ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 4 van 7

10-05-2016

MS (multiple sclerose)

Ik ben in maart 2013 gediagnosticeerd met MS. Heb veel last van pijn, aangezichtspijn, pijn in de ledematen over het gehele lijf. Hiervoor begonnen met Gabapentine, dit hielp niet dus overgestapt naar Carbamazepine waar ik een ernstige allergische reactie op gekregen heb (Steven Johnson syndroom) door het verbranden 4 weken in het ziekenhuis gelegen met hoge doseringen mo[lees meer...]rfinepreparaten. Overgestapt van ziekenhuis en hier is de morfine afgebouwd en begonnen met Lyrica. Bijna de hoogst mogelijke dosering hielp niet afdoende dus hier Amitryptiline bijgekregen, omdat ook dit niet baatte is er overgestapt naar Cymbalta. Hiervan ontzettend veel en vervelende bijwerkingen waardoor mijn zelfredzaamheid flink aangetast is geworden, ik de hele dag moe, misselijk, draaierig en toegenomen pijn heb. Nu in afwachting van de neuroloog om dit weer te stoppen en te kijken hoe verder. Heb zelf nu de beslissing genomen dat ik alle pijnmedicatie af wil bouwen om een nieuw nulpunt te kunnen creëren en van hieruit opnieuw te kunnen gaan kijken wat ik daadwerkelijk nodig heb!
29-04-2016

Cymbalta (duloxetine)

Ik had sinds de leeftijd van 25 jaar regelmatig last van depressiviteit, laag zelfbeeld en gebrekkig zelfvertrouwen. Toch heb ik daarvoor nooit antidepressiva genomen. Ik dacht dat dit een beetje deel uitmaakte van "wie ik ben" en eigenlijk een weerspiegeling is van "het echte leven". Toch bouwde ik mijn leven uit, startte een zaak en kreeg een gezin. Ik bleef wel vaak[lees meer...] depressief, had vaak faalangst en was steeds bezig met "hoe mensen me zagen". Omdat ik voelde dat er een latente, sluimerende depressie in me schuil ging, probeerde ik verschillende alternatieve geneeswijzen. Ik ben zelf medisch geschoold en ging steeds op zoek naar een oplossing voor mezelf. Om één of andere reden ging ik steeds op zoek in de alternatieve geneeskunde. Omdat ik denk dat in de klassieke geneeskunde vaak puur symptomatisch wordt gewerkt. Ik wou meer inzicht krijgen in de oorzaak van mijn depressie. Ik kreeg voet-reflexologie, Sint-janskruid, L-tryptofaan, Rhodiola. Ik volgde Yoga en chakra-massages. Al deze geneeswijzen brachten me, elk op hun manier, inzicht. Maar de depressieve gedachten bleven. In mijn zaak werd het steeds drukker en drukker. Ik was heel perfectionistisch en kon nooit "neen" zeggen tegen cliënten. Dit ging gepaard met lange dagen, veel stress en een heel onevenwichtige werk/privé-balans. Door de stress had ik een heel slecht immuun systeem, was vaak ziek, had veel hoofdpijn, kreeg hooikoorts en kreeg last van mijn darmen. Ik kreeg meer en meer het gevoel dat ik geleefd werd en dat mijn gezondheid steeds erger werd. Ik was altijd moe en moest me door mijn dag slepen. En daarboven op nog steeds die depressieve gedachten. Ik had het gevoel dat ik op een burn-out aanstevende. Ik zocht weer hulp, maar nu bij een huisarts met een holistische bril en met vele alternatieve behandelingsmethodes. Volgens een van zijn "machines", waarschijnlijk zo'n toestel die wat elektro-magnetische straling detecteert, had ik last van een suiker- , tarwe- en melk-intolerantie. Dan ben ik maar een suiker-, melk- en tarwe-arm dieet volgen en veel sport beginnen doen. De darmklachten werden een beetje beter maar zeker niet spectaculair en de depressieve dagen bleven en werden in 2012 plots heel erg. Dan ben ik naar de huisarts geweest en ik kreeg voor de eerste keer in mijn leven Cymbalta 60mg voorgeschreven. Ik had al zoveel geprobeerd en was zo teneinde raad dat ik ze diezelfde dag nog innam. Reeds na enkele dagen begon ik me beter te voelen. Ik had meer energie. Aangezien antidepressiva pas na 3 beginnen te werken, dacht ik eerst dat dit een soort placebo-effect was. Maar mijn huisarts vertelde me dat door de Noradrenaline, die naast Serotonine, ook wordt verhoogd in de hersenen. En inderdaad pas na enkele weken had ik niet alleen meer energie, maar ook veel minder depressieve momenten. Ik merkte wel dat ik ook minder euforische momenten had. De scherpe kantjes gingen er een beetje vanaf. Uiteraard had ik wel wat bijwerkingen. Zoals plotse misselijkheid, wel zonder braakneigingen. Een aantal keer diep, bewust in en uit-ademen en de misselijkheid ging als vanzelf over. Ik heb wel nog last van nachtelijk zweten, maar aangezien ik toch iedere morgen douche, is dit voor mij eigenlijk niet zo hinderlijk. Ook moeilijk klaarkomen is een bijwerking, maar aangezien ik ik last had van vroegtijdige ejaculaties is dit voor mij en mijn vrouw een aangename bijwerking. Ik heb niet zo'n probleem met verminderd libido. In 2012 had ik dus na lang zoeken, eindelijk iets gevonden die hielp. Ik voelde me goed met Cymbalta, was energiek en kreeg vaak diep, intense gelukkige gedachten. Ik had die sinds mijn kindertijd nooit meer gehad. Ik had ook geen lichamelijke klachten meer, mijn prikkelbare darm was volledig weg, bijna geen stress meer en geen allergieën meer. En dan kwam natuurlijk al vlug het gevoel dat ik die Cymbalta-pillen niet meer nodig had om gelukkig te zijn. Dus ik besloot na 4 maand Cymbalta om te gaan stoppen. Ik bouwde af naar 30mg en dan naar 15mg, maar dan kwamen de afkick-verschijnselen. Behoorlijk erg! Schokjes in mijn hoofd, hoofdpijn. Blijkbaar was ik te snel aan het afbouwen. Ik ben dan terug een tijdje op 60mg gegaan om daarna heel traag naar 30mg te gaan, de ene dag 60mg, de volgende 30mg, de ene dag 60 de volgende dag 30. Per 2 weken kwam er iedere keer één dag meer van 30mg bij, tot ik volledig op 30mg stond. Op de dagen dat ik 30mg nam, nam ik ook 200mg L-tryptofaan bij. Dan het zelfde stramien van 30 naar 15mg. Op de dagen dat ik op 15mg stond, nam ik 400mg L-tryptofaan bij en DHA (omega 3). Dan van 15mg naar 7.5mg, weer volgens het zelfde stramien. Dan van 7.5mg naar 3mg. Na een 3-tal maand was ik volledig van de Cymbalta af en stond ik volledig op L-tryptofaan en DHA, zonder ook maar één afkick-verschijnsel te hebben gehad. Ik lees dat veel mensen problemen hebben om van de Cymbalta af te geraken, maar ik kan mijn manier aan iedereen aanbevelen. Hij is ook wetenschappelijk perfect te verklaren: door de Cymbalta gaan je hersenen minder nieuwe serotonine aanmaken omdat de heropname wordt geremd. Je gebruikt in je synapsen dus langer je bestaande serotonine. Door L-tryptofaan te nemen wordt er juist meer serotonine gemaakt door je hersenen. En zo kan je op de dag dat je dosis lager is, het tekort aanvullen. Let wel op op de je geen L-tryptofaan neem op de dag dat je nog 60mg neemt, want dan is de kans op het zogenoemde "Serotonine-syndroom" groot. Ik heb dit tijdens het afbouwen een aantal keer meegemaakt, het doet raar, en doet me een beetje denken aan het gevoel dat je krijgt wanneer een XTC-pil inslaat. Na een aantal uren ging dit altijd over. Ik zorgde dan dat ik de volgende dag minder L-tryptofaan nam. Na 3 maand afbouwen was ik er dus in geslaagd om de Cymbalta af te bouwen en voelde me even goed zoals met Cymbalta. Ik bleef wel heel consequent L-tryptofaan en DHA nemen. Zo het leven kon beginnen, eindelijk was ik van die depressie af. En had geen medicatie meer nodig. Dit ging zo een 2-tal jaar door, maar geleidelijk aan kwamen de depressieve gedachten terug. Eerst heel miniem, bijna onvoelbaar, maar geleidelijk aan erger en erger. Ook de darmklachten, de woede-aanvallen en de stress en angsten kwamen terug. Ik begon terug te kijken op mijn eerste periode toen ik op Cymbalta stond en kwam tot de vaststelling dat die periode eigenlijk de beste periode was in de voorbij 10 jaar. Dus besloot ik 2 maand geleden terug naar huisarts te gaan om terug te starten met Cymbalta. Ook deze keer gaat het met Cymbalta veel beter met mij. Ik voel met gelukkig, niet meer die schommelingen, woede-aanvallen. Darmklachten zijn verdwenen. En ik heb eindelijk het inzicht en de moed gekregen om aan een verslavingsproblematiek (seks-verslaving) te gaan werken. Ik weet wel nog niet hoelang ik op Cymbalta ga blijven, maar ik ben zeker niet van plan om te vroeg te stoppen. Nu ik Cymbalta neem, ben ik niet meer bezig met hoe ik me voel, ik kan eindelijk gewoon leven en genieten van de mensen en dingen rondom mij. Cymbalta is me nu heel goed aan het helpen mijn geest in orde te krijgen. Ik heb wel een beetje schrik om voor mezelf in te schatten, wanneer ik terug kan beginnen afbouwen. Voor het afbouwen heb ik geen schrik, want mijn methode heeft me doen afbouwen zonder afkick-verschijnselen. Voorlopig gaan we nog even door op het Cymbalta-spoor.
14-04-2016

Cymbalta (duloxetine)

Na het stoppen met Efexor (sept 014) op eigen initiatief, werd ik helaas toch weer ernstig angstig (paniekaanvallen) en licht depressief. Met Zoloft (Sertraline) begonnen, werkte niet (erg nerveus van en ontzettend trillen) en na 6 weken gebruik terug naar Efexor gegaan. Toch hielp de Efexor niet echt meer. Over op Cymbalta langzaam verhoogd tot 120 mg per dag (2 x 2x30mg [lees meer...]capsules, ochtend en avond). Aanvankelijk leek het beter te gaan, en soms ging het op en neer weer beter, maar helaas onvoldoende werking voor mij. Psychiater wilde geen verhoging doen (bloedspiegel met 120 mg was 62) en ben al afbouwend overgestapt naar een TCA (wat ik nooit wilde, maar nu uit nood toch heb gedaan, want ik was ondertussen zeer depressief/angstig geworden en opgenomen in kliniek). Ik slik Anafranil (Clomipramine) nu 28 dagen en ik merk wel behoorlijk verschil. Helaas is het in de ochtend nog niet goed. Gedeprimeerd opstaan, soms met angst. Misschien moet de 75 mg (bloedspiegel 0,13 en max is 0,15) toch nog wat omhoog. Morgen zie ik de arts hier in de kliniek. Misschien dat er toch verhoogd kan en gaat worden.
04-04-2016

Cymbalta (duloxetine)

Tijdens mijn burnout had ik al regelmatig het gevoel gehad dat alle positieve gedachten verdwenen. Toen ik langzaam mijn burnout begon te overwinnen werd de negatieve put steeds dieper. Ik kwam er niet uit. Mijn wandelingen op zoek naar ZEN gingen nooit meer in de richting van het kanaal. Zware zwarte gedachten maakten zich van mij meester. Nooit had ik er bij stilgestaan [lees meer...]dat dit mij zou overkomen. Hulp gezocht bij mijn huisarts en Cymbalta voorgeschreven gekregen. 1 Week 30 milligram en daarna 60 mg. Heb weinig tot geen neveneffecten gehad, maar de medicatie was wel een zegen. Ik voel me mentaal veel beter. Heb nog wel die vermoeidheid en gebrek aan inzet, maar dit was tijdens mijn burnout nog veel erger. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik een review schrijf over medicatie.
23-03-2016

Cymbalta (duloxetine)

In 2007 een burn-out gehad en daarop veel last van depressiviteit en kwam aan het licht dat ik Diabetes 2 heb. Toen begonnen met metformine voor de diabetes en paroxetine voor de angsten en depressiviteit, maar vanwege bijwerkingen over naar venlafaxine. In 2015 geleidelijk gestopt met venlafaxine 35 mg. in januari 2016 opnieuw klachten van angsten, spanningen en somberhei[lees meer...]d, wat aanvankelijk leek op een bi-polaire stoornis is toch depressiviteit gebleken, maar ik had vooral angstklachten. Deze klachten zijn na tien dagen verdwenen, de slapeloosheid echter niet en kan ik voorkomen door 's avonds een halve Quetiapine van 25 mg erbij te nemen. Ik merk nu elke dag dat het langzaam beter gaat maar lichte hoofdpijn en weinig fut blijven nu de boventoon voeren.
17-03-2016

Cymbalta (duloxetine)

Na 20 jaar te hebben gevochten tegen mijn depressie kan ik nu eindelijk zeggen dat ik merkbaar begin te herstellen. De Cymbalta/Duloxetine is vooral een steun in de rug, het beoefenen van mentale krachttraining (voor sommigen mindfulness) is cruciaal. Het hielp vooral tegen het eindeloze gepieker, dat voortkwam uit allerlei (sociale) angsten die ik als puber vooral had. Oo[lees meer...]k mijn algehele mentale gesteldheid is er op vooruitgegaan, en ik heb nu meer het gevoel dat ik de persoon ben zoals ik "bedoeld" was. Ter verduidelijking: ook volgens mijn ouders ben ik nu meer zoals ik was toen ik nog peuter was: spontaan, vrolijk, en totáál niet introvert. De depressie heeft een flink litteken achtergelaten, en ik denk dat ik die altijd met me mee zal dragen. Dit soort feiten accepteren is ook belangrijk bij herstel heb ik gemerkt. Waar het niet tegen helpt: vergeetachtigheid (was ik al niet zo'n kampioen in, maar jaren aan depressie heeft mijn korte termijn geheugen behoorlijk aangetast), chronische vermoeidheid.
17-03-2016

Cymbalta (duloxetine)

continu wenen, doodswens, zonder enige reden diep ongelukkig. Na inname van antidepressiva samen met cymbalta vlug hersteld.
10-03-2016

Cymbalta (duloxetine)

ik ben heel blij met cymbalta. de dosering was in het begin lastig om te vinden. maar nu ik het eenmaal heb, wil ik niet meer zonder.
Pagina 4 van 7

Mirena (2050) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (450) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (444) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (363) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!