fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

08-12-2020 | Vrouw | 30
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp me in periode van aanhoudende depressieve klachten stabiel te houden. Voor mij was dit een aantal maanden goed. Ik had bij begin van de medicatie erg last van een eetstoornis, PTSS en heftige depressieve klachten. Daarbij had ik een slecht opvangnet en eventjes weinig structuur en vooruitzichten. De fluoxetine maakte mijn stemming stabieler waardoor ik beter kon [lees meer...]werken aan het aanpakken van mijn leven op dat moment. Helaas had ik wel bijwerkingen. Ik kwam erg slecht uit bed, zweette sneller en voelde me wat waziger. Na die tijd het e.e.a. opgebouwd in mijn leven waardoor ik die stabiliteit zonder medicijnen weer denk aan te kunnen. Daarom nu 3 weken gestopt. Ik merk dat ik nu weer een stuk helderder ben in mijn hoofd. Kan weer een stuk beter uit bed komen. Diepe pijnen kwamen door de medicatie heen en ik merkte dat deze vervolgens ook moeilijk doorvoeld konden worden en als het ware op een zeurende manier weer weg moesten trekken. Ook suïcidale gedachten en neigingen kwamen er bij mij doorheen. Nu ik gestopt ben, merk ik dat gevoelens weer op een meer soepele manier naar boven komen en losgelaten worden. De aanhoudende depressieve klachten zijn er niet meer. PTSS-klachten zijn nog niet over. Stoppen met medicatie versterkt de prikkelgevoeligheid wel weer. Voor mij begint bijna een traumabehandeling en denk dat het in mijn situatie goed is om deze zonder medicatie te doorstaan zodat het verwerkingsproces niet deels gedempt wordt. Op zich een goede ervaring met de fluoxetine. Het was voor even een fijne ondersteuning. Het is wel zoeken of de bijwerkingen het slikken waard zijn. Het spul houdt je wat stabieler en dempt de pieken en dalen wat. Ik denk dat het mooi is dat middelen als deze bestaan om mensen tijdens het bouwen aan een mooier leven te ondersteunen. Voor mij persoonlijk zou het geen wondermiddel zijn om jaren mee vooruit te kunnen.

24-11-2020 | Vrouw | 38
fluoxetine (20mg)
Ik kreeg obsessies vanuit trauma's en erstige angst . Durfde niets meer want miss kom ik in aanslag, dodelijke steek, auto ongeluk ect. Ook dwang voor contact met mensen. Ging vriendschappen stalken. Bang voor alleen gelaten te worden. Dit alles is nu weg. Angst nog wel licht en gezond maar totaal geen traumas meer. Ik was wel extreem moe. Dus hoop na afbouwen da[lees meer...]t ik minder moe ben. Ik slikte jaar of 3 20 mg per dag Nu sinds half jaar tot jaar 20 mg per 2 dagen.. Nu een maand lang 20 mg per 3 dagen en daarna stoppen. Heb soms rusteloos gevoel benen maar zal wel weer over gaan.

13-11-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (30)
Na jarenlang (zo'n 8 jaar) met eetstoornis en depressie rondgelopen te hebben, toch maar overgestapt op medicatie. Ik wilde absoluut geen medicatie omdat ik daar veel slechte verhalen over hoorde. Ik ben blij dat ik toch heb gekozen om te starten met medicatie. Ik ben begonnen met fluoxetine en ben begonnen met een hele lage dosis, 10 mg. Dit omdat ik het zelf heel erg sp[lees meer...]annend vond. Ik heb 0 bijwerkingen gehad en merkte ook eigenlijk geen verschil, daarom na 2,5 maand opgebouwd naar 20mg. Wederom geen bijwerkingen, maar langzaam merkte ik verschil. Ik was bang dat ik een zombie zou worden, maar niets is minder waar. Ik voelde me nog exact dezelfde persoon maar zonder heftige pieken/dalen. Ik kreeg meer ruimte in mijn hoofd waardoor ik na jarenlang therapie, ook eindelijk stappen kon zetten in therapie. Na een tijdje opgehoogd naar 30mg en daar zit ik nog steeds op. Voor iedereen die twijfelt zou ik zeggen: laat je zeker niet te snel aanpraten om aan medicijnen te beginnen, maar gun jezelf de ruimte om het te proberen met een zeer lage dosis en in een goede gecontroleerde omgeving. Voor mij heeft het echt mijn leven gered, ik liep iedere keer vast in therapie omdat ik te ver wegzakte in een depressie. Nu kon ik eindelijk stappen zetten.

08-11-2020 | Vrouw | 43

27-09-2020 | Vrouw | 19
fluoxetine (20mg)
Heb dit medicijn ruim 2,5 jaar gebruikt. Ik heb hier zeker baat bij gehad. Mijn stemming was stabieler. Mijn dalen waren minder diep. In het begin moeite gehad met wakker worden, alsof ik vast zat in mijn slaap. Na enkele dagen was dit weer over. Nauwelijks bijwerkingen gehad.

11-09-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (40)
In maart van paroxetine overgestapt naar fluoxetine na 6 jaar. Dit was heel heftig, heel erg ziek van geweest vooral veel spanningen angst en paniek. Laatste tijd is het wat stabiel maar nog steeds niet echt goed. Vandaag in overleg met de psychiater besloten om naast de 40mg fluoxetine 10mg brintellix te nemen, hij geeft aan dat dit middel weinig bijwerkingen geeft en mis[lees meer...]schien het laatste beetje effectiviteit omhoog haalt. Echter vind ik het heel spannend om hier mee te beginnen omdat ik bang ben om weer zo ziek te worden zoals in de beginperiode van de wisseling. Iemand ervaring met fluoxetine in combinatie met brintellix? En hoe dit uitpakt en effect heeft? Ik hoor graag van andere hun ervaringen.

09-09-2020 | Vrouw | 45
fluoxetine (40mg)
Fluoxetine 40mg werkt super bij mijn angst en paniekstoornis maar ik ben extreem moe. Ik slaap meer dan dat ik wakker ben en blijf aan het gapen. Ik neem dit medicijn nu ongeveer 8 maanden. Ik vraag me af of er iets aan te doen is aan de moeheid of is misschien een ander medicijn de oplossing? Wel ben ik blij dat ik gewoon de deur weer uit kan maar ben blij als ik kan slap[lees meer...]en of niets hoef te doen.

18-08-2020 | Vrouw | 33
fluoxetine (20mg)
Begonnen met 20mg en de eerste weken werd de angst alleen maar erger, paniekaanvallen bleven elkaar opvolgen, na 10 weken was ik er echt klaar mee en wilde stoppen, op advies van arts verhoogd naar 30 en binnen een week ging de storm liggen... uiteindelijk nog 1x verhoogd naar 40mg en daar zit ik voorlopig prima op. Geef niet gelijk op als de klachten eerst toe nemen, d[lees meer...]it hoort erbij

06-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine (20mg)
Het heeft mij geholpen de zin van het leven weer te zien,alleen ben ik 10 kilo gegroeid en daar baal ik een beetje van.

05-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine (20mg)
De Huisarts zei dat je juist afviel door dit medicijn, ik ben 10 kilo gegroeid.

14-07-2020 | Vrouw | 20

23-06-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine (20mg)
Het heeft enorm geholpen bij de depressie,maar ik ben 7 kilo aangekomen ,en daar baal ik van,constant hongergevoel.

22-06-2020 | Vrouw | 36
fluoxetine (20mg)
In overleg met de psycholoog en huisarts gestart met Fluoxetine 20 mg. Stond er eerst wat sceptisch tegenover, omdat ik het idee van medicatie gebruiken niet prettig vond. Ik voelde me echter zo slecht, dat ik besloten heb om het een kans te geven. Van de bijwerkingen heb ik weinig last gehad. Na een week of vier begon ik verschil te merken en trok de zware mist in mijn h[lees meer...]oofd een beetje op. We gaan nu nog uitproberen of 30 mg beter werkt. Maar ben met dit verschil al heel blij.

17-06-2020 | Vrouw | 60
fluoxetine (30mg)
Rouw en verlies, al jong mantelzorger, altijd mij bewust geweest van mijn voorbeeldrol in houding en spraak. Ik erken dat depressiviteit ertoe doet en dat erover praten en delen met lotgenoten je helpt.

12-06-2020 | Vrouw | 39
fluoxetine (20mg)
Dit is nu de tweede keer dat ik gestart ben met fluoxetine tijdens de zwangerschap vanwege een zwangerschapsdepressie. Vorige keer had ik vrij snel baat bij de fluoxetine. Momenteel zit ik in week 2 en voel ik me niet top. Ik weet dat het even kan duren voordat het medicijn aanslaat, maar voor mijn gevoel ging het de eerste keer sneller. Ik ben benieuwd hoe het met andere [lees meer...]mensen gaat/ is gegaan na 2 weken fluoxetine gebruik. Wanneer voelde je je beter?

02-06-2020 | Vrouw | 22
fluoxetine (20mg)
INTRODUCITE Ik heb mijn hele leven last gehad van een serieuze angststoornis en sinds mijn tienerjaren ook depressie. Dat is sinds het volwassen leven wel beter geworden, maar makkelijk werd het nooit. Mijn ouders waren altijd zeer tegen het gebruik van medicatie, omdat het je 'complete persoonlijkheid veranderd', ofzo. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze mij zelf de k[lees meer...]euze hebben laten maken, maar de afkeurende blikken zag ik al van een kilometer aankomen. Afijn, op mijn 21e ben ik weer in therapie gegaan met een hoop enthousiasme. Ik ben bij een dokter in Arnhem beland, wat ik een enorme aanrader vind. Ik gaf aan interesse te hebben in medicatie, een nieuwsgierigheid. Via contact met hun psychiater zijn we bij Prozac, Fluoxitine uitgekomen. BEGIN GEBRUIK We gebruikten een opbouwschema van 5mg-10mg-15mg en uiteindelijk mijn vaste prik van 20mg per dag. Dat was lekker spannend, om te testen of ik er bijwerkingen van zou krijgen. Het goede nieuws is dat ik tegenwoordig totaal geen bijwerkingen ervaar, naast een constant verlaagd libido. Als je hier problemen mee hebt zou ik er op letten, voor mij persoonlijk vind ik het wel fijn. Wel kreeg ik in de eerste week, al zou het maar een dag of drie zijn, last van een zekere verwardheid. Ik heb op een gegeven moment naar het plafond gestaard voor meerdere uren en kwam er bezweet uit. Maar dat is wel het ergste wat er is gebeurt, en of dat gewenning of placebo was kan ik je ook niet met zekerheid vertellen. Het was niet eng, ofzo, maar dit middel werkt in de hersenen dus het is logisch dat dat even door elkaar wordt geschud. RESULTAAT Na een maand, misschien twee, was ik compleet gewend aan dit middel. Ik kan de volgende resultaten beschrijven: Een vermindering in fobieën: ik heb mijn hele leven een vreselijke fobie voor honden gehad, wat het dagelijks leven erg voor mij belemmerde. Fluoxetine hielp mij om het grotere plaatje te zien; in plaats van dat ik dacht "Ik ben bang, dus ik ben in gevaar" dacht ik "ik ben bang, maar dat betekent niet meteen dat ik in gevaar ben". Ik begon het makkelijker te vinden om mijn angsten te redeneren. Zo ook is mijn studie erop voorruit gegaan, omdat ik hiermee ben gestopt! Ik had eindelijk het vertrouwen dat er een betere oplossing moest zijn dan dagelijks angstaanvallen hebben over deze studie, en dat ik misschien iets anders moest gaan doen. Fluoxetine hielp mij hierbij te gaan van stoppen met studie = geen werk = geen geld = geen eten = dood, naar stoppen met studie = niet meer miserabel zijn = nieuwe kansen = beter leven = verstandige keuze. Ik ben nu bijna klaar met mijn nieuwe studie en klaar om het werkveld in te gaan, en ben gelukkiger en zelfstandiger dan ooit. Ik heb eindelijk dingen gedaan waar ik mezelf zo lang in tegenhield; ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan, ben eindelijk begonnen met paardrijden, spreek die vriendin weer die ik zo lang niet heb gesproken. En geen angstaanvallen meer, alleen aangevallen door een mep van geluk, een bijwerking van of de medicatie of mijn verbetering van levenskwaliteit. Ik wil, als ik het zo mag stellen, eindelijk niet meer dood. CONCLUSIE Dit is natuurlijk allemaal met BEHULP van Fluoxetine. Ik had hiernaast ook een fantastische psycholoog en (nog steeds) de beste partner die iemand zich kan wensen. En een gezonde dosis motivatie (of in ieder geval een dosis ik-ben-hier-klaar-mee) En mijn familie? "Wat ben je toch gelukkig de laatste tijd" "Ik zie ineens een hele nieuwe jij" "vroeger was dat wel anders" volgens mij heeft medicatie niet mijn persoonlijkheid 'compleet veranderd', maar alleen het beste erin uitgebracht. Ik raad het middel aan in overleg met je huisarts en/of psycholoog en/of psychiater. Het is haast onmogelijk om zeker te weten of het door de medicatie komt of dat ik gewoonweg ben 'opgegroeid', en ik heb nog steeds depressieve gedachtes en o.a uitstelgedrag, dus het is geen wondermiddel ofzo, maar... Weet je wel wanneer je honger hebt, en je je daardoor heel slecht voelt? En dan eet je en dan kun je er weer even tegenaan? Dat is fluoxetine voor mij. Ik kan ook best nog wat uurtjes zonder een boterham, maar beter geef je je lichaam gewoon wat het nodig heeft. Je bent als het goed is volwassen genoeg om deze keuze te maken. En stel, het werkt vreselijk, je wordt er wel een 'zombie' van? Dan mag en kun je stoppen. De controle ligt in jouw handen. Ik ga zelf mogelijk proberen te stoppen met de medicatie, om te kijken of de resultaten dan nog blijven. Maar voor mijn part heb ik het nodig en ga ik hier nog 5 jaar mee verder, of 10. Of de rest van mijn leven. Die beslissing is de mijne, en van niemand anders.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum