Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

misselijkheid angst geen honger maagpijn chronische vermoeidheid verminderd libido beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid somber voelen kan geen orgasme hebben Gapen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

02-02-2023 | Vrouw | 30
escitalopram (0.75)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Na neuroleptica voorgeschreven te krijgen voor angst-paniek klachten na een traumatische ervaring ging het enkel bergaf met mij. Werken was onmogelijk en de relaties tussen mijn naasten werden er ook door geaffecteerd. Met behulp van de huisarts beslist om een ssri op te starten. De eerste weken waren voor mij een hel. Heel mijn (al) turbulente wereld werd nog turbule[lees meer...]nter. Ik was ontzettend moe en mentaal constant overprikkelt. Na toch een dikke maand, kwam er verandering. Toen heb ik mijn dosis van 0.5 mg verhoogd naar 0.75 mg. Omdat ik heel gevoelig ben voor medicatie heeft mijn huisarts voor gesteld om per 0.25 te verhogen. Een tip die ik zeker meegeef aan gevoelige en snel overprikkelde mensen. Neem baby stapjes en voel heel goed aan wat je lichaam aankan. Nu een paar maanden na de stabilisatie ben ik langzaam aan terug tot mijzelf aan het komen. Ik merk dat ik nu op dit moment best terug verhoog naar 5 mg omdat mijn lichaam "wacht" op de inname. En ik terug lichte angst voel voor triggers en uitdagingen. Aan iedereen die door moeilijke en donkere periodes gaan, courage! Het is letterlijk en figuurlijk een bittere pil om te slikken. En als je opstaat en het regent, laat het regenen <3 P

01-02-2023 | Vrouw | 70
escitalopram (10mg)
Zeer hevige hitte aanvallen en brandende pijn over heel lichaam. Voel me echt ziek. Ben 7 dagen bezig aan 5 mg. Ik overweeg om te stoppen. Hoelang duurde het bij jullie voor het beter werd?? En nog iemand deze bijwerkingen aub?? Ik ben ten einde raad en denk eraan om te stoppen zo ziek.

29-01-2023 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Het werkt goed tegen depressieve gevoelens en mijn angsten. Maar nu na een half jaar gebruik overdag extreem moe. Steeds in slaap vallen overdag, bizarre dromen/nachtmerries die de hele dag in je hoofd blijven spoken. Moet me nu door de dag heen slepen. De bijwerkingen zijn erger dan de positieve werking. Echt jammer

26-01-2023 | Vrouw | 70
escitalopram (10mg)
Heeft er iemand als bijwerking heel erge warmteopwellingen en branderig gevoel?

21-01-2023 | Vrouw | 27
escitalopram (1mg)
Overspannen/burn-out
Na een jaar door een zware burn-out te zwoegen, ben ik begonnen aan een microdosis (1 mg, in druppelvorm) escitalopram. Wat een wereld van verschil! Ik heb naast mijn burn-out al mijn hele leven ADHD en het “grappige” is dat ik het daar niet voor ben gaan gebruiken, maar óók verbetering in mijn ADHD symptomen merk. Echt een win-win dus. In principe is het de bedoeling dat [lees meer...]ik die ene druppel per dag niet meer neem als ik uit mijn burn-out ben gekomen, maar ik zou hier mijn hele leven aan willen blijven…

21-01-2023 | Vrouw | 55
Overspannen/burn-out
Dit middel heb ik gebruikt bij mijn 1e burnout. Het leek toen goed te werken, want kon weer slapen. Ik ben weer gaan werken daarna. Bleef wel wat vaag in m'n hoofd en wat vlak in gevoel. Reden af te bouwen en te stoppen na twee jaar gebruik. Daarna zeer ernstige onttrekkingsverschijnselen; zweten, paniekaanvallen, maar ook de burnout klachten in alle hevigheid terug. Tweed[lees meer...]e burnout het gevolg. Ik denk dat dit medicijn ervoor heeft gezorgd dat ik niet voelde hoe moe ik nog was tijdens mijn eerste burnout. Zou het dus zeker niet aanraden bij een burnout. Ik ben niet goed herstelt van de burnout, had rust moeten nemen ipv deze medicatie die het contact met het lichaam nog verder verminderen.

14-01-2023 | Vrouw | 42
escitalopram (5mg)
ik gebruik het nu 5 weken en ben zo blij dat ik het gedaan heb. zelfs jammer dat ik hier niet 20jr geleden mee begonnen ben. zag altijd tegenop medicatie, maar het is een verademing. na 2 weken voelde ik al resultaat. geen bijwerkingen gehad, behalve droge mond, savonds wat minder moe, maar slaap prima. ik pieker niet meer. voorheen kon ik zolang op 1 onderwerp door [lees meer...]blijven hameren, dat is niet meer aan de orde. ben veel vrolijker, ben aan het zingen. kriebels in mijn buik, ik heb weer zin in het leven! was heel bang voor de bijwerkingen, maar bij mij is het te verwaarlozen!

29-12-2022 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik heb jaren last gehad van wat ze zeiden: hypochondrie Om de haverklap zat ik bij de huisarts en ik werd steeds angstiger. Ook voor vliegen, in een lift gaan, alleen op straat lopen, mijn mening geven, vertrouwen op mezelf en anderen, steken in mn hoofd, duizelingen, hartkloppingen, het ene na het andere lichamelijke onderzoek nav vage klachten. Het was op een gegeven m[lees meer...]oment genoeg. En toen ik na vier weken gebruik van Escitalopram al lichte veranderingen opmerkte kreeg ik weer hoop. Hoop op een normaal leven. Nu tien jaar later kan ik zeggen dat het een wondermiddel is en ik wil echt niet meer zonder. Afbouwen hoeft voor mij niet. Ik heb geen bijwerkingen en voel me er erg goed bij.

15-12-2022 | Vrouw | 24
escitalopram (10mg)
Ik heb superveel last van bijwerkingen gehad. Deze waren de eerste 1,5 maand het ergst. Maar het was het nog steeds waard, want het heeft mijn stemming ook zo goed geholpen. Ik merkte dat ik er een stuk vrolijker van werd en het leven beter aan kon, en nu nog steeds aankan. Ik slik het medicijn ondertussen bijna een jaar.

23-11-2022 | Vrouw | 63
escitalopram (20mg)

23-11-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Ik gebruik escitolapram 15 mg. Maar wel van de fabrikant Teva. Een switch naar een ander merk zorgde dat ik terug bij af was. Helaas vergoedt de ziektekosten verzekering dit niet. Ik moet dit merk dus zelf betalen...Maar dat heb ik er voor over. Toen ik het 2 jaar geleden ging gebruiken had ik ook een depressie en een burn out en angsten en paniek!. De start was de eerste [lees meer...]weken zeer pittig! Ik snap het als mensen hierdoor afhaken. Ik ben blij dat ik heb doorgezet want ik heb mijn leven weer terug. En de bijwerkingen die ik nog heb neem ik voor lief.

09-11-2022 | Vrouw | 31
depressie + angststoornis

28-10-2022 | Vrouw | 32
Sociale fobie
Ik heb al 3 keer eerder in mijn leven voor een langere periode escitalopram gebruikt. Ik gebruik het vooral voor mij sociale angst en mijn rusteloosheid. Ik zit nu aan dag 4 en ookal zou het pas vanaf enkele weken werken, ik voel nu al haar effect. De bijwerkingen vallen bij mij erg goed mee, ik voel duidelijk dat ik iets heb ingenomen maar ik heb er geen last van. Ik m[lees meer...]erk dat ik nu al rapper mijn mond durf open trekken maar achteraf ben ik dan wel wat bezorgd dat ik misschien raar overkwam bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd hoe ik me binnen enkele weken zal voelen en ik zal dit hier dan ook laten weten. Ik hoop dat het medicijn mij dat duwtje in de rug kan geven om wat vooruit te kunnen gaan in mijn leven want mijn sociale angst zorgt er voor dat ik mezelf constant wil verstoppen. Ik heb nu echt hoop op een betere toekomst waarin ik een wat vreugdevoller leven kan leiden.

24-10-2022 | Vrouw | 63
escitalopram (10mg)
Ik ben in 1 week tijd na wisseling van Duloxetine naar ecitalopram zo depressief en angstig geworden dat ik nu niet meer weet wat ik ermee aan moet. Reden van gebruik. Depressief en angst

03-10-2022 | Vrouw | 35
escitalopram (5)
Hai Ik heb een vraag, Ik ben gestart met 5 mg druppels escitalopram/ lexapro merk lundbeck. Voor - depressie - gegeneraliseerde angsstoornis/paniekstoornis Ik heb last van Verergerde angst Gevoel van depersonalisatie/dislocatie ( nooit gehad). Trillingen Pijn in spieren Kaakklemmen Hoofdpijn Dit is dag 19. Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren en d[lees meer...]at dit na een aantal weken verbeterde? Ik weet dat sit er bij hoort. Maar hoop wat verhalen te lezen van mensen die dit ook hebben ervaren waarvan het beterder na enkele weken. Beetje ter bevestiging en geruststelling. Groetjes

06-09-2022 | Vrouw | 38
Bipolaire stoornis
Hallo medegebruikers... Ik; vrouw van 38. Altijd 73 kilo gewogen, na start 5mg nu 10 mg. Inmiddels 85 kilo. Heftige tremor, niet in staat om auto te rijden, supervergeetachtig vermoeid en "wattig" hoofd. Geen fijn medicijn hoewel mijn stemming iets aan de beterende hand is. Ingezet voor pittige depressie. Na maanden nu pas iets beter te pas. Echter de gewichtstoename ma[lees meer...]akt me weer depressiever. Hiernaast gebruik ik nog lithium. Wordt er doodmoe van met al die bijwerkingen en kan met moeite mijn gezin draaiende houden. Hoop maar op verbetering. Eet gezond en beweeg voldoende, kom toch steeds meer aan. Voor mijn werk moet ik er gewoon goed uitzien, nu durf ik niet eens met mijn kinderen naar het zwembad omdat ik me moddervet voel. Super opgeblazen buik. Afgelopen weekend vroeg iemand mij zelfs of hij me mocht feliciteren met mijn zwangerschap?! Zucht...