prednison

Spierreuma (18 meningen)
Reuma (11 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Astma (7 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
COPD (5 meningen)
Longontsteking (5 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Longkanker (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)
Bronchitis (0 meningen)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

30-04-2018 | Vrouw | 55
prednison (40mg)
Trombocytopenie
Ik kreeg ITP, een ziekte die mijn bloedplaatjes afstoot. Behandeld meteen transfusie trombocyten en meteen begonnen met 60 Mg prednison voor 4 weken, maar na twee weken vanwege het resultaat nu 40 Mg voor tenminste 4 weken. Dan hoop ik op weer minder, zal een lange tijd gaan duren. Wie heeft hier ervaring mee. Ben momenteel een schim van mezelf

26-03-2018 | Vrouw | 57
Artrose
Kreeg deze tabletten tegen crohn, maar merkte dat ik er energie door kreeg, en mijn gewrichtspijn verdween ! Nu krijg ik ze dus v d huisarts tegen de artrose artritis. In lage dosering, 5 tot 10 mg , anders sla ik op hol, je kunt er helemaal hyper van worden bij hogere doseringen. Nooit langer dan 5 dagen, want dan gaat t wel weer. Lage dosering werkt bij mij prima.

12-03-2018 | Vrouw | 74
prednison (20mg)
Spierreuma
Plotselinge aanval van heftige pijn in de schouders. Kon me niet meer bewegen en liep te kermen in huis. Had al langere tijd pijnklachten in schoudergordel en nek maar werd op verkeerde been gezet door discushernia in de nek. Heb voor deze aandoening al eerder 5 prednison iinjecties gehad. Na 4 maanden nu dit erbij dus in zelfde omgeving. Was de dag voor de aanval al bij d[lees meer...]e huisarts geweest en had bloed laten prikken voor de bezinking. Arts wilde mij meteen al prednison geven , had kennelijk al diagnose. dit weigerde ik vanwegen de bijwerkingen. Na hevige aanval alsnog begonnen met 40 mg ! prednison. Dit hielp en ik kon me na ong. 6 uur weer bewegen. Echt een wondermiddel. Langzaam kuur afgebouwd naar 20 mg. Hier moest ik voorlopig mee doorgaan van HA. i.v.m. het opvlammen van de ziekte. Heb 3 dagen 15 mg geprobeert maar dit ging niet en kreeg weer meer pijn. Ga nu door met 20 mg voorlopig . Ben heel blij met dit medicijn !!! ondanks bijwerkingen. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.

08-03-2018 | Man | 56
prednison (20)
Spierreuma
Sinds enkele weken terug is bij mij een vorm van spier reuma ontdekt. Waarschijnlijk Polymyalgia rheumatica. In het begin van de behandeling merkte ik nauwelijks iets ervan. Pas na een dag of 5 begon de prednison zijn werk te doen. De waarde in mijn bloed zijn weliswaar goed gezakt, echter het is een wisselwerking. De ene dag voel ik mij heel goed, en bv 2 dagen heb ik een[lees meer...] flinke terugval. Normaal merk ik dit goed aan de heupen en handen. Als ik al weet dat ik voor het naar bed ga in de heupen wat meer pijn is, dan is de volgende dag prijs. De reumatoloog had er geen verklaring voor. Is dit herkenbaar voor sommige?

21-02-2018 | Man | 27

17-12-2017 | Man | 50
prednison (60mg)
Sarcoïdose
Na de diagnose Sarco in 2014 en weinig verbetering in 2015 een lange kuur gekregen. Weet de doseringen niet exact meer maar na een dag al geen hoestbuien en geen jeuk meer aan vlekken op mijn benen. Maar toen: na drie dagen paste mijn bril niet meer omdat mijn hoofd opzwol. Daarna een pallet aan bijwerkingen. Spontaan kramp in handen en voeten. Slecht slapen. Moe. Wat heet[lees meer...]: uitgeput. Met als uiteindelijk resultaat sociale isolatie omdat men vond dat ik lui en daardoor dik was geworden. En ik was nog wel een echte sportman daarvoor. Na een jaar gestopt, afgevallen, sociaal leven gereconstrueerd. Sarco was niet weg maar mee te leven. Nu, een anderhalf jaar later en na weken verkoudheid spontaan opvlamming en spoedopname en tegen mijn voornemen in aan de prednison. Een stootkuur, maar na twee dagen nemen de bijwerkingen alweer de overhand. Voel me nu wel beter qua longfunctie maar ben misselijk en heb alweer blauwe plekken. Ik weiger om over te stappen op een lange kuur. Als de stootkuur niet werkt dan maar kijken wat het lot in petto heeft voor me. Maar de ellende van de eerste lange kuur ga ik niet nog een keer meemaken.

09-12-2017 | Man | 43
prednison (20mg)
Myasthenia gravis
Ik heb 60mg Prednisolon voorgeschrven gekregen omdat de standaard medicijnen niet voldoende werkten en de MG in een crisis fase kwam. Nadeel is dat je de eerste 10 dagen nog slechter hebt dan waarvoor je al in het zieknhuis ligt. Bijwerkingen vooral moodswings, Diabetis, huid uitslag en de kilo's. Maar het werkte voor mij. Ik doe veel Fysio en sport om de spieren en bott[lees meer...]en op peil te houden. Daardoor was ik binnen 3 maanden weer volledig hersteld voor werk. Nu zit ik op 30mg en moet nog een paar maanden afbouwen. Ook gestart met azathioprine. Weet niet eigen wat nu werkt maar ik voel me ok op moeie benen na.

24-10-2017 | Vrouw | 51

18-10-2017 | Vrouw | 51
prednison (10mg)
Spierreuma
De prednison helpt goed tegen de pijn van spierreuma. Maar... de prijs die ik betaal is hoog. bijna 8 kilo aangekomen in 2 maanden tijd. Dik gezicht. Buik alsof ik 7 maanden zwanger ben... Niet leuk. Maarja, de voordelen wegen nog steeds op tegen de nadelen. Alhoewel het lastig is gezien de tijd die je deze medicatie moet slikken voor spierreuma, wrsch jaren lang...

13-08-2017 | Man | 60
Astma
Op jeugdige leeftijd , 15 jaar lang 2x daags Predison geslikt, in combinatie met Papaverine, efidrine, fenergan, etc. Na 1977 deden de inhalers voor mij hun intrede. Mijn ouders waarschuwden de toenmalige longarts dat door de Prednison de groei van mijn benen en vingers vertraagden. Dat kon volgens de behandelend longarts natuurlijk niet!!! Rond mijn 25 jaar al merkte ik[lees meer...] achterstand in spierkrachtontwikkeling en gewrichtsproblemen. Met kracht- en conditietraining redelijk spierkracht hersteld. Gewrichten/ botstelsel blijvende ernstige schade.

15-06-2017 | Vrouw | 21
prednison (30mg)
Allergie
Ik kwam laatst in het ziekenhuis terecht voor een heftige allergische reactie en heb een Prednisolon kuur van 5 dagen gekregen. Het heeft tegen de allergie op zich wel aanzienlijk geholpen maar de bijwerkingen vind ik toch wel echt heel vervelend, al zijn ze niet echt gevaarlijk: Een zwaar drukkend gevoel op mijn hoofd, Geen eetlust/ moeite met eten, Last van erge buikk[lees meer...]rampen na het eten, Afgrijselijk chagrijnig en lichtgeraakt de hele dag door, Af en aan benauwd gevoel/ minder energie.

08-06-2017 | Man | 55
Artrose
Al jaren last van Atrose (slijtage van gewrichten) met veel last en stijfheid en gewrichtspijnen. Meerdere keren al prednison gebruikt en ook vaak gestopt. Na het stoppen kwam alles in aller hevigheid weer terug. Nu weer al een hele tijd op prednison en dat werkt voor de pijn zeer goed. Maar de bijwerkingen vindt ik zeer vervelend. Regelmatig last van druk op mijn hoofd en[lees meer...] erge duizeligheid en soms daarbij misselijkheid. Soms het gevoel dat ik onderuit ga door de duizeligheid. Of dit echt door de prednison komt weet ik niet zeker. Ik hoop het dan weet ik de oorzaak.

07-04-2017 | Vrouw | 19
prednison (2mg)
Colitis ulcerosa
Prednison stootkuur hielp om mijn ontsteking onder controle te krijgen maar na een langere tijd een lagere dosis te slikken kreeg ik vervelende bijwerkingen zoals brandend maagzuur, en vocht vasthouden. Tijdens het afbouwen en het stoppen kreeg ik erge stemmingswisselingen. Het ene moment was ik dolgelukkig en had ik het gevoel alles aan te kunnen en dat alles mee zat, en [lees meer...]het andere moment lag ik depressief op bed of had een een woede aanval. Als ik het middel zou moeten gebruiken zou ik het weer doen, maar liever niet.

24-02-2017 | Man | 86
prednison (2mg)
Colitis ulcerosa
Jaren lang last gehad. Niemand kon mij helpen en maar weer een scopie, om er radeloos van te worden. Na een hartoperatie in Oldenburg(D) in contact gebracht met een internist die mij een prednison behandeling gaf met als resultaat dat ik sinds 2008 geen klachten meer heb gehad. Het voelde als herboren!

21-02-2017 | Man | 36
prednison (30mg)
Astma
Ik ben kotsmisselijk, ik vind het rotzooi, gelukkig maar voor 7 dagen stootkuur tegen astma, paardenmiddel. Ik heb wel een hevige astma aanval gehad. Misschien is het toch wel nodig geweest.

16-09-2016 | Man | 63
Colitis ulcerosa
Na totale uitputting van actieve collitus ulcerosa-aanval, hoge koorts, 150 keer of vaker per dag naar toilet rennen krijg ik een ‘stootkuur’ van Prednison, eerst per infuus dagenlang 80 mg per dag en daarna oraal afbouwschema dat 13 weken gaat duren. Colitis-klachten verbeterden snel maar of de ontsteking ook daadwerkelijk verdwijnt zal nog moeten blijken. Vanwege de Pre[lees meer...]dnison veel klachten; hartkloppingen, veel te narrig qua stemming, maagzuur/ slikklachten, dikke voeten, pijnlijke onderbenen, vaak wakker / slecht slapen (ook vanwege hartkloppingen) maar vooral suikerbloedwaarden die torenhoog zijn en met zowel lang- als kortwerkende insuline niet te beteugelen zijn. De pest is dat alternatieve medicatie als Azothiaprine en aanverwanten bij mij zeer hoge koorts opleveren en dus niet veilig kunnen worden aangewend, met name vanwege het hart. De MDL-arts wil mij permanent aan de Prednison hebben, maar dat gaat niet gebeuren wat mij betreft….. veel te gevaarlijk op lange termijn.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum