duloxetine

Postnatale depressie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Duloxetine (Cymbalta)

Bojan Nikolik (09-05-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-06-2017 | Vrouw | 22
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Beste, Ik ben 22 jaar heb borderline persoonlijkheidsstoornis neem al jaren cymbalta in maar zou willen stoppen voor aan kinderen te beginnen. Wat zijn jullie ervaring?

06-04-2017 | Vrouw | 62
Chronische depressie
Uw opmerking i.v.m. het feit dat men de capsules van Cymbalta niet mag openen, verwondert mij ten zeerste; ik heb dat al ontelbare malen gedaan en heb dat ook aan de specialist gemeld. Zij antwoordde daarop dat men dan niet weet wat men inneemt en dat klop gedeeltelijk; ik moet sowieso schatten hoeveel ik uit de capsule kan laten vallen om het dan apart in te nemen. Dit [lees meer...]is echter niet zo'n probleem denk ik aangezien deze medicatie een langere werkingstermijn heeft en ik de dag nadien de rest inneem die nog in de capsule zit. Ik had namelijk gelezen in de bijsluiter dat de capsules maagsap resistent zijn en heb mijn apotheker gevraagd of men de bolletjes die erin zitten ook zo kon inslikken. Zij zei dat dit mogelijk was en het geen probleem geeft. Ik koop dus 60 mg Cymbalta maar neem per dag slechts 30mg door de capsules te openen, wat toch een besparing geeft. Probeert u het ook eens en veel beterschap gewenst!

11-03-2017 | Vrouw | 31
duloxetine (90mg)
Chronische depressie
Ruim een jaar zit ik op 60mg, dus twee pillen van 30mg. Dit was eigenlijk net teveel maar volgens de apotheek mag ik de capsules niet openmaken Sinds twee maand zit ik op 90mg vanwege een zware depressie. Ik stuiter de dag door, veel trillen, onrust, maag darm problemen en soms erg van slag zonder aanleiding. Het probleem is dat in nederland er enkel pillen zijn van [lees meer...]30 en 60. Op dit moment zit ik dus veel te hoog en dat merk ik. Wel lukt het mij de dag door te komen, de depressie is er wel maar op de achtergrond. Maar zodra het avond word, kan ik compleet instorten en ben ik terug bij af, zo voelt het. Zodra ik de volgende dag wakker word, werkt de stuiterbal weer. De bijwerkingen zijn nu zo heftig dat ik vanavond terug ga naar 60mg, maar omdat het savonds nog zo zwaar is, ben ik wel bang voor de depressie. Het zijn twee uitersten en eigenlijk is er weinig keus. Mocht ik morgen weer slecht zijn, ga ik bekijken hoe en wat. Belachelijk dat er geen goede dosis beschikbaar is, blijkbaar wel in duitsland maar dan betaal je honderden euro’s per doosje. Kim

26-11-2016 | Vrouw | 35
duloxetine (60mg)
Burn-out, depressie, nadien fibromyalgie en cvs vastgesteld

05-07-2016 | Vrouw | 27
duloxetine (30mg)
Ik heb al 4 jaar migraine -aanvallen, ik heb al verschillende medicaties gebruikt, maar al 1 jaar gebruik ik duloxetine 30 ... maar nu wil ik ermee stoppen mijn specialist zij van dat ik direct ermee mag stoppen! Ja, ben nu al 4dagen bezig zonder duloxetine. Ik heb wel veel bijwerkingen, shok in de hoofd, kan mijn eveneicht niet houden, prikkelbaar, gevoelig, ik huil voor [lees meer...]alles, ben heel snel boos, enz... maar vandaag kon ik niet meer volhouden, ik heb tpch 1 duloxetine ingeslikt. Morgen ga ik toch eens bellen naar mijn dokter

17-03-2016 | Man | 27
duloxetine (30mg)
Na 20 jaar te hebben gevochten tegen mijn depressie kan ik nu eindelijk zeggen dat ik merkbaar begin te herstellen. De Cymbalta/Duloxetine is vooral een steun in de rug, het beoefenen van mentale krachttraining (voor sommigen mindfulness) is cruciaal. Het hielp vooral tegen het eindeloze gepieker, dat voortkwam uit allerlei (sociale) angsten die ik als puber vooral had. Oo[lees meer...]k mijn algehele mentale gesteldheid is er op vooruitgegaan, en ik heb nu meer het gevoel dat ik de persoon ben zoals ik "bedoeld" was. Ter verduidelijking: ook volgens mijn ouders ben ik nu meer zoals ik was toen ik nog peuter was: spontaan, vrolijk, en totáál niet introvert. De depressie heeft een flink litteken achtergelaten, en ik denk dat ik die altijd met me mee zal dragen. Dit soort feiten accepteren is ook belangrijk bij herstel heb ik gemerkt. Waar het niet tegen helpt: vergeetachtigheid (was ik al niet zo'n kampioen in, maar jaren aan depressie heeft mijn korte termijn geheugen behoorlijk aangetast), chronische vermoeidheid.

08-02-2016 | Vrouw | 62
duloxetine (30mg)
Zo'n vier jaar geleden erg depressief geworden. Kreeg toen amitryptiline voorgeschreven. Werkte heel goed en ook zeer pijnstillend v d stenose in mn rug. Een bonusje dus. Helaas kreeg ik n ca n jaar vreselijke trek. Ik heb nooit van zoetigheid gehouden. Zelfs als kind al. Werd altijd erg paniekerig van al die snoepjes van drogisten en kruidenieren. Nu begon ik opeens alles[lees meer...] wat zoet was, lekker te vinden. Sterker, ik had er steeds zin in en ook brood en gebak waren nooit uit mn gedachten meer te bannen. Ben naar de huisarts gegaan en overgestapt op Cymbalta. Helemaal tevreden. Ik slik er nog 60mg pd van. Helaas kreeg ik recent opeens duloxetine. Het werkzame bestanddeel v Cymbalta. Meteen bij pil 1 kon ik niet meer slapen. Geen inslaap of doorslaapprobleem, maar gewoon niet!! Overdag heel slaperig en t ergste was dat alle pijnstillende medicatie ook niet meer hielp. Heb de huisarts nu gebeld en ik wacht op n belletje terug. Hopelijk krijg ik de Cymbalta terug.

08-12-2015 | Vrouw | 42
duloxetine (60mg)
5 jaar gebruikt en toen afgebouwd omdat ik het weer zonder medicatie wilde proberen. Van 60 Mg naar 30 Mg was geen probleem. De periode van definitieve afbouw was vreselijk. 3 weken heftige emoties, incl. Suïcidale gedachten. Dan stopten die "bijwerkingen" gelukkig. Na 5 maanden zonder was ik echter weer terug bij af en dreigde ik opnieuw in een depressie te vervallen. Ik [lees meer...]neem het nu opnieuw en had instant resultaat wat betreft depressieve gevoelens. Helaas echter opnieuw met meer duizeligheidhoofdpijn en mindere slaapkwaliteit tot gevolg. Maar voorlopig wegen de voordelen op tegen de nadelen.

03-12-2015 | Man | 45
duloxetine (60mg)
10 jaar geleden ben ik in een depressie terecht gekomen . Sinds dan neem ik iedere morgend cymbalta 60mg en voor het slapen gaan ook mitrazapine 30mg . Dit bleek redelijk mee te vallen tot begin december 2015 en ik er nog dieper doorzakte . Naar huisarts geweest en daar te horen gekregen dat ik bipolaire stoornissen heb . Nu neem ik er nog eens wellbutrin 150mg bij . Nu vo[lees meer...]el ik mij weer goed . Nu is mijn vraag is dit niet teveel van het goede ? Zijn er mensen die dit ook nemen ? Wat zijn de gevolgen op jaren dit nemen? Ben een man van 45 j. Met 3 brave tieners en een schat van een vrouw , heb niets tekort maar voel me soms zo ellendig .

09-11-2015 | Vrouw | 41
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Bij mij is in 2005 Borderline, ADHD en PTSS vastgesteld. Na een lange zoektocht hebben wij diverse medicatie voorgeschreven. Daarnaast zit ik ook nog aan de pijnstillers. Zonder deze medicatie ben ik een gevaar voor mijzelf, onhandelbaar, vol woede & strijd, heel prikkelbaar, hyperactief, enz. Dankzij deze medicatie is mijn leven zeer veranderd. Mijn wereld is heel klein g[lees meer...]eworden en ben diverse zogenaamde vrienden kwijt geraakt. Een ander nadeel van deze medicatie is dat ik zo goed als geen emoties, gevoel, plezier meer heb in mijn leven. Doordat ik met deze medicatie geen auto mag rijden, kom je nergens meer. Ook het gezeur van andere mensen die zeggen dat ik gewoon auto kan rijden. Maar ik heb bij de apotheek en de verzekering nagevraagd wat er gebeurd. Het is heel simpel. Al kom ik van rechts, ik rij tegen een auto aan. Word ik gezien als schuldige en de verzekering keert niet uit. Tevens merk ik aan mezelf dat ik veel trager ben. Dat andere mensen zo rijden moeten zij weten. Maar ik wil geen ongeluk op mijn geweten. Sinds ik de medicatie slik en ze nu goed op elkaar afgestemd zijn, is het voor mijn medemens beter. Voorheen maakte het niet uit wie ik voor me heb. Maar ik kon mij gewoon niet inhouden. Ik werd altijd gezien als lastig, vervelend, hyper, anders. Nu ben ik 9 jaar samen met mijn partner. Hij heeft mij leren kennen toen ik nog niet aan de medicatie zat. Hij houdt zelf zijn mond als ik door het lint gaat. Reageert heel rustig. Hij voert me niet, daar ben ik heel blij mee. Hij heeft mij dus zien veranderen van iemand die vol in het leven stond, spontaan, vrolijk en prettig gestoord was. Sinds ik aan de medicatie zit slaap ik meer of ik slaap 12 - 14 uur per dag. Ik ben verdoofd, kom sloom over. Maar mijn huisarts was heel eerlijk. Leven zoals je geleefd heb, of leven als een zombie. Daar heeft hij gelijk in gehad. Mijn man heeft het vanaf het begin meegemaakt. Maar als ik nu geen partner zal hebben, is het moeilijk te begrijpen hoe ik me voel. Ik ben dus heel erg blij en gelukkig met mijn man. Ik heb hem ook voordat we een relatie kregen verteld wat hem te wachten stond. Maar hij vind het leven met een borderliner wel leuk. Geen dag is het zelfde en het blijft iedere dag weer afwachten wat er gaat gebeuren. Of ik ben overdreven vrolijk, druk, boos, slapend of de planning verandert diverse keren per dag. Zo heeft het ook zijn voordeel. De Cymbalta is echt gemaakt voor borderliners. Ik ben heel blij dat ik deze gekregen heb. Halen we er 30 mg vanaf is het direct aan mijn gedrag te merken. Het zijn capsules dus gemakkelijk in te nemen. De vallen pas in de darmen uit elkaar. Dat is dus anders dan bij de andere medicatie. Ik slik ze 's morgens en 's avonds waardoor ze 24 uur per dag blijven werken. Nadeel: Doordat ik veel medicatie slik en ze 1 dag vergeet. Bijvoorbeeld op maandag dan lig ik 's middags al met afkickverschijnselen op de bank. Zeker in het begin had ik daar geen last van. Toen had ik het idee dat ik ze voor andere innam. Maar nu neem ik ze echt voor mezelf. Ik heb geaccepteerd dat ik vast zit aan de medicatie om een enigszins normaal leven te hebben. Nu ben ik daar heel dankbaar voor en neem ze netjes en consequent in.

22-07-2015 | Vrouw | 17
duloxetine (30mg)
Gebruik dit al een aantal jaar en probeer nu af te bouwen. Med werkt voor mij erg goed. Wel vervelende schokken in het hoofd constant, hoop dat dit overgaat.

14-07-2015 | Vrouw | 39
ADHD
Het haalt de toppen van mijn hyper (downs en ups) er mee af, maar viel me niet afgevlakt. Helpt niet tegen overige adhd klachten.

11-04-2015 | Vrouw | 37
Bipolaire stoornis
Uit onderzoek blijkt dat ik sedert mijn pubertijd regelmatig depressieve periodes doormaak. Bij de laatste periode kon ik het niet meer aan en ben ik hulp gaan zoeken van een psychiater. Ben toen gestart met cymbalta, wellbutrin, abilify, remergon en lambipol te nemen. Eerste opstartweken waren lastig door de vele bijwerkingen. Pas na een jaar begon ik lichtjes terug posit[lees meer...]ief te denken. 28 maanden na opstart ben ik er van vandaag op morgen mee gestopt. 20 kg dikker en heel wat wijzer uit mijn ervaringen wil ik terug normaal functioneren. Het "afkicken" valt zwaar nl , duizeligheid , misselijkheid , diarree en mijn gevoelens zijn heel intens en all over the place plus slapen doe ik heel moeilijk en mijn nachtelijke zweetbuien ben ik ook nog niet kwijt .. Toch geef ik niet op en ben ik supergemotiveerd om te stoppen . Ik wil terug een vechtertje worden en ik wil mijn kilo's kwijt. Als ik depressief ben, ga ik liever 1 of 2 keer per week naar een psycholoog om erover te praten dan dat ik weer mezelf verlies in die pillen. Ben blij dat ik ze genomen heb, want ik heb er veel uit geleerd maar herbeginnen doe ik nooit meer!

25-03-2015 | Vrouw | 62
Overactieve blaas
Ik ben moe, maar helpt redelijk.

22-03-2015 | Vrouw | 29
duloxetine (90mg)
Overspannen/burn-out

20-02-2015 | Vrouw | 50
Fibromyalgie
Ik had erg veel pijn rondom mijn knieën schouders en rug. Diagnose door reumatoloog was fybromyalgie. Ik slikte toen diclofinac maar dit hielp niet veel. Specialist adviseerde met huisarts in gesprek te gaan over een anti depressiva. Ik kreeg van de huisarts cymbalta omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. Ik was erg septisch maar de derde dag merkte ik al verschil. Ee[lees meer...]rste 2 weken slikte ik 30 mg daarna 60 mg. Ik was de eerste weken wel vaak misselijk, verder heb ik erg veel last van winderigheid. Dat is wel een vervelende bijwerking. Toch neem ik het graag voor lief want mijn pijnen zijn zeker met 75 tot 80 procent minder.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum