Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

agressie gespannen overgewicht opgewonden chronische vermoeidheid eetbuien lusteloos vermoeidheid gestrest gewichtstoename

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

27-02-2023 | Man | 12
mirtazapine (15mg)
Ik heb veel gelezen over het stoppen met mirtazapine en de bijwerkingen die gebruikers hierbij ervoeren , dus ik heb zelf even geprobeerd te stoppen zonder te minderen eerst, ik moet zeggen dat ik helemaal GEEN bijwerkingen of ontwenningsverschijnselen heb ervaren , een nachtje slecht slapen en dat was het. GOED MEDICIJN !

20-02-2023 | Man | 67
mirtazapine (15mg)
In 2017 begonnen met lage dosering mirtazapine 3,75 mg, en het heeft me zeker geholpen dat ik beter slaap! Begin dit jaar geprobeerd ermee te stoppen en ben 3 weken nog best redelijk blijven slapen, daarna weer wat aan de te vroege kant wakker dus toch maar weer een kwart pilletje gaan slikken (3,75mg) voor het slapen gaan waardoor ik wederom weer goed doorslaap! Doser[lees meer...]ing moet je wel laag houden want als je meer gaat slikken dan werkt het juist averechts! Ik ervaar weinig bijwerkingen, wel iets gewichtstoename ervaren.

20-02-2023 | Vrouw | 38
Obsessieve-compulsieve stoornis
Dit medicijn heeft mij in een zeer korte tijd heel veel geholpen. Dit werd me voorgeschreven om mijn slaap te verbeteren en mijn eetlust op te wekken (en om uit deze depressie te komen) Door een lange tijd met maag problemen te hebben gekampt na besmetting met een virus of parasiet heb ik hierdoor problemen ontwikkeld met eten. Ik hield mezelf zo vast aan een gastritis die[lees meer...]et omdat ik bang was op een verkeerde reactie. Hierdoor hebben symptomen door stress veel langer aangehouden (3.5 maanden) Mirtazapine heeft dit patroon na vier dagen innemen doorbroken. Mijn eetlust is terug, ik kan weer beter slapen en voel me niet meer zo down. Na de eerdere halve dosering sliep ik gelijk heel goed maar was ik de volgende dag wel net een zombie. Maar deze bijwerking had ik alleen de eerste twee dagen. Daarna was dit weg.

01-02-2023 | Man | 45
mirtazapine (30mg)
Kreeg deze tegen de paniekaanvallen en angstdromen die gepaard gingen met mijn ontwenning van alcohol. Begonnen met 15mg, angstdromen werden enkel erger. Verhoogd naar 30mg, volledig einde aan de angstdromen en paniekaanvallen. Gebruik het nu 6 jaar. 2 keer geprobeerd af te bouwen. Dosis 25% verlaagd, na 3 maanden opnieuw 25% lager. Verder nooit geraakt. Ik kan onmogelijk [lees meer...]functioneren zonder: zeer sterke onrust en terugkeer van een oude fobie die ik niet meer onder controle krijg. Meteen nadat ik dosis opnieuw naar 30mg verhoog, is alles weer in orde. Enige bijwerking waar ik wat last van heb is sterk dalende bloeddruk wanneer ik plots recht kom na bukken of zitten. Ik heb er vrede mee dat ik deze pillen nog lang zal moeten nemen.

07-01-2023 | Vrouw | 42
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Door ptss altijd angst om te gaan slapen. Bang voor de herbelevingen en/ of nachtmerries. Sinds ik mitrzapine slik, slaap ik eindelijk goed na al die jaren. Ik ben zo blij met Mitrzapine,het heeft mijn leven zo verbetert.

31-12-2022 | Man | 57
mirtazapine (15mg/ml)
Levendige of nare dromen. Dit medicijn kan een tekort aan witte bloedcellen veroorzaken!

18-12-2022 | Vrouw | 29
mirtazapine (15mg)
Slapeloosheid gehad voor meerdere jaren. Op een gegeven moment was het onmogelijk voor mij om te slapen. Ik sliep 0 uren per nacht, voor meerdere dagen achter elkaar. Allerlei verschillende soorten (voorgeschreven) slaapmedicatie geprobeerd... eigenlijk hielp niks. Degene die hielpen, brachten me max 2 a 3 uurtjes in slaap. Op een gegeven moment lukte het me niet meer om m[lees meer...]ijn bed uit te komen vanwege slaapgebrek. Toen Mirtazapine gekregen, 1 tabletje 15 mg. de eerste nacht... ik heb aan één stuk door 16 uur geslapen. Zelfs bij wakker worden, wilde ik terug in slaap. Ik wist niet wat me overkwam. Voor mij was het een wondermiddel. Zelfs na 4 jaar werkt het nog even goed. Mirtazapine heeft letterlijk mijn leven gered. *Ik moet er wel bij zeggen, alleen de Mylan en Sandos hebben dit effect, de overigen helaas niet. **Toch wil ik er toch graag vanaf, vanwege de bijwerkingen, die heel subtiel zijn... Mijn emoties zijn wat afgevlakter (wat opzicht niet persé heer erg is), ik wil graag kijken wie ik ben zonder. Ben benieuwd.

26-11-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (15mg)
Na een maand niet slapen na een half tabletje heerlijk geslapen! geen enkele bijwerking! De moeite waard! Heb er maar een halve genomen! Eerst trazodone genomen maar daarvan veel bijwerkingen en veel wakker worden! Zalig ! Mijn herstel kan beginnen

21-10-2022 | Vrouw | 64
mirtazapine (15mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm een al jarenlang bestaande slaapstoornis. Eerste keer ingenomen en gestart met 7,5 mg. Geen enkel effect. Opgehoogd naar 15 mg zoals geadviseerd. Hierna geen enkele minuut van de nacht nog kunnen slapen. Klaarwakker door de totale onrust in armen en benen, te beginnen bij één ledemaat en gedurende de nacht elkaar afwisselend. Ik ben veel g[lees meer...]ewend; functioneer overdag regelmatig op 3 à 4 uur slaap maar een dag werken zonder één minuut slaap is moordend. Bovendien zag ik dubbel. Al met al een beangstigend middel, ik neem dit nooit meer in en zal zeker een melding plaatsen bij Lareb.

17-10-2022 | Man | 52
Chronische depressie
In 2017 werd ik mirtazapine voorgeschreven voor een depressie. Ik moest met 15mg beginnen. Mijn depressie ging niet gepaard met angststoornissen, ik had zelfs nooit angststoornissen gehad. De dosis werd alsmaar verhoogd omdat ik angststoornissen kreeg en na 6 maanden nam ik 45mg. Ik sliep wel veel beter maar verder had ik geen voordelen. Na 2 jaar een dagelijkse dosis va[lees meer...]n dit vergif te nemen had ik de dokter gevraagd te stoppen. De dosis werd geleidelijk verlaagd. Bij elke velaging werden de angststoornissen veel erger. 6 weken na het volledig stoppen was het zo erg dat ik terug op dit medicijn werd gezet. Na 2 jaar ben ik zelf begonnen met een detox en 1 jaar later neem ik geen mirtazapine meer. Met elke vermindering in dosis had ik gedurende weken ernstige angststoornissen die gelijkelijk verbeterde maar nooit verdwenen. Ik heb nu nog steeds angststoornissen maar het is aanvaardbaar. Persoonlijk had ik veel liever met mijn depressie geleefd dan dit vergif te nemen. De detox was hel. Niet elke antidepressieva werk voor iedereen en mijn arts had mij zeker iets anders kunnen voorschrijven maar een medicijn waarvan één van de neveneffecten zelfmoord neiging is hoort niet in de apotheek.

25-09-2022 | Man | 43
Chronische depressie
Helpt gewoon niet. Gebruik het nog steeds durf niet terug te gaan voor andere medicatie. Heb het gevoel dat geen enkel medicijn helpt tegen mijn depressie. En dat ik al sinds 1998 bezig ben depressie te behandelen, terwijl de psychiater zegt depressie is goed te behandelen. Gewoon onzin. Hij kan dat makkelijk zeggen vanuit zijn stoel. Ben nog steeds depressief ondanks 45 m[lees meer...]g alleen heel erg zwaar vermoeid, maar nog steeds erg depressief. En iedereen zegt dat ik met dit middel alleen maar makkelijker mijn bed uit zou moeten komen, terwijl ik enorme moeite heb om uit bed te komen, slaap bijzonder extreem veel. Zelfs op werk. Val zelfs midden op de dag op het werk in slaap. Durf niets meer te zeggen, uit angst nog zwaardere middelen te krijgen. Het enige wat gebeurt is dat ik zwaardere middelen krijg en ik nog vermoeider word. Betaal ik hier 150 euro per maand voor om nog moeilijker mijn bed uit te komen? Ben vaak geirriteerd, kan niets onthouden, extreme slaperigheid, zeer moeilijk uit bed komen voel me nog steeds moe, kan niets leren, wat precies de bedoeling is. Voel mijn leven aan me voorbij gaan en kan er niets meer van maken. Geen enkele mogelijkheid om er iets aangenaams van te maken. Alles is grijs, grauw en vlak en kleurloos.

30-08-2022 | Man | 28
mirtazapine (45mg)
Na vele soorten AD geprobeerd te hebben (clomipramine 75mg en escitalopram, venlafaxine, sertraline, alle drie op de hoogste dosering) voelde ik mij zo goed als uitbehandeld. Omdat de slapeloosheid zeer ernstige vormen begon aan te nemen, op eigen initiatief naar dit middel gevraagd bij de huisarts. Het middel sloeg direct aan doordat het mijn slaap vanaf de eerste dag ver[lees meer...]beterde. Omdat ik geen enkele bijwerkingen ervoer, het middel opgehoogd naar 30mg, waarna een duidelijk antidepressieve werking volgde. Helaas leek dit effect niet voor lange tijd aan te houden, waarna ik de dosering telkens met 15mg ophoogde, waarna ik weer enige verlichting ervoer. Nadat ik wederom een ernstige depressie kreeg na corona, heb ik zelfs een aantal maanden 90mg gebruikt. Na bloedonderzoek gehad te hebben bleek de spiegel zelfs bij 75mg nog aan de lage kant te zitten bij mij. Onderzoek naar leverenzymen gaf geen resultaat. Desondanks lijkt het medicijn erg goed te werken tegen piekeren en gegeneraliseerde angststoornis met geen enkele bijwerkingen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mijn HBO-studie heb kunnen afronden en nu voltijd aan het werk ben. Momenteel gebruik ik nog maar 15mg en ben daarnaast met amitriptyline 75mg begonnen.

30-08-2022 | Vrouw | 51
mirtazapine (15mg)
Halve tablet tegen slapeloosheid, werkt zeer goed. Na 1,5 kreeg ik niet meer van arts. Drama, bijna niet slapen. Daarna heel langzaam afgebouwd. Zit nu op kwart pil.

07-08-2022 | Man | 33
Klopt idd libido verminderd en gewichtqtoename neem het al sinds 2016

27-07-2022 | Vrouw | 54
mirtazapine (15mg/ml)
De volgende dag uit bed met veel moeite, ik kan niet functioneren en ben erg suf, nul concentratie vermogen!

23-07-2022 | Vrouw | 30
mirtazapine (30mg)