Mirtazapine

mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Mirtazapine

Bojan Nikolik (14-04-2015)

24-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik ben er nu 2 weken bijna mee bezig en al 5 kilo aangekomen. Aangezien ik een maagverkleining heb ben ik hier niet blij mee maar ja als je verder alles al gehad hebt wat doe je dan??????
19-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik dit middel inmiddels 6 jaar. Vanaf mijn pubertijd ging ik van depressie naar depressie. Nadat de klachten zo erg werden( drukte in mijn hoofd,slapeloosheid,ernstig afgevallen, ptss enz enz) en de depressie als een zwarte deken over mijn leven hing, en ik begon met zelfmedicatie( drank)ben ik in contact gekomen met de psychiater. Mirtazapine ( in combi met queti[lees meer...]apine) heeft mijn levens kwaliteit aanzienlijk verbeterd. Werk, relatie,geen drank, levensgenot, slapen, alles is weer top. Andere AD gaven enorme bijwerken zoals spasme, stroomstootjes in mijn hoofd. Uiteindelijk bleek dit middel goed aan te slaan. Mijn dosis is door de jaren heen verhoogd naar 45mg( hoogste dosis). Enige echte nadeel is (let op beroeps chauffeurs?) je mag vanaf 30mg niet deelnemen aan het verkeer zonder keuring. Anders niet verzekerd.
12-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Kan iemand me meer vertellen over dit middel. Ik gebruik het nu bijna een week 7.5 Mg per dag. Ik heb alleen maar heel veel last van de bijwerkingen. Suf. Droge mond. Duizelig. Gevoelloos in armen en benen. Ik kan amper functioneren overdag. Ik slaap er ook nog niet beter van. Kan iemand me vertellen of die bijwerkingen minder worden? Hoe lang dat duurt ongeveer. Enz? I[lees meer...]k ben op dit moment aan het overwegen ermee te stoppen.
05-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven voor mijn angst/depressie. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een antidepressiva slik. Ik slik nu een week 30mg Mirtazapine. en heb geen tot nauwelijks bijwerkingen. Ik ben alleen een tikje trager in mijn reactievermogen, maar dat is prima te doen. (Hoop wel dat dat verdwijnt als ik weer aan het werk kan). Ik merk nu de eerste w[lees meer...]eek voorbij is al een verandering. In mijn hoofd voel ik me kalm en tevreden. Voorheen was het continu malen en piekeren. Ik voel me stabieler en minder emotioneel. Slapen gaat ook lekker op Mirtazapine. Ik doe mijn ogen dicht en val na 10 minuten in slaap. Heerlijk! Ik vind het helemaal prima zo. Dit blijf ik gebruiken.
27-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik nu al ongeveer een half jaar mirtazapine. De dosering is langzaam opgebouwd van 7,5 Mg per dag in het begin naar 30 Mg per dag nu. Het middel werd in eerste instantie niet voorgeschreven tegen mijn angst- en paniekstoornis, maar het bleek wel behoorlijk effectief tegen dat probleem. Mirtazapine laat mijn angsten niet meer uitmonden in paniekaanvallen. Ik voel no[lees meer...]g steeds geregeld wel flink aanwezige angst, maar ik heb geen paniekaanvallen meer. Een mooie bijkomstigheid is dat ik door de mirtazapine geen zolpidem meer nodig heb om goed te kunnen slapen. Vanaf dag 1 dat ik mirtazapine gebruik zijn de slaapmiddelen de deur uit gegaan. Het middel heeft bij mij helaas twee vervelende bijwerkingen, namelijk een toename in eetlust en gewicht (5 Kg) en grote vermoeidheid overdag. Tegen die eerste bijwerking ga ik nu mijn dieet aanpassen en tegen de vermoeidheid krijg ik nu modafinil. De bijwerking van de vermoeidheid is nu gelukkig verdwenen door de modafinil. Aangezien ik al diverse antidepressiva geprobeerd heb, wilde ik niet weer stoppen met een middel - dat wel degelijk werkt - en ik vond modafinil erbij nemen een minder kwaad. De psychiater was dat gelukkig met me eens. Ik gebruik mirtazapine 30 Mg overigens in combinatie met 450 Mg moclobemide per dag. Ook al voordat ik de moclobemide erbij nam werkte mirtazapine tegen de angst, dus het ligt niet (alleen) aan de moclobemide dat ik er nu minder last van heb. Ondanks dat de combinatie van moclobemide met andere antidepressiva niet aangeraden wordt heb ik nog nooit tekenen ervaren van het serotoninesyndroom. Daar had ik ook geen last van toen ik een combinatie van mirtazapine en escitalopram gebruikte. In tegenstelling tot wat het geval was bij het starten van paroxetine en escitalopram in het verleden - ik gebruik beide nu niet meer - ervoer ik bij mirtazapine geen extreme onrust tijdens het starten in de eerste week. De werking was er wel zo goed als meteen. Al met al is de werking van mirtazapine goed en de bijwerkingen zijn hoogstens vervelend maar niet per se meteen gevaarlijk.
22-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Graag wil ik anderen helpen met mijn ervaringen met mirtazapine. Ik had bijna een burnout en sliep zeer slecht tot bijna niet en raakte in een visueuze cirkel, want ik werd moeier en moeier en kon niet meer tegen de druk van de dag. Mijn huisarts adviseerde me Mirtazapine, 10 mg. Een bijwerking van dit antidepressivum zou zijn, dat je er goed van zou slapen. Dat klopte i[lees meer...]n mijn geval en heeft me erg geholpen. Maar............................................................. nadat ik na een jaar zeg maar hersteld was, kon ik er moeilijk van afkomen en ik was zeer, zeer moe overdag. Ik kon bijna niet meer rechtop blijven zitten en was lusteloos. Ook ging mijn geheugen achteruit. Heel voorzichtig ben ik minder gaan gebruiken door er per maand een kwart van het pilletje af te breken en ik voelde me na volledig afkicken weer heerlijk helder en alert. Wees je hiervan bewust. Kortom: Prima lapmiddel om kortstondig iets aan slaapprobleem te doen, maar de loomheid is op den duur ook erg naar en daarnaast kreeg ik zeer veel eetlust en bleef maar eten en dat is nu ook genormaliseerd. Ik hoop, dat deze info een hulp vormt bij de keuze, dit medicijn wel of niet te gebruiken.
10-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Dit middels is in een dosis van 3,75 mg voorgeschreven, ter bevordering van de slaap. Ik gebruik hiernaast 50 mg Sertraline (AD). Ik slaap beter met dit middel erbij, maar merk wel dat 's ochtends minder goed wakker word en meestal gedurende de dag nog wat suf ben. Dat verschilt van dag tot dag en komt wellicht ook door de dosering; de tablet dient in vieren te worden gede[lees meer...]eld om tot 3,75 mg te komen, en dat werkt niet heel precies. Maar het kan ook zijn dat ik wat gevoeliger op de medicatie reageer. Ik ben duidelijk vlakker geworden in mijn stemming. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit een positieve ontwikkeling vind. Trekgevoel is vreselijk, ben ook al een paar kilo aangekomen die er niet meer afgaan. Maar dat vind ik niet heel bezwaarlijk.
06-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik heb deze tabletjes een korte periode gebruikt, maar ben overgestapt op Citalopram omdat ik teveel bijwerkingen had. De eerste dagen gebruikte ik 15 mg, maar hiervan werd ik zo suf dat ik nauwelijks mezelf was op het werk. Ook enorm veel moeite om uit bed te komen en op te starten. Daarna de tabletjes gehalveerd en de positieve werking was wel vrij snel merkbaar, maar bl[lees meer...]eef me te suf en slaperig voelen om normaal te functioneren.
30-12-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik het vanaf mei/juni. De effecten zijn klein, ik ben enkel wat stabieler geworden. Ik heb veel last van een bijwerking die mijn ernstige depressie in de hand werkt. Namelijk het constante hongergevoel en gewichtstoename van maar liefst 20kilo. Van mijn mooie figuur is niets over en afvallen lukt al helemaal niet. Ik zit gewoon nooit vol.
22-12-2017

Overspannen/burn-out

ik gebruikte tot vorig jaar altijd mirtazapinedrank (remeron). Als slaapmiddel, in lage dosis. Vorig jaar stopte de fabriek met de productie en moest ik dus een tablet gaan gebruiken. De drank kon ik altijd precies afmeten met een spuitje (met een druppelaar kan het ook). Maar met die pil was het elke keer gokken. Als ik teveel dan nam had ik last van onverschillige stem[lees meer...]ming, en als ik te weinig nam sliep ik slecht. Vreselijk! Maar nu heeft mijn apotheek toch een oplossing bedacht: de drank wordt speciaal bereid in een apotheek (Pharmaline GMP Bereidingsapotheek staat op het flesje). Ik kan het weer precies afmeten, slaap weer goed, ben veel opgewekter, ben er kortom helemaal gelukkig mee.
20-12-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Toen ik met dit middel begon merkte ik meteen de eerste nacht al verbetering met slapen. Ik werd alleen de volgende ochtend heel erg moeizaam wakker en liep er de hele dag bij als een zombie. Dit werd wel minder, alleen het moeizaam wakker worden bleef aanhouden. Ook merkte ik vrij snel dat mijn honger gevoel ontzettend toenam. Ondanks dat ik hier geen gehoor aan probeerde[lees meer...] te geven ben ik toch aangekomen.
04-12-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Door chronische pijnen in de rug en buik kon ik niet meer slapen . Heb zelf om dit middel gevraagd . Slaap daardoor veel beter en de buikpijn die gevolg was van inname pijnstillers voor de vreselijke rugpijn is verdwenen . Ook de rugpijn is verbetert . Helaas , wat ik echt heel erg vind is de ongelooflijke honger die ik door dit middel heb en daardoor ook veel meer ben beg[lees meer...]innen eten met gewichtstoename tot gevolg . Daar wordt ik echt niet vrolijk van . Het ene probleem wordt vervangen door een ander . Zou het liefste stoppen met dit middel . Maar als ik dan denk aan die vreselijke pijnen en daardoor niet kunnen slapen ? Straks wordt ik nog depressief van de gewichtstoename ,terwijl ik helemaal geen depressie heb . Ik zit echt in een hevige tweestrijd . Honger afzien is ook een mogelijkheid . Ik kom ermaar niet uit .
28-11-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Middel gekregen vanwege Slapeloosheid. Na inname eerste keer gisteravond van 7,5 mg lag ik binnen 2 uur in coma na ruim 3 weken nauwelijks slapen en nachten doorhalen. Ik heb 9 uur onafgebroken geslapen, een soort wonder voor mij haha. Ik reageer altijd sterk op bijwerkingen én werking daarom kreeg ik een zo laag mogelijke dosering. Bij wakker worden moest ik erg nodig pla[lees meer...]ssen. Dat was een hele onderneming voor de wc op dezelfde vloer. Twee meuren geraakt, een deurpost en tenen gestoten aan de drempels. Dit door de enorme duizeligheid en het erg zien van sterretjes. Ik vond dit erg beangstigend want ik woon alleen. Ik heb wel superdiep geslapen en supertof gedroomd. Heel visueel over aliens en ruimteschepen. Dat terwijl ik normaal altijd wel last heb van nachtmerries. Dat was fantastisch, ik heb nu 3 uur na wakker worden het idee alsof ik een heel tof avontuur heb meegemaakt. Maat dit lijkt me niet echt normaal. Ik voel me nu nog heel erg moe. Ik kan gelukkig nu wel typen en rechtop zitten in mijn stoel. De sterretjes voor mijn ogen zijn ook weg. Lopen ga ik nog even niet doen vanwege dan plotseling snel opkomende duizeligheid en weer sterretjes. Mijn hart raast wel nog steeds, dit baart me wel zorgen. Mijn arts heeft gezegd dit nog even aan te zien vandaag en dat ik over n paar uur moet bellen als mijn hartslag dan nog niet is gezakt. Ben benieuwd. Aangezien ik geen medicatie expert ben weet ik natuurlijk niet of dit allemaal door de Mirtazapine komt. Ik weet wel dat ik soortgelijke bijwerkingen had bij Quetiapine (ook voor hetzelfde slapeloosheidsprobleem) waardoor ik daarmee moest stoppen vanwege veiligheid. Dus ik sliep als een roos maar ik voel me nu zo ongelofelijk moe en energieloos dat ik hoop niet te moeten opteren voor een 2e keer inname van dit medicijn.
21-11-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik nu een half jaar Mirtazapine omdat ik erg leed aan slapeloosheid. Uiteindelijk kreeg ik een burn-out met paniekaanvallen en totaal geen energie meer. Door gebruik van dit middel kan ik eindelijk weer slapen en voel mezelf weer langzaam mens worden. In de eerste week viel het erg zwaar doordat ik suïcidale gevoelens kreeg en levendige dromen maar gelukkig was di[lees meer...]t snel voorbij. Overdag ben ik uitgeruster.
25-09-2017

Dwangstoornis

In 2014/2015 had ik een stevige angststoornis met depressie. Ik heb Mirtazipine gebruikt om te slapen en tegen de angst. Dit hielp redelijk. Ik ben wel tevreden. Samen met een Oxacepam werkt het heel goed om te slapen en rustig te voelen. Wel blijven sporten, want dan maak ik endorfines aan.
25-09-2017

Postnatale depressie

Ik gebruik sinds 6 weken mirtazapine in combinatie met lamotrigine en lorazepam, maar ben nu al 7 kilo aangekomen. In slaap komen gaat beter, maar wakker worden morgens is lastig. Het helpt redelijk tegen depressie, maar tegen angst doet het niet veel. Totaal geen zin meer in lichamelijk contact op elk gebied.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum