sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

09-11-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Sertraline is een medicijn wat mij de eerste weken door een hel liet gaan met paniekaanvallen en rusteloosheid. Daarna werd het langzaam steeds beter, meer rust. Wel nog steeds last van kortademigheid vaak, wazig zien, moe en vaak duizelig. Toch is het medicijn wel de moeite waard...al zijn die bijwerkingen wel vervelend.

05-11-2020 | Vrouw | 32
sertraline (100mg)
Overspannen/burn-out
Vanaf mei gestart met sertraline. Begonnen met 12,5 en opgebouwd in 3 weken naar 50 mg. Had toch het gevoel dat ik hier niet voldoende resultaat uithaalde PMS klachten bleven hetzelfde. In September gestart met opbouw t/m 100 mg. Veel bijwerkingen: geïrriteerd, vermoeid, hoofdpijn, enorme stemmingswisselingen. Dit was 4 weken en daarna begon ik me fitter te voelen zelf[lees meer...]s minder last van m'n PMS klachten! Psychiater had het er laatst over om over een half jaar af te bouwen. Ik schrok hier enorm van en wil eigenlijk nooit meer terug naar hoe ik me een jaar lang heb gevoeld!

04-11-2020 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out
Gebruik sertaline nu 4 weken, eerste week 0,25g weinig tot geen bijwerkingen. En voelde me ook direct een stuk beter en had energie. 2e week opgehoogd in overleg met de huisarts naar 0,50g. Nu zit ik in de 3e week en begin nu pas extreem bijwerkingen te vertonen. Ik neem het in de ochtend bij m’n ontbijt maar na innamen hartkloppingen en veel onrust. Dit zwakt weer af maar[lees meer...] blijf heel de dag bibbers en trillen . Tegen de middag plots extreem moe en krijg huil buien. Probeer dan te rusten maar krijg dan hyperventilatie. Is dit normaal en moet ik volhouden tot we zeker 4 weken verder zijn? Of terug afbouwen naar 0,25g? Neem terug alprazolam 0,25g in de ochtend en avond om de hyperventilatie en angstaanvallen terug op te vangen. Alles is begonnen met een zware burn-out en hyperventilatie aanvallen, daarna ligt in depressie geraakt door veel thuis te zijn en niet veel om handen te hebben. Was ook altijd zeer zelfstandig en ondernemend als transport manager maar op dit moment een onzekere vrouw die geen rust kan vinden. Wekelijks ook naar psycholoog en goede opvolging huisarts maar wilde hier toch m’n verhaal eens kwijt en alle advies is welkom, volhouden of afbouwen met de aangegeven bijwerkingen? Groetjes NH

02-11-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Aan het begin heel slecht geslapen. Later kilo s aangekomen door vreetbuien.

22-10-2020 | Vrouw | 64
sertraline (50mg)
Een periode ervoor nam iik Escitalopram 10mg . Nadat ik kloeg over ongevoeliheid op intiem contact werd mij Sertraline 50mg voorgeschreven . Klachten van die aard verdwenen . Wel sedert een jaar erge last van nachtzweten . Niet terug te brengen tot vrouwelijk hormonaal verschijnsel. Nu wordt gezocht wat dit klam nachtzweet kan veroorzaken . Ik neem nu ook Sifrol 0,18mg [lees meer...]voor Rusteloze Benensyndroom,sedert enkele dagen . Resultaat is dat ik erg moeilijk in slaap geraak en ook veel wakker kom en dan weer moeilijk de slaap kan hervatten . En het nachtzweten is hetzelde probleem gebleven ! Iemand ervaring met Sifrol ivm nachtzweten ?

22-10-2020 | Vrouw | 64

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

09-10-2020 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Jarenlang heb ik mezelf door het leven gesleept. Ik was aanwezig, maar eigenlijk was ik er niet. Veel onrust, angst en paniekaanvallen, ziekte angst, stress, ongewenste nare gedachtes en vooral uitgeput. Niet te verwarren met vermoeidheid of slaperigheid, maar echte uitputting van het hoogste niveau. Ik stond te tollen op mijn benen van de stress uitputting en onrust en he[lees meer...]b meerdere keren huilend bij de huisarts op het spreekuur gezeten, omdat het zo uitzichtloos voelde. Begin dit jaar sertraline gekregen, maar nu pas begonnen omdat ik heel bang was voor alle bijwerkingen. Nu 2 weken onderweg en de mist trekt op! De nare gedachten zijn er soms nog, maar gaan ook heel snel weer weg. De uitputting is aan het wegtrekken. Ik merkte na een week dat ik aan het lachen was en oprecht weer plezier voelde. Ik heb zin om dingen te ondernemen en wil erop uit. Ik voel een soort helderheid die ik lange tijd niet heb ervaren. En zo kan ik nog wel even doorgaan... En waren ook bijwerkingen, ik was misselijk en had last van mijn maag en een droge mond maar dat is alweer zo goed als weg. Wel heb ik de eerste paar dagen niet geweten wat ik met mezelf aan moest, zat midden in de nacht comedy's te kijken om de duistere gedachten die in het donker in bed boven dreven, uit te bannen. Dat was niet fijn en was dus duidelijk een beginverergering van de klachten. Maar! Ik ben nu zo ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen, had ik het maar eerder gedaan. Dit alles is overigens wel icm therapie. Hoe blij ik er nu ook mee ben, het is geen pilletje voor instant geluk en het is erg belangrijk om daarnaast inzichten op te doen en aan jezelf te werken.

07-10-2020 | Vrouw | 43
sertraline (25mg)
Ik heb 2 weken Sertraline Sun gebruikt. Ik ben erg gevoelig voor medicatie, daarom met lage dosis begonnen. Maar desondanks erg moe (17 u per dag geslapen) en hoge spierspanning, met name in mijn kaken (tanden op elkaar geperst) en veel dromen, maagpijn en misselijk. Na 10 dagen werd dit geleidelijk minder. En op de 14 e dag voelde ik me heel goed, energiek, en ik kon pro[lees meer...]blemen beter van me af laten glijden en ik was positiever ingesteld. Echter toen moest ik overstappen op Sertraline Aurobindo. Ook werd de dosis hoger (lsnog de minimaal benodigde dosis). Hier regeer ik niet goed op. Mijn dalen zijn wel minder diep, maar verder voel ik me qua energie 's ochtends net een zombie. ik kan mezelf met heel veel moeite in beweging brengen. Na 13.00 uur wordt dit beter. Maar ik voel me vrij negatief en bozig. De eerste 2 weken veel maag en darm (diarree) klachten en veel kaakpijn gehad. Ook erg futloos gevoeld hele dagen, nu dus halve dagen. Ook slaap ik 's nachts onrustiger en geniet ik nauwelijks van dingen. Misschien wordt het beter na deze eerste maand. Mar tot nu toe zeer ontevreden. Ik heb wel op sites gelezen dat de werking per fabrikant en per persoon kan verschillen. Maar volgens de apotheek is het middel momenteel slecht verkrijgbaar en krijg je hierdoor gewoon wat er is. Ik ga dit iig nog met de huisarts bespreken, want ik voel me niet happy.

06-10-2020 | Vrouw | 24
sertraline (200mg)
Allereerst mijn excuses voor het enorm lange bericht dat hieronder staat. Toch hoop ik dat mensen het willen lezen. Ik ben daarbij ontzettend benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua bijwerkingen!! Ik ben al jaren zoet met het proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is. Het wordt door mijn behandelaars gezien als heel complex en een puzzel die we nooit af [lees meer...]gaan krijgen. Voor nu is in ieder geval bekend dat ik voor veel dingen angstig ben (geg.angstst.) en ook wat dwangmatige trekjes heb en mogelijk moeite met hechten. En verder nog veel meer waar niet gelijk een label aan te hangen valt. (Moeilijke jeugd gehad). Na een paar jaar verschillende therapeuten te hebben gesproken en bijna een jaar bij mijn huidige behandelaars, werd duidelijk dat ik misschien wel baat zou hebben bij sertraline. Ik ben nu ongeveer 7 maanden bezig, langzaam opgebouwd vanaf 25mg en bij 100mg begon ik heel minimaal effect te merken. Bij 150mg voelde ik mij na een paar weken duidelijk een stuk beter (ik heb dus wel iets van een half jaar geduldig moeten afwachten en verschillende doseringen geprobeerd) en ik ben nu aan het kijken wat 200mg voor effect heeft. (Voor angst en dwang is vaak, in verhouding tot depressie, een hoge dosering effectiever) Qua bijwerkingen is het bij mij een lastig verhaal. Bij elke ophoging is de periode van bijwerkingen korter(hoofdpijn, extreem droge mond, vererging/terugval van klachten, gapen en wat meer afwezig/onhandig/vergeetachtig). De eerste keer duurde dit 2 weken en nu nog maar 2/3 dagen. En dan neemt het geleidelijk af zoals ook in de bijsluiter staat. Behalve mijn droge mond, die heb ik vanaf dag 1 t/m nu. En nu komt het gekke. Ik was op een gegeven moment een paar weken op 100mg (had al geen bijwerkingen meer en voelde mij lichamelijk prima). Ik kreeg een simpele parasiet en werd ziek. Zware AB kuur gehad. Dat je na een tijdje ziek te zijn moe en trillerig bent, vond ik niet zo gek. Maar die klachten zijn niet weggegaan. Ik heb nu al een paar maanden last van trillende spieren, in mijn armen en benen het meest, last van enorm krachtverlies en behoorlijk van vermoeidheid. Daarbij viel ik veel af in korte tijd (is nu gestopt, maar houdt weinig over). Met de parasiet at ik ook minder, maar nu al een hele tijd net zo veel als dat ik met mn oude gewicht at en kom daar niet van aan. Opbouwen op werk is niet gelukt, ik kan nu al maanden even weinig en moet daar nu weg. Spieren lijken niet sterker te worden en voor de rest zie ik ook niet echt verbetering. Ben op vanalles getest, maar alles ziet er goed uit. Ben nu door een spontane klapvoet bij de neuroloog terecht gekomen en hij denkt dus dat dit bijwerkingen zijn van de sertraline. Maar heb nu meerdere specialisten/artsen gesproken en ze delen niet allemaal dezelfde mening. Ik en mijn psych. betwijfelen dit heel erg omdat er met 2x ophogen niks verergerd is en het heel onlogisch is begonnen (ergens halverwege de doseringen en niet vlak na het begin of vlak na ophoging). Mochten dit bijwerkingen zijn, dan maakt mijn psych. dit voor het eerst mee (heeft al heel veel/vaak medicatie voorgeschreven aan mensen). Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit mijn bijwerkingen zijn, ook lichamelijk is het op het moment een grote zoektocht. Gelukkig heb ik juist geen angst voor ziektes:). Ik vraag mij af aan iedereen die dit leest of er iemand tussen zit die deze klachten ook heeft en/of weet of dit bijwerkingen van de sertraline zijn. Zou het super vinden als jullie een reactie willen plaatsen!

06-10-2020 | Vrouw | 23
Postnatale depressie
Na bevalling door veel problemen postnatale depressie opgelopen. Na week kreeg ik verschillende slaapmedicatie. Daar sliep ik een beetje op, maar spanning/angst aanvallen/nare gedachtes enz liepen op. Dokter is toen aan huis geweest en heeft sertraline voorgeschreven en lorazepam. Ik mocht gelukkig onder begeleiding thuis blijven Na ongeveer 4 weken kreeg ik pas resul[lees meer...]taat erop, dat waren verschrikkelijke weken, maar hierna zakte de spanning af, begin last van duizelig, bonkend hoofd, geen eetlust, enz. Maar dat zakte gelukkig weer af. Ik raad het iedereen aan.

06-10-2020 | Vrouw | 39
sertraline (100mg)
In het begin heel erg last van de bijwerking slapeloosheid,dit verdween na ongeveer 14 dagen,mede door het moment van inname te veranderen naar 's ochtends i.p.v. 's avonds. Na verloop van tijd ging het helpen tegen de soms aanwezige stemmingswisselingen,maar helaas niet voldoende tegen de angststoornis. Ook een aanhoudend gejaagd gevoel als bijwerking,dat helaas na enke[lees meer...]le maanden gebruik niet verdween. Voor mij helaas niet het juiste medicijn dus.

26-09-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik had me rustiger moeten voelen van dit medicijn. Maar ik werd er juist erg onrustig en angstig van. En opgefokt. Ik had normaal bergen geduld. Maar ik kon geluiden..mijn kinderen niet uitstaan! Het was niet te doen! Ik ben nu in overleg met de huisarts nan het afbouwen al 1 week gestopt. Ik voel me verschrikkelijk! Kan geen rust vinden. Wil het liefst op de vlucht! Er[lees meer...]gens oprollen en wachten tot het over gaat! Ik vraag me af hoe lang het duurt voor de sertraline echt uit mijn bloed is.

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

16-09-2020 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Hallo, ik slik nu sinds drie dagen sertraline, maar vandaag heb ik koorts gekregen, het staat wel bij de bijwerkingen. Maar heeft iemand anders hier ook last van gehad? En moet ik gelijk de arts bellen?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum