Cymbalta

duloxetine

Postnatale depressie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Duloxetine (Cymbalta)

Bojan Nikolik (09-05-2015)

22-07-2015

Cymbalta (duloxetine)

Gebruik dit al een aantal jaar en probeer nu af te bouwen. Med werkt voor mij erg goed. Wel vervelende schokken in het hoofd constant, hoop dat dit overgaat.
24-07-2015

PDD-NOS

Hallo, ik wil iets duidelijk maken en dat is vanuit mijn persoonlijke evaringingen. Let op het gaat z'n tol eisen van je lichaam op langere termijn! Cymbalta is een goed medicijn, ik heb er ook veel baat bij gehad, maar kon wel merken dat ik mn zelf niet meer was. Een soort andere versie van mijzelf, ik kon in de eerste 2 jaar gigantisch emotioneel worden en dat kwam van [lees meer...]mensen die juist geen begrip hadden voor datgene wat ik doormaakte met de medicatie. En het rare was dat ik een sterfgeval dichtbij meemaakte en daar totaal geen emotie over los kon laten, omdat mijn emoties simpelweg gewoon niet meer tot hun recht kwamen. Door de cymbalta. Wat wel onverstelbaar was, dat je coordinatie een stuk beter werd en je rust kreeg in je hoofd en dingen anders begon te zien, maar op een gegeven moment werd ik 's ochtends wakker met het gevoel of dat er een baksteen op mn gezicht lag en ik mezelf het bed uit moest slepen. Ik had gigantische opvliegers, dode vingertopjes, rare zeurende pijnen uit mijn gewrichten. Ik lag elke dag stipt 5 uur 's middags op bed omdat ik na elke dag gesloopt was, wat mijn ouders dan ook raar vonden. ik werd kwaad om het te hart smaken bij het eten en meer van die dingetje die nergens over gingen! Mn energie was de eerste 2 jaar nog zeer goed, maar na 2 jaar was het over, leeg, op en ik had nergens meer puf voor. Ben je 20 ik voelde me een oude man en sommige onweteloze mensen vonden dat dan ook erg plezierig om mij mede te delen. maar dat deed mij niks, maar na nog een jaar te hebben samen geleefd met een anker en de man met de hamer en vervolgens helemaal ingestort te zijn, ja mensen jullie horen het goed inmiddels 21 jaar en ingestort, en toen ging er bij mij een alarmbelletje rinkelen en ik dacht op dat moment: ho stop dit gaat niet goed ik ben op afraden van mijn psycholoog en psychiater gestopt. Ze hadden mij het liever zien afbouwen, maar dat was geen mogelijkheid ik wou er af. En ik denk dat ik op dat moment de beste beslissing, misschien zelfs de zwaarste beslissing van mijn leven had gemaakt. Ja, het was een hel de eerste 3 weken, maar nu een maand verder voel ik me echt als herboren, ik voelde weer dingen die ik gemist had, ik kan weer lachen, lekker impulsief doen. Ook al is het voor het idee, ik werd wakker, ik zag weer de wereld voor me, het voelde als lente. Ik had weer zin in sex en ga zo maar door. Ja, het is een hel om er af te stappen en je krijgt nog meer nare bijwerkingen de eerste week, maar als je er doorheen ben, nou dan ben je er weer. Ik heb deze ervaring met julie gedeeld, omdat ik graag mensen wil waarschuwen voor het feit dat het op langere termijn zn tol gaat eisen en ik hoop mensen hier ook mee te steunen in het afkickproces. Mocht je vragen hebben of wilje mijn advies bij het stoppen. Dan sta ik daar voor open! Ik help graag, omdat ik zelf weet hoe ver je kunt zakken. (mijnmedicijn: emailadres verwijderd ivm met onze privacyregels, contact zoeken kan via de reageer knop onder deze ervaring).
16-06-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Beste, Ik ben 22 jaar heb borderline persoonlijkheidsstoornis neem al jaren cymbalta in maar zou willen stoppen voor aan kinderen te beginnen. Wat zijn jullie ervaring?
10-03-2019

Fibromyalgie

Ik neem cymbalta op aanraden van de reumatoloog voor mijn soms helse spier en gewrichtspijnen. Deze brengen ook psychisch veel schade, zeker in combinatie met mijn borderline. Ik moet zeggen dat de pijn effectief minder is, little side note: ik ben gelijktijdig gestart met kurkuma supplementen dus ik heb geen idee of het door de cymbalta is of door de kurkuma. Wat ik van c[lees meer...]ymbalta wel weet is dat ik emotioneel wel oké ben met af en toe een diep momentje. Ik stoor me echter wel aan de afgevlakte emoties die ik nu heb, niet weten of je nu blij, boos of verdrietig bent en wenen lukt ook niet echt. Door de vele bijwerkingen overweeg ik echter om te stoppen met cymbalta. Ik merkte al meteen de eerste avond na inname bijwerkingen, ik lag wakker ik het zweet te trillen in mijn bed met hevige hartkloppingen. Ik heb die nacht geen oog meer dicht gedaan. Dat gebeurd nu wel vaker, rond 3-4-5 u wakker worden en dan de slaap niet meer vatten. Meestal word ik wakker omwille van hevige misselijkheid. Dit brengt voor mij in combinatie met de zware lusteloosheid en vermoeidheid de grote belemmering voor mijn leven. Ik kan amper mijn deur nog uit zonder een lading motilium op zak te hebben owv de hevige misselijkheid. Daarnaast ben ik ook vaak duizelig, vooral bij plotse bewegingen of bij het bukken en rechtstaan. Mijn mond valt te vergelijken met een woestijn, zo droog is hij. Zeer frustrerend als je zoals mij een job hebt waar communicatie zeer belangrijk is. De eerste paar weken ben ik 3 kg afgevallen owv de verminderde eetlust, ondertussen krijg ik eerder vreetbuien waardoor ik op vreemde momenten mij volprop met eten met veel buikpijn tot gevolg. Op sommige momenten krijg ik een hevige wiebel in mijn benen. Ik kan dit niet controleren, je kan het vergelijken met een tik nerveu, zeer frustrerend omdat andere mensen dit ook opvalt en ze dan denken dat ik zenuwachtig ben of dergelijke. Over het algemeen kan ik zeggen dat mijn levenslust met 50 % is afgenomen. Ik zou het liefst dagenlang op mijn zetel vertoeven en tv kijken. Mijn werk in het huishouden stapelt zich op en ik krijg het niet gedaan. Alles is teveel en de gedachte alleen al maakt me moe.
21-12-2017

Cymbalta (duloxetine)

Ik heb Cymbalta de afgelopen 3-4 jaar gebruikt voor depressie. Mijn arts vertelde me dat ik kon stoppen met het nemen van deze medicijnen cold-turkey toen ik nog slechts 30 mg per dag nam (ik kwam van 120mg per dag). Ik stopte 2 december en ga nu zo'n 2-3 weken door de ontwenningsverschijnselen. Ontwenningsverschijnselen: Duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, duiz[lees meer...]eligheid, gevoel van flauwvallen hoofdpijn Angst, prikkelbaarheid, vijandigheid Misselijkheid, diarree, spijsverteringsklachten Trillen, handen schudden, zenuwtrekken, willekeurige beenbewegingen Vermoeidheid Visuele storingen Nachtmerries Constant huilbuien dagen achtereen
08-10-2014

Manisch-depressieve stoornis

Om te beginnen: Cymbalta betekent voor mij veel. Ik heb altijd gekampt met manisch-depressieve klachten. Na bijzonder veel verschillende medicatie: seroxat, lexapro en de ergste prozac, zorgde ervoor dat ik een soort 'zombie' werd. Niet in staat om te voelen, gewoon om door te gaan. Cymbalta zorgt er voor mij voor om te voelen, mijn werk te doen, relaties aan te gaan, zond[lees meer...]er de manische en depressieve periodes. Natuurlijk zijn er periodes die beter gaan dan andere. Momenten waarop ik denk dat de wereld prachtig is en momenten waarop ik bijna niet uit bed kan komen. Maar niet meer zo erg dat ik mijn leven niet weer kan oppakken, zoals voor de medicatie. Ik ben bijzonder tevreden over de medicatie. De bijwerkingen echter, zijn minder. Verstoord consentoratievermogen, veel gewichtstoename, niet in staat zijn om meer dan twee glazen wijn te nuttigen en zoals mijn vrienden het noemen: "af en toe ben je er gewoon even niet." Al dat neem ik wel voor lief. Niet meer manisch, niet meer depressief. Gewoon kunnen leven.
02-12-2014

Cymbalta (duloxetine)

Na citalopram (30mg dagelijks) 5 maanden geslikt te hebben zonder gewenst effect ben ik op advies van de psychiater overgestapt op cymbalta tegen een ernstige depressie. De cymbalta (60mg dagelijks) zorgde ervoor dat mijn stemming stabiliseerde en ik weer makkelijker tot allerlei dingen kwam. Toch kreeg ik steeds meer last van bijwerkingen, met name affectvervlakking, n[lees meer...]iet meer bij mijn echte gevoelens kunnen en concentratieverlies. Na 3 maanden gebruik ben ik het middel gaan afbouwen in stappen van 10mg over een periode van ongeveer 2 maanden. Dit ging gepaard met hevige ontwenning. Onder andere duizeligheid bij bewegen van de ogen en bij het opstaan vanuit ligpositie en electrische schokachtige effecten. Het is nu 2 maanden geleden dat ik het middel voor het laatst heb ingenomen en de ontwenningsverschijnselen zijn weg maar ik voel me nog steeds 100% anders dan voor ik cymbalta slikte. Waar ik voor het medicijn een uitstekend geheugen had onthoud ik nu bijna niets meer, ook mijn vermogen om dingen te visualiseren is nagenoeg weg. Ik heb moeite mijn gedachtenstroom vast te houden en mijn gevoelens zijn erg vlak. Ik kan nergens meer om huilen maar ook nergens meer om lachen. Verder ben ik erg rusteloos. Ik slik geen andere medicijnen en deze symptomen zijn na gebruik van cymbalta plotseling op komen zetten.
27-05-2018

Cymbalta (duloxetine)

Ik gebruik 30 mg cymbalta voor zenuwpijn in het bekkengebied (nervus pudendus). Ik ben nu iets langer dan een week bezig. Qua werking kan ik het nog niet heel goed inschatten. Ik heb wat vervelende bijwerkingen gehad zoals, slaperigheid, veel geeuwen, misselijk en minder eetlust. Iets wat ik wel erg vervelend vind is dat ik heel moeilijk kan plassen. Als ik ga dan komt het[lees meer...] heel moeilijk of helemaal niet op gang. Hebben anderen hier ook last van en kan dit gevaarlijk zijn? Ik vind dit een erg vervelende bijwerking.
10-08-2015

Cymbalta (duloxetine)

Ik kamp al heel mijn leven met een sociale stoornis, dit komt ook wel doordat ik Asperger heb. Ik heb in mijn tienerjaren nooit medicatie hiervoor geslikt maar toen ik dan begon te werken had ik het toch wel nodig. Ik ben eerst begonnen met Seroxat die wel goed hielp maar de bijwerkingen waren niet prettig (voor mijn partner vooral omdat ik heel woelig was in bed en mijn e[lees meer...]moties wat afvlakte) Na de Seroxat was ik dan begonnen met Cymbalta op aanraden van mijn psychiater. Eerst begonnen met 30mg en de eerste 2 weken had ik we bijwerkingen zoals extreme moeheid, geen energie en constant geeuwen. Na deze 2 weken was dat over en na 4 weken begon de cymbalta te werken. Ik schakelde na 4 weken over naar 60mg omdat het anders niet effectief genoeg zou zijn voor mijn angst. Wel, ik had me nog nooit zo goed gevoeld in mijn vel. En was zo blij met deze medicatie. Ik had geen bijwerkingen, geen gewichtstoename(waar ik als de dood voor was), geen nachtmerries,etc het enige nadeel was dat ik meer dorst had. Nu na een jaar krijg ik plots terug last van 'bijwerkingen' ik weet niet goed wat het is maar ik denk dat de Cymbalta gestopt is met werken voor mij. Ik ben terug emotioneler, gevoeliger en terug last van humeurschommelingen. Voor mij is het jammer genoeg tijd om te stoppen. Ik heb er supergoede ervaringen mee en hoop dat ik toch iemand heb geholpen met mijn verhaal.
05-07-2016

Cymbalta (duloxetine)

Ik heb al 4 jaar migraine -aanvallen, ik heb al verschillende medicaties gebruikt, maar al 1 jaar gebruik ik duloxetine 30 ... maar nu wil ik ermee stoppen mijn specialist zij van dat ik direct ermee mag stoppen! Ja, ben nu al 4dagen bezig zonder duloxetine. Ik heb wel veel bijwerkingen, shok in de hoofd, kan mijn eveneicht niet houden, prikkelbaar, gevoelig, ik huil voor [lees meer...]alles, ben heel snel boos, enz... maar vandaag kon ik niet meer volhouden, ik heb tpch 1 duloxetine ingeslikt. Morgen ga ik toch eens bellen naar mijn dokter
17-03-2016

Cymbalta (duloxetine)

Na 20 jaar te hebben gevochten tegen mijn depressie kan ik nu eindelijk zeggen dat ik merkbaar begin te herstellen. De Cymbalta/Duloxetine is vooral een steun in de rug, het beoefenen van mentale krachttraining (voor sommigen mindfulness) is cruciaal. Het hielp vooral tegen het eindeloze gepieker, dat voortkwam uit allerlei (sociale) angsten die ik als puber vooral had. Oo[lees meer...]k mijn algehele mentale gesteldheid is er op vooruitgegaan, en ik heb nu meer het gevoel dat ik de persoon ben zoals ik "bedoeld" was. Ter verduidelijking: ook volgens mijn ouders ben ik nu meer zoals ik was toen ik nog peuter was: spontaan, vrolijk, en totáál niet introvert. De depressie heeft een flink litteken achtergelaten, en ik denk dat ik die altijd met me mee zal dragen. Dit soort feiten accepteren is ook belangrijk bij herstel heb ik gemerkt. Waar het niet tegen helpt: vergeetachtigheid (was ik al niet zo'n kampioen in, maar jaren aan depressie heeft mijn korte termijn geheugen behoorlijk aangetast), chronische vermoeidheid.
07-11-2015

Cymbalta (duloxetine)

Ik heb dit medicijn maar twee dagen genomen. Nog geen uur na de eerste capsule werd ik al niet goed, een dof hoofd, hoofdpijn, duizelig en alsof ik staand in slaap zou vallen. De 2de dag nog erger, misselijk en al de rest van de eerste dag. In de avond was het zelfs al zo erg dat ik rondliep als iemand die strontzat was. In de nacht meerdere keren misselijk wakker geworden[lees meer...]. Dan uiteindelijk beslist ermee te stoppen aangezien ik zo niet alleen kan zijn met mijn zoontje, echt onverantwoord. Ik heb na 2 pilletjes, me 2 dagen ellendig gevoeld en echt wazig. Ik heb zoveel slechte reacties gelezen, amper iets positief, ze zouden dit beter niet meer voorschrijven als het zoiets met uw lichaam doet of kan doen.
22-03-2015

Overspannen/burn-out

20-08-2016

Cymbalta (duloxetine)

Na CMV-infectie hevige zenuwpijnen over mijn gehele lichaam. De minste belachelijke inspanning bv. een zakje appels dragen gaf pijn. Na 4 maanden goed rusten, fysio, ... was het nog niets beter. Uiteindelijk door specialist inzake neuropathische pijn Cymbalta 30mg voorgeschreven gekregen. De eerste drie weken inderdaad veel bijwerkingen, ookal had ik er nog iets bij gekreg[lees meer...]en om deze bijwerkingen tegen te gaan: misselijk, duizelig, enorm vermoeid, ... Maar wel minder pijn. Na drie weken waren de bij-effecten zo goed als verdwenen. Ik neem het medicijn nu 2,5 jaar en heb geen pijn meer - zalig! Ik heb het echter eenmaal proberen afbouwen, zeer geleidelijk, maar na enkele dagen tot een week opnieuw dezelfde pijnklachten. Ik hoop ooit te kunnen stoppen, zeker tijdens mijn zwangerschap wil ik zonder het medicijn zijn. Maar heeft me wel heel goed geholpen, zonder veel bijwerkingen.
17-07-2015

Bipolaire stoornis

ik vind het de grootste vuiligheid op de markt! alle antidepressiva vind ik vuiligheid! enige nut van antidepressiva is het rijker maken van de farmaceutische sector.. dit "medicijn" maakt u kapot! heb dit een jaar genomen voor m'n bipolaire stoornis. in die tijd ben ik geen 2 stappen achteruit gegaan, ik ben er 100 achteruit gegaan. het vlakt je zodanig af dat je nog [lees meer...]slechts een schim van jezelf bent, gevoelens en al wat je menselijk maakt wordt niet afgevlakt, het wordt gewist! Je bent een robot, een zombie, een slaaf! gedurende het jaar hebben ze me 2 keer tegengehouden om geen zelfmoord te plegen.. terwijl ik hier vroeger zelfs nog nooit aan gedacht heb.. Nu met al die vuiligheid gestopt en ben nog nooit zo goed geweest als nu. geen pillen, een geregeld leven, gezonde verse voeding en regelmatige sport is het enige wat helpt. cymbalta werkt niet, het maakt je hersens kapot!! (momenteel ben ik van alle symptomen af, het enige wat ik overgehouden heb aan een jaar cymbalta is dat mijn korte termijn geheugen weg is.. waar ik voor de cymbalta totaal geen last van had..
25-12-2013

Fibromyalgie

Ik gebruik nu sinds 2 maanden Cymbalta. ik ben erg blij dat een kennis mij vertelde over de bijwerkingen. Dit is een punt/fase waar je echt even door heen moet. Dit heeft bij mij ongeveer 2 weken geduurd. ik ben begonnen met 30 mg. Mijn bijwerkingen waren dat ik erg misselijk was, veel gapen, dronken gevoel en enorm slechte nachten. ik heb doorgezet, wat ik iedereen[lees meer...] ook wil aanraden om te doen. na 1,5 week was ik alle bijwerkingen kwijt, kon alleen nog erg slecht slapen. dit was na 3 weken over. Ik slaap nu erg goed, heb veel meer energie en ben ook veel vrolijker. ik ben naar 60 mg overgestapt. Hierin merkte ik geen enkek verschil, dus ben na 3 weken weer terug gegaan naar 30mg. Ook met het afbouwen geen enkele bijwerkingen gevoelt. echt ik wil iedereen die begint met cymbalta aanraden om door te zetten. Je moet even door de eerste weken heen en dan hoop ik ook dat iedereen er zoveel baat bij zal hebben als ik. mijn pijn is stukken afgenomen en wil eerst niets liever dan deze medicijnen blijven gebruiken. voor mij is het echt een uitkomst

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum