Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen slapeloosheid buikklachten misselijkheid darm/maag van streek vermoeidheid paniekerig wazig in het hoofd ongerustheid

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (12 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-11-2023 | Vrouw | 65
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel helpt mij om positief te blijven en het vermindert mijn angsten.

04-11-2023 | Vrouw | 37
sertraline (100mg)
Ik ben in maart begonnen met sertraline. Na jaren geprobeerd het zelf te doen, met intensieve therapie, toch met heel veel pijn gestart. Ik had een datum in november afgesproken voor een evaluatie. Dat gaf me een soort veilig gevoel, dan kijken we weer naar afbouwen. En nu: wat een verademing! Dit had ik nooit durven dromen. En ik kom er nu pas achter waar mijn angst al[lees meer...]lemaal invloed op had. Niet alleen op wat ik deed (of juist niet deed), maar ook op wat ik aantrok, at enzovoorts. De eerste weken was geen drama maar ik was vooral moe. En niet angstiger dan ik was. Ik begon met 25, na een week 50, na een week 75 en weer daarna naar de 100. Heel langzaam merkte ik op bij bepaalde situaties dat ik me anders ging gedragen. Na drie tot vier maanden merkte ik pas het effect dat ik nu nog steeds ervaar. Dat ging heel geleidelijk. Echt een verademing. Vaak kon ik wel bedenken dat mijn gevoel en stemmetjes in mijn hoofd nergens op sloegen, maar nu kan ik het ook echt voelen. Voor mij echt een wondermiddel. Ook al zeggen ze dat het geen wondermiddel is.

13-10-2023 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
Hallo, Zijn er hier ook mensen die de bloedspiegel van Sertraline hebben laten prikken? na hoevel tijd en hoe hoog was die dan? Lieve groet...

08-10-2023 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Ik heb een vraag aan jullie over de invloed van sertraline op het seksleven. Ik ben vrouw, 30 jaar, en gebruik sertraline sinds 10 maanden ongeveer, 50mg. Door deze maanden heen heeft mijn libido behoorlijke schommelingen gekend. Soms ging alles goed en was er niks aan de hand voor meerdere weken, maar bij vlagen had ik last van vaginismus en het volledig ontbreken van lus[lees meer...]t. Sinds twee maanden voel ik mij volledig aseksueel en is mijn libido nergens te vinden. Wel ben ik erg gelukkig en blij met het medicijn (en mijn romantische relatie). De depressie is veel minder en ook de paniekaanvallen zijn weg. Ik heb ook (bijna) geen obsessieve gedachtes of angsten meer. Hebben meerdere gebruikers last van bijwerkingen op het vlak van libido ? Kwam hier verbetering in?

08-10-2023 | Vrouw | 60
sertraline (50)
Chronische depressie
Ik heb ongeveer 35 jaar paroxetine geslikt tot en met afgelopen juni 10 mg. Omdat ik geen effect meer bemerkte ophoging gevraagd aan huisarts of iets anders. Bij ggz werd door de psychiater besloten te gaan kruisen mijn paroxetine was inmiddels verhoogd naar 40 mg en zou worden gehalveerd naar 20 en worden aangevuld met 25 mg sertraline Maar wat er ook gebeurde alleen de p[lees meer...]aroxetine werd gehalveerd naar 20 mg . Na aandringen van mij werd er na 4 dagen de Sertraline pas toegevoegd, die 2 samen 4 dagen geslikt, daarna ging de gehele paroxetine eraf en slik ik nu al 8 dagen Sertraline 50 mg. Met daarbij in de ochtend 2 mg lorazepam, 4 uur later weer 2 of 1 lorazepam ligt eraan hoe ik me voel, weer 4 uur later hetzelfde verhaal. En 2 lorazepam voor de nacht die steeds minder hun werk gaan doen. Drama. Woensdag komt het IHT om te kijken wat ze voor me kunnen doen, wil zo graag electro convulsie therapie. Ben zoooo klaar met al die pillen uit proberen. Oxazepam, Alprazolam (xaxax), lorazepam, paroxetine en nu Sertraline en vroeger nog wat anders. Wie herkent dit

07-10-2023 | Vrouw | 27
sertraline (50mg)
Hoihoi, Sinds maandag ben ik begonnen met sertraline 50mg voor mijn angststoornis. Ik kan er qua verbetering nu nog niks van zeggen natuurlijk, de bijwerkingen vallen me wel mee. Behalve.. het libido. Ik weet niet of het zo snel al kan of dat het in mn hoofd zit maar het lukt niet. Ik voel niks tot weinig en raak ook nauwelijks opgewonden :( Mijn vriend is gelukkig su[lees meer...]per lief en geduldig en zegt dat ik me er niet druk om moet maken. Maar dat doe ik uiteraard wel.. Ik ben zo bang dat dit blijvend is, en als dat zo is weet ik niet of ik wel aan deze medicatie wil zitten. Zijn er mensen die dit ook ervaren? Of juist niet, dat is natuurlijk nog fijner om te horen. Liefs

03-10-2023 | Vrouw | 65
sertraline (25mg)
Ik slik het nu 6 dagen, voor ook angst en depressie. Veel meegemaakt, o.a.mijn man sinds 9 maanden verloren ,moet verhuizen, misselijk. Veel stress dus. Moe,slecht slapen, nergens zin in, alles op de automatische piloot. Pff Ik weet dat het pas 6 dagen is,maar wil zo graag resultaat, 25mg was de start , maar oh.. Ben zo bang dat het niet genoeg mg. is 😑 Ben 65 jaar ,[lees meer...] het zal wel aanslaan!? Toch? Morgen weer naar de h.a. ,kijken wat hij zegt. Ik lees nu dat het toch wel ff ? Hoelang ?tijd nodig heeft. Pfff

02-10-2023 | Vrouw | 43
Hypochondrie
De bijwerkingen helpen niet mee voor mijn angst. Zijn er meer mensen die na 6 weken nog misselijk zijn?

30-09-2023 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
hallo....ik ben benieuwd hoe jullie hebben opgebouwd hoeveel dagen/weken tussen elke ophoging?

22-09-2023 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Hoi, Ik ben eerder dit jaar met veel moeite gestopt met sertraline 100mg. Afgebouwd via taperingstrips. Na een aantal maanden redelijk leven werd ik weer angstiger, ondanks gesprekken. Ik sta op de wachtlijst voor therapie, maar ben sinds vorige week toch weer begonnen met sertraline 50mg. De bijwerkingen zijn nu vreselijk, maar ik weet toch dat dit medicijn voor mij werk[lees meer...]t. Vooral tegen de angst en piekeren. Ik ben toch blij dat ik het geprobeerd heb zonder medicatie, en trots dat ik het heb gedaan. Maar ik wil niet leven in angst voor de kleinste dingen. Nu wachten op therapie en hopen dat het snel aanslaat. Liever mn levenlang of jarenlang medicijn nemen dan leven met angst en depressies.

16-09-2023 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Ik heb sinds jongs al angststoornissen, ik zal hiervoor in therapie gaan maar kreeg daar alleen maar meer angst door waardoor hun besloten om antidepressiva voor te schrijven. Ik was 10.. ik nam het en het werd inderdaad wat beter maar naar een aantal jaar voelde ik mezelf niet meer, ik kreeg waanideeën,paniekaanvallen en werd heel suïcidaal. Mijn huisarts dacht dat het va[lees meer...]n de angststoornissen kwam en verhoogde de dosering alleen maar meer waardoor ik elke nacht dacht dat ik dood ging en dat voor jaren lang, ik ben toen zelf maar gaan afbouwen (dat was heeel zwaar) nu ben ik 2 jaar schoon en heb nooit meer zulke paniekaanvallen gehad maar heb wel altijd bijwerkingen gehouden. Nooooit aan beginnen tenzij je geen andere keus meer hebt!

14-09-2023 | Vrouw | 42
sertraline (150)
Begin van mijn 20-er jaren ben ik na een zorgeloze jeugd ik bijna een jaar zwaar depressief geweest. Ik kon en durfde niets meer. Bij psychiater terecht gekomen die me sertraline voorschreef. Alles in mijn leven fleurde en kleurde op, ik kreeg weer energie voor dingen. Een x of 5 proberen af te bouwen maar dat pakte niet goed uit. 150 mg per dag klinkt hoog maar ik functi[lees meer...]oneer en geniet van het leven. Sporten/buitenlucht/bewegen is heel belangrijk voor me en is de basis voor een aangenaam bestaan. De medicatie is ter aanvulling. Geestelijke aandoeningen komen voor in mijn familie en ik accepteer dat ik ook bij het clubje hoor dat medicatie nodig heeft. Ik ben blij dat dergelijke medicatie bestaat, anders zou mijn leven denk ik zwaar of ondraaglijk zijn. Mijn advies: probeer medicatie uit, kijk wat voor je werkt en wat niet voor je werkt en geef de zoektocht niet op, er is hulp genoeg in Nederland! Doorgaan, sterk zijn en moed houden!

02-09-2023 | Vrouw | 61
sertraline (25mg)
Ik wert niet zei altyd wil niet antidepressivia maar na een dna bloed onderzoek op wat me lichaam aan kan of just niet is sertraline eruit ben nu 10 dagen dus nog ff

29-08-2023 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ook hier iemand die alle verhalen ging lezen en wat schrik kreeg om het middel te gaan gebruiken. Om die reden wil ik mijn ervaring met jullie delen. Ik vroeg mij echt af of mijn angst en paniek nog kon afnemen en het leven voelde steeds zwaarder. Na mijn zwangerschap en een aantal ziekenhuisopnames met 2 operaties in 3 maanden tijd ging het bergafwaarts met mij toen ik w[lees meer...]eer ging werken als docent. Ik werk compleet overvraagd terwijl ik niet goed was opgeknapt. Ik heb cognitieve gedragstherapie en ja het helpt maar het haalde helaas de angst en paniek niet helemaal weg. Om die reden heb ik op 34 jarige leeftijd voor het eerst besloten om medicatie te gaan nemen. Op 1 juli ben 2.5 week gaan opbouwen met 25 en daarna naar 50 gegaan. Geen idee of dit al de juiste dosering is maar paniek heb ik niet meer ervaren sindsdien. Het opbouwen is doorbijten en ik heb soms echt 's middags geslapen ivm de sufheid. Soms ben ik nog wat moe en geeuw ik meer. Ik zit nu een week of 6 op deze dosering. Ik ben 1 dag echt misselijk geweest. Mijn tip is 's morgens innemen na het eten met drinken. Wel droom ik soms heel heftig en is mijn libido afgenomen. Qua gewicht blijf ik redelijk stabiel maar merk ik wel dat ik er echt rekening mee moet houden! Het heeft echt even tijd nodig om te gaan merken. Mensen merken dat ik vrolijker en rustiger ben. Zelf merk ik dat ik het leven alweer wat beter aan kan! Ik ben er nog niet maar sertraline maakt mijn leven wel weer een stuk aangenamer!

17-08-2023 | Vrouw | 31
sertraline (125mg)
Dit verhaal schrijf ik voor iedereen die twijfelt over Sertraline voor een angststoornis of bang is voor de bijwerkingen: wat heeft dit middel mij ontzettend goed geholpen. Al een jaar of 10 kampte ik met een behoorlijk heftige angststoornis die mijn leven beheerste. Het ging met perioden soms erg slecht en ik heb in die jaren veel oxazepam en temazepam geslikt om maar de [lees meer...]dag en nacht door te komen. Mijn paniekaanvallen konden soms dagen duren en waren vooral aanwezig in sociale situaties terwijl ik eigenlijk een best sociaal persoon ben. Langzaamaan begon de angststoornis mijn leven over te nemen en ondernam ik naast werken niks meer. Vele therapieën gehad en nadat mijn laatste behandeling (psychotherapie) ook weinig effect leek te hebben had ik het bijna opgegeven. Eerder al via de huisarts citalopram geprobeerd maar hiervan waren de bijwerkingen niet door te komen voor mij. Een aantal jaren later toch maar weer geprobeerd maar nu bij een psychiater. Deze wilde mij Sertraline voorschrijven maar ik was eigenwijs en had goede verhalen gehoord over Paroxetine. Dit bleek ook te heftige bijwerkingen te hebben voor mij en na een aantal weken ben ik toch geswitched naar Sertraline. In de eerste dagen had ik vooral last van mijn darmen en baarmoederkrampen en wat hoofdpijn en een versuft gevoel. Dit trok na een paar dagen weg en na een week of 2/3 begon ik de eerste resultaten te merken: ik had meer energie, langzaamaan begonnen de constante paniek en onrust in mijn lijf weg te trekken en in sociale situaties voelde ik me veel weerbaarder. Intussen slik ik nu zes maanden 125 mg sertraline en mijn leven is totaal veranderd. Ik kan het geleerde uit de psychotherapie in de praktijk brengen omdat mijn lijf niet meer overspoeld wordt door paniek en onrust. Wat had ik dit graag eerder geweten.

11-08-2023 | Vrouw | 71
sertraline (100mg)
Na een tijdje gestopt te zijn met sertraline toch weer begonnen doordat ik niet meer kon slapen, 12 weken bezig ik tril erg, hoop dat het weer overgaat, Bij mijn vorige periode had ik dat trillen niet!