sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

15-06-2020 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
3 uur na de eerste pil ontzettend misselijk, vaak moeten overgeven. (Ik heb mega angst voor overgeven). Daardoor durfde ik niet meer te eten of te drinken. Wel nog geprobeerd de medicijnen in te nemen, de Sertraline. Maar ook een rustgever of slaamiddel, maar moest er steeds van overgeven. Ik was ontzettend onrustig en slapen lukte niet, paniekaanvallen gehad. Ik ben opnie[lees meer...]uw meerdere keren teruggevallen in zelfbeschadiging en had last van suicidale gedachten. Na 4 dagen heb ik toch maar contact opgenomen met mijn huisarts (die mij dit had voorgeschreven) en hij zei dat ik hiermee moest stoppen omdat dit niet goed was. Omdat ik hiervoor wekenlang een ander antidepressiva gebruikt heb (waarbij ik niet het positieve gewenste effect kreeg maar oke), mocht ik niet zomaar stoppen, en moest ik weer terug naar de dosering van het andere antidepressiva. Ik kreeg medicijnen die het overgeven tegen moesten gaan en ik mocht Oxazepam innemen om de angst tegen te gaan. Hopelijk voel ik me snel weer iets beter, want dit is echt verschrikkelijk.

14-06-2020 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Ik ben 3 dagen geleden begonnen met 25 mg sertraline deze nam. Ik voor het slapen in ik. Slikte al. Oxazepam maar omdat de wachtlijst voor mijn behandelingen 20 weken duurt vond de dokter het verstandig om te gaan proberen met sertraline eerste 2 weken 25 mg daarna 50.mg dan evaluatie hoe het gaat ik mocht nu nog de oxazepam erbij nemen 3.x.daags 10mg dit slikte ik al. 3[lees meer...] weken voor dat de sertraline gestart werd helaas heb ik. Na. De eerste inname sertraline al heel veel bijwerkingen gekregen waaronder diarree buikpijn maagzuur extreem suf en duf (stoned gevoel) me angstklachten zijn 10x erger geworden en beven. Trillen en veel gapen nu hoop. Ik. Dat als. Ik. Nu. Door de zure appel. Heen ga ze toch gaan werken want weet dat met dit soort medicatie je klachten eerst kunnen verergeren voordat het beter word maar het is echt een hell zijn hier mensen met zelfde soort ervaringen en mij een beetje hoop. Kunnen geven dat het goed. Komt?

14-06-2020 | Vrouw | 21
Autisme
is lang geleden geweest dat ik het gebruikte was toen ook 16 jaar oud, merkte er niks van.

27-05-2020 | Vrouw | 37
sertraline (12mg)
Ik gebruik nu 5 weken Sertraline, vloeistof. Begindosis was 0,6 milliliter maar de bijwerkingen waren zo intens dat ik van 0,2 langzaam aan het opbouwen ben. Ik zit nu op 0,7 en ga elke week 0,1 milliliter omhoog. Over 6 weken bloedspiegel laten prikken of die goed is. Het gaf het gevoel alsof ik een XTC pil op had, en echt niet op een fijne manier. Nu, op dit moment merk [lees meer...]ik wel dat de angst wat afneemt en dat ik meer geneigd ben dingen de ondernemen. Het gaat nog een hele tijd duren voordat alles op elkaar is afgestemd, maar dat is nu eenmaal zo bij deze soort medicatie.

24-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Het is deze juni al 5 jaar geleden dat ik een zware paniekaanval kreeg door vroeger drugsgebruik en bang was dat er iets mis was met mijn hart en sindsdien kwam er een focus op mijn ademhaling. Ik zat ook in een toxische relatie en hierdoor was ik vaak hysterisch en in paniek. Ik vond geen rust meer dus kreeg ik een hyperfocus op mijn ademhaling waardoor ik angst kreeg en[lees meer...] manueel begin te ademen, waardoor mijn hart sneller gaat slaan. Ik ben al met vanalles gediagnosticeerd: pts, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis,... wanneer ik wakker word ‘s ochtends voel ik me relaxed van te slapen (dat doe ik gelukkig wel nog goed) en begint het weer helemaal opnieuw met de ademhaling. Dit al 5 jaar lang en kan het gewoon niet stoppen. Mijn nieuwe vriend (een schat van een man) sinds 2 jaar, wil erg graag kinderen en ik ben gewoon als de dood dat ik een zwangerschap en bevalling niet zou overleven na heel mijn verleden. Hoeveel kan een mens aan? Ik neem nu sinds een week Sertraline 25 Mg en buiten wat ongemakken de eerste twee dagen, weinig tot geen bijwerkingen, maar ook nog geen positieve veranderingen op te merken. Herkent iemand zich in mijn verhaal? Het dwangmatige denken aan 1 gedachte door angst? Moest het enkel mentaal blijven dat is 1 ding, maar het verstoord heel mijn fysieke gezondheid en vaak heb ik hartkloppingen 24h aan een stuk hierdoor. Ik heb reeds ademhalingstherapie gedaan, ik mediteer, beweeg veel meer en eet gezond. Ik voel me beetje ten einde raad. Ik laat de angst ook gewoon gebeuren i.p.v. ze weg te duwen. En toch blijft die obsessie zitten. Ik hoop echt dat Sertraline hier voor zal beginnen werken. Als iemand tips voor me heeft, graag want ik word echt moedeloos en wil zelf zo graag een gelukkig leven met nog een kindje met m’n vriend. (Heb 1 zoontje, ben onverwacht zwanger geworden op m’n 20 jaar en leefde toen heel ongezond). Ben nu 29 jaar en ntlk dolverliefd op m’n zoontje. Maar heel m’n leven is 1 stressknoop geweest... groetjes

18-05-2020 | Vrouw | 25
Postnatale depressie
Wegens een postnatale depressie ben ik in maart gestart met Sertraline. De eerste weken waren best heftig, had last van nervositeit, angsten en durfde daarom niet alleen te zijn. Omdat ik nauwelijks nog sliep vanwege de depressie en de angsten best heftig waren, kreeg ik er Alprazolam bij (6 stuks p.d.). Hier slaap ik gelukkig wel goed op. Inslapen duurt soms alleen best l[lees meer...]ang. Nu 2 maanden later merk ik wel een beetje verschil, maar ben er nog niet helemaal. Ik droom 's nachts ontzettend veel waardoor ik overdag erg veel innerlijke onrust ervaar. Ik heb geen idee of dit door de medicatie komt, en zo ja, door welke van de 2. Gelukkig merk ik wel dat mijn energie weer een beetje terugkomt, en rustig mijn dingetjes weer kan oppakken. Helaas doet het nog niet veel qua stemming, maar de angsten zijn zo goed als verdwenen. Het is erg lastig als je ongeduldig bent, omdat het goede effect wel even op zich laat wachten. Maar beetje bij beetje komt het goed, in combinatie met gesprekken met GGZ (ivm corona nu via videobellen). Het heeft tijd nodig, maar ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Veel sterkte voor de mensen die kampen met een depressie en/of angsten. Hopelijk biedt dit medicijn verbetering voor jullie! Het is heftig, maar soms heb je geen andere keus, en zijn er hulpmiddelen bij nodig!

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (15mg)
Ik gebruikte dit medicijn wel eerder alleen had ik soms niet goed geluisterd wat de dokter zei dus nam ik na 2/3 dagen 50mg ipv de 25mg en dat heb ik ook geweten. Nu begin ik sinds 3 dagen ook weer en slaap ook slecht en dat met de kwart van de 25mg. Ik heb wel alprazolam en oxazepam maar weet niet hoe je dat moet innemen qua als je een kwart nu van de sertraline in neemt [lees meer...]om een beetje goed je slaap ritme te krijgen. Ik weet dat het 2-4 weken duurt. Maar dacht eigenlijk dat ik wel kon slapen omdat ik minder dan 25mg slik. Maar het duurt altijd hè lang he. Als er bijwerkingen komen ga je er op focussen en kun je bijv ook niet slapen en ja je hebt meer het gevoel dat je niet 1 bent met je body en mind. Je wilt van alles, ook slapen, niet bang zijn maar de sertraline doet dat niet die gaat er juist mee spelen is best goed eigenlijk maar bloed irritant om dat uit te dagen voor de werking, dus dat betekend dat het goed werkt als je angstig bent of wat dan ook.

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (25mg)
Hallo, Ik ben Sandra en ik weet wel wat sertraline doet hoor maar was weer afgebouwd en had een dagbesteding tot dat de corona opdook en niks meer had en het ging de eerste maand goed, nergens last van tot dat ik best minder ging doen thuis want ja snel verveeld. En meer tijd had om helemaal op alles te focussen op mijzelf. Nou dat wil je niet, je wil niet zien hoe je [lees meer...]ademd en hoeveel keer je slikt perdag. Haha.... Dus slapeloosheid kwam weer opduiken en angsten. Dus huisarts gevraagd voor Alprazolam voor slapen en voor de angsten. Nou 4 dagen goed. Daarna niet meer dus toen sprak ik mijn eigen huisarts en zei dat ik gestopt was met sertraline na maanden terug dus ja dat vond ze niet zo leuk. Dus mocht ik weer beginnen wel dit keer met lage dosering. Lager dan 25mg want de vorige keer toen ik begon kreeg ik ernstige bijwerkingen ook had ik meerdere dagen 50mg genomen terwijl het 25mg moest zijn dus zei de dokter laten we met de laagste beginnen dus de halve een kwart maken en die nemen. Nou dat gaat goed met soms wat bijwerkingen slapeloosheid is moeilijk en soms diarree en nu slik ik die kwart 3 dagen dus hopelijk doordat ik een lage dosering neem dat ik snel weer normaal kan inslapen ipv alprazolam en oxazepam te gebruiken. Hebben jullie tips? Groetjes Sandra

10-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Ik kampte, na de bevalling, met een extreme angststoornis. Ik werd er depressief door en kon nergens meer van genieten. Na een bezoek aan de dokter (die overigens therapie aanraadde, maar daar wilde ik niet op wachten) kon ik starten met sertraline. Ze raadde 50mg aan, maar omdat ik liever geen medicatie slik, wilde ik beginnen met 25mg en dan kon ik altijd nog opbouwen. D[lees meer...]at opbouwen was uiteindelijk helemaal niet nodig, want 25mg werkt super. De eerste paar dagen en vooral nachten waren heftig, ik kon niet slapen, alleen maar huilen en mijn angsten werden 10 keer erger. Maar gelukkig heb ik doorgezet want ik voel me beter als ooit tevoren. Ik ben voor 90% van mijn angsten af en kan weer genieten van het leven.

02-05-2020 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
eerste week vond ik echt heel pittig, de eerste nacht maagpijn gehad, de eerste paar dagen een droge keel, depersonalisatie en derealisatie, alsof je in een droom leeft, en heel zwaar wakker worden terwijl ik altijd haast uit bed sprong voorheen. paniek nam ook toe, maar de psychiater had me gewaarschuwd dat de angsten erger kunnen worden de eerst twee weken. Gelukkig nam [lees meer...]dat ook af en nu twee maanden later voel ik me heel erg me zelf, kan een beetje wegdromen in plaats van altijd alert te zijn en strak van angst of piekeren over verwachtingen van anderen van mij. Ik ben beter in aangeven wat ik nodig heb om gelukkig te zijn en heb meer zelfliefde en eigenwaarde ontwikkeld omdat ik meer durf en stappen zet. Ik heb de effectiviteit een 'matig' gegeven omdat ik meer had verwacht van antidepressiva maar het is geen wondermiddeltje, eerder iets dat je een steuntje in de rug geeft en je door een fase heen kan helpen. Ik heb ook heel erg last van extreme zweetaanvallen als ik gestresst of angstig ben en ik schaam me daar zo voor dat ik had gehoopt dat als ik de angst zou onderdrukken met medicatie het zweten ook af zou nemen, dat is zeker voor een deel zo, maar de reactie van mijn lijf is toch nog goed aanwezig. Oh en voor iedereen die bang is om aan te komen van antidepressiva, ik had juist het tegenovergestelde, mijn hongergevoel was nergens te vinden ben er denk ik wel zo'n 3 kilo door kwijt geraakt in 2 maanden zonder ook maar iets te doen. Verder heb ik wel wat meer last van humeurigheid en iets lichter slapen en kiezen op elkaar klemmen in de nacht. Denk allemaal emoties die te weinig daglicht hebben gezien in het verleden dus het mag er zijn. Ben er voor nu blij mee. En wat een mooie bijkomstigheid is, als je prikkelbare darm syndroom hebt of het Premenstruele syndroom (allebei gehad) dan verdwijnt het met dit medicijn als sneeuw voor de zon, nooit meer last van depressieve episodes voorafgaand aan de menstruatie en mijn buikpijn is al weken weggebleven.

29-04-2020 | Vrouw | 51
sertraline (100mg)
Ben begonnen met 50 mg. Deze hebben mijn angst voor hyperventilatie opgelost samen met lorazepam. Nu jaren later toch verhoogd naar 100 mg ivm een depressie. Ik voel mij super goed en kan nu zelf zonder angst het hele corona gebeuren dragen. Alles komt minder hard binnen en voel me veel meer zelfverzekerd. Dit is mijn ervaring.

27-04-2020 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gebruik nu al 10 jaar lang 200mg sertraline vanwege een dwangstoornis. Nooit het idee gehad dat het effect had en ook geen opvallende bijwerkingen. Ik maak me wel zorgen over de langetermijn-bijwerkingen en ik vraag me af of ik het eigenlijk wel (nog) nodig heb. Heb stukken minder last van dwangklachten, maar dat komt door intensieve klinische therapie die ik 10 jaar geled[lees meer...]en heb gehad. Uit angst voor instabiliteit en terugvallen ben ik sertraline blijven gebruiken, artsen hebben ook nooit voorgesteld om af te bouwen of te stoppen. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met antipsychotica (risperidon), die ik 8 jaar lang gebruikte om dezelfde reden. Daar kwam ik op eigen initiatief mee. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan stoppen met de sertraline, want het rommelt al 10 jaar (onnodig) met mijn serotonine en andere dingen, zonder positieve effecten. Mijn tip aan anderen: laat je niet zomaar volstoppen met medicijnen. Dit soort medicijnen zijn geen geneesmiddelen, maar bieden (tijdelijk) ondersteuning tijdens therapie. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk niet nodig gehad (heb ook vooral last van dwanghandelingen en niet van dwanggedachten). Wees voorzichtig met wat je gebruikt, want het kan soms meer kwaad dan goed doen. Helaas wist ik toen als 14-jarig ziek meisje niet beter en nam ik alles aan wat mogelijk kon helpen.

18-04-2020 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden slik ik sertraline, de eerste maanden de Sandoz en nu sinds 2 weken de Sun omdat de anderen niet leverbaar zijn. Sinds die 2 weken al 4 kg aangekomen en de hele dag trek. Ik geef niet toe aan het hongergevoel maar wordt er wel sagrijnig van. Het aankomen in gewicht maakt mij weer meer onzeker.

10-04-2020 | Vrouw | 42
sertraline (250mg)
ik slik al een aantal jaar sertraline, 200 mg.. en sinds een week 250 mg Door een operatie 6 jaar geleden neemt mijn lichaam de medicatie anders op.. Ik blijf me depressief voelen,angstig waarvoor ik soms een lorazepam inneem,maar daar krijg ik maar vijf tabletjes van id twee week. Nu denk ik dat de sertraline mss wel helemaal niet werkt,en dat ik mss door de sertrali[lees meer...]ne nog steeds ups en downs heb.. Ik wil het gaan afbouwen,ook omdat de apotheek me heeft verteld dat het niet meer leverbaar is en ik weer een ander merk krijg.. Zijn er meer die een hoge dosis nemen?

05-04-2020 | Vrouw | 19
sertraline (25mg)
Ben erg misselijk en veel buikpijn redelijk vaak hoofdpijn. Het medicijn heeft me wel geholpen maar had het liever toch niet willen hebben, aangezien de bijwerkingen.

28-03-2020 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum