afbouwen. Ben meer op mijn eten gaan letten in samenwerking met diëtiste ben ik meer gaan sporten waardoor ik inmiddels 10 kg gewicht ben verloren. Ik eet nu alleen nog maar overdag caloriearm brood met kipfilet en prepare en halvolle kaas met komko[lees meer...]mmer en tomaat. 's Avonds groente schotels uit wok zoals groentemix samen met courget en champignons en wit vlees dus kip en geen rood vlees meer. In begin is het wennen, maar inmiddels gaat het vanzelf en is nog lekker ook. Je mag best rode saus of ketchup gebruiken en sambal op advies diëtiste. Verder eet ik drie keer in de week vis. Vooral vette vis, zoals haring, zalm, sardientjes uit blik. De diëtiste heeft aangegeven dat het geen probleem is om een keer nasi of bami te eten van de chinees, maar niet iedere dag. Verder drink ik ook om de dag een glaasje rode wijn en het bevalt mij best. Ook eet ik wel eens een paar (3 stuks) volkoren broodjes een keer in de week van de Lidl. Dus al met al is het goed te leven met een beperkt caloriearm dieet. Ben heel blij met het behaald resultaat.

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

03-10-2017 | Man | 41
Hoog cholesterol
Eerst 40mg simvastatine gebruikt maar daar kreeg ik veel last van bijwerkingen als spierpijn. Daarna over op atorvastatine en dat leek in eerste instantie (9 maanden) zonder klachten. Rare is dat ik nu wel alle bijwerkingen heb als spierpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, conditiegebrek, pijn in gewrichten (met name heup, nek en rug).

09-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
bijwerkingen: buikpijn,diaree, stijfheid, spierpijn, hoofdpijn

04-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
Heel veel spier en gewrichtspijn, wegvallen conditie. Tot voor kort liep ik 2x per week 5km in een uur. Nu de trap op thuis 1 verdieping ben ik op. Mijn lichaam doet overal onverklaarbaar zeer. Volgens de assistente kan het niet aan het medicijn liggen daar ik het al ruim 6 maanden slik. Maar wel raar dat de klachten begonnen zijn na het starten van het medicijn. Choleste[lees meer...]rol wel omlaag van 7 naar 3.8.

29-07-2017 | Man | 70
Hartinfarct
In 2014 hartinfarct gekregen. Gedotterd en twee stents. Daarna statines voorgeschreven gekregen ondanks normaal cholesterol. Slik het tabletje in de avond samen met 100 mg q10. Soms spierpijn romp en rond schouders. Middel is effectief want cholesterol is flink verlaagd met name ldl. Zal er mee door moeten tot ontmoeting met Petrus.

28-07-2017 | Man | 72
atorvastatine (40mg)
hoog cholesterol, gebruik gestart na cva

14-07-2017 | Vrouw | 55
atorvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Bij mijn al huidige klachten van o.a. Fibromyalgie kwamen met dit medicijn nog meer klachten.

09-07-2017 | Vrouw | 49
Hartinfarct
Ik heb vorig jaar een hart infarct gehad en sinds een paar maanden gebruik ik deze pillen een maal per dag, sinds het gebruik van deze pil ben ik overmatig tot 24 uur per dag gaan zweten meer las normaal wie heeft er nog meer last van en koppijn zeurend. Ik voel me niet meer hetzelfde en schaam me diep. Help me, ik wil van het zweten af.

26-06-2017 | Man | 49
Hoog cholesterol
Werking medicijn Simvastatine werd steeds minder effectief. Toen ben ik Atorvastatine gaan gebruiken. Waardes zijn nu zeer goed te noemen.

21-06-2017 | Man | 68
Hartklachten
Mijn bijwerkingen zijn aan reuma gerelateerde pijnen.

31-05-2017 | Man | 80
atorvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Heb al jaren last van enig oorsuizen, doch daar is mee te leven. Maar nu, na circa 5 weken gebruik van dit medicijn, is het suizen toegenomen tot een onacceptabel niveau. Ik ben dan ook onmiddellijk gestopt met innemen en hoop dat het geluidsniveau weer gaat zakken. Als 80-jarige wil ook best 85 of ouder worden, maar dan wel leefbaar. Nu is elke dag er een teveel.

28-04-2017 | Man | 63
Aderverkalking
Voorgeschreven door de vaatspecialist, geen slechte ervaring. Bij lezen bijsluiter zijn alle bijwerkingen aanwezig. Zit tussen de oren!!

15-04-2017 | Man | 63
Beroerte
Na een herseninfarct vorig jaar, heb ik Atorvastatine voorgeschreven gekregen. Ik kreeg na een tijd gebruiken last van spierpijnen, gevoelloze plekken, duizeligheid en hoofdpijnen. ik dacht dat het nog een nawee van het infarct was. Twee weken geleden ben ik, op verzoek van mijn huisarts, gestopt met Atorvastatine. Na vier dagen waren de bijwerkingen verdwenen. Ik voel me [lees meer...]prima, maar de huisarts wil om zeker te weten dat Atorvastatine de oorzaak is, dat ik weer begin met innemen. Ik voel mij een beetje proefkonijn. Even afwachten wat er gaat gebeuren.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum