Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

depressief spanning vermoeidheid darm/maag van streek slecht slapen tijdens het drinken verdoofde geest

Chronische depressie (25 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Bipolaire stoornis (8 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (7 meningen)
Eetstoornis (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (5 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

02-08-2021 | Man | 29
fluoxetine (20mg)
Fluoxetine gaf mij het gevoel dat ik drugs gebruikten. Hyper, geen rust kunnen pakken, niet kunnen slapen. Ik was ja een paar weken helemaal op en heb bij de psychiater aangegeven dat ik hier per direct mee wilde stoppen. Nu citalopram en dit gaat veel beter.

06-10-2019 | Man | 29
fluoxetine (20mg)
dit medicijn gekregen i.c.m. therapie voor paniekstoornis (agorafobie\ pleinvrees) eerste paar weken van opbouw bijwerkingen die passen bij ad. o.a. meer somber misselijkheid verward en meer paniekklachten (sterker). Durfde een tijd niet naar buiten te komen in drukke omgevingen, boodschappen doen was een hel, nu na een 7 weken durf ik gewoon naar buiten te komen en boodsc[lees meer...]happen te doe, enorme opluchting.

18-10-2022 | Vrouw | 30
fluoxetine (20mg)
Na Paroxetine overgegaan om fluoxetine, omdat ik toch het idee had dat Paroxetine niet genoeg deed en je daar ook moeilijker vanaf komt. De overstap was echt heftig. Fluoxetine deed wel wat maar niet heel veel bij mij. Het gaf me wel wat meer rust in m’n hoofd misschien wat minder angstig, maar niet het gewenste effect.

22-06-2022 | Vrouw | 30
Autisme
Sinds een half jaar neem ik deze medicatie voor het helpen/tegengaan van mijn kenmerken van autisme (enorme onrust, hele dag blijven nadenken over alles, depressieve gedachten etc). Begonnen met 10 mg, na een maand opgehoogd naar 20 mg en 3 maanden hierna van 20 mg naar 40 mg gegaan. De lage dosering en lange periode van evaluatie heeft mij erg geholpen met het uitzoeken w[lees meer...]at de medicatie nou precies met mij doet. Hierdoor erachter gekomen dat deze huidige dosering voor mij goed werkt. Ik kan beter omgaan met tegenslagen, ben minder snel onrustig bij (voor mij) moeilijke situaties, ik pieker minder (maar kan het nog wel), meer overzicht in mijn hoofd, minder eetbuien doordat ik minder eetlust heb en kan dromen vaker onthouden (wat soms best grappig is). Qua nadelen van fluoxetine is dat het lang duurt voordat het begint te werken en je in begin ook meer bijwerkingen hebt wat voor mij betekende dat ik elke dag hoofdpijn had. Bijwerkingen waar ik nog steeds last van heb zijn kaakklemmen, slecht inslapen en minder zin in sex. Deze nadelen wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen. Voorlopig blijf ik deze medicatie innemen. Ik had veel hoofdpijn, - Meer dromen (onthouden), - Minder kunnen slapen.

08-12-2020 | Vrouw | 30
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp me in periode van aanhoudende depressieve klachten stabiel te houden. Voor mij was dit een aantal maanden goed. Ik had bij begin van de medicatie erg last van een eetstoornis, PTSS en heftige depressieve klachten. Daarbij had ik een slecht opvangnet en eventjes weinig structuur en vooruitzichten. De fluoxetine maakte mijn stemming stabieler waardoor ik beter kon [lees meer...]werken aan het aanpakken van mijn leven op dat moment. Helaas had ik wel bijwerkingen. Ik kwam erg slecht uit bed, zweette sneller en voelde me wat waziger. Na die tijd het e.e.a. opgebouwd in mijn leven waardoor ik die stabiliteit zonder medicijnen weer denk aan te kunnen. Daarom nu 3 weken gestopt. Ik merk dat ik nu weer een stuk helderder ben in mijn hoofd. Kan weer een stuk beter uit bed komen. Diepe pijnen kwamen door de medicatie heen en ik merkte dat deze vervolgens ook moeilijk doorvoeld konden worden en als het ware op een zeurende manier weer weg moesten trekken. Ook suïcidale gedachten en neigingen kwamen er bij mij doorheen. Nu ik gestopt ben, merk ik dat gevoelens weer op een meer soepele manier naar boven komen en losgelaten worden. De aanhoudende depressieve klachten zijn er niet meer. PTSS-klachten zijn nog niet over. Stoppen met medicatie versterkt de prikkelgevoeligheid wel weer. Voor mij begint bijna een traumabehandeling en denk dat het in mijn situatie goed is om deze zonder medicatie te doorstaan zodat het verwerkingsproces niet deels gedempt wordt. Op zich een goede ervaring met de fluoxetine. Het was voor even een fijne ondersteuning. Het is wel zoeken of de bijwerkingen het slikken waard zijn. Het spul houdt je wat stabieler en dempt de pieken en dalen wat. Ik denk dat het mooi is dat middelen als deze bestaan om mensen tijdens het bouwen aan een mooier leven te ondersteunen. Voor mij persoonlijk zou het geen wondermiddel zijn om jaren mee vooruit te kunnen.

29-05-2019 | Man | 30
fluoxetine (20mg)
2 jaar ingenomen, heeft mij absoluut geholpen. I.o.m. Huisarts nu aan het afbouwen. Van 20 naar 10mg. Na 2 weken tintelingen in m’n benen, dit was na 1 week over. Nu veel hoofdpijn, misselijk met momenten, zwetend wakker worden, niet kunnen werken. Hopelijk wordt dit snel minder.. meer ervaringen bij het afbouwen (ontwenningsverschijnselen)?

19-08-2023 | Man | 31
Obsessieve-compulsieve stoornis

29-08-2021 | Vrouw | 31
fluoxetine (30mg)
Na lang wikken en wegen toch besloten om over te gaan op medicatie. Drie jaar geleden belande ik in een burnout waarna ik een angststoornis ontwikkelde. Ik heb heel lang (te lang) moeilijk gedaan over medicatie. Ik had namelijk ook angst voor medicatie.. maar ik merkte dat de angsten teveel invloed op mijn leven hadden. Zo kon ik bijvoorbeeld niet meer autorijden een had i[lees meer...]k de spanningsboog van een kleuter. Ik heb besloten het een kans te geven. Het begin vond ik eerlijk gezegd best pittig. M'n angsten namen toe en ik was heel erg moe. Ik heb de medicatie verplaatst naar de avond. Dat ging iets beter qua moeheid. De eerste 3 weken hadden dagen waarop ik het echt heel zwaar had, maar daarna merkte ik dat ik relaxter begon te worden. In overleg met de psychiater opgehoogd van 20 mg naar 30 mg. Weer een paar moeilijke dagen, maar daarna is mijn leven zoveel fijner geworden. Ik ben energieker, val af (door meer rust in m'n hoofd), ben opgewekter, helderder, nagenoeg niet meer angstig en gewoon een stuk gelukkiger en meer mezelf. Ik plaats dit bericht voor mensen die misschien nog twijfelen of het eng vinden om medicatie in te nemen. Mijn ervaring is ondanks de moeilijke start positief. Soms hebben de hersenen ondersteuning nodig om weer goed te kunnen functioneren. Je gaat iemand met een gebroken been ook niet vragen het eerst even zonder gips te proberen. Ik hoop dat jij je ook snel beter zult voelen

11-08-2019 | Man | 31
fluoxetine (20mg)
Al meerdere malen depressief geweest, er komt bipolaire stoornis in de familie voor. Zelf heb ik geen manieën gehad (vooralsnog). Wel 4-5x periode van enkele maanden met forse depressie; nauwelijks meer kunnen slapen, erg somber, interesseverlies in alles, heel onzeker voelen en alles als grauw en dreigend ervaren. Nadat ik ondanks strak leefritme en lang psychotherapeuti[lees meer...]sch traject nauwelijks vooruitkwam, na gesprek met psychiater begonnen met fluoxetine. Dit werkte na ongeveer 6 weken heel goed en werd weer geheel de oude. Na een jaar gebruik gestopt, helaas kwamen klachten in volle hevigheid weer terug. Weer begonnen en na 6 weken eerste effecten (actiever), na 8-10 weken sterke verbetering stemming. Werk gewoon fulltime en fijn sociaal netwerk. Wel volg ik nog altijd therapie, dit heeft mij namelijk zeer geholpen mijn eigen grenzen te leren kennen en heel open te worden over mijn emoties. Depressie is niks om je voor te schamen, maar gewoon een kloteziekte. Het vereist echter wel actie. Ik was doodsbang voor bijwerkingen, maar daar in het geheel geen last van. Slaap goed, libido normaal, niet aangekomen (juist meer motivatie om gezond te leven en te sporten). Hoewel ik doodsbang was voor antidepressiva kan ik niet anders dan te zeggen dat het mij ontzettend geholpen heeft. Nu kan ik weer een normaal leven lijden, werk fulltime en heb een fijn sociaal netwerk. Ondanks alle ellende heeft de depressie mijn band met het leven en vrienden ontzettend versterkt. Dus ondanks alle negatieve verhalen kan ik het (in sommige gevallen) aanraden, mij heeft het dus erg geholpen.

14-04-2019 | Man | 31
fluoxetine (20mg)
een aantal jaar lang had ik zo nu en dan last van angsten. soms piekten het zodanig dat ik niet eens meer durfde te douchen boodschappen doen of de hond uitlaten . afgelopen winter kwam het tot een dusdanig niveua dat ik heb besloten na overleg van de huisarts om fluoxetine te gaan proberen . ik schrijf deze resentie omdat ik in die tijd dagelijks bezig ben geweest naar he[lees meer...]t zoeken van positieve verhalen over dit medicijn . dit om mezelf ervan te kunnen overtuigen dat ik vol moest houden en het echt beter ging worden . jammer genoeg was het flink zoeken naar positieve verhalen . zelf ben ik van mening dat mensen pas ergens gaan klagen als er iets niet goed is en dat dat de reden is dat er weinig positiefs te vinden is hier over . darom schrijf ik nu dit verhaal in de hoop dat mensen die nu op een diepte punt zitten dit verhaal tegen komen . in de eerste periode dat je ik dit medicijn gebruikte werd het een stuk erger . en dan bedoel ik de angsten , hartkloppingen , schrikreacties op de normaalste dingen . ik moest mijn ouders bellen om boodschappen te doen ik was bang voor de buurvrouw die goedenavond zei en voordat ik mezelf zover had gekregen om met mijn hond naar buiten te gaan was ik anderhalf uur verder . constant lopen draaien zweten geen kant op kunnen met jezelf . houd daar rekening mee mocht je dit willen proberen . na een week of 5 a 6 had ik ineens de kracht om het opzij te zetten en vanaf daar werd het aleen maar beter . ben nu ongeveer een week of 10 verder en heb echt helemaal nergens last meer van . de angsten zijn weg de paniek is weg en kan me een heel stuk beter concentreren . ook cominuceren gaat een stuk beter kan nu heel goed en duidelijk uitleggen wat ik probeer te vertellen aan iemand . boodschappen doen gaat vanzelf maak met veel mensen een praatje onbekenden zijn niet eng meer voel me echt super goed . persoonlijk had ik dit jaren geleden al moeten doen . dus voor degene die een positieve feedback zoekt op een diepte punt er is wat aan te doen bespreek het met je huisarts . zelf heb ik veel houvast gevonden op internet ✌🏻✌🏻

01-02-2024 | Vrouw | 33
fluoxetine (60mg)
Eetstoornis
Blijf ver weg van dit medicijn. Het is ondertussen bijna 9 jaar gelden dat ik dit voor een 4 tal maand gebruikte, maar de bijwerking ervan beheerst men leven nog steeds. Ik raad aan de zoekterm fluoxetine en geheugenverlies op te zoeken op het internet, dit deed ik jammer genoeg pas achter ik zelf met deze bijwerking werd geconfronteerd. Bijwerkingen na gebruik: geheuge[lees meer...]nverlies Geheugen vroeger: Ik had een bovengemiddeld geheugen. Een volledige cursus leerde ik vanbuiten in enkele uren. Daarnaast merkte ik op dat ik gesprekken en gebeurtenissen veel beter kon herinneren dan andere. Geheugen achter het gebruik: Mijn huidige geheugen is een zeef. Namen onthouden is zeer moeilijk en ik vergeet ze weer achter ik ze niet vaak gebruik. Belangrijke gesprekken moet ik opnemen want anders vergeet ik ze weer. Noties nemen is zogoed als onmogelijk aangezien in niet lang genoeg kan herinneren om het op te schrijven. Mijn partner verteld constant gebeurtenissen en gesprekken dat ik niet kan herinneren. Ik merk op dat ik niet weet wat ik tegen wie al vertelde. Waar ik die cursus woord voor woord vanbuiten kende op een uur of 3, doe ik nu gemiddeld 8uur over 3 tot 4 pagina’s die ik nog steeds zeer pover ken. Bij het vertellen van een lang verhaal merk ik dat ik mezelf heel erg moet concentreren om het verheel zelf niet te vergeten. Dito bij het luister naar iemand anders zijn verhaal. Ik kreeg het voorgeschreven als jonge 20tiger als hulpmiddel tegen eetbuien. Nu kan je misschien denken dat de geheugen schade een bijwerking is van men eetstoornis. Maar ik betwijfel dit ten sterkste. Mijn broer die dit middel voor een heel andere rede kreeg voorgeschreven heeft dezelfde bijwerking. Geheugen volledig kapot. In erger mate dan het mijne zelf. Plus internet staat vol van deze getuigenissen. Spijtig genoeg rollen heel wat dokters met hun ogen als ik ze mijn verhaal vertel. Hopelijk behoed deze ervaring andere. Gebruik zelf en rede van gebruik. Een bijwerking van de medicatie is dat het de eetlust onderdrukt, daarmee dat het word voorgeschreven bij eetstoornissen zoals boulimia. Ik was jong en als een dokter me vertelde dat dit hulpvol was was ik bereid om diens oordeel te vertrouwen. Tijdens het gebruik zelf had ik geen zware klachten. Begonnen met 20mg, enige bijwerking was nachtelijk zweten, maar geen effect op de eetbuien. Verhoogd naar 40mg, nachtelijk zweten stopte maar nog steeds heen effect op de eetbuien. Na 3maand zat ik op 60mg, de hoogste dosis. Nog steeds geen effect op verminderen van eetbuien. Nachtelijk zweten was wel terug aanwezig, ik voelde me blijere ( het medicijn blijft in de eerste plaats een anti depressiva) was loslippiger en tijdens gebruik van alcohol merkte ik dat ik de alcohol niet echt meer voelde. Ht hielp niet bij de eetbuien dus stopte ik het middel terug.

18-08-2020 | Vrouw | 33
Angst
Begonnen met 20mg en de eerste weken werd de angst alleen maar erger, paniekaanvallen bleven elkaar opvolgen, na 10 weken was ik er echt klaar mee en wilde stoppen, op advies van arts verhoogd naar 30 en binnen een week ging de storm liggen... uiteindelijk nog 1x verhoogd naar 40mg en daar zit ik voorlopig prima op. Geef niet gelijk op als de klachten eerst toe nemen, d[lees meer...]it hoort erbij

05-02-2020 | Vrouw | 33
fluoxetine (20mg)
Na een aantal jaar heftige tegenslagen in het leven te hebben gehad kreeg ik last van angst, chronische slapeloosheid en terugkerende depressies. Medicijnen is iets waar ik liever niet naar grijp, maar na vier jaar aanrommelen, therapie en steeds verder wegzakken in depressies met meerdere paniekaanvallen per dag, besloot ik dat het zo niet langer kon. Naar de huisarts sta[lees meer...]ppen voor antidepressiva was de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. De eerste vijf weken waren wel erg zwaar: de klachten werden flink uitvergroot en ik kon zonder oxazepam niet functioneren. Zonder sliep ik niet, ik had nachtmerries, continue angst- en paniekgevoelens en vroeg me af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Na vijf weken ben ik in overleg met mijn huisarts van 20 naar 30 mg per dag gegaan en ben ik zelfstandig in een weekend gestopt met oxazepam, waar ik inmiddels behoorlijk gewend aan was geraakt. Het was even doorbijten, maar vanaf de zesde week ging het al vrij rap steeds beter. Ik wist niet wat me overkwam: ik werd in een paar maanden tijd weer mijn oude zelf. Ik gebruik fluoxetine nu bijna een jaar. Ik slaap goed (wel levendigere dromen dan eerst), ben rustig in normale omstandigheden, werk weer zonder problemen vier dagen per week, ben gelukkig en durf weer plannen te maken en vooruit te kijken in mijn leven. Het enige waar ik niet zo blij mee ben is het overmatig transpireren, maar hey: liever af en toe een zweetplek op de rug dan met angst op de bank!

30-05-2019 | Vrouw | 33
fluoxetine (20mg)
Fluoxetine is o.a voorgeschreven voor een angststoornis. Na goed onderzoek te hebben gedaan en te hebben overlegd met psychiater zijn we met dit middel gestart (20mg). Ik heb eerder andere antidepressiva gehad (goede ervaring)dus wist een beetje wat me te wachten stond. Vond het toch wel eng om het middel in te nemen. Eerste dag helemaal niks gemerkt, alleen in de nacht w[lees meer...]erd ik om 4 u klaarwakker. De tweede dag merkte ik beetje 'high' was. Is moeilijk te beschrijven..wazig zien, ontstabiel,duizelig achtig gevoel maar was te doen. Wel goed in slaap komen maar weer om 4 u klaarwakker. Derde en vierde dag eigenlijk hetzelfde maar nu kreeg met ik met vlagen brandend maagzuur oprispingen en gewrichtspijn en droomde ik heel vreemd. Ook durfde ik niet meer alleen naar buiten want als ik moest praten kreeg ik meteen een paniekaanval. Was ook erg onrustig. De vijfde dag van inname werd ik wakker. Moest direct naar het toilet en had extreme honger. Heb me wat gegeten maar kon weer direct naar het toilet gaan. Het koude zweet brak me uit, buikpijn, tintelingen in tong en ging bijna out. In bed gaan liggen om tot rust te komen. Denk dat angst ook zeker eern rol heeft meegespeeld. Had hele koude voeten en handen maar continue koud zweet. Met huisartsenpost gebeld en in overleg meteen gestopt met de fluoxetine. Helaas wist ik vantevoren niet dat de halfwaardetijd lang is en het niet meteen uit het lichaam verdwijnt. Heb ondertussen al 5 dagen geen fluoxetine meer genomen maar merk nog steeds dat het niet uit mn lichaam is. Ben nog altijd zo 'high', val moeilijk in slaap en droom vreemd, heb wel honger maar geen zin om te eten en blijf het liefste in bed. Psychiater had dit nog nooit meegemaakt. Wat een troep..was ik maar nooit begonnen ermee. Ik hoop dat het snel uit mijn lichaam is..

10-08-2023 | Vrouw | 34
fluoxetine (20mg)
Heeft goed geholpen in tijd van ernstige depressie en een angststoornis. Gebruik het nu al 17 jaar, helaas niet mee durven stoppen. Ik wil dit ooit wel proberen. Bijwerkingen bij mij zijn eigenlijk alleen vermoeidheid, vervelend maar ik hou er rekening mee in mijn dagelijkse bezigheden (wat meer pauzes). Verder prima werkzaam medicijn

11-04-2023 | Man | 34
fluoxetine (20mg)
Na ongeveer 15 jaar depressief te zijn en ernstige sociale angst besloten om aan de fluoxetine te gaan. Heb geen last van bijwerkingen. Duurde 6 week voordat het werkte en het werkt echt super. Ik zit nu oo 12 week en heb geen last meer van sociale angst en zit heerlijk in mijn vel. Veel sterkte iedereen niet koppig doen en gewoon naar de psychiater luisteren:p