escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-01-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (5mg)
Last van angst, paniek en sociale fobie. Angst voor het alledaagse. Bang ‘het’ niet aan te kunnen, het leven.

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!

12-08-2020 | Man | 35
Dwangstoornis
Tijdens de quarantaine te lang alleen gezeten en in mijn eigen hoofd beginnen kruipen. Licht tot milde dwang en angst beginnen ontwikkelen en eerst quetiapine gekregen. Hier werd ik groggy van, maar de dwang bleef bouwen en ik geraakte amper uit mijn eigen (zeer bevreemdende en abstracte) gedachten. Ik heb wel nooit dwanghandelingen gehad, het speelde zich allemaal af op [lees meer...]denkend vlak Uiteindelijk Escitalopram voorgeschreven gekregen (opbouwen met 5 mg tot 10mg) en xanax 0,25 mg om de angst onder controle te houden. Eerste weken merkte ik weinig verschil en vreesde ik er niet meer uit te komen. Soms leek het ook erger te worden. Vervolgens verhoogd naar 15mg met ondersteuning van 1mg Risperidone. Nu, 3 maanden later gaat het zoveel beter ! De medicatie slaagt erin om de de onaangename en negatieve gedachten onder controle te houden. En als ik er nog heb, komen ze amper nog zo hard aan als voordien. Ik voel dat ik stilaan weer de persoon aan het worden ben die ik voordien was. Bij mij sloeg de medicatie pas aan na een 2tal maand en dus ook een verhoging. Voor mensen die eraan beginnen ; hou er rekening mee dat het eerst moeilijker kan worden, maar geduld en juiste dosering zijn belangrijk hier ! Veel succes

31-07-2020 | Vrouw | 50

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram (15mg)
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

23-06-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Na 3 jaar wekelijks hulp/therapie gehad te hebben, waren mijn klachten nog niet verminderd, misschien zelfs wel verergerd. Na 3 jaar angst en paniek eindelijk Anti Depressiva voorgeschreven gekregen, escitalopram. De eerste 6 weken kunnen aardig pittig zijn, na 4 weken namen mijn klachten af en na 2 maanden voelde ik mijn beter dan voordat ik het medicijn nam. Ik starte[lees meer...] met 5 gram, na 2 weken 10 gram en na 6 weken 15 gram. Ik gebruik nu bijna 3 jaar escitalopram dosering 15 gram. Ik ben erg tevreden. Geen constante angst en paniek, alleen af en toe nog op stressvolle momenten. Maar dit is lang niet zo heftig als voorheen. Minder snel emotioneel. Meer energie. Kan alles beter op een rijtje zetten. Rustiger. Minder hoge pieke en lage dalen. Socialer.

14-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (7mg)
Ik ben escitalopram gaan gebruiken toen ik in een ernstige depressie vast kwam te zitten. Vroeger heb ik vaker wat donkerdere episodes gehad, maar zo heftig als het nu was heb ik nog nooit meegemaakt. Vanaf het begin van die heftige periode voelde ik wel aan dat ik in iets heftigs was terechtgekomen, maar ik had eigenlijk ook geen idee wat het precies was. Het woord depres[lees meer...]sie linkte ik er pas aan, toen ik me al 6 maanden zo voelde. Het is een vaag gebied, wanneer heeft iemand een depressie en wanneer niet. Ik kon bijna niet meer functioneren. Vrienden zien, studeren, werken, slapen, eten: het lukte allemaal eigenlijk niet meer. Ik heb hulp gezocht en ben in therapie gegaan. Ik kon het niet opbrengen om me ergens op te focussen, het enige wat soms lukte waren luisteren naar podcasts of zelfhulpboeken lezen over depressies. Toen ik boeken over depressie begon te lezen werd het steeds duidelijker voor mij dat dit precies was waar ik ook in zat. Rusteloosheid, niet kunnen slapen, constant piekeren, zelfvertrouwen helemaal weg, schuldgevoel naar alles en iedereen, eetlust weg, nergens meer interesse voor, en ga zo maar door. Het kon niet anders, dit was een depressie. Na een paar maanden in therapie te zijn geweest, bij een fijne psychotherapeut, zag ik niet voor me dat het genoeg ging zijn om me echt uit die depressie te trekken. Het was te sterk en de optie om iets van antidepressiva te slikken werd voor mij steeds een reëler idee. Waarom niet eigenlijk, want wat gaat het alternatief zijn? Ik ben begonnen met escitalopram en met een hele rustige opbouw. Ik begon de eerste week met 2 druppels per dag, en deed daar per week een druppel extra bij. Ik zit nu inmiddels op 6 druppels en had oorspronkelijk met m'n psychiater afgesproken dat ik tot 10 druppels zou gaan. De eerste week merkte ik al dat het me goed deed. Het was vanaf het begin tot nu een steady stijgende lijn en omdat ik me op 3/4 druppels al zo veel beter voelde, dan ik me afgelopen maanden gevoeld heb, heb ik afgesproken dat ik maar tot 7 druppels ga en het dan even aankijk. Ik ben ontzettend blij dat ik er mee begonnen ben. Ik zie m'n vrienden weer, kan weer werken, studeren, lachen, genieten en ontspannen. Dat ontspannen lukte mij tijdens de depressie absoluut niet. Escitalopram gebruiken heeft mijn wereld echt 180 graden gedraaid en ik ben ontzettend opgelucht dat ik begonnen ben. Ik heb soms een beetje hoofdpijn en soms een beetje een droge mond. In het begin had ik best moeite met slapen, maar dat was tijdens de depressie echt nog veel heftiger. Ik zou het de mensen die nu in mijn situatie zitten aanraden, omdat ik er zelf een hele goede ervaring mee heb. Ik schrok voordat ik begon van de verhalen die op internet staan, en over de heftige bijwerkingen. Mij is alles mee gevallen en ik kan prima leven met de (lichte) bijwerkingen die ik nu nog af en toe heb. Sterkte met het proces, ik weet hoe verschrikkelijk naar en intens het kan zijn om je mentaal niet goed te voelen.

18-04-2020 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Mag ik even jullie advies. Na advies van de dokter ik toch steeds in afwachting om te beginnen aan dit medicijn. Nu toch beslist om te starten. Ik heb het nu 2 dagen genomen. 1 keer savond en 1 keer in de ochtend. Dit was echt geen succes. Ik heb het gevoel dat die angst stoornissen nu nog erger zijn geworden. Hartkloppingen, misselijkheid, duizelig, niet slapen. Gel[lees meer...]ukkig moet ik deze niet gaan werken maar ik stel mij de vraag. Wanneer gaan deze bijwerkingen weg ? Kan aub iemand mij hier duidelijkheid overgeven!!! Want als ik terug binnen 10 dagen moet gaan werken met deze bijwerkingen. Nemen jullie die in de ochtend of savond in? Alvast bedankt voor de reacties

10-03-2020 | Vrouw | 25
escitalopram (20mg)
Depressief
Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.

02-03-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Als je jaren in een donker grijze zone leeft dan wegen voor voor mij de nadelen niet op tegenover het leven wat ik nu kan leiden na al die tijd. In het verleden heb ik wel problemen gehad met ijn suikerspiegel maar dat heeft zich gelukkig na 1 jaar hersteld na het beëindigen van inname. Dus het is mij wel aangeraden op mijn gewicht te letten, en dat is bij het gebruik [lees meer...]dubbel moeilijk. Depressie en diabeet is helemaal een onmogelijke combinatie voor mij

21-02-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik hoop mensen te kunnen helpen door mijn ervaring te delen, ik lees veel negativiteit over dit medicijn. Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar er worden ook veel negatieve berichten naar buiten gebracht van mensen die dit medicijn zelf niet gebruiken of goed kennen uit onwetendheid. Hierbij mijn ervaring. Ik liep al langer met een depressie, ik ging elke wee[lees meer...]k trouw naar de psycholoog, maar zag weinig vooruitgang. Ik piekerde erg veel over alles in het leven, had weinig energie en vond niks meer leuk. Op aanraden van mijn huisarts begonnen met dit medicijn. De eerste paar dagen was ik ziek. Ik had hoofdpijn was erg misselijk als ik dit medicijn innam zonder ervoor te hebben gegeten. (Raad daarom ook iedereen aan om in t begin het medicijn na t avondeten in te nemen. Je bent daardoor niet zo misselijk en je slaapt er goed van.) Het voelde een beetje als een fikse griep ook had ik nog dagen last van een droge mond. Wel merkte ik dat ik weer kon door slapen en beter inslaap kon vallen. Wat een verademing was dit voor mij! De dagen erna merkte ik dat mijn stemming verslechterde, mijn huisarts had me hiervoor gewaarschuwd en me uitgelegd dat dit een normaal symptoom is de eerste dagen van het gebruik van het medicijn. Na 2 a 3 dagen was dit over. Ik ging door met het medicijn had geen last meer van bijwerkingen maar merkte nog niet een hele verbetering. Na 2 weken had ik weer zin om dingen te gaan ondernemen. Ik ging naar de stad, wilde sporten en voelde weer plezier in dingen. De kleine dingetjes zoals boodschappen doen, douchen, eten, wat eerst zo zwaar leek was nu iets wat vanzelf ging en waar ik niet meer zo over nadacht. De drempel dingen te gaan doen was minder hoog. Ook kon ik slapen zonder de constante nachtmerries, ik sliep de hele nacht weer door dat was heerlijk. Nu na 4 weken gebruik merk ik dat mijn humeur enorm is verandert. Ik zie dingen veel minder zwaar het haalt voor mij het scherpe randje ervan af. Ik heb geen last van bijwerkingen meer ook kwa libido heb ik geen bijwerkingen. Voor mij is dit medicijn een enorme uitkomst ik ben erg blij dat ik het toch ben gaan innemen. Natuurlijk is het geen wondermedicijn waardoor ik ineens helemaal genezen ben. Maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik het leven weer positiever insta, ik kan weer werken, heb nauwelijks gedachten aan de dood en heb meer zin om dingen te ondernemen. Wel wil ik mensen waarschuwen niet zomaar te stoppen met dit medicijn. Je voelt je beter nu dankzij dit medicijn ik zou aanraden zeker er nog wat maanden mee door te gaan en zodra je zeker bent helemaal van de depressie af te zijn, dan langzaam onder doktersadvies af te bouwen. Ik merk zodra ik het een dag vergeet me erg rot voel. (Je hersenen zijn immers gewend aan deze stof en het afbouwen heeft tijd nodig). Ook een kleine toevoeging aan mijn verhaal het enige wat ik wel merk is dat alcohol sneller bij mij aanslaat. Ik voel me sneller aangeschoten en merk wel dat ik de volgende dag na het drinken me wat somberder voel waarschijnlijk omdat alcohol deze stof vertraagd (?). Ik heb geen problemen dit medicijn in combinatie met alcohol te gebruiken maar zou veel alcohol absoluut niet aanraden. Ik hou t op 2 a 3 glaasjes aangezien het medicijn de alcohol harder aan doet slaan. Maar dit is voor iedereen persoonlijk hoe iemand hierop reageerd. Wil iedereen daarom aanraden voorzichtig te kijken wat het met je doet. Mijn advies aan mensen met een depressie is om het medicijn een kans te geven en dan bedoel ik minimaal 2 maanden, dan heb je aan het medicijn voldoende tijd gehad te wennen en zullen alle bijwerkingen weg zijn. Wens jullie allen veel sterkte en succes :)

12-02-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.

29-01-2020 | Vrouw | 43

29-01-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!

08-01-2020 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum