escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.

10-10-2021 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)

18-09-2020 | Vrouw | 52
Depressief
20 augustus 2020 ben ik met dit medicijn begonnen. Reden: sinds 3 jaar depressieve klachten, gestressed, kort lontje, lusteloos, opgejaagd, enorm negatief. Alles is grijs: je weet dat je geen reden hebt tot klagen. Het is ook eigenlijk allemaal je eigen schuld: je bent negatief (glas halfleeg), kwestie van mindset. Je ziet mooie dingen, je weet dat je zaken moet waarder[lees meer...]en, maar zo voelt het niet. Bijwerkingen: slecht zien (leesbril met 1 punt verslechterd). Droge mond. Heel erg moe, kan niets onthouden (korte en lange termijn). Minder alert in het verkeer. Maar daarentegen zit ik een heerlijke ontspannen eigen bubbel, ik wind me over heel erg weinig dingen nog op, ervaar veel minder stress en zou bijna durven beweren dat ik ontspannen / relaxed ben. Ik begin dingen te zien (mooi weer, natuur etc.) en ik begin mijn lichaam te voelen. Ik heb zin om dingen te doen alleen ontbreekt de energie nu nog. De moeheid en totale gebrek aan concentratie is heel vervelend zeker in combinatie met een baan. Ik kijk het 6 weken aan. Als het dan niet minder is dan switch ik naar inname in de avond in plaats van in de ochtend.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram (20mg)
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

28-04-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

02-03-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Als je jaren in een donker grijze zone leeft dan wegen voor voor mij de nadelen niet op tegenover het leven wat ik nu kan leiden na al die tijd. In het verleden heb ik wel problemen gehad met ijn suikerspiegel maar dat heeft zich gelukkig na 1 jaar hersteld na het beëindigen van inname. Dus het is mij wel aangeraden op mijn gewicht te letten, en dat is bij het gebruik [lees meer...]dubbel moeilijk. Depressie en diabeet is helemaal een onmogelijke combinatie voor mij

19-04-2022 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Veel pijn in maag en rugstreek door piekergedrag( zenuwpijn) , slecht slapen...na jaren problemen en zoeken door dokter escitalopram 10 mg.voorgeschreven gekregen. Eerste weken werd het erger misselijkheid, lichte hoofdpijn en daarna na ca. 4 weken ging het middel helpen en heb me in jaren niet meer zo goed gevoeld.Na 1 jaar afgebouwd maar kreeg jaar nadien terug probleme[lees meer...]n terug opgebouwd ? Ik denk het nu te blijven nemen.

07-09-2020 | Man | 57
escitalopram (5mg)
Gebruik escitalopram nu ruim twee jaar. Afbouwen is in mijn geval nog in zicht. Dosering van 5 mg is licht. Oorspronkelijk was het een opbouw-dosering naar 10 mg, maar de afvlakking door het medicijn, dat gunstig is voor het aankunnen van de depressieve gedachten, werkt negatief op het leven omgaan met de ASS die als onderliggende diagnose bij mij is vastgesteld. Helaas [lees meer...]heb ik gedurende het gebruik wel, vanwege de contracten die de verzekeraar afsluit met leveranciers, al meerdere keren moeten wisselen van fabrikant. (verzekeraar is dezelfde gebleven, bij afsluiten van de verzekering is meestal nog niet bekend met welke fabrikant contracten afgesloten worden). Tot begin dit jaar heb ik tabletten van 10 mg gekregen, waarvan ik dagelijks een halve innam. Dit jaar kreeg ik voor het eerst tabletten van 5 mg. Gelijktijdig met het starten van het gebruik van deze tabletten, ontwikkelde zich netelroos (door de huisarts vastgesteld). In mijn leven veranderde in die tijd verder niets. De apotheker heeft e.e.a. uitgezocht en vermoedelijk moet de oorzaak voor de netelroos gezocht worden in de andere verhouding van de hulpstoffen in een 5 mg tablet. Nadat ik weer overgestapt ben naar de 10 mg tabletten (dagelijks daar een halve van) is de netelroos langzaam weggetrokken. Maar ik heb er nog steeds af en toe wel lichte oprispingen van. Nb. door omstandigheden heb ik van psychiater moeten wisselen. De nieuwe psychiater wilde mij in eerste instantie niet geloven. Of zij het geloofd nadat ik haar verwezen had naar de apotheker, durf ik niet te zeggen.

08-12-2019 | Man | 62
escitalopram (10mg)
Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer

29-08-2020 | Man | 64
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds een jaar last van depressieve klachten. Ze zijn ontstaan na een plotselinge ziekte van mijn vrouw waarover ik me erg druk heb gemaakt. Gelukkig viel de ziekte achteraf mee en zijn de klachten weg. Maar mijn depressieve klachten zijn gebleven. Met alle kenmerken die daar bijhorend. Ik heb daarvoor venlafaxine geslikt zonder het gevoel te hebben dat de situati[lees meer...]e beter werd. Op aanraden van mijn psychiater/therapeut overgestapt op escitolapram (5 mg) en Wellbutrin (150 mg). Van de Venlafaxine moest ik enorm transpireren. Over de effecten van de nieuwe medicijnen kan ik nog niets zeggen. Qua bijwerkingen heb ik vooral last van maagpijn.

28-06-2020 | Vrouw | 66
escitalopram (5mg)
Vrouw 66 jaar Ik gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn 5mg. Ik ben wel wat rustiger geworden. Wel droge mond, snel heel warm, bijna de gehele dag misselijk en dan niet kunnen eten of drinken. Waardoor je je ook echt ziek voelt. Buik en keel pijn. In de avond als je naar bed gaat voel je je wat beter. Ook de nachten zijn rusteloos. Al met al geen feestje. Gebruik[lees meer...] er nog oxazepam bij. iemand ervaring hoe lang dit nog gaat duren. Moet ik doorzetten??

17-06-2020 | Vrouw | 69
slik nu 4 weken, weinig resultaat

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram (10mg)
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum