Venlafaxine

venlafaxine

Postnatale depressie (6 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)

02-09-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Sinds 2015 neem ik al antidepressiva. Van 2015 tot 2017 nam ik Paroxetine 30mg, sinds 2017 tot nu Venlafaxine met verhoging naar 225mg. Ik heb sinds 2015 al last van het rusteloze benensyndroom (RLS). Uit onderzoek blijkt dat zowel Paroxetine als Venlafaxine RLS fel vetsterkt. Ik heb meer last van RLS bij Venlafaxine en bovendien heb ik bij elke dosisverhoging last van sla[lees meer...]approblemen.
28-08-2019

Autisme

Deed niets voor mijn autisme en chronische depressie. Kwam veel aan in gewicht. Al met al wogen de nadelen zwaarder dan de voordelen.
23-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Lang geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor angsten, spanningen en paniek. Heel lang op de laagste dosis gezeten van 37,5 en 2 keer opgehoogd naar 75. Bij opbouw heftige bijwerkingen en bij afbouw heftige ontwenningsverschijnselen. Vraag me af of het medicijn nog doet wat het moet doen omdat ik eigenlijk alleen maar last vd bijwerkingen heb. Bij 75 mg waren di[lees meer...]e heftig, maar zit nu al sinds maart weer op 37,5 en nog steeds last. Van de klachten krijg ik juist weer meer angst, slechte concentratie en Prikkelbaar. Wil nu gaan afbouwen met taperingstrips. Iemand ervaring mee? En weet iemand bij welke verzekering dit (deels) vergoed wordt. 5 jaar geleden heb ik zelf zitten klooien met afbouwen en dat ging toen mis. Hoop op een reactie, want zie tegen afbouwen op, maar zo kan het ook niet verder.
17-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

ik heb de hoogste dosis moeten nemen in het begin omdat ik erge angst had en depressie. Het heeft nooit afdoend gewerkt, ook niet bij de dosis van 225mg, wel tegen de pijn. Elke stap in de afbouw - ik neem nu nog 75 mg- was een hel, ik wou euthanasie toen. Ik wou dat ik dit medicijn nooit had genomen en hoop dat ik er ooit nog vanaf geraak.
14-08-2019

Dysthymie

Ik gebruik al 5 jaar venlafaxine. Ik begon met 37,5 mg, bouwde op naar 75 mg, toen naar 112,5 mg, verder omhoog naar 150 en uiteindelijk helemaal naar de 225 mg. Hier 2 jaar stabiel op gezeten, uit huis gegaan en begonnen met afbouwen, ik was immers niet meer depressief of angstig. Eenmaal op 75 mg kwam alles terug. 3 maanden aan huis gekluisterd gezeten tot ik besloot wee[lees meer...]r naar de huisarts te gaan. Toen hebben we de dosering weer verhoogd naar 150 mg en daar ben ik nu al weer 2 jaar gelukkig mee zonder dat ik ooit nog wil afbouwen. De bijwerkingen zijn vervelend maar ik kan er mee leven. Ik ben 40 kilo aangekomen in +-4 jaar en zweet bijzonder veel in mijn gezicht. Ik kan absoluut geen dosering missen, dan word ik doodziek van de lichamelijke afkickverschijnselen.
08-08-2019

Chronische depressie

Ik gebruik Venlafaxine sinds 1997. Na 3 maanden effectief. Vervolgens ongeveer 10 jaar vrij van depressie bij een dosis van 75mgr. Venlafaxine Retard. In die periode wel flink in gewicht toegenomen van 60 naar 80 kg, later terug naar 74 kg. Nu stabiel. Na 11 jaar opnieuw depressie, toen ik behandeling kreeg met een gel, als suppletie voor gebrek testosteron. Gel gestopt, e[lees meer...]n depressie verdween na twee weken (2008). Half jaar later opnieuw poging gel, met hetzelfde effect, dwz. weer depressie-aanval. Stoppen met gel deed in de loop van twee weken de depressie weer verdwijnen. De daarop volgende jaren (2009-2010-2011), steeds in augustus/september een nieuwe depressie-aanval. Die duurde steeds enkele maanden. Al die tijd bleef de dosering 75 mgr. De bijwerking 'transpireren', met té warm gevoel, en met opvliegers welke ik nauwelijks had ervaren tot dan toe, begon nu op te spelen. Het transpireren was zó heftig, dat ik mijn werk als tandarts moest opgeven. In overleg met een psychiater beloot ik de Venlafaxine te vervangen door Citalopram (2011). Dat ging ruim anderhalf jaar goed. Het zweten verdween. En gewicht nam af. Toen ik een griep opliep (april 2013), werd ik snel in een nieuwe depressie getrokken. (Hormonale balans op zijn kop?) Ambulante psychiatrische hulp, gevolgd door twee maanden ziekenhuisopname (PAAZ), gedurende welke met verschillende antidepressiva werd 'geëxperimenteerd'. Ik denk aan met name Nortryptyline, een middel uit de klassieke TCA-reeks van antidepressiva. Allemaal zonder succes. Eind 2013 in overleg met de psychiater van het ziekenhuis terug naar Venlafaxine, eerst in de ooit vertrouwde dosis van 75 mgr, en na zes weken verdubbeld tot 150 mgr. In april 2014 kwam ik eindelijk uit deze depressie-episode. In april 2015 besloot ik om terug te gaan naar 112,5 mgr. per dag. Ik wil de niet afhankelijk blijven van dit middel. Weer een jaar later, april 2016, besloot ik verder af te bouwen. Dat deed ik hééééél langzaam, nl. door elke twee dagen steeds een korreltje extra uit de capsule te verwijderen. (Een psychiater in Amerika, met wie ik online in contact was, had mij laten weten dat ik 4-5 jaar moest nemen voor het afbouwen.) Het afbouwen ging goed, totdat ik in april 2019 nog maar een dagelijkse dosis van ongeveer 30 mgr. Venlafaxine slikte. Geen depressie, geen bijwerkingen. In april 2019 werd ik geveld door longontsteking, longembolieën, en pleuritis. Opname in het ziekenhuis voor 8 dagen. In de loop van deze periode voelde ik dat er een nieuwe aanval van depressie zou komen. (Ik moet erbij zeggen dat de opname heel emotioneel was door de aanwezigheid van een zwaar zieke mede-patiënt op mijn kamer, die nauwelijks nog lucht had, en zwaar leed. Hij stierf door sedatie met hoge doses morfine. Dit greep mij erg aan!) Na ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik onmiddellijk nog te maken met ernstige darminfectie. Ik besloot om terug te gaan naar een dagdosis van 75 mgr. Venlafaxine, in de hoop een depressie-terugval te kunnen voor komen. Dat lukte niet. Een hevige depressie-aanval kwam terug na een week op 75 mgr. In overleg met de huisarts onmiddellijk naar 150 mgr. gegaan. Dat was de dosis die ik begin 2014 had geslikt, na ontslag van de PAAZ, en welke ik in de jaren daarna succesvol, korreltje voor korreltje, had weten af te bouwen tot ongeveer 30 mgr. Door snel en reeds preventief op te hogen, kwam ik deze keer na vijf dagen uit de depressie (half mei 2019). Zo snel had ik nog nooit meegemaakt. In de loop van juni 2019 kreeg ik toch te maken met verschijnselen van angstgevoelens, en hevige opvliegers. Ik schatte met mijn eigen medische achtergrond, belezenheid op het terrein van antidepressiva en de werking ervan, in dat ik niet opnieuw in een depressie aan het geraken was, maar dat de 150mgr. dosis te hoog was. Dit deelde ik met de psychiater die ik had geconsulteerd, en met Wendela, de contactpersoon van deze website MijnMedicijn. Ik heb op eigen houtje de dosis verlaagd naar 112,5 mgr. Toen verdwenen de angstgevoelens en opvliegers grotendeels. Maar nog niet helemaal. Vorige week kreeg ik de uitslag van een bloedspiegelbepaling voor Venlafaxine, en deze bleek midden in een breed referentietraject te liggen. Dus de boodschap van de psychiater was: laat die 112,5 mgr. zo blijven. Maar voor mij was deze uitslag (de bloedspiegel) juist een reden om verantwoord terug te gaan naar 75 mgr. En dat heb ik sinds afgelopen vijf dagen inderdaad gedaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik in de loop van 22 jaar zóveel te weten ben gekomen over de pressie, en antidepressiva, in het bijzonder over Venlafaxine, dat ik de bovengenoemde stappen heb durven zetten zonder eerst de psychiater te informeren. Dat geldt nadrukkelijk niet voor elke andere patiënt. En de lezer van mijn verhaal mag er dus niet de gedachte aan ontlenen dat hij of zij dat zelf ook zo kan aanpakken. Trouwens, elke stap koppel ik vervolgens steeds terug naar huisarts en/of psychiater. Op de dag dat ik dit schrijf heb ik hoogstens bij opstaan nog enkele lichte onrustgevoelens. Ik blijf dus waakzaam. Ik realiseer me dat stress en infecties van het lichaam nieuwe aanvallen van depressie kunnen triggeren.
07-08-2019

Paniekaanvallen

In januari dit jaar naar de huisarts voor paniekaanvallen. Dit middel gekregen, veel bijwerkingen tijdens het opbouwen. Uiteindelijk werkte het minimaal en kwamen de klachten terug: dosering opgehoogd tot 75 mg. Dit gaf ernstige bijwerkingen: bewustzijn verliezen, duizeligheid en hoofdpijn. Besloten terug te gaan naar de oude dosering en nu volledig cold turkey gestopt. Te[lees meer...]gen alle adviezen in, maar was niet meer vol te houden! Was een flinke hel om doorheen te gaan, maar gelukkig gaat het nu de betere kant op. Vreselijk middel wat meer kwaad dan goed doet! Advies: ga hardlopen of andere sport, doe leuke dingen, maar blijf weg van de anti-despressiva (heb eerder paroxetine gebruikt, wat ook niet beviel)! Herkende mezelf op een gegeven moment gewoon niet meer!
28-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

mijn verhaal komt exact overeen met die van de vrouw van 49 jr.ook ik had dezelfde ellende als zij.en ook ik heb de behandeling stopgezet en dat na 1 pil van 37,5 mg.ik ben benieuwd hoe het nu met haar gaat.
23-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al sinds mijn 18e slik ik deze antidepressiva. Volgens de dokter en psycholoog moest het gaan helpen na 6 weken maar dat deed het niet en ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig (pas) na 8 weken sloeg het toch aan en zag ik weer licht in de duisternis! Het is jaren goed gegaan zolang ik het blijf slikken... afbouwen is voor mij geen optie is gebleken. Wel heb ik een kinde[lees meer...]rwens en in overleg met een psychiater, kinderarts en verloskundige mocht ik mijn dosis blijven slikken aangezien ik al jaren stabiel ben op deze dosis en het niet al teveel kwaad kan dit medicijn tijdens de zwangerschap te slikken. Eenmaal zwanger namen de hormonen het over en wist ik niet meer waar ik het zoeken moest... de paniek en depressie kwam in alle hevigheid weer terug. Ik ben dit 6 weken geleden gaan opbouwen tot 112,5 in overleg en voel me gelukkig weer mezelf! Ik wist absoluut niet dat ik dit mocht opbouwen en heb me weken rot gevoeld... de artsen hebben me uitgelegd dat de dosis best wat omhoog mocht omdat ik op het moment door de zwangerschap ook meer bloed heb en de werking dus kan veranderen. Ik ben blij dat dit middel dus “weer” voor mij werkt en met de juiste hulp ik me weer goed voel. De bijwerkingen zijn wel heel vervelend met name de nachtmerries en de duizeligheid maar na een week of 2 zijn die gelukkig weer weg en is het een kwestie van doorzetten.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Chronische depressie sedert ca. 18e jaar. Laatste 20 jaar gebruik ik deze medicatie. Hiervoor in 2000 2 maanden 2x per week tweezijdige Electro Consulvie Therapie gehad. Grbruik hiernaast 1x p/d 50mg Quitiapine.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Gebruik i.v.m. winterdepressie waarbij 'huis- tuin- en keukenmiddelen' (gezond eten, naar buiten, bewegen, vitamine D slikken, extra licht etc.) niet meer hielpen. Na ca. 4 weken gebruik was ik er heel blij mee en heeft het me echt naar het voorjaar geholpen. Toen ik af wilde bouwen begon echter de ellende. Ik werd elke keer fysiek ziek. Het is nu bijna augustus en vreemd [lees meer...]genoeg slik ik nog steeds medicijnen tegen een winterdepressie.
05-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Na geruime tijd rond te hebben gelopen met angst en paniekstoornissen en het leven niet meer leuk te vinden werd door de huisarts Venlafaxine 75 mg voorgeschreven. Ik heb dit eenmalig ingenomen en ben door een hel gegaan. Voor het slapen gaan in genomen en na 3 uur wakker geworden met opvliegers. Deze opvliegers hielden continue aan met daarnaast huidpijn/tintelingen van [lees meer...]de zenuwen in mijn gehele lijf. Ook kon ik de toilet niet verlaten daar ik continu moest plassen. Advies ingewonnen bij de huisartsenpost hoe nu verder. Moest een oxzacepam 10 mg innemen om de bijwerkingen te kunnen verdragen maar mocht vooral niet stoppen met inname van de medicatie. Ben echter wel gestopt omdat ik gewoon niet meer durfde. Heb nog een week lang last van bovenstaande klachten gehad. Loop nu nog steeds met angst en panikestoornissen rond maar huisarts wil mij niet meer helpen met medicatie. Weet even niet meer hoe ik nu verder door het leven moet.
01-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ivm een depressie dit middel een jaar gebruikt. Gestart met 75mg. Na 2 weken opgehoogd naar 112,5 mg per dag. Veel last van bijwerkingen gehad bij het opbouwen. Duizelingen, slaapproblemen, beroerd voelen. Zelfs kreeg ik er suïcidale gedachten van. Toen weer overgegaan naar 75 mg per dag. Ikzelf merkte niks geen verbetering. Mijn omgeving vond mij wat kalmer. De bijwerking[lees meer...]en bleven, amper orgasmes krijgen, Duizelingen, transpireren en nachtmerries. Ruim 10 maanden de 75 mg doorgeslikt op advies van mijn arts. Overstappen op een ander middel durfde ik niet. Dit voorjaar afgebouwd naar 37,5 mg. De stap van 75 mg naar 37,5 mg was redelijk te doen. Vooral de eerste week voelde ik mij vaak een 'zombie'. De 37,5 mg ongeveer 6 weken geslikt. Op advies van mijn psychiater kon ik direct stoppen met Venlafaxine, dus van 37,5 mg naar ineens 0 mg. Ik heb mij nog nooit zo ziek gevoeld. Ik kon niet meer normaal functioneren. Het was een hel. Na 2 dagen weer begonnen met de 37,5 mg . Mijn behandelaar wou mij overzetten naar een ander middel. Dit heb ik geweigerd ivm weer evt. Heftige ontwenningsverschijnselen. Normaal en verantwoord afbouwen met dit middel lijkt bijna onmogelijk. Op advies van mijn apotheek moest ik bij het afbouwen maar "korrels tellen". Meer konden ze niet voor mij betekenen. Volgens mijn behandelaar is Venlafaxine een van de moeilijkste Antidepressiva om af te bouwen. Na enig zoekwerk heb ik afgebouwd via een zogenaamde Taperingsstrip van de Regenboog apotheek. In 28 dagen ben ik volledig gestopt zonder enige bijwerkingen.
27-06-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik kreeg venlafaxine in een kritieke situatie tegelijkertijd met diverse tijdelijke middelen. Een nieuwe psychiater wilde mij overzetten op citolapram. Mislukte. Nu ben ik venlafaxine opbouwen een hele zware dobber. Kan niet goed vinden hoe lang dat duurt, iemand daar een visie op?
25-06-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Na jaren Seroxat gebruikt te hebben bleek dit middel niet effectief meer. Toen overgestapt naar Escitalopram in Maart 2018. Echter bleek ook dit middel niet effectief te zijn. Dus ben ik op 7 Mei 2019 (bijna 2 maanden geleden) overgestapt naar Venlafaxine. Eerst heb ik 5 weken de startdosering van 75mg geslikt. Dit had geen enkel effect op mijn angsten of paniekaanvalle[lees meer...]n. Dus is 2 weken geleden de dosering verhoogd naar 150mg. Tot nu toe heeft dit ook geen effect. Wel heb ik sinds ik deze medicatie gebruik last van een erectiestoornis (Een erectie behouden is zeer moeilijk tot niet mogelijk), Orgasmes bereiken lukt ook niet. Verder slaap ik heel erg slecht (in slaap komen duurt uren en de slaap die ik krijg is maar van korte duur), ben ik overdag erg vermoeid, ik voel me emotioneel erg afgevlakt, en ik ben erg afwezig. Deze klachten had ik niet of in veel mindere maten met de andere antidepressiva. Morgen maar even de arts bellen en kijken hoe we nu verder gaan...
21-06-2019

Chronische depressie