escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-11-2020 | Man | 51
escitalopram (20mg)
Ik kreeg erge last van bijwerkingen. Bij afbouw hevige darmkrampen.

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

07-09-2020 | Man | 57
escitalopram (5mg)
Gebruik escitalopram nu ruim twee jaar. Afbouwen is in mijn geval nog in zicht. Dosering van 5 mg is licht. Oorspronkelijk was het een opbouw-dosering naar 10 mg, maar de afvlakking door het medicijn, dat gunstig is voor het aankunnen van de depressieve gedachten, werkt negatief op het leven omgaan met de ASS die als onderliggende diagnose bij mij is vastgesteld. Helaas [lees meer...]heb ik gedurende het gebruik wel, vanwege de contracten die de verzekeraar afsluit met leveranciers, al meerdere keren moeten wisselen van fabrikant. (verzekeraar is dezelfde gebleven, bij afsluiten van de verzekering is meestal nog niet bekend met welke fabrikant contracten afgesloten worden). Tot begin dit jaar heb ik tabletten van 10 mg gekregen, waarvan ik dagelijks een halve innam. Dit jaar kreeg ik voor het eerst tabletten van 5 mg. Gelijktijdig met het starten van het gebruik van deze tabletten, ontwikkelde zich netelroos (door de huisarts vastgesteld). In mijn leven veranderde in die tijd verder niets. De apotheker heeft e.e.a. uitgezocht en vermoedelijk moet de oorzaak voor de netelroos gezocht worden in de andere verhouding van de hulpstoffen in een 5 mg tablet. Nadat ik weer overgestapt ben naar de 10 mg tabletten (dagelijks daar een halve van) is de netelroos langzaam weggetrokken. Maar ik heb er nog steeds af en toe wel lichte oprispingen van. Nb. door omstandigheden heb ik van psychiater moeten wisselen. De nieuwe psychiater wilde mij in eerste instantie niet geloven. Of zij het geloofd nadat ik haar verwezen had naar de apotheker, durf ik niet te zeggen.

29-08-2020 | Man | 64
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds een jaar last van depressieve klachten. Ze zijn ontstaan na een plotselinge ziekte van mijn vrouw waarover ik me erg druk heb gemaakt. Gelukkig viel de ziekte achteraf mee en zijn de klachten weg. Maar mijn depressieve klachten zijn gebleven. Met alle kenmerken die daar bijhorend. Ik heb daarvoor venlafaxine geslikt zonder het gevoel te hebben dat de situati[lees meer...]e beter werd. Op aanraden van mijn psychiater/therapeut overgestapt op escitolapram (5 mg) en Wellbutrin (150 mg). Van de Venlafaxine moest ik enorm transpireren. Over de effecten van de nieuwe medicijnen kan ik nog niets zeggen. Qua bijwerkingen heb ik vooral last van maagpijn.

12-08-2020 | Man | 35
Dwangstoornis
Tijdens de quarantaine te lang alleen gezeten en in mijn eigen hoofd beginnen kruipen. Licht tot milde dwang en angst beginnen ontwikkelen en eerst quetiapine gekregen. Hier werd ik groggy van, maar de dwang bleef bouwen en ik geraakte amper uit mijn eigen (zeer bevreemdende en abstracte) gedachten. Ik heb wel nooit dwanghandelingen gehad, het speelde zich allemaal af op [lees meer...]denkend vlak Uiteindelijk Escitalopram voorgeschreven gekregen (opbouwen met 5 mg tot 10mg) en xanax 0,25 mg om de angst onder controle te houden. Eerste weken merkte ik weinig verschil en vreesde ik er niet meer uit te komen. Soms leek het ook erger te worden. Vervolgens verhoogd naar 15mg met ondersteuning van 1mg Risperidone. Nu, 3 maanden later gaat het zoveel beter ! De medicatie slaagt erin om de de onaangename en negatieve gedachten onder controle te houden. En als ik er nog heb, komen ze amper nog zo hard aan als voordien. Ik voel dat ik stilaan weer de persoon aan het worden ben die ik voordien was. Bij mij sloeg de medicatie pas aan na een 2tal maand en dus ook een verhoging. Voor mensen die eraan beginnen ; hou er rekening mee dat het eerst moeilijker kan worden, maar geduld en juiste dosering zijn belangrijk hier ! Veel succes

09-08-2020 | Man | 21
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram (15mg)
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram (10mg)
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

02-06-2020 | Man | 31
escitalopram (10mg)
Ik slik nu bijna een maand deze medicijnen. Ik ben direct begonnen met 10mg. De eerste week had ik veel last van onrust, angstig zijn en slecht slapen. Dat nam in de 2e week al af en nu heb ik daar helemaal geen last meer van. Ik moet zeggen dat ik mij al iets beter begon te voelen toen ik begon aan deze tabletten maar dat had meer te maken met mijzelf dan met de medicijne[lees meer...]n denk ik. Voor mij is het dus lastig inschatten wat deze medicijnen precies voor mij doen. Ik ben in afwachting van de psycholoog dus tot die tijd blijf ik het sowieso maar gebruiken en overleg ik straks met de arts/psycholoog wat ik hier mee moet.

28-04-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

02-03-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Als je jaren in een donker grijze zone leeft dan wegen voor voor mij de nadelen niet op tegenover het leven wat ik nu kan leiden na al die tijd. In het verleden heb ik wel problemen gehad met ijn suikerspiegel maar dat heeft zich gelukkig na 1 jaar hersteld na het beëindigen van inname. Dus het is mij wel aangeraden op mijn gewicht te letten, en dat is bij het gebruik [lees meer...]dubbel moeilijk. Depressie en diabeet is helemaal een onmogelijke combinatie voor mij

26-02-2020 | Man | 34
escitalopram (15mg)
Aantal jaar geleden paniekaanvallen,angst en zware depressie.Begonnen met 5 MG en daarna 10 MG. Eerste weken waren een ramp , depressie werd erger en erger maar opeens na een maand werd het rustig in me hoofd en kon ik zonder piekeren/angst goed slapen . Naderhand ben ik achter gekomen dat het in de familie zit en wij het stofje serotonine niet voldoende aanmaken en we[lees meer...] rest van ons leven dit middel moeten blijven gebruiken. Hier heb ik maar bij neergelegd, zonder dit middel is leven met paniek aanvallen en depressie. Nu paar jaar dit middel gebruikt en nog steeds gebruik geen enkele paniekaanval gehad . Wel ben ik sinds kort naar 15 mg moeten overstappen omdat ik merkte dat 10 MG per dag net niet voldoende was voor mij. Druk op de borst erg gespannen continue . De 15 mg is voor mij het ideale hoogte. Minpunten - het zwakt je gevoelens weg. Meer moe / slapen ( hoeft niet door dit middel te komen ). Algemene ervaring is goed ; neem wel de tijd om dit middel in je systeem op te nemen dit kost 1 a 2 maanden daarna ga je verschil echt merken! Afbouwen geen ervaring mee . Sterkte voor de mensen die aan dit middel gaan beginnen!

08-12-2019 | Man | 62
escitalopram (10mg)
Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum