Ervaringen met Citalopram

citalopram

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

18-09-2018 | Vrouw | 26
Overspannen/burn-out
Oktober 2017 ben ik begonnen met Citalopram nadat ik 2 maanden klachten had van een burn-out. Hierbij was ik erg labiel en had ik 4 paniek aanvallen per dag. In deze periode heb ik ook een angststoornis ontwikkeld. De eerste weken na het starten van dit medicijn waren verschrikkelijk. Door een inschattingsfout van de huisarts ben ik gelijk begonnen met 20mg. Mijn klachten[lees meer...] vertienvoudigde. Ik ben toen thuis komen te zitten en heb op de rand van een opname in de paaz gestaan . Achteraf gezien had ik moeten beginnen met 5mg en dit moeten opbouwen. Ik kreeg hierbij veel hoofdpijn, misselijk, duizeligheid, anorexie: geen honger en dorst meer. Ik viel 11kg af de eerste maand. Na 8 weken namen deze klachten af. Nu een naar later ben ik erg tevreden over dit medicijn. Ik was bang voor een afvlakking van mijn emoties en dit is bij mij absoluut niet het geval. Ook was ik bang veel aan te komen en ook dit is niet gebeurd. Ik heb nauwelijks meer paniekaanvallen. Wel ben ik zo nu en dan nog ‘onrustig’ na te veel inspanning/prikkels. Voorlopig slik ik dit medicijn nog, maar hier ben ik tevreden mee.

22-12-2021 | Man | 28
Overspannen/burn-out
Ik liep al 1,5 jaar met nek hoofd en schouderklachten en uiteindelijk kreeg ik in de auto in juli 2021 een zware paniekaanval. Ik had voorheen ook veel stress en toch wel heel wat meegemaakt in mijn leven. Sindsdien is mijn leven een echte hel, derealisatie, vermoeidheid, slecht slapen, continu gespannen en nerveus gevoel vaak zonder aanleiding. Eerst begonnen met therapie[lees meer...] alsook ademhalingscoaching maar nu 6 maanden later toch de stap gezet naar medicatie op aanraden van psychiater. Qua diagnose is het heel moeilijk om te stellen omdat het zowel aanleunt bij ptsd, burnout, chronische hyperventilatie, depressie, paniekstoornis,... Ik ben gestart op 10mg voor 1 week en dan nu bijna 4 weken op 20mg. Ik heb elke mogelijke bijwerking, toename van angst, paniek, uitgeput, depressieve vlagen (had ik nog niet), huilbuien,.. Is dit normaal? Kan iemand mij zeggen of het beter gaat worden en dit nog kan aanslaan? Ik heb al zoveel spijt gehad en ik weet niet hoe lang ik het nog volhoudt.

06-12-2019 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Ervaring citalopram Genomen ivm Burn-out klachten met paniek klachten. Verkeerde Dokter diagnose angststoornis i.p.v. burn-out. Bijwerkingen (10 mg) Dokter vond opbouwen niet echt nodig. Ik raad mensen aan om dit wel te doen ivm bijwerkingen. Hevige dromen waardoor ik nog meer vermoeid wakker werd. Alles wat ik overdag niet kon verwerken omdat mijn hoofd op slot [lees meer...]kreeg in mijn dromen dubbel zo hard terug. Kon niet bij mijn emoties en problemen verwerken waardoor ik zaken opkropte. Verschrikkelijke bijwerkingen gehad. 6 weken lang bij opbouw en 6 weken bij afbouw, wat de burn-out alleen maar erger maakte. Het gevoel alsof je hoofd op slot zat en hevige onrust paniek aanvallen ernaast. Ook enorme druk op mijn hoofd. Ook enorm agressief. Ik was na de bijwerkingen enorm vlak geworden door de medicatie en werd daardoor bijna depressief. Ik leefde als een zombie een half jaar. Het heeft mijn problemen verergerd en het was een aanslag op mijn geheugen ook weer. Seksuele stoornissen. Dat was het minst wat ik erg vond. Geheugenstoornis extreem. Slapeloosheid Rusteloze benen Verward en versuft en nog tal van andere bijwerkingen Ik ben van mening dat je geen antidepressiva voorgeschreven moet krijgen als paniekaanvallen ontstaan door een burn-out, omdat deze pillen extreem belastend zijn voor het brein waardoor je nog meer klachten er aan overhoudt. Voor mij nooit meer deze medicatie.

03-06-2019 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Voorgeschreven gekregen ivm angstklachten en somberheidsklachten door een burn-out. Begonnen met 5 Mg en opgebouwd tot 20 Mg (deze dosis blijf ik slikken). Het klopt dat de eerste 2/3 weken de klachten die je al hebt zeker worden verergerd, na 3 weken begin je langzaam verschil te merken en gaan de medicijnen aanslaan. Angst/paniek gevoelens zijn zeer sterk verminderd. E[lees meer...]veneens de somberheidsklachten. Probeer door te zetten in de beginfase; de bijwerkingen gaan echt over!

12-08-2018 | Man | 28
Overspannen/burn-out
Gebruik nu 3 maanden dit medicijn. Eerste nacht zeer angstig. Eerste twee weken zeer slecht gevoeld alles werd erger. Totaal geen energie. Na de twee weken ben ik een maand stabiel geweest en minder bijwerkingen. Nu 3 maanden verder ban ik zo blij dat ik heb doorgezet, voor me weer super en slaap weer hele nachten door en heb weer veel zin in het leven. Kort om voor iede[lees meer...]reen die twijfelt, gewoon aan beginnen en doorzetten

11-07-2023 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Ik schrijf dit voor degenen die niet durven starten met antidepressiva en behoefte hebben aan een positieve review! Urenlang heb ik op deze website doorgebracht met horrorverhalen over oa citalopram. Context: afgelopen augustus ben ik thuis komen zitten met een burn-out. Ik kreeg hierbij paniekaanvallen en last van depressie. Na maanden ploeteren, EMDR, therapie, mindfulne[lees meer...]ss, ashwagandha, sporten en mediteren was ik het zó zat. Ik wilde niet meer. Gevoelsmatig was ik aan het overleven en de angst en stress was vaak niet te doen. Leefde zo'n beetje op lorazepam maar durfde niet met AD te beginnen uit angst voor de bijwerkingen- wat nou als het nóg slechter wordt? Dat kan ik niet aan, dan sta ik niet voor mezelf in, etc. Toch heb ik het een kans gegeven, als 'last resort'. Maar de bijwerkingen vallen mee! Ben wel erg misselijk geweest en kon niet eten. Ervaarde verder een dof gevoel. Na een kleine week trok dit weg. En geloof me; naast de klachten die je dagelijks hebt is dit peanuts. En nu voel ik me wat beter. Alsof de scherpe randjes van de dag af zijn. Situaties komen minder hard binnen en qua werk kan ik meer aan. Sta niet meer op met een steen in mijn maag van de zenuwen en de paniekaanvallen nemen af. Ik ben er nog lang niet, maar dit middel helpt me om de dag door te komen en wat meer te leven. Lieve lezer, ik gun je dezelfde ervaring mocht je twijfelen over starten met medicatie. Hou vol. Ik wens je het allerbeste toe.

27-09-2022 | Man | 31
Overspannen/burn-out
Na ruim 4 jaar met pieken en dalen rondgelopen te hebben met (heftige) overspannen klachten waar ik maar niet vanaf kwam eind augustus toch maar het advies van de huisarts opgevolgd om te starten met Citalopram. Ik kwam er maar niet uit. Onafgebroken dwanggedachtes gedurende 2 jaar over van alles en nog wat, heftige spanning in de buik zo nu en dan, en dan het idee dat[lees meer...] je bijna hersteld bent om vervolgens uit het niets weer bij het begin te beginnen. Ik was er goed klaar mee. Heb verschillende interventies gehad, regulier en alternatief maar het werkte gewoon niet (afdoende). Sint Janskruid geprobeerd, visolie, magnesium , 5HTP en zo’n beetje alles aangegrepen om niet aan de antidepressiva te hoeven. Het was voor mij een uitgemaakte zaak dat ik zou beginnen als ik weer een terugval zou krijgen. Het zag er naar uit dat ik het op eigen kracht ging redden maar toen ineens terug bij af, althans zo voelde ik het. Ik ben nu 4 weken bezig en het voelt onwennig. Begonnen met 5 mg de eerste 2 weken. Ik voelde me toch knap ellendig dus wat was nou van de bijwerkingen, of wat heeft te maken met m’n terugval? Het enige wat ik waarnam was dat ik geen libido meer had de eerste paar dagen. Dit trok wel bij na een week ongeveer. Ik mag graag met mijn vrouw naar bed gaan en dit lukt weer heel aardig. Het is anders dan anders maar toch best heel goed mogelijk. Ondertussen voelde ik subtiele verbeteringen, maar nog niet echt een eureka moment. Hoe meer bijwerkingen, hoe beter het aanslaat zei de arts. Na 2 weken overleg met de huisarts, ik mocht ophogen naar 10 mg, hier zit ik vandaag net een week op en heb toch al best wat goede momenten gehad die ik al jaren niet meer had. Ik voel me nog wel wat onwerkelijk maar heb wel vertrouwen dat het middel aan zal slaan. De dosering moeten we maar afwachten. Ik zal proberen te updaten hoe het verder verloopt. Ik hou de pagina in de gaten.

25-01-2014 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Ik ben ik dubio over dit pilletje. Ik gebruik het nu zo'n 7 weken als bestrijding tegen depressie/chaos in het hoofd om het laatste stukje uit een burn-out te klimmen. De eerste anderhalve week veel bijwerkingen, daarna sloeg het aan en heb een dikke maand 'happy' rondgelopen. Sinds anderhalve week heb ik een terugval, ben vermoeider, af en toe misselijk, minder vrolijk, d[lees meer...]rukte in mijn hoofd neemt toe, verslechterde concentratie. Is het slim om citalopram nog een kans te geven zonder de dosis op te hogen (heb ik echt geen zin in) of af te bouwen en iets anders te proberen? Eigenlijk zoek ik net zo iemand als mij die na een aanvankelijke goede periode een dalletje had en met dezelfde dosis er toch weer uit geklommen is;-) Reacties graag!

10-08-2016 | Vrouw | 35
Overspannen/burn-out
ben sinds maandag begonnen, 10 mg per dag en heb daar een enorm effect van. Sta te kijken wat een half pilletje kan opwekken. Een constant gevoel van "watten" in hoofd. Heel moe, was gisteren erg misselijk en de symptomen zoals niet meer durven rijden waren erg versterkt. Heb pil gisteren na werk genomen en dat ging beter, voelde me vanmorgen fijn, wel erg moe, zou zo in s[lees meer...]laap kunnen vallen. En! Ik kon zelf rijden! Paniekgevoel was er niet meer. Voel me wel beetje verdoofd door de dag heen en hoop dat dit nog bij zal trekken. Iemand die me kan vertellen wat ik de komende dagen kan verwachten? Of iemand die net zo snel een effect heeft opgemerkt?

23-03-2017 | Man | 40
citalopram (40mg)
Overspannen/burn-out
Ik ben nu sinds 1.5 week overgestapt van 30 mg naar 40 mg wegens overspannenheid. Maar het is echt heel zwaar. Alles lijk veel erger te worden. Paniekerig, opgejaagd, angstig en angst voor gedachten, rare gevoelens. Ik probeer te werken maar dat lukt niet of nauwelijks. Weet mij soms geen raad. Gebruik af en toe een halfje of kwartje oxazepam. Dat helpt redelijk. Ik vraag [lees meer...]mij af of t ooit nog goed gaat komen. Of ik ooit nog normaal kan functioneren. Kan moeilijk stil zitten voel een continue drang iets te 'moeten'. Iemand hier ervaring mee of ook soortgelijke ervaringen? Kan mij niet herinneren dat ik er zoveel last van heb gehad in t verleden.

18-04-2013 | Vrouw | 40
Overspannen/burn-out
Ik slik nu 4 weken 10 mg Citalopram per dag en het bevalt mij erg goed. Na een week voelde ik mij al anders, na 2 weken ging het nog beter en inmiddels voelt het in mijn hoofd als vanouds! Voordat ik het medicijn gebruikte werd ik 's morgens al met een druk gevoel in mijn hoofd wakker en voordat ik me uberhaupt had aangekleed had ik al 1.000 en 1 dingen gedaan. Dat ging al[lees meer...] vrij snel over. Ook de depressieve buien bleven na een week of 2, 3 vaker weg en inmiddels heb ik die al een aantal dagen niet meer gehad. De eerste 2 weken had ik last van verschillende bijwerkingen (droge mond, verminderde concentratie, geheugenverlies, angst/zenuwen, in de war, duizelingen, oorsuizen, keelpijn en hoesten, gevoel van algehele malaise, vermoeid, veel gapen, vermoeide benen ('zware' knieholtes, vooral 's avonds), winderigheid, meer plassen, licht euforische dagen en m'n libido is volgens mij door het doucheputje gespoeld. Ik ben zeer tevreden over het middel. Overigens merk ik nog niet zo goed dat het ook zou moeten helpen angst- en paniekaanvallen tegen te gaan. Maar goed, ik wacht de 6 weken maar even af en als ik paniekerig word kan ik eventueel Oxazepam gebruiken, die pilletjes heb ik in het begin van de burn-out van de huisarts gekregen. In de bijsluiter staat dat gebruik van alcohol wordt afgeraden. Ik heb ervaren, dat 1 of 2 glaasjes wijn of flesjes bier 's avonds wel kunnen (ik slik de tabletten 's morgens), maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Als ik meer drink word ik haast niet wakker de volgende ochtend en ben ik de hele dag een zombie. Dit terwijl ik voorheen toch best veel alcohol kon verdragen.

16-01-2020 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Nu 1 week op 10 mg citalopram. 3 jaar geleden burnout gehad maar altijd blijven vechten om er bovenop te komen. Nu voor het eerst aan de ad vanwege depressie/overspannen/angsten. Bijwerkingen vooral misselijk en hele droge mond. Weinig eetlust, onrust en moe/suf. Heel af en toe krijg ik een soort "opvliegers". Lees overal dat je de eerste dagen, 2 weken het meeste last heb[lees meer...]t van de bijwerkingen. Vind het soms zelfs een beetje eng hoe ik me voel. Hoe weet ik dat ik de juiste dosering heb?!? Binnenkort start ik tevens met psychologische begeleiding. Hoop dat ik me snel stabieler ga voelen!!

03-05-2017 | Man | 42
Overspannen/burn-out
Bij mijn burnout citolaphram voorgeschreven, de eerste weken ging het goed tot de bijwerkingen begonnen, snel ging ik weer achteruit. Dosis verhoogd en dat verliep al niet veel beter, paniek aanvallen bleven komen en ik durfde de straat bijna niet meer op, grote groepen mensen ontweek ik omdat ik zo in paniek raakte bij drukte. Na 8 maanden overgestapt op een ander medicij[lees meer...]n. Mijn advies voor een burn-out.... zorg voor ontspanning, ga lopen in de bossen of langs strand maar blijf bezig, neem desnoods een joint maar begin niet aan de anti depressiva rotzooi.

02-03-2015 | Man | 43
Overspannen/burn-out
Bijna mijn derde "verjaardag" van het klapstuk van de burn out. De periode van klachten tot het moment dat het niet meer kon en ik met mijn werk moest stoppen heeft bijna wel vier jaar geduurd. Door die lange strijd na jaar geduurd was ik psychische en fysiek helemaal kapot gestreden, zag het niet meer zitten en bleef alleen maar dieper en dieper vallen toen ik eenmaal th[lees meer...]uis zat. Na een periode van pammetjes en seroquel medicijngebruik aangepast. Al bijna twee jaar zit ik op citalprom en voor de scherpe kantjes er af en in te slapen quetiapine (seroquel). Wat ziet mijn leven er anders uit. Uitbundig lachen, sex zit er niet meer in. Maar ook niet meer uitbundig slecht en miserabel voelen en het gevoel hebben dat het allemaal geen zin heeft. Ik ben blij met mijn leven

05-04-2013 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
Ik slik het nu 2 weken en wordt helemaal naar van de bijwerkingen. Mijn lichaam staat de hele dag heel strak gespannen (zere kaken, nek, schouders) en ook geestelijk ben ik heel gespannen. Ik slik het omdat ik een burn out had en deze via een dal nog wat erger werd, maar ik heb het gevoel dat het nu alleen nog maar erger wordt. Straks weer overleg met de huisarts.....

20-09-2018 | Vrouw | 44
citalopram (30mg)