Mirtazapine

mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Mirtazapine

Bojan Nikolik (14-04-2015)

18-05-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruikte al citalopram 40 mg tegen mijn angststoornis, maar dat hielp niet afdoende. Toen mijn vrouw in 2016 van me wilde scheiden, raakte ik in een diepe depressie. De mirtazapine verrichtte wonderen. Langzaam maar zeker begon ik me weer vitaal te voelen, al bleef het verdriet. Het nadeel bleek ook al snel: gewichtstoename. Ik gebruik het medicijn nu twee jaar en be[lees meer...]n met dezelfde hoeveelheid sporten en eten toch meer dan twintig kilo aangekomen. Dat ervaar ik als een groot nadeel, omdat het me in andere opzichten flink hindert en mijn algemene gezondheid daaronder lijdt.
17-05-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Sinds april 2017 zit ik met een burn-out in de ziektewet. Ik wilde beslist niet aan pillen, maar nadat ik 3/4 jaar verder was, nog steeds heel slecht sliep (4 uur minimaal) en het herstel daardoor zeer minimaal was, besloot ik op aanraden van psycholoog & HA tóch overstag te gaan. Ik kreeg Mitrazapine 7,5mg voorgeschreven, puur als "slaap tabl" (had hiervoor periodes van t[lees meer...]emazepam / diazepam gebruikt wat niet meer werkte). De eerste dagen voldoe ik mij dag & nacht "stoned & suf", na een paar dagen werd dit beter, hoewel de "loomheid en minder snelle reactie vermogen" lang bleven. Na ruim 8 weken voelde ik mij "helder & alert" als bijna van ouds, durfde ik weer deel te nemen in het verkeer. Maar ik moet zeggen dat ik inmiddels merk dat ik van "een snelle haas naar een slome schildpad"ben gegaan qua functioneren. Deels omdat ik het idee heb dat dit medicijn mijn levendigheid wat dempt (als ik al een energie opleving heb), maar ook deels omdat het mij nu beter lukt om rustig & mindful de dagen door te komen. Doordat ik eindelijk weer goede nachten maak, voel ik mijn lichamelijk & psychisch weer een stuk beter. Helaas nog onvoldoende hersteld om daadwerkelijk het werken naast gezinsleven weer aan te kunnen. Het grote nadeel vind ik dat ik ben aangekomen, ondanks dat ik niets verandert heb in mijn eetpatroon (eet normaal - alles met mate). Inmiddels van maatje 40 naar maat 42+ (ruim 5 a 6 kg meer). Ik denk dat het een combi is van: de medicatie en dat ik minder (fanatiek) beweeg als voor mijn burn out. Ik heb simpel weg de energie nog niet om intensief te sporten, dus houd het bij wandelen - yoga - zwemmen. Ik hoop dat ik tzt van de medicatie af kan/ mag, en vooral de kg's verlies, maar vooralsnog ben ik tevreden dat ik eindelijk weer slaap :-)
12-05-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Voorgeschreven door mijn psychiater gisteren met dit medicijn mogen beginnen, al mijn hele leven heb ik problemen met ontspannen en in slaap komen en gemiddeld slaap ik zo'n 4 uur per nacht. Met dit medicijn heb ik de eerste nacht 11 uur geslapen. Het heeft tot de middag geduurd voordat ik me minder suf voelde maar in mijn geval is dit een gunstige bijwerking omdat ik vee[lees meer...]l last van onrust heb.
29-04-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik het nu een klein jaar 15 mg en ik ben zeer tevreden. Ik had last van slapeloosheid en werd daardoor heel somber. Sinds ik dit medicijn neem slaap ik vaak beter en het haalt voor mij net de scherpe kantjes ervan af, ook heb ik helemaal geen last van bijwerkingen gelukkig. Voor mij is het een enorme verbetering sinds ik dit gebruik!
20-04-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Hoi, sinds 2 dagen begonen met Mirtazapine, Heeft iemand seksuele problemen gehaf? Ik wil niet dat mijn sekslevem helemaal kapot gaat Aub reageer op mijn bericht
14-04-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

ik ben begonnen met mirtazapine vanwege een depressie en teveel piekeren ik gebruikte 15mg per dag en het had snel effect. me depressie verdween als sneeuw voor de zon en begon ook goed te van eten . maar dat was ook het enigste verder had ik erg veel last van sufheid en was overdags erg vermoeid.ik had last van zware benen en ik werd erg vlak.pas savonds als de medicati[lees meer...]e begon uit te werken begon ik eigenlijk te leven .toen ik een andere functie binnen me werk kreeg en meer moest doen ben ik ermee gestaakt met afbouw.anders kon ik me werk niet meer doen ik heb mirtazapine een half jaar gebruikt en als ik terug kijk heb ik in een roes geleefd waar ik veel aan me voorbij liet gaan . maar de klachten beginnen weer langzaam terug te komen ik hoop dat er een antidepressiva is waar ik met niet zo moe bij voel .voor mensen met een actief leven raad ik deze medicatie niet aan
13-03-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik slaap al jaren heel slecht en het leek mijn arts een goed idee om mijn pammen te vervangen door mirtazapine. 'Dat wordt tegenwoordig ingezet bij slapeloosheid, probeer het maar." Een half uur na inname ging ik me heel raar voelen, totaal onwerkelijk. Ik heb me naar bed gesleept en kon me de verdere nacht nauwelijks bewegen. Voelde me opgesloten in mijn lichaam. Als ik w[lees meer...]ilde draaien, ging dat nauwelijks. Wat een enorm beangstigende ervaring! Ik heb de dag erna ook op de bank gelegen, was totaal van de wereld op een onprettige manier. Pas na tweede dag landde ik langzaam. Weer terug bij temazepam en daarvan geen bijwerkingen.
12-03-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

ik ben bekend met insomnia.. nachten gewoon helemaal niet of nauwelijks slapen, ik kreeg mirtazapine voorgeschreven voor slapeloosheid. De eerste dag sliep ik er lekker op. Ik was binnen halfuur helemaal weg, 18uur aan één geslapen. ik ben zo'n 12 uur bedwelmd geweest. tot 19uur savonds was ik dus doodmoe, dar lijkt me niet be bedoeling???? Terwijl ik juist opzoek ben n[lees meer...]aar een benzo die mij zo'n 6 uur laar slapen zonder al te veel bijwerkingnen. Zodat ik na die 6 uurtjes weer heerlijk fit wanner wordt. Dit middel werkt bij mij te lang door. de middag nadat k het heb genomen voel ik mij nog steeds heel erg brak, niet goed instaat om aan te geven waar ik het beste thuis pas edit: ds volgnde keer wellicht een andere drug? of degene die her probreert wat meer steunen Ik hoop dat iemand me een tip kan geven over hoe ik het beste met mn energie om kan gaan. Alle tips zijn werlkom,echt! ik ben hier vanavond nog wel, spreek me gerust aan
08-03-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik het nu 3 week het is wel een oplossing maar de bijwerkingen zijn nog niet zo goed diarree smorgens en s Avonds buikpijn.Slapen gaat redelijk maar wel wakker tussen door.Nu blaren in de mond ik slik 30 gram mirtazapine, afwachten dus Ik slikte eerst pararoxcetine 40 gram dat ging niet meer, 17 jaar met afbouwen en weer opbouwen.
01-03-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Na een hersen infarct behoorlijk depressief geworden,ben daar kennelijk gevoelig voor en andere antidepressiva waren niet prettig te gebruiken maar na een doorverwijzing naar een zeer goede psychiater en een paar goede gesprekken op deze medicatie uitgekomen waar ik tot op heden nog steeds zeer tevreden over ben.
24-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik ben er nu 2 weken bijna mee bezig en al 5 kilo aangekomen. Aangezien ik een maagverkleining heb ben ik hier niet blij mee maar ja als je verder alles al gehad hebt wat doe je dan??????
19-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik dit middel inmiddels 6 jaar. Vanaf mijn pubertijd ging ik van depressie naar depressie. Nadat de klachten zo erg werden( drukte in mijn hoofd,slapeloosheid,ernstig afgevallen, ptss enz enz) en de depressie als een zwarte deken over mijn leven hing, en ik begon met zelfmedicatie( drank)ben ik in contact gekomen met de psychiater. Mirtazapine ( in combi met queti[lees meer...]apine) heeft mijn levens kwaliteit aanzienlijk verbeterd. Werk, relatie,geen drank, levensgenot, slapen, alles is weer top. Andere AD gaven enorme bijwerken zoals spasme, stroomstootjes in mijn hoofd. Uiteindelijk bleek dit middel goed aan te slaan. Mijn dosis is door de jaren heen verhoogd naar 45mg( hoogste dosis). Enige echte nadeel is (let op beroeps chauffeurs?) je mag vanaf 30mg niet deelnemen aan het verkeer zonder keuring. Anders niet verzekerd.
12-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Kan iemand me meer vertellen over dit middel. Ik gebruik het nu bijna een week 7.5 Mg per dag. Ik heb alleen maar heel veel last van de bijwerkingen. Suf. Droge mond. Duizelig. Gevoelloos in armen en benen. Ik kan amper functioneren overdag. Ik slaap er ook nog niet beter van. Kan iemand me vertellen of die bijwerkingen minder worden? Hoe lang dat duurt ongeveer. Enz? I[lees meer...]k ben op dit moment aan het overwegen ermee te stoppen.
05-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven voor mijn angst/depressie. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een antidepressiva slik. Ik slik nu een week 30mg Mirtazapine. en heb geen tot nauwelijks bijwerkingen. Ik ben alleen een tikje trager in mijn reactievermogen, maar dat is prima te doen. (Hoop wel dat dat verdwijnt als ik weer aan het werk kan). Ik merk nu de eerste w[lees meer...]eek voorbij is al een verandering. In mijn hoofd voel ik me kalm en tevreden. Voorheen was het continu malen en piekeren. Ik voel me stabieler en minder emotioneel. Slapen gaat ook lekker op Mirtazapine. Ik doe mijn ogen dicht en val na 10 minuten in slaap. Heerlijk! Ik vind het helemaal prima zo. Dit blijf ik gebruiken.
27-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik nu al ongeveer een half jaar mirtazapine. De dosering is langzaam opgebouwd van 7,5 Mg per dag in het begin naar 30 Mg per dag nu. Het middel werd in eerste instantie niet voorgeschreven tegen mijn angst- en paniekstoornis, maar het bleek wel behoorlijk effectief tegen dat probleem. Mirtazapine laat mijn angsten niet meer uitmonden in paniekaanvallen. Ik voel no[lees meer...]g steeds geregeld wel flink aanwezige angst, maar ik heb geen paniekaanvallen meer. Een mooie bijkomstigheid is dat ik door de mirtazapine geen zolpidem meer nodig heb om goed te kunnen slapen. Vanaf dag 1 dat ik mirtazapine gebruik zijn de slaapmiddelen de deur uit gegaan. Het middel heeft bij mij helaas twee vervelende bijwerkingen, namelijk een toename in eetlust en gewicht (5 Kg) en grote vermoeidheid overdag. Tegen die eerste bijwerking ga ik nu mijn dieet aanpassen en tegen de vermoeidheid krijg ik nu modafinil. De bijwerking van de vermoeidheid is nu gelukkig verdwenen door de modafinil. Aangezien ik al diverse antidepressiva geprobeerd heb, wilde ik niet weer stoppen met een middel - dat wel degelijk werkt - en ik vond modafinil erbij nemen een minder kwaad. De psychiater was dat gelukkig met me eens. Ik gebruik mirtazapine 30 Mg overigens in combinatie met 450 Mg moclobemide per dag. Ook al voordat ik de moclobemide erbij nam werkte mirtazapine tegen de angst, dus het ligt niet (alleen) aan de moclobemide dat ik er nu minder last van heb. Ondanks dat de combinatie van moclobemide met andere antidepressiva niet aangeraden wordt heb ik nog nooit tekenen ervaren van het serotoninesyndroom. Daar had ik ook geen last van toen ik een combinatie van mirtazapine en escitalopram gebruikte. In tegenstelling tot wat het geval was bij het starten van paroxetine en escitalopram in het verleden - ik gebruik beide nu niet meer - ervoer ik bij mirtazapine geen extreme onrust tijdens het starten in de eerste week. De werking was er wel zo goed als meteen. Al met al is de werking van mirtazapine goed en de bijwerkingen zijn hoogstens vervelend maar niet per se meteen gevaarlijk.
22-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Graag wil ik anderen helpen met mijn ervaringen met mirtazapine. Ik had bijna een burnout en sliep zeer slecht tot bijna niet en raakte in een visueuze cirkel, want ik werd moeier en moeier en kon niet meer tegen de druk van de dag. Mijn huisarts adviseerde me Mirtazapine, 10 mg. Een bijwerking van dit antidepressivum zou zijn, dat je er goed van zou slapen. Dat klopte i[lees meer...]n mijn geval en heeft me erg geholpen. Maar............................................................. nadat ik na een jaar zeg maar hersteld was, kon ik er moeilijk van afkomen en ik was zeer, zeer moe overdag. Ik kon bijna niet meer rechtop blijven zitten en was lusteloos. Ook ging mijn geheugen achteruit. Heel voorzichtig ben ik minder gaan gebruiken door er per maand een kwart van het pilletje af te breken en ik voelde me na volledig afkicken weer heerlijk helder en alert. Wees je hiervan bewust. Kortom: Prima lapmiddel om kortstondig iets aan slaapprobleem te doen, maar de loomheid is op den duur ook erg naar en daarnaast kreeg ik zeer veel eetlust en bleef maar eten en dat is nu ook genormaliseerd. Ik hoop, dat deze info een hulp vormt bij de keuze, dit medicijn wel of niet te gebruiken.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum