Ervaringen met Prednison tabletten

prednison

Spierreuma (20 meningen)
Astma (9 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
COPD (7 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Longkanker (1 mening)
Bronchitis (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

16-09-2016 | Man | 63
Colitis ulcerosa
Na totale uitputting van actieve collitus ulcerosa-aanval, hoge koorts, 150 keer of vaker per dag naar toilet rennen krijg ik een ‘stootkuur’ van Prednison, eerst per infuus dagenlang 80 mg per dag en daarna oraal afbouwschema dat 13 weken gaat duren. Colitis-klachten verbeterden snel maar of de ontsteking ook daadwerkelijk verdwijnt zal nog moeten blijken. Vanwege de Pre[lees meer...]dnison veel klachten; hartkloppingen, veel te narrig qua stemming, maagzuur/ slikklachten, dikke voeten, pijnlijke onderbenen, vaak wakker / slecht slapen (ook vanwege hartkloppingen) maar vooral suikerbloedwaarden die torenhoog zijn en met zowel lang- als kortwerkende insuline niet te beteugelen zijn. De pest is dat alternatieve medicatie als Azothiaprine en aanverwanten bij mij zeer hoge koorts opleveren en dus niet veilig kunnen worden aangewend, met name vanwege het hart. De MDL-arts wil mij permanent aan de Prednison hebben, maar dat gaat niet gebeuren wat mij betreft….. veel te gevaarlijk op lange termijn.

05-09-2016 | Vrouw | 38
prednison (60mg)
Nefrotisch syndroom
Vanwege minimal change disease aan de prednison 60 mg voor 4 weken, daarna 40 mg, nu sinds 2 dagen 30 mg. 1x per week antibotontkalking pil. De prednison doet heel goed zijn werk daar waar mijn waardes na 6 weken uitstekend zijn en het lek in de nieren dicht zit, echter die bijwerkingen pff. Met het hyper zijn slapeloosheid en spruw kan ik wel omgaan, ook het wat dikker wo[lees meer...]rden neem ik voor lief. Maar de continue pijn in me lijf. Eerst beide benen zwaar, nu alleen mijn linker been zwaar gevoel vooral het onderbeen, lijkt wel hevige continue spierpijn. Pijnlijke knie ook. Zo pijnlijk dat ik er vaak niet op kan staan en niet goed kan lopen. Soms ook tintelende voeten. Ook mijn lichaam rondom mijn zij (beide kanten) voelt pijnlijk en strak. Over de laatste klachten is weinig bekend bij de internist, ik ben benieuwd of andere dit wel herkennen.

17-08-2016 | Vrouw | 61
Posttraumatische dystrofie
In april geopereerd aan vinger (ziekte van Dupytren). Pijnklachten bleven ernstig, 8 op de schaal van 10. blauw/paars verkleurde hand, zweten en sneller groeiende nagels. Tevens Jicht vastgesteld. Doe mee aan een proef Prenison/placebo 5 mg ptabl. 1e wk 3 x 2 tabl. 2e wk 3x 1 tabl. en 3e wk 1x 1 talb. Ben begonnen aan mijn 3e week wil toch mijn ervaring met jullie hier[lees meer...] delen.. Tegelijkertijd met het starten van deze proef ben ik suikervrij en zoutloos/arm gaan eten. Eerste paar dagen opvliegers en meer blauwe plekken... meer plassen, meer eetlust. Eind 1e week.. duizelig, slecht zien, prikkelbaar/onrustig en zit aan "mijn" max van pijnstilling: 4x tramadol en 8 paracetamol. Begin 2e week... pijn neemt af gebruik 2x tramadol en 3 paracetamol. Dag 10 duizeligheid en slecht zien is weg. Meer haaruitval deze week. Meer energie. Dag 14 Pijn 6 op de schaal van 10 en stabiel. Ook geen stijfheid bij opstaan. Nog wel dikke knieen. Heb 2 dagen al geen koffie op. Hoe het deze laatste week zal gaan kan ik nog niet zeggen, maar heb goede hoop dat het alleen maar beter wordt. En of ik "echte" pretnison of een placebo heb gekregen.... of dat het suikervrij en zoutloos/arm dieet me heeft geholpen hierbij... dat is afwachten wat de bloedwaarden aan het eind van deze proef zullen opleveren. Het is in ieder geval de moeite waard om aan deze proef mee te doen. Eind

06-08-2016 | Vrouw | 51
Longontsteking
Steriele ontsteking long. Na een aantal antibiotica kuren die niet aansloegen schreef longarts prednison voor. De koorts was met 1 dag verdwenen. Het hoesten nam ook snel af. Met een dag of 5 nauwelijks meer hoesten. Gestart met 40 mg, daarna 30 mg en nu 15 mg. Dit wordt afgebouwd in 3 maand. De bijwerkingen vind ik fors. heftige opvliegers en nachtzweten, hartkloppingen[lees meer...], nervositeit, minder goed slapen, bol gezicht, af en toe misselijk. Ook meer blauwe plekken.

02-07-2016 | Vrouw | 21
prednison (30mg)
Gehoorverlies
Mijn klachten waarvoor ik het kreeg verdwenen, maar kreeg er wel een algemene malaise van.

02-05-2016 | Vrouw | 57
prednison (5mg)
Ogen zijn slechter geworden, veel ontstekingen eraan. Veel blauwe plekken, bij een hoge dosering wordt ik opgejaagd, druk en agressief. Heel vervelend wordt ik daarvan. Heel veel honger krijg je, dus je wordt er eerder dikker van!! Ik heb er een opgeblazen gezicht van gekregen. Mijn botten worden er minder sterk van al 2 keer gekneusde ribben ervan gekregen. Ook pijnlijke[lees meer...] gewrichten kan moeilijker op mijn knieën zitten. Jammer dat er geen andere middelen in de omgang zijn die minder bijwerkingen hebben. Ik zou het liever niet innemen, maar ik ben extra gevoelig voor infecties. In combinatie met andere medicijnen is het goed om op te letten. Ik werd er bijna psychotisch van toen ik 25 gram in moest nemen, samen met tagevil en hydroyx , ik heb daar van geleerd om voortaan nee te zeggen als ik een hogere dosering moet in nemen.

22-12-2015 | Man | 60
prednison (20mg)
Spierreuma
Na toenemend krachtsverlies, vermoeidheid en onwillige spieren via de neuroloog bij de reumatoloog beland. Uit geen enkele uitgevoerde test, spier en bloedtesten, kwam hard bewijs van de aanwezigheid van spierreuma. Echter de symptomen wezen, volgens de reumatoloog wel heel sterk naar spierreuma. Na 2 weken proefbehandeling trad er een verbetering op van ca. 50%, met een v[lees meer...]erlenging van 3 weken tot gevolg. Er treedt nu amper verbetering op en mijn lichaam reageert maar heel langzaam op de Prednison. De 31e december terug naar de reumatoloog en verder kijken.

16-08-2015 | Vrouw | 23
prednison (30mg)
Bacteriële infectie
Het heeft mij goed geholpen. Alleen de bijwerking moeheid ervan gekregen.

07-07-2015 | Vrouw | 16
prednison (20mg)
Ik heb al enige maanden last van een heftige allergische aanval. De oorzaak is tot dusverre onbekend. Na Prednison kuren van 3, 5 en 7 dagen zijn de klachten nog steeds niet verdwenen. Na het slikken van de prednison ( één maal daags 20 mg) verdwenen de klachten (Netelroos over het gehele lichaam + gezicht) binnen enkele uren. Twee dagen na de kuur afgelopen was begonnen d[lees meer...]e klachten echter weer. De kuur van Prednison zorgde voor rust. Een bijwerking was prikkelbaarheid. Over het algemeen ben ik erg tevreden over Prednison. Het is dan ook een paardenmiddel maar je klachten blijven uit.

26-06-2015 | Man | 37
Netelroos
Helaas gaat de netelroos niet weg maar met 10 mg prednison is het goed uit te houden. Het onderdrukt de hevige jeuk en branderigheid. Helaas vanwege de vele vervelende bijwerkingen mag ik niet meer dan 10 mg per dag innemen.

08-06-2015 | Vrouw | 19
Ziekte van Crohn
Ik heb het medicijn gehad omdat ik last heb van mijn darmen en die vol zitten met ontstekingen, het probleem is dat het de boel onderdrukt, dus nu wanneer ik zonder zit, krijg ik uitslag in mijn gezicht en heb ik weer buikpijn. hopelijk mag ik naar iets net als prednison wat helpt.

21-05-2015 | Vrouw | 54
Ziekte van Crohn
Ik ben altijd tegen pillen geweest. Mn euthyrox, lorazepam en hormonen (tegen opvliegers) daar kwam ik niet onderuit. 29 operaties, darm alvleesklierontstekingen enz enz enz . Dit jaar totale uitputting, sliep niet meer en wist niks meer, doordat ik niet meer sliep, geheugen nihil, leek op dementie! viel bijna om en de ontstekingen gingen van kwaad tot erger, mn 2e bur[lees meer...]nout door alle ellende en operaties, alle pijnlijke nachten met kolieken steeds na operaties kwam de darm pas na 3 weken op gang. Ik had t boek thuis, ns n keer besteld bij bol, opeens in mn handen; Bijnieruitputting van James Wilson. Alles viel op z'n plek. Als je geen cortisol meer aanmaakt na zeer langdurige stress en pijn, dan blijf je ziek en uitgeput. Ik had nog 'n paar lichte 5 mg prednison van een recept van vorig jaar, die ik niet had gebruikt. 's middags was de pijn al weg! Na 2 dagen kon ik slapen! Ik gebruik nu 2.5 en de opwaarste spiraal blijft doorgaan, pijn weg en ik slaap ! Ooit is geconstateerd dat mijn cortisol te laag was, daar heeft nooit iemand iets mee gedaan. Ik bewaar al mn bloeduitslagen. Cortisol is van levensbelang, bij deze lage dosering heb je totaal geen bijwerkingen.

17-04-2015 | Vrouw | 46
prednison (5mg)
Prednison werkt goed, maar hoe langer je het gebruikt, hoe meer bijwerkingen. Ik kreeg er een geagiteerde depressie van, slik nu ook antidepressiva. Helaas heb ik het nodig, omdat ik anders ontstekingen van vaten door het hele lijf krijg.

12-04-2015 | Vrouw | 54
prednison (5mg)
Vanwege toxoplasmose in beide ogen krijg ik dit medicijn bij een ontsteking. Veel last van bijwerkingen, zoals spierzwakte, geen weerstand, nierwaardes niet goed, rugklachten. Versneld afgebouwd vanwege de bijwerkingen nu nog steeds last van mijn rug, erg veel pijn en zijn de nierwaardes niet goed. Ik heb erg veel in moeten inleveren en ben hier niet blij mee, mede doordat[lees meer...] er door de internist erg laconiek met de klachten omgegaan wordt en nu alles op afkickverschijnselen wordt gegooid.

25-03-2015 | Man | 64
Astma
prednisolon als middel om ontstekingen te remmen. eerst een hoge dosis nu geleidelijk afgebouwd. geeft vocht ophoping en bij stoten snel blauwe plekken. veroorzaakt waarschijnlijk bot ontkalking. heeft grauwe staar op beide ogen opgeleverd.

25-03-2015 | Vrouw | 47
prednison (40mg)
Ziekte van Crohn
Helaas kan ik 'standaard'medicijnen tegen Crohn niet verdragen, dus is het Prednison of niets. Dit betekent slikken bij een opvlamming en afbouwen wanneer het kan. Gelukkig ben ik 16 jaar (!) zonder opvlammingen geweest. Helaas had ik eind februari een totale darmafsluiting en moest dus weer aan de Prednison. In de eerdere 10 jaar dat ik af en aan Prednison slikte, had ik [lees meer...]vooral last van blaren in mijn mond, haaruitval, bolle toet, vasthouden vocht, gewichtstoename en slapeloosheid. Bij deze kuur (nu een maand bezig) zijn er naast de gebruikelijke bekende bijwerkingen ook ineens hartkloppingen, behoorlijke kortademigheid, gevoelige ogen voor contactlenzen en overmatige gezichtsbeharing.