Cymbalta

duloxetine

Postnatale depressie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Duloxetine (Cymbalta)

Bojan Nikolik (09-05-2015)

18-10-2014

Cymbalta (duloxetine)

De psychiater schreef dit middel voor tegen mijn depressie. De bijwerkingen waren echter zo groot dat ik acuut heb moeten stoppen. Ik werd zwaar suïcidaal en psychotisch. Iets wat ik voorheen niet had en naderhand ook niet meer heb gehad. Ik mag dankbaar zijn dat ik nog leef door ingrijpen partner en ziekenhuis. Dit middel is vergif voor mij geweest.
08-10-2014

Manisch-depressieve stoornis

Om te beginnen: Cymbalta betekent voor mij veel. Ik heb altijd gekampt met manisch-depressieve klachten. Na bijzonder veel verschillende medicatie: seroxat, lexapro en de ergste prozac, zorgde ervoor dat ik een soort 'zombie' werd. Niet in staat om te voelen, gewoon om door te gaan. Cymbalta zorgt er voor mij voor om te voelen, mijn werk te doen, relaties aan te gaan, zond[lees meer...]er de manische en depressieve periodes. Natuurlijk zijn er periodes die beter gaan dan andere. Momenten waarop ik denk dat de wereld prachtig is en momenten waarop ik bijna niet uit bed kan komen. Maar niet meer zo erg dat ik mijn leven niet weer kan oppakken, zoals voor de medicatie. Ik ben bijzonder tevreden over de medicatie. De bijwerkingen echter, zijn minder. Verstoord consentoratievermogen, veel gewichtstoename, niet in staat zijn om meer dan twee glazen wijn te nuttigen en zoals mijn vrienden het noemen: "af en toe ben je er gewoon even niet." Al dat neem ik wel voor lief. Niet meer manisch, niet meer depressief. Gewoon kunnen leven.
01-10-2014

Cymbalta (duloxetine)

Zeer positief tot +/- 1 jaar inname plots opduiken van bijwerkingen: barstende hoofdpijn die met geen enkele pijnstiller te behandelen was, gewrichtspijnen over het hele lichaam. Deze bijwerkingen hinderden mijn dagelijks leven ernstig.
26-09-2014

Cymbalta (duloxetine)

Door een auto ongeval heb ik nu 15 jaar zenuwpijn in mijn knie en daardoor ben ik depressief geworden. Eerdere medicaties gaven veel bijwerkingen en maakte me 'vlak'. Ik voelde helemaal geen emoties meer, positief of negatief en de pijn bleef erg. Cymbalta helpt heel goed bij de depressie. Ik neem het nu 10 maanden en voel me veel beter. Iedereen in mijn omgeving merkt o[lees meer...]ok het verschil. De zenuwpijn is iets minder, maar niet heel veel. Daarvoor moet ik toch echt werken aan een schema en niet mijn lichaam negeren zoals ik veel deed. De bijwerkingen waren misselijkheid en droge mond voor de eerste 6 weken ong. Als ik het met eten nam was de misselijkheid minder. Ik merkte pas dat het begon te werken na ong 2 maanden. Dus als je dit medicijn krijgt, bijt even door. De bijwerkingen zijn erg naar, maar tijdelijk.
10-09-2014

Cymbalta (duloxetine)

In 2013 begonnen met het slikken van Cymbalta voor de pijn in mijn rug dat uitstraalde naar mijn benen. Ik begon met 30 mg en ging na 2 maanden naar 60 mg omdat ik niet echt verschil merkte. Uiteindelijk meer dan een jaar Cymbalta genomen maar de pijn werd niet minder. En volgens de neuroloog van de Bergman kliniek zou de pijn verdwijnen en zou ik alles weer kunnen doen. H[lees meer...]elaas... Had niet veel last van bijwerkingen maar werd wel zwaarder en dat is niet echt goed bij rugproblemen. Nu 2 maanden gestopt en de pijn is nog steeds hetzelfde maar ik voel me mentaal veel lekkerder. Wel jammer dat ik een stapel Cymbalta over heb waar ik niks mee kan en waar ik voor heb moeten betalen. Weet iemand of ik die ergens kan inleveren waar ze het medicijn niet weggooien?
30-08-2014

Depressief

Ik neem cymbalta nu bijna een jaar en het heeft me weer sociaal gemaakt ik kwam de deur gewoon niet meer uit ,ik stond op 120mg maar ben sinds een week zelf overgegaan op 60mg om te zien of ik bijwerkingen zou krijgen, NIETS het enige wat ik heb is een droge mond en van bijkomen mag ik ook niet spreken ik ben juist 25 kg afgevallen omdat ik juist mijn leven weer in handen[lees meer...] kon nemen en geen troostvoeding meer nodig had . Ik moet zeggen dit spul is super, voor mij dan toch
21-08-2014

Schizofrenie

Sinds paar dagen neem ik bij mijn Solian 200 mg, s'ochtends Cymbalta 60mg. Omdat ik niet meer Solian verdraag en last had van stemmen, had het gevoel dat ik op antenne werd uitgezonden. Ik was dus enkel met mijn Solian nog psychotisch en nu met Cymbalta er bij niet meer. Dit is fantastisch, sta er echt versteld van dat ik zo goed ben met medicatie waarbij er praktisch als [lees meer...]geen negatieve bijwerkingen zijn. Echt super!
07-08-2014

Cymbalta (duloxetine)

Heb ruim een jaar Cymbalta geslikt na herhaalde depressiviteit. Middel werkt goed, de bijwerkingen vond ik op den duur de overhand krijgen. De hele dag door vermoeid zijn en kunnen slapen, wazig zien, iedere ochtend extreme jeuk aan handen en behoorlijke gewichtstoename van bijna 25% vond ik niet bepaald prettig. Van een 'slanke den met maatje 34/36 was geen sprake mee[lees meer...]r. In overleg met huisarts overgegaan naar fluoxetine, dat goed werkt en nagenoeg geen bijwerkingen heeft, op één vervelende bijwerking na: extreme jeuk op mijn hoofd, nek, voorhoofd....afwachten dus of dit een blijvertje zal worden.
06-08-2014

Cymbalta (duloxetine)

In 2002 geopereerd aan scoliose/kyfose en daarbij ernstige complicaties gekregen. Uiteindelijk een maand op de IC gelegen. Dat is niet echt bevorderlijk voor het herstel. Uiteindelijk met veel meer pijn het ziekenhuis uitgekomen dan dat ik er in ging. Na 5 jaar kreeg ik van de een op andere dag nog veel en veel meer pijn. Ik ben het pijnbehandelingscircuit ingegaan en heb [lees meer...]van alles geprobeerd; epidurale injecties, Tens, dichtbranden van zenuwen...niets leek te helpen. Uiteindelijk bleek van alle behandelingen het toedienen van medicatie nog het best te werken. Van morfinedrank naar morfinepleisters gegaan en van alles erbij geprobeerd. Uiteindelijk bleek lyrica het beste te helpen, als was het lang niet voldoende. Met de pijnarts bleef ik zoeken naar een middel dat de pijn dragelijk voor me zou kunnen maken. Ik was 30 jaar en te jong om achter de geraniums te verdwijnen. Toch werd de pijn zo heftig dat ik niet meer kon werken. Dat brak mijn hart; ik vond dat verschrikkelijk. Vorig jaar mei (2013) ging ik opnieuw naar de pijnarts. Ik was zo ongeveer wel uitbehandeld. Er was nog 1 middel wat ik kon proberen. Een vrij nieuw middel waar ze goede resultaten mee maakte. Maar ik had er niet zo veel vertrouwen in. Het is een geluk als een medicijn gaat werken...het is maar net waar de pijn zit en wat voor soort pijn je hebt. Maar ik pakte het middel toch met beide handen aan. Als je zoveel pijn hebt probeer je alles. Het medicijn heette Cymbalta en ik ging het naast mijn dosis Lyrica (300mg) en de morinepleisters (100mcg) gebruiken. De eerste dagen kreeg ik hele erge spierkrampen in mijn lijf en met name in mijn nek en bovenarmen. Mijn moeder vond dat maar niks en wilde het liefst dat ik direct zou stoppen met Cymbalta. Maar ik wist, door het lezen van de bijsluiter, dat dit erbij kon horen. In de weken daarna kreeg ik heel veel last van bijwerkingen slecht kunnen plassen, darmen die heel langzaam gaan werken, veel dorst, veel zweten, heel realistische dromen (geen nachtmerries, maar je hebt sóchtends wel het gevoel dat je allerlei avonturen hebt beleefd), duizeligheid en een enorme sufheid. Maar ondanks alle vervelende bijwerkingen ben ik toch maar blijven slikken. En na anderhalve maand, toen ik de moed bijna begon op te geven, merkte ik dat ik wat minder pijn kreeg. En de weken daarna ging het middel in combinatie met mijn andere medicijnen steeds beter werken. Ik kon weer wat dingen oppakken en ik kon ze ook weer langer volhouden. Ik begon weer met medische fitness en omdat ik de revalidatietrajecten die ik heb gehad altijd veels te soft vond (komt misschien omdat ik altijd heel fanatiek en competatief heb gesport). Ik wilde wel pijn lijden als ik weet dat ik daar beter van wordt. Daarnaast heb ik altijd uitdagingen nodig om verder te komen in het leven. Als niemand in mijn uitdaging gelooft, ga ik er juist voor 100% voor. Al is het alleen al maar te laten zien dat ik me echt niet aanstel en dat ik, wanneer ik zeg dat ik heel veel pijn heb, dat ook echt waar is. En dat dingen niet meer lukken omdat ik niet wil of geen doorzettingsvermogen. Dus toen het dankzij de Cymbalta beter ging heb ik in een vlaag van enorme blijdschap gezegd dat ik de Alpe d'Huez zou beklimmen voor Alpe d'Huzes. In november heb ik een hybride fiets gekocht en ben ik gaan fietsen. En toen gebeurde er iets heel bijzonders. Door het fietsen kreeg ik steeds minder pijn. Ik wist niet wat ik meemaakte. Door het fietsen versterkte ik mijn rugspieren en Het ging steeds beter met me. In juni heb ik mijn belofte waar gemaakt en heb ik de top van de Alpe d'Huez gehaald. Het was zwaar en deed erg veel pijn, maar het behalen van die mijlpaal maakte alle pijn waard. Op dit moment ga ik, binnen een vrijwilligers organisatie, weer langzaam opbouwen met uurtjes "werken" om te kijken wat ik met mijn pijn aankan op langere termijn. En als het zo blijft hoop ik volgend jaar weer een betaalde baan te krijgen. De Cymbalta heeft mijn leven weer een goede wending gegeven. Het heeft de pijn dragelijk gemaakt en daarnaast heeft het me zin en motivatie gegeven. Maar het beste medicijn is toch om ondanks de heftige pijnen in beweging te blijven. Het helpt tegen de pijn, geeft je afleiding van de pijn en geeft je weer zin in het leven (met pijn). Ik kom nooit meer van mijn pijnen ( en die heb ik echt nog heftig) en medicijnen af. Ik zal de rest van mijn leven deze zware medicijnen moeten blijven slikken en plakken. En ik zal de rest van mijn leven met de behoorlijk vervelende bijwerkingen (slechte stoelgang, heftig zweten, enorme dorst, heel de dag vechten tegen de sufheid, slecht geheugen, slechte concentratie, warrig, gewichtstoename van 10 kilo e ernstige slapeloosheid) van met name de cymbalta moeten leren leven. Maar als ik daardoor weer orderdeel kan maken van de maatschappij en een voor mij zelf zinvol leven kan leven, dan doe ik dat met veel blijdschap. Dus ik geef de Cymbalta ondanks de bijwerkingen toch wel echt een 9+ ! Als laatste wens ik alle pijpatienten veel moed en kracht toe. Probeer af en toe eens uit je comfortzone te stappen en (onmogelijke) uitdagingen aan te gaan. Wie weet wat het uiteindelijk oplevert.
17-07-2014

Acute inflammatoire polyneuropathie

Had jaren geleden vreselijk felle pijnscheuten aan mijn tenen. Om de 5 seconden kwamen deze terug. Mijn huisarts begreep deze klachten niet en gaf mij allerlei schimmelwerende cremes. Via internet kwam ik zelf uit op polyneuropathie. Ik kreeg via een neuroloog cymbalta voorgeschreven op het moment dat ik ten einde raad 's-nachts met een mes in mijn tenen wilde snijden. Was[lees meer...] niet meer uit te houden. Na inname van cymbalta werden de pijnscheuten minder hevig en kwamen op een acceptabel niveau. Ik kon weer gewoon slapen ! De pijnscheuten komen soms weer terug maar dan neem ik een hogere dosering, ipv 2 capsules, 3 capsules, zodat de pijnscheuten in hoogte na enkele dagen weer dalen. Zonder deze medicijn had ik echt geen leven gehad.
30-06-2014

Cymbalta (duloxetine)

Ben erg tevreden met het antidepressiva Cymbalta. Ik neem het voor mijn hooggevoeligheid. Had slechts lichte depressieve klachten, maar wel slaapstoornissen en veel gepieker in een moeilijke levensfase. De gewenningstijd is niet fijn, maar eenmaal ingesteld op het medicijn heb ik geen enkele bijwerkingen meer. (Alleen wat maagzuur als ik er niet voldoende water bij drink.[lees meer...]) Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat mijn lichaam nu een normaal evenwicht heeft gevonden, wat het zonder deze medicatie niet had. Ik voel me met dit medicijn een normaal mens en kan de uitdagingen van alledag met een innerlijke dankbaarheid en tevredenheid aan.
11-06-2014

Cymbalta (duloxetine)

Na meer dan een half jaar een steeds hogere dosis van 'lyrica' geprobeerd te hebben, kreeg ik (na een afbouw- en stopperiode) cymbalta voorgeschreven. Al na 1 capsule werd ik tamelijk ziek. Omdat ik ook al een soort buikgriep had, ben ik toen in overleg met de huisarts meteen gestopt. Ik durfde bijna niet weer te beginnen, maar in een rustige tijd probeerde ik het nog ma[lees meer...]ar eens. Ik werd meteen weer ziek. Er kwam niets meer uit mijn handen, kon me nauwelijks staande houden, zag wazig, kreeg hoofdpijn, werd misselijk en kreeg diarree, en dreigde telkens flauw te vallen. 's Maandags de pijnpoli gebeld. Ik had nog maar een paar narigheden opgenoemd of ze zei dat ik er onmiddellijk mee moest stoppen. Teveel bijwerkingen. Wat een opluchting. Maar ik blijf voorlopig wel met die zenuwpijn (knie) zitten.
11-06-2014

Fibromyalgie

Ik gebruik dit middel en ben eigenlijk wel tevreden... Hyperventilatie volledig weg!! Depressie veel beter... Spierpijn minder en heb het gevoel dat rugklachten ook beter zijn. Ik vind het toch wel de moeite om het verder in te nemen (ervoor had ik niet echt een leven). Wel veel moe en slapen maar dat had ik ervoor ook!! Nu kan ik wel in slaap vallen waar ik sta, de trane[lees meer...]n rollen dan uit mijn ogen van de moeite . In het begin wat spiertrekkingen rond de mond (eerste dagen) Ik ben positief erover!!!!!!!!!
26-04-2014

Fibromyalgie

Mijn neuroloog heeft me cymbalta voorgeschreven na maandenlange testen ( mri's, emg's, bloedonderzoeken, open spierbiopt, enz.) geen resultaten hadden opgeleverd i.v.m. mijn spierklachten. Na eerst 7 dagen 30 mg ben ik overgeschekeld op 60 mg per dag. Na de 2de week was het resutaat bemoedigend doch een week later kreeg ik last van allerlei bijwerkingen zijnde wazig zicht,[lees meer...] niet of moeilijk kunnen plassen, constipatie, wisselende stemmingen, slechter slapen, geen eetlust, hoofdpijn. Na 4 weken ben ik gestopt met cymbalta. Bijwerkingen waren de dag nadien verdwenen maar een week later kwamen spierproblemen terug. Ben nu 10 maanden werkonbekwaam en nog steeds geen stap verder.
21-04-2014

Diabetes type 2

Cymbalta is eigenlijk een anti-depressiva dat ook kan gebruikt worden voor neuropathie-patiënten. Het moet de neuropathische pijn in de voeten verminderen, omdat het inwerkt op het zenuwstelsel. Om het met een boutade te beschrijven zou je kunnen zeggen dat "Je wel neuropathische pijnen ondervindt, maar dat het je geen moer meer kan schelen". Toch bleven de pijnen voortdu[lees meer...]ren en bovendien werd ik elke dag misselijk en draaide van de ene hoek van de kamer naar de andere.
19-03-2014

Chronische depressie

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum