Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

06-08-2018

Sertraline (sertraline)

9-2017 begonnen met 50mg Sertraline. Ik neem het nu bijna een jaar. Hiervoor Jaren Seroxat genomen, niet aan 1 stuk door maar telkens een jaar en dan weer een half jaar stoppen en dan weer terug,enz Even kort waarom: Ik voelde mij erg goed met Seroxat, angsten waren onder controle, geen humeurschommelingen maar wel aangekomen in gewicht en 0 libido. Elke 2 maand ofzo kw[lees meer...]am er maar weer een kilootje bij en het was er niet af te krijgen zonder heel veel moeite. Uiteindelijk opgeteld na al die jaren was ik 10 kilo dikker. Toen ik dus weer eens stopte met Seroxat 2-2017 (na een jaar gebruik) voelde ik me eigenlijk supergoed in het begin. Ik had veel meer energie, libido terug, minder honger, humeur was goed, belangrijkste was natuurlijk dat mijn sociale angsten onder controle waren. Tot na ongeveer 5 maanden.. weet nog altijd niet goed wat er toen gebeurde. Ik had ineens een breekpunt toen ik naar een feestje ging van vrienden. Het waren eigenlijk allemaal mensen die socially awkward waren dus ik zou me goed hebben moeten voelen daartussen, maar dat deed ik niet en daar werd ik heel down van. Daarna werd het alleen maar slechter met me. Ik had nergens geen zin meer in, lag in de zetel, zelfs dingen die ik normaal leuk vond boeide me niet meer. Huilbuien kreeg ik zomaar ineens voor geen reden. Tot op het punt dat ik zelfs begon te denken aan dat ik het niet erg zou vinden om dood te gaan. Ik had me nog noooit zo gevoeld! Dit voelde echt als een depressie en dat was nooit de reden waarvoor ik medicatie slikte. Maar ik besefte wel dat er iets aan de hand was en dat ik terug moest beginnen met medicatie. Ik wilde geen Seroxat meer want ik was in de periode dat ik stopte 8 kg kwijt en wilde die niet meer aankomen. Toen heb ik dus Sertraline voorgeschreven gekregen en na 2 weken voelde ik me weer goed, ik kon niet geloven dat ik me 2 weken daarvoor zo slecht voelde dat ik dood wou! In mijn 2 e week vertrok ik juist met mijn partner op een (avontuurlijke) reis en dat was fantastisch. Die reis stond al maanden vast en ik keek daar enorm naar uit maar toen ik me zo down voelde kon me dat ook niet meer boeien, ik wilde niet meer gaan, ik wilde gewoon niet meer leven. Sertraline heeft echt mijn leven gered! En ook niet belangrijk ik heb geen enkele bijwerkingen! Wel de gebruikelijke opstartdingetjes zoals misselijk,zweten, geen honger, maar dat is na een weekje alweer voorbij. Ik was zo bang om weer dik te worden maar neem het nu bijna een jaar en niks erbij. Sociale angsten zijn wel meer aanwezig dan Seroxat. Maar dat neem ik er graag bij zonder alle andere bijwerkingen!
19-06-2018

Sertraline (sertraline)

Tijdens langdurige revalidatie van ziekte onder grote spanning en stress komen te staan. Het gevolg waren paniekaanvallen s'nachts en in de ochtend en hevige onrust en angst en slapeloosheid. Sertraline in het verleden gebruikt met snel resultaat. Eerste 2,5 week waren pittig omdat de angsten toenemen. Opgevangen met benzodiazepines. Nu 1 maand later al goed resultaat. Gee[lees meer...]n paniekaanvallen meer, slaap weer goed zonder benzodiazepines, eetlust en levenslust weer aanwezig. Ik ben wel vermoeider. Lastig te zeggen of dit te wijten is aan de medicatie of aan de ziekte, stress van de afgelopen tijd. Ik ben erg tevreden. Ik hoop dat ik met mijn goede ervaringen andere mensen minder ongerust maak om te starten met dit middel.
05-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijnmedicijn.nl: tekst verkort tot ervaring zelf)
06-07-2019

Sertraline (sertraline)

Na een jaar sertraline 50mg kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug , constante paniekaanvallen , angst.. gebruik nu sinds 8 dagen 100mg en begin verbetering te merken , de eerste dagen waren heel pittig met bijwerkingen en angst wat feller werd , maar tis een kwestie van doorzetten en je krijgt resultaat , ik ben er nog lang niet ,maar heb er hoop op dat het elke dag[lees meer...] een beetje beter gaat.
22-10-2018

Sertraline (sertraline)

net 2 weken efexor 75mg gebruik de bijwerkingen waren te erg niet kunnen slapen geen eetlust misselijk hele dag door en vooral angsten en paniekaanvallen werden veel erger dan voordien , nu heb ik 100mg serlain gekregen , maar ben wat bang zijn die bijwerkingen even erg als met efexor of toch minder alvast bedankt
11-09-2018

Sertraline (sertraline)

Ik voelde wat stress de afgelopen maanden maar trok aan de bel bij mijn eigen huisarts om weer fijn aan de sertraline te gaan voordat het uit de hand liep natuurlijk. Ik was nogal bekend met sertraline dus ik dacht het kan geen kwaad! Want sertraline beviel mij goed had eerst sertraline Sandos en had weinig last van bijwerkingen maar was een hele lange tijd gestopt! I[lees meer...]k kreeg van mijn eigen huisarts Sertraline Aurobindo 50mg mee 1x perdag 1 tablet. 1ste en 2e dag voelde ik nog beetje prima en toen kreeg ik wel last van allerlei bijwerkingen waar ik nog meer bang over was en alles in mijn hoofd haalde want ik dacht dat ik dood ging en een hartaanval zou krijgen en noem maar op zelfs oxazepam werkte niet echt bij mij... ik heb bijna elke dag de huisartsenpost gebeld omdat ik zo in paniek was en soort van in de war! Bloedtesten gedaan alles was in orde! 31 augustus adviseerde de huisarts van de huisartsen post in de nacht om een halve tablet (wat overigens mijn huisarts ook adviseerde toen ik weer ging beginnen) en nam het in een halve tablet sertraline, dus naar 25mg gegaan maar jaren terug toen ik voor het eerst begon aan de sertraline zei de apotheker dat er niet voor niks 1 tablet innemen staat en dat een halve niet mocht (had het toen wel gedaan) omdat mijn huisarts dat zei maar blijkt dat ik nu naar de apotheek heb geluisterd en ik keek naar de reseptedoosje 1 tablet en nam 6 dagen lang een hele tablet in dus toen drama, drama en nog een drama. Het werd iets minder met 25mg. Slapen gaat iets beter soms door slapen en een paar dagen s’nachts wakker worden en weer slapen hopelijk went mijn lichaam snel en kan ik mijzelf weer voelen in plaats van de medicijnen. Ik kreeg ook Alprazolam 0.5 voorgeschreven sinds 4 september en toen ging het iets beter! Ochtend; sertraline 25mg Alprazolam een half tablet Middag; Alprazolam een half tablet En voor het slapen gaan hele Alprazolam 0.5 en oxazepam 10mg En sinds gister voor mijn maagklachten pantoprazol 1 perdag innemen een uur voor een maaltijd. Ik sis ook beetje als ik praat en kaken op elkaar (niet zo stevig als eerst) en een gespannen tong ook gehad (valt ook nu wel mee, maar het zit er nog) het praten vind ik ook vervelend en vaak speeksel slikken. Hoe kom ik daar vanaf? Slik sertraline vanaf 25 augustus tot de dag van vandaag! Ik wil mezelf weer terug 😔 Ik voel dat de medicijnen mij besturen ipv mezelf! Iemand ervaring of die mij kan helpen om rustig te blijven Met vriendelijke groet Sandra
03-09-2018

Sertraline (sertraline)

1,5 jaar geleden op advies van de huisarts moeten starten met antidepressiva. Het was voor mij best lastig om te beginnen omdat ik er geen voorstander van was, uiteindelijk toch gestart omdat het echt nodig was. Het opstarten vond ik erg lastig. Kort lontje werd erger, depressie nam toe. Na een aantal weken begon het goed aan te slaan en was ik er erg blij mee. De negatie[lees meer...]ve gedachtes en gevoelens verweten en als bijkomstig voordeel sliep ik eindelijk weer stukken beter. Helaas bleef er een aantal bijwerkingen. Enorme zweetaanvallen, gewichtstoename van 12kg. Nu 7 weken geleden vond ik dat het zo goed ging dat ik wel kon afbouwen. Het voelde niet meer goed om met medicatie te moeten leven en de bijwerkingen was ik wel een beetje zat. In overleg met de huisarts mogen halveren naar 50mg. Dit met een tussenstap van 75mg 1 week en daarna 50mg. Advies was om eventjes op 50mg te blijven zitten maar omdat het afbouwen zo goed ging verder afgebouwd tot stop. Nu 3 dagen geen medicatie meer. Hoe ging dan het afbouwen, de 1ste dagen nam kort lontje weer enorm toe, was weer negatief maar dit trok al snel weg. Na een week waren de afbouwverschijnselen al helemaal over. Toen ik ging verlagen van 50 naar 25mg vond ik best pittig. Ik kreeg mijn emoties weer terug en alles kwam dubbel zo hard binnen. Met medicatie was ik toch enorm afgevlakt en merkte dat met minder medicatie de mist in mijn hoofd begon op te trekken. Nu geniet ik nog meer van iets kleins, kan weer lachen en huilen om iets stoms. Erg blij dat ik ben gaan afbouwen en nu volledig gestopt ben. Hopen dat ik dit weet vol te houden. Nu mijn vraag iemand ervaring met gewicht verliezen na stoppen medicatie? Aangezien de medicatie voor gewichtstoename heeft gezorgd!!
31-12-2018

Sertraline (sertraline)

Dit middel gebruik ik nou voor de 2e keer. Eerste keer gestopt ivm zwanger willen worden. Het heeft me goed geholpen. Met starten van medicatie reageerde ik heel heftig maar daar moest ik doorheen. Paniekaanvallen 's nachts, hartkloppingen. 2-3 dagen heel erg daarna is het minder. Ik had ergens gelezen dat als je er heftig op reageert je er gevoelig voor bent. Dit klopt. I[lees meer...]k heb de laagste dosering en het werkt prima voor mij. Libido is heel laag en heb wat meer zin in zoetigheid. En soms wat meer vermoeid.
11-08-2018

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik sertraline ivm depressieve klachten/angst t.g.v. Combinatie van postnatale klachten, overspannen, erfelijke component (angst/depressie), karakter (hoge eisen) en slaapgebrek. Gestart met 3x pw runningtherapy, is zeer effectief maar werkte voor mijn alleen op korte termijn. Steeds weer terugval. dus gestart met sertraline. Na 2 mnd merkte ik verschil: meer stabil[lees meer...]iteit in emoties, minder somber, zelfbeeld werd beter, minder irreele angsten. Al snel daarna werd ik weer vlak en moe (geestelijk en soms ook lichamelijk), weinig levenslust of plezier, niet kunnen genieten van dingen die wel het genieten waard zijn. En dat terwijl ik echt in een ideale huisje boompje beestje situatie verkeer. Ook nog steeds geheugenproblemen, cognitief wat traagheid. Dufheid lijkt iets minder nu ik het s avonds slik ipv s ochtends. De somberheid en stressgevoeligheid zijn wel volledig weg. Emoties (positief en negatief) voel ik minimaal. Ik vind die vlakheid en dufheid helemaal niks, zo kan ik niet toewerken naar wie ik was. Ik voel me afgestompt. Volgende week start ik met psychotherapie.
14-01-2020

Postnatale depressie

Ik had een hele erge vorm van postnatale depressie dit medicijn heeft me er echt doorheen geholpen, enige nadeel is dat ik flink wat kilo’s ben aangekomen en mijn libido 0 is. Ben nu bezig met afbouwen
09-12-2019

Chronische depressie

In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.
24-09-2019

Paniekaanvallen

Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!
08-06-2019

Sertraline (sertraline)

Inmiddels slik ik zo’n 8 maanden Sertraline op aanraden van mijn psych. Voor mijn angstklachten. De angstklachten kwamen door een aantal moeilijke en levensbepalende gebeurtenissen. Hierdoor ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt en werd ik depressief. Door de depressie kon ik niet meer zien dat het leven zinvol was en kon ik alleen maar huilen en me afsluiten voor d[lees meer...]e buiten wereld. De startfase van zo’n 8 wk waren behoorlijk pittig door de bijwerkingen! Maar na de eerste week voelde ik al dat de mist gedeeltelijk optrok. Hierdoor kan ik me weer openstellen voor mijn omgeving. Dit is zo’n opluchting! Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ondanks de pittige bijwerkingen. Naar zo’n 5 mnd van inname werd er een ijzertekort bij mij vastgesteld. Hierdoor begon ik met ijzertabletten. Deze zorgde ervoor dat de bijwerkingen weer toenamen. De dag nadat ik de laatste dosis van de ijzertabletten had ingenomen verdwenen ook de bijwerkingen van de Sertraline. Voor de toekomst moet ik er zelf alert op zijn dat als een andere arts dat mijn psych. medicatie voorschrijft ik zorg dat de wisselwerking ook bij die arts bekend wordt.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.
13-11-2018

Sertraline (sertraline)

Ik ben na jaren kwakkelen en laatste jaar structureel oxazepamgebruik na aandringen overstag gegaan. En het heeft mij gered! Ik zit al op een minimale inname van oxazepam en afbouwen gaat redelijk makkelijk. Ik voel me wel wat moe en veel gapen maar verder voel ik me sinds jaren weer een beetje mezelf! Ik ben heel blij met dit medicijn en alle horrorscenario’s die ik in mi[lees meer...]jn hoofd had zijn niet uitgekomen.
21-10-2018

Sertraline (sertraline)

Ik zat in een zware depressie door een relatie breuk ik kon dit niet plaatsen ook was men ex niet bepaald aangenaam om mee te leven drugs drank en verwaarlozing was er langs zijn kant ookal blijf ik vechten. Toen ik wist van zen bedrog kwam pas de nachtmerrie aan zware ruzies ik moest nog 4 maand leven met hem omdat hij niet wou vertrekken en terwijl ik aan het afzien was [lees meer...]van de breuk liep hij happy en in love rond te zingen een nachtmerrie ik heb 2 jaar afgezien en in die 2jaar was de ellende blijven duren ik was 10 kilo af op 2 weken ik kreeg epilepsie aanvallen ik verloor vrienden en geraakte nog dieper met zelfmoordgedachten erbij. Nu ga ik al 2j na een therapeut ik heb lang gevochten om geen anti depressiva te willen nemen maar uiteindelijk was ik nog te moe om te vechten tegen alles ook kwam er nog eens pesterijen op het werk erbij. Men therapeut raadde dat dan aan en bij een specialist kreeg ik dit aangeboden. In het begin warren er aardig wat bijwerkingen men therapeut zei dat men lichaam er aan moest wennen. Nu dat het aan men lichaam is aangepast voel ik me beter dan in die 2 jaar ik ween niet meer en ik kan ook beter fuctioneren ook denk ik helderder mensen zeggen dak er goed uitzie en anders denk dit is echt een goeie medicatie kben er blij mee.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum