atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (188 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

27-02-2018 | Man | 68
Hartinfarct
metropolol en atorvastatine werken bij mij niet samen wordt er heel moe van ! en veel spierpijn ben met metropolol gestopt en nu is het uit te houden

09-02-2018 | Man | 75
atorvastatine (20mg)
verschillende fabrikanten geprobeerd. De meeste hebben hulpstoffen gebruikt die bijwerking veroorzaken van met name ernstige jeuk aan de benen. atorvastatine van de firma Pfyzer heeft kennelijk ander hulpstoffen, want dan zijn de bijverschijnselen niet aanwezig. Helaas mogen die dan weer niet geleverd worden van de verzekeraars. Komen niet voor in het basis pakket.

28-01-2018 | Vrouw | 66
Cholesterol
Vanwege 3 herseninfarcten, lang geleden, iets te hoog cholestorol en diabetes2, 7 jaar geleden voorgeschreven: 20 mg. Een paar keer gestopt vanwege ongemakken. Uiteindelijk teruggebracht naar 5 mg. Wat heb ik toch, dacht ik... Zou ik een spierziekte hebben? Op zoek naar een rollator... Moeite met slikken, verslikken, onhoudbare hoestbuien, psoreasis explosies, ove[lees meer...]ral jeuk, met moeite kunnen voortbewegen vanwege stijve, tintelende ledematen, heftige spierpijnen, zenuwpijnen. Van actief, veel bewegende (ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, weinig tot geen vetten) vrouw veranderd naar wrak. Op eigen initiatief eind juli 2017 gestopt met crestor en waande me een paar weken later in de hemel. Wat een fantastische ervaring om weer zonder pijnen en ongemakken te kunnen/mogen leven! Voelde me herboren! Dit euforisch gevoel heeft 5 mnd geduurd. (Totlaal Cholestorolwaarde was 2,6) Tot huisarts mij een ander middel voorschreef om het 15 dagen uit te proberen. Atorvastatine. Ellende weer begonnen. Het is inmiddels 10 dagen dat ik ben gestopt, maar heb nog steeds last van de bijwerkingen. Hoop dat het overgaat. Na gesprek met diabetesverpleegkundige/huisarts hoef ik niet weer een ander middel uit te proberen.

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
heb zeer veel statines geslikt vanaf ongeveer 4 jaar terug daarvoor vanaf 3okt 2001 [hartinfarct] nergens last van gehad slikte lipitor en simvastine geloof ik en 4 jaar terug begon het ineens ziek en spierpijn toen van alles geprobeerd maar werd overal ziek van

18-01-2018 | Man | 55
Hoog cholesterol
vergeetachtig, concentratie problemen en moe gevoel, vooral in mijn hoofd. langzaam aan ingeslopen, even gestopt om te zien of het aan het medicijn lag. na anderhalve week klacht weg, medicijnen weer ingenomen in korte tijd klachten terug. dit nogmaals herhaald voor de zekerheid, zelfde resultaat! wel resultaat op ldl, maar hdl stijgt bij dit middel ook niet.

04-01-2018 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Had eerst simvastatine, nu Atorvastatine Ik heb constant zwaar gevoel in mijn armen en ik ben erg moe!

29-12-2017 | Man | 68
Hartklachten
Slik nu paar maanden atorvastatine 40 mgr. Ivm hartklachten. Cholesterol was normaal. Puur toeval na 1 maand slikken bij GGD cholesterol niveau laten prikken. Was behoorlijk gedaald. Klachten van steeds terugkerende pijn links op de borst nu verdwenen. Ook bijzonder dat chronische ontsteking haarzakjes (folliculitis) op het achterhoofd waar ik jarenlang last van heb nu plo[lees meer...]ts is verdwenen. Tot nu toe gelukkig geen bijverschijnselen van deze statine.

14-12-2017 | Man | 67
Hartinfarct
direct na katheterisatie hart begonnen met Atorvastatine. Na kleine 2 jaar gestopt. Bijverschijnselen heel langzaam ingeslopen. Duurde even voor erkenning. Na stoppen binnen drie weken klachten weg.

12-12-2017 | Man | 77
geen bijwerkingen

09-12-2017 | Man | 52
Aderverkalking

22-11-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Ik gebruik medicijnen i.v.m.hartritmestoornissen. Heb een ICD (pacemaker). Om te hoog cholesterol (nu nog niet aan de orde) te voorkomen, werd mij dit medicijn voorgeschreven. Na regelmatig door kramp geplaagd te zijn, overdag 's en 's nachts, ben ik een maand geleden gestopt met inname. Heb nadien geen kramp meer gehad.

01-11-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ochtend kramp in benen en misselijk gevoel. In overleg met huisarts die ze had voorgeschreven voor hoog cholesterol aan het afbouwen. Ben meer op mijn eten gaan letten in samenwerking met diëtiste ben ik meer gaan sporten waardoor ik inmiddels 10 kg gewicht ben verloren. Ik eet nu alleen nog maar overdag caloriearm brood met kipfilet en prepare en halvolle kaas met komko[lees meer...]mmer en tomaat. 's Avonds groente schotels uit wok zoals groentemix samen met courget en champignons en wit vlees dus kip en geen rood vlees meer. In begin is het wennen, maar inmiddels gaat het vanzelf en is nog lekker ook. Je mag best rode saus of ketchup gebruiken en sambal op advies diëtiste. Verder eet ik drie keer in de week vis. Vooral vette vis, zoals haring, zalm, sardientjes uit blik. De diëtiste heeft aangegeven dat het geen probleem is om een keer nasi of bami te eten van de chinees, maar niet iedere dag. Verder drink ik ook om de dag een glaasje rode wijn en het bevalt mij best. Ook eet ik wel eens een paar (3 stuks) volkoren broodjes een keer in de week van de Lidl. Dus al met al is het goed te leven met een beperkt caloriearm dieet. Ben heel blij met het behaald resultaat.

05-10-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik heb sinds 2010 al verschillende malen een andere farmaceut gekregen voor Atorvastatine 40 mg. Reden dat men vanuit de zorgautoriteiten altijd voor het goedkoopste moet gaan. Vooral VGZ en CZ zijn verzekeringsmaatschappijen die moeilijk doen en waar je geen vrije keuze hebt, met als gevolg iedere keer een andere farmaceut. Om gek van te worden. Gelukkig nu sinds jaren a[lees meer...]l weer bij PNO vrije medicijnkeuze. Nu blijf ik zelf altijd bij mijn eigen keuze waar ik als patient mij het beste bij voel. Men zegt dan wel dat er geen verschil zit in de medicatie, maar gebruik laat het tegendeel zien. Er zit wel de stof in waar het om gaat, maar de nevenstoffen zijn het probleem. Dus nu bepaal ik zelf welke farmaceut mij medicatie geeft en dit bevalt mij uitstekend. Probeer natuurlijk van deze medicatie af te komen, maar dat is afwachten of het gaat lukken, daar je dit niet altijd van te voren weet of het gaat lukken. Een andere leefstijl, regelmatig sporten wanneer mogelijk en opletten op voeding in samenwerking met diëtiste moet uiteindelijk het te behalen doel wezen. Andere dosering van 40 naar 20 mg aangevraagd in overleg met huisarts. Vorige medicijn gaf allerlei problemen, duizelig, misselijk kramp en stijfheid in lichaam. Nu uitproberen gedurende 2 maanden.

03-10-2017 | Man | 41
Hoog cholesterol
Eerst 40mg simvastatine gebruikt maar daar kreeg ik veel last van bijwerkingen als spierpijn. Daarna over op atorvastatine en dat leek in eerste instantie (9 maanden) zonder klachten. Rare is dat ik nu wel alle bijwerkingen heb als spierpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, conditiegebrek, pijn in gewrichten (met name heup, nek en rug).

09-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
bijwerkingen: buikpijn,diaree, stijfheid, spierpijn, hoofdpijn

04-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
Heel veel spier en gewrichtspijn, wegvallen conditie. Tot voor kort liep ik 2x per week 5km in een uur. Nu de trap op thuis 1 verdieping ben ik op. Mijn lichaam doet overal onverklaarbaar zeer. Volgens de assistente kan het niet aan het medicijn liggen daar ik het al ruim 6 maanden slik. Maar wel raar dat de klachten begonnen zijn na het starten van het medicijn. Choleste[lees meer...]rol wel omlaag van 7 naar 3.8.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (574) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum