atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (187 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

atorvastatine (20mg)
In het voorjaar van 2017 zijn bij mij 3 stents geplaatst. Uit cardiologisch onderzoek bleek dat geen hartaanval had plaatsgevonden en mijn hart heeft ook geen beschadigingen. Met mijn probleem had ik mij tijdig gemeld en hierdoor verdere gezondheidsproblemen voorkomen. Door de cardioloog werd Atorvastatine Mylan 40 mg voorgeschreven. Dit leverde voornoemde bijwerkingen voo[lees meer...]r mij op. Vervolgens werd door de apotheek, het merk Mylan eenzijdig en zonder hierover met mij te communiceren, gewijzigd in Sandoz 40 mg. Vanwege de bijwerkingen ben ik in april 2018 met de inname geheel gestopt. Dit in overleg met huisarts. Na bloedcontrole bleek cholesterolgehalte te hoog. Vervolgens nieuw overleg met huisarts en gestart met Sandoz 20 mg. Bij bloedcontrole bleken waarden cholesterolgehalte en bloedglucose prima. Verder minimaal last van beschreven bijwerkingen. Nu in augustus 2018 via apotheek en zonder overleg met mij hierover, werd Atorvastatine Xiromed 20 mg aan mij verstrekt. Heb met huisarts en apotheek al 2 jaar zeer vervelende discussies gehad over deze werkwijze. Dus het medicament Atorvastatine Xiromed 20 mg toch maar uitgeprobeerd. Resultaat: alle voornoemde bijwerkingen zijn weer terug. Moraal van dit verhaal: ook al probeert de patiënt tot een fijn-afstemming te komen rondom de inname van medicamenten en betaalt hij/zij hiervoor ook via zijn/haar zorgverzekering, de professionals doen toch wat ze zelf willen! De enige weg die rest om dit arrogante gedrag te keren, is het gebruik van klachtenprocedures. Dus het arrogante gedrag van zorgprofessionals rond het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, veroorzaakt weer een extra kostenpost in de zorg! Het alternatief is dat de patiënt zich tevreden stelt met vermoeidheid, slapeloosheid, allergische reacties en blaarvorming op de huid, verhoging bloedglucosespiegel, kortademigheid, spierzwakte en afbouw van spiermassa, gewrichtspijnen. Ik kan mij als patiënt niet voorstellen, dat zorgverzekeraars dit voor hun verzekerden een goed gezondheidsperspectief vinden. Ook kan ik mij niet voorstellen, dat onze overheid en politiek, dit onwelzijn van burgers als wenkend perspectief hanteert, teneinde de medicijnkosten te kunnen beteugelen. Dus huisartsen en apothekers, moeten rondom het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, niet met de vingers wijzen naar de zorgverzekeraar of de overheid.

atorvastatine (20mg)
In 2017 na plaatsing 3 stents werd door de cardioloog Atorvastatine Mylan filmomhulde tablet 40 mg voorgeschreven. Na de start last van kortademigheid, spier- en gewrichtspijn en allergieverschijnselen huid dmv rode schilvering / plekken en kleine vochtblaasjes. Na overleg met huisarts, inname in april 2018 geheel gestopt. Daarna bloedcontrole en hierbij bleek het cholest[lees meer...]erolgehalte iets te hoog. Na nieuw overleg met huisarts, in mei 2018 opnieuw gestart met een dosis van 20 mg. Vervolgens opnieuw bloedcontrole en hierbij bleken de waardes prima te zijn, inclusief de waarde bloedglucose.

Hoog cholesterol
Ruim een jaar geleden begonnen met deze tabletten van Ranbaxy. Daarvoor ook al deze geslikt maar van een andere fabrikant. Na een maand of twee begonnen mijn vingers te vervellen en daardoor had ik ook een heel branderig gevoel daarin. eerst begon mijn rechter middelvinger, daarna kwam de wijsvinger rechts erbij. iets daarna begon hetzelfde aan dezelfde vingers van mijn [lees meer...]linkerhand. Uiteindelijk na een maand of twee alle vingers behalve beide ringvingers. In september naar een dermatoloog in het Elkerliek ziekenhuis in Deurne doorverwezen door de huisarts. Na ruim 3/4 jaar daar verschillende medicaties, pillen en zalven gehad te hebben géén resultaat. Het werd alleen maar erger. Alle huidlagen van de vinger toppen tot aan het tweede kootje waren op een na allemaal weg. Af en toe zo erg dat het helemaal tot bloedens toe kapot was. Op die momenten prednisolon gekregen. Doorverwezen naar Radboud Nijmegen. 3 dermatologen kwamen alleen tot de conclusie dat het fingertip dermatitis/ eczema tyloticum was. Ook hier weer zalven, vet houden dus. Erg ongemakkelijk, geen handen te gebruiken, moest uiteraard handschoenen aan en later heb ik de vingers apart ingepakt. Je gaat natuurlijk bij jezelf na wat er veranderd is in je leven waardoor dit probleem opeens ontstaan kan zijn. Uiteindelijk bij de atorvastatine terecht gekomen. Kon niet volgens artsen Radboud. Hadden ze nog nooit van gehoord van deze bijwerking. Ik ben toch daarmee gestopt en jawel, langzaamaan ging het beter met mijn vingers. Na 6 weken (uitwerktijd) was de situatie veel verbeterd. Niet over, maar het was veel minder erg in de zin van branderig gevoel en het vervellen en niet meer tot bloedens toe open. Nu gebruik ik een zalf twee maal daags, bevat actief vitamine D3, 0,5 microgram, gedurende 8 weken. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn huid daardoor verder zal herstellen. Ook van deze zalf was geen wetenschappelijk bewijs dat die zou helpen maar uiteindelijk toch voorgeschreven gekregen. Kortom ;-), heb je ook last van onverklaarbaar vervellende vingers, denk dan ook eens aan de Ranbaxy atorvastatine. Ik slik het niet meer. Dat dit middel de trigger voor mijn problemen is geweest is mij in ieder geval duidelijk.

17-08-2018 | Man | 58
Cholesterol
Ik gebruikte het slechts enkele dagen. Kreeg gelijk last van spierpijn en daarom ben ik er ook weer mee gestopt.

18-07-2018 | Vrouw | 71

01-07-2018 | Man | 67
Cholesterol
Geen bijwerkingen

07-06-2018 | Man | 63
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
bij dit medicijn zijn de bijwerkingen vele male heftiger dan de kwaal. verhoogt cholesterol moet je ook met een ander eetpatroon kunnen bereiken. ik ben met dit middel gestopt.

20-04-2018 | Man | 68
Hoog cholesterol
ik gebruik het in combinatie met metformine. Ik gebruik al lang medicijnen voor verhoogd cholestrol. Ik heb sinds een half jaar heftige pijnen in spieren vooral schouders en armen. Sinds kort besef ik dat ik rond die tijd een andere verpakking/fabrikant van de medicijnen heb en dat de oorzaak van de spierpijnen hier mogelijk relatie mee heeft

17-04-2018 | Man | 82
Aderverkalking
telkens krijg ik van de apotheek een ander merk. hier reageert mijn lichaam dan weer anders op. de reden van de verandering is: het oude word niet meer gemaakt. (wat mij hoogst vreemd lijkt aangezien via de internetapotheek het middel gewoon verkrijgbaar is). Waarschijnlijk is dit een goedkopere vorm van het middel en zijn de extra bestanddelen die het een pil moeten make[lees meer...]n verschillend aan de oude medicijnen.

14-04-2018 | Man | 59
Hoog cholesterol
Gestopt met simvastatine en overgestapt op atorvastatine, toen het slechte cholesterol niet meer voldoende laag was. Na start atorvastatine kwamen direct klachten: spierpijn, pijn op de borst en oorpijn. Eerst nog maanden op advies van de huisarts met een neusspray gewerkt om de oorinfectie aan te pakken, maar stoppen van atorvastatine bleek effectiever.

13-04-2018 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Ik heb zeer nare bijwerkingen en moet er gewoon mee stoppen ! Meerdere statinus geprobeerd maar de reacties zijn allemaal zeer heftig !

30-03-2018 | Vrouw | 51
Hoog cholesterol
Na eerst de Mg variant te hebben gebruikt (gestopt vanwege heftige spierpijn) nu de halve dosis om de dag. Ik merk dat de spierpijn er nog is. Wel iets minder. Ik denk er toch over helemaal te stoppen met de statines daar de verhoging van het cholesterol minimaal is en ik van mening ben dat de bijwerkingen ernstiger zijn dan de kwaal. Het beperkt me in mijn werk en ik voe[lees meer...]l me er niet goed bij.

29-03-2018 | Man | 61
Hoog cholesterol
Steeds meer spierpijnen en zwakkere spieren. Dacht door vallen met fiets de oorzaak was van de pijn maar het wordt steeds erger.

07-03-2018 | Man | 57

27-02-2018 | Man | 68
Hartinfarct
metropolol en atorvastatine werken bij mij niet samen wordt er heel moe van ! en veel spierpijn ben met metropolol gestopt en nu is het uit te houden

09-02-2018 | Man | 75
atorvastatine (20mg)
verschillende fabrikanten geprobeerd. De meeste hebben hulpstoffen gebruikt die bijwerking veroorzaken van met name ernstige jeuk aan de benen. atorvastatine van de firma Pfyzer heeft kennelijk ander hulpstoffen, want dan zijn de bijverschijnselen niet aanwezig. Helaas mogen die dan weer niet geleverd worden van de verzekeraars. Komen niet voor in het basis pakket.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum