Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

04-05-2019

Sertraline (sertraline)

Goede dag Ik heb nou al 5 maanden last van angst en paniek aanvallen. Me huisarts heeft eerst oxazepam ervoor gegeven. Waardoor het leek of de angsten afnamen. Waardoor ik het nu al een week niet meer heb gebruikt. Maar als het te druk is , om me te druk word heb ik er wel weer last van. Nu heb ik daarom sertraline voor gehad. Ben er vrijdag mee begonnen( van[lees meer...]daag me 2e halve van 25 mg) Maar ik zat vanacht weer recht op in me bed, bloed heet, hart kloppingen en leek wel of me lichaam in de fik stond. Daarom is mijn vraag Is hier iemand ook mee bekent ?
14-04-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds een aantal weken Sertraline en het werkt absoluut goed tegen de klachten omtrent een depressie. Het enige nadeel is dat ik zeer ernstige huiduitslag heb gekregen. Over het hele lichaam verspreid een soort kleine wondjes en droge, schilferige plekken en kringen. Zijn er toevallig andere mensen die tijdens het slikken van Sertraline deze huiduitslag hebben gekr[lees meer...]egen?
04-04-2019

Chronische depressie

Ik slik al ruim 15 jaar sertraline in wisselende hoeveel heden . Paar keer geprobeerd af te bouwen, werd weer depressief, dus weer opgehoogd . ik begon met 50mg per dag , toen 100 mg. 150 mg en nu zit ik inmiddels op 200 mg per dag. Ik heb veel zweetaanvallen , krampen op de borst , veel eetlust (snoepen) ook heb ik diabetiche 2 waar ik medicijnen voor inneem. Ik h[lees meer...]eb een hormoonpil Annastrazol, i.v.m. dat ik 2 jaar geleden borstkanker hebt gehad, . Bloeddruk verlagers en cholestazol tablet. En overgewicht inmiddels. Nu denk ik vaak met een aantal bijwerkingen, komt het nu van de Sertraline?
05-03-2019

Chronische depressie

Ik was zwaar depressief en sliep slecht. De sertraline hielp vanaf dag 1. Ik voelde me rustiger, bleef minder piekeren. Tegelijk voelde ik minder, wat afgevlakt. Dat vond ik lastig omdat ik toen het idee had dat ik juist door bepaalde emoties heen moest om beter te worden. Na een maand of vijf (in november) keerden mijn oorspronkelijke depressieve klachten terug. Het op[lees meer...]hogen van de dosis, zoals mijn psycholoog voorstelde, hielp niet. Toen ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Ik was op vakantie en elke dag aan het sporten en veel in de sauna, dus ik dacht hup dan is het ook snel uit mijn lijf. Ik had geen enkele last van het stoppen, noch wat betreft de depressieve klachten (bleven gelijk) noch wat betreft bijwerkingen en andere effecten.
05-03-2019

Sertraline (sertraline)

Angst voor drukte met veel mensen om mij heen raak ik in paniek. Boodschappen doen ga ik altijd samen met een vriendin doen, want als ik alleen ga weet ik niet hoe snel naar huis kan. En dan ook gebruik ik ze voor mijn depressie ik weinig kan hebben en ineens uit mijn slof schieten als er maar iets verkeerd gereageerd wordt door andere
18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik heb pms, dus de tweede helft van mijn menstruatie erg depressief. Ik slik nu 50 mg Sertraline en het gaat beter maar helemaal weg is het niet. Ik mag nu mijn dosis verhogen naar 75 mg en hoop meer te bereiken. Zijn er ook mensen met pms? Ik ben erg zoekend naar wat werkt.
28-01-2019

23-01-2019

Bipolaire stoornis

Sertraline gebruik ik voor de depressieve episoden van mijn bipolaire stoornis. Het heeft bij mijn niet echt geholpen om mijn stemming te verbeteren, maar het heeft wel de angst iets minder gemaakt.
06-12-2018

Sertraline (sertraline)

Alhoewel Sertraline mij toch wel heeft geholpen om mijn pieken van onrust en neerslachtigheid af te vlakken. Had ik hier misschien vroeger mee moeten stoppen. Ik ben nooit zo toegenomen in gewicht dan tijdens te behandeling. hierdoor heb ik striemen (huid littekens) ontwikkeld ter hoogte van mijn bibs. Als muzikant had ik geen verbinding meer met mijn instrument en was[lees meer...] onmogelijk om de muziek nog aan te voelen. Sociale interacties konden mij niet meer boeien. Een hele goede grap leek voor mij zeer stom. Ik voelde er niks meer bij. In het uitgaansleven had ik amper nog verbinding met mensen en kon ik niet meer het andere geslacht aantrekken. Het libido zakte maar bij toch seksuele contacten kon ik na een veel langere opwarming toch een erectie krijgen die harder was dan zonder medicatie. Die deed echter meestal veel pijn. De ejaculatie werd door de medicatie uitgesteld waardoor ik met veel moeite nog kon klaarkomen.
22-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na jaren Effexor te hebben genomen en te denken dat het het beter ging (nieuwe job, nieuw diploma, algemeen goed gevoel) dacht ik dat het tijd was om af te bouwen met AD en het zonder te proberen. Ik stond op 175mg Effexor (Venlafaxine). De huisarts was akkoord en stelde met mij een afbouwschema op. Ik deed het heel langzaam aan om van 175 naar 0 te gaan, deed er bijna 5 m[lees meer...]aanden over. Afbouw was geen lachtertje, wordt wel eens vergeleken met afkicken van drugs. Wel, ik heb nooit aan de drugs gezeten maar het was zwaar. Misselijkheid, moodswings, huilbuien nu en dan.... Begin juli was ik uiteindelijk Effexor-vrij. Aanvankelijk leek ik er echt vanaf. Ik dacht zonder te kunnen! Tot ik in augustus plots extreem vermoeid raakte. Je moet nu wel weten dat ik in april geopereerd werd, mijn volledige schildklier werd verwijderd omwille van een nodulair struma. Ik weet de vermoeidheid aan het niet op peil staan van het schildklier-vervangend hormoon L-Thyroxine. Alle tests wezen echter uit dat dit perfect onder controle was. De vermoeidheid bleef aan, ik kwam uiteindelijk bij een hematoloog terecht, ik had ook een tekort aan witte bloedcellen. Verschillende bloedtests brachten niks aan het licht. De hematoloog merkte wel op dat het wel eens zou kunnen na zeker meer dan 10 jaar aan de Effexor te zijn geweest, dat mijn lichaam daar op ingesteld was en dat de vermoeidheid wel eens een nasleep kon zijn van het stopzetten ervan. Ik voelde me steeds weer sneller geaggiteerd raken, concentratiestoornissen krijgen, wat me voorheen boeide, boeide me steeds minder... Kortom in september voelde ik me weer wegzakken in depressieve gedachten en gevoelens. Omdat het afbouwen van Effexor me zoveel moeite had gekost had ik ergens gezworen nooit nog van dat soort 'gif' in te nemen. Vorige week crashte ik, ik voelde dat het niet langer ging. Veranderingen op het werk, situaties waar ik maar moeilijk me omkom deden me terug aankloppen bij de huisarts. Ik smeekte bijna om me terug iets te geven maar dit maal geen Effexor. Er werd Serlain (Sertraline) opgestart, 50 mg om te beginnen. De eerste nacht al voelde ik me heel misselijk en ziek, zo erg zelfs dat ik eerst dacht een buikgriep te hebben. Drie dagen later begon ik last te hebben van van hevige bewegingsonrust, ik kon niet stilzitten, stilliggen. Ik vond geen rust: letterlijk niet; noch in mijn hoofd, noch in mijn lichaam. Er werd me Alprzolam voorgeschreven om me tot rust te brengen, deze is mijn redding geweest. Er werd me immers gezegd de Serlain door te zetten, de bijwerkingen zouden verdwijnen. Inmiddels zijn we weer enkele dagen verder. De maalast is afgenomen maar nog steeds eet ik niet zoals voorheen. Ik neem dagelijks nog een Alpprazolam (een halfje of een gans) als ik voel dat het niet meer gaat. Het gaat beter, maar in zeer kleine stapjes. Ik weet inmiddels ook dat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven AD zal moeten nemen. Mijn huisarts vergelijkt het met diabetes-patiënten: zij functioneren niet zonder insuline. Ik niet zonder AD. En dat is geen schande, alleen jammer dat er zo'n taboe over hangt. De dosis zou eventueel kunnen verhoogd worden maar ik ben zo bang om opnieuw de hevige bijwerkingen te hebben dat ik hoop dat 50 mg voldoende is.
24-09-2018

Sertraline (sertraline)

Begonnen met 50 Mg drie weken. Daarna bij psychiater geweest en op zijn advies verhoogd naar 100mg. Verhoging geeft veel bijwerkingen weer. Is dat normaal? Hebben jullie dat ook? Vooral lusteloos/moe en spanning . Dokter geeft aan dat het ervij hoort/ bijwerkingen. We wachten af
03-09-2018

Sertraline (sertraline)

1,5 jaar geleden op advies van de huisarts moeten starten met antidepressiva. Het was voor mij best lastig om te beginnen omdat ik er geen voorstander van was, uiteindelijk toch gestart omdat het echt nodig was. Het opstarten vond ik erg lastig. Kort lontje werd erger, depressie nam toe. Na een aantal weken begon het goed aan te slaan en was ik er erg blij mee. De negatie[lees meer...]ve gedachtes en gevoelens verweten en als bijkomstig voordeel sliep ik eindelijk weer stukken beter. Helaas bleef er een aantal bijwerkingen. Enorme zweetaanvallen, gewichtstoename van 12kg. Nu 7 weken geleden vond ik dat het zo goed ging dat ik wel kon afbouwen. Het voelde niet meer goed om met medicatie te moeten leven en de bijwerkingen was ik wel een beetje zat. In overleg met de huisarts mogen halveren naar 50mg. Dit met een tussenstap van 75mg 1 week en daarna 50mg. Advies was om eventjes op 50mg te blijven zitten maar omdat het afbouwen zo goed ging verder afgebouwd tot stop. Nu 3 dagen geen medicatie meer. Hoe ging dan het afbouwen, de 1ste dagen nam kort lontje weer enorm toe, was weer negatief maar dit trok al snel weg. Na een week waren de afbouwverschijnselen al helemaal over. Toen ik ging verlagen van 50 naar 25mg vond ik best pittig. Ik kreeg mijn emoties weer terug en alles kwam dubbel zo hard binnen. Met medicatie was ik toch enorm afgevlakt en merkte dat met minder medicatie de mist in mijn hoofd begon op te trekken. Nu geniet ik nog meer van iets kleins, kan weer lachen en huilen om iets stoms. Erg blij dat ik ben gaan afbouwen en nu volledig gestopt ben. Hopen dat ik dit weet vol te houden. Nu mijn vraag iemand ervaring met gewicht verliezen na stoppen medicatie? Aangezien de medicatie voor gewichtstoename heeft gezorgd!!
24-08-2018

Postnatale depressie

Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.
20-08-2018

Chronische depressie

Slik nu dik 3 jaar Sertraline 200 mg. Ben nog wel een paar keer flink depressief geweest, maar over het algemeen gaat het wel goed. Heb hiervoor (vanaf mijn 24e) wel een stuk of 10 andere soorten gebruikt; anafranil, ludiomil, efexor, venlafaxine, etc. De sertraline werkt tot nu toe het beste. Máár... ik heb nu al een tijdje trillende vingers, kramp in vingers en tenen, p[lees meer...]lotseling schokkende bewegingen en, in vlagen, een zwak gevoel in mijn onderbenen en gigantische (spier?) pijn in mijn bovenbenen. Ik heb daar Akineton voor gekregen en dat helpt wel een beetje. Maar toch... ik vind het toch wel een beetje eng.... Zijn er meer mensen, die er last van hebben? Ik ben bijna geneigd om over te gaan op andere antidepressiva... maar ook die zullen bijwerkingen hebben...
05-08-2018

12-07-2018

Sertraline (sertraline)

Hallo allemaal, ik ben nog maar net begonnne met de medicijnen maar wil wel even wat achterlaten! Ik gebruikte al 4 jaar lexapro en het nadeel daar van was dichte oren en ik bleef stil staan, ik gebruikte 15 Mg. Dus de beslissing genomen om over te stappen! Wat me zo bang maakte.. en ik ging natuurlijk hier kijken naar ervaringen! Wat me nog banger maakte! Angstig voor een[lees meer...] angst pilletje, eigenlijk wil je zo graag hulp en dat het weggaat maar door die hel wil niemand. Ik kreeg advies van de dokter om gelijk met 50 Mg te beginnen en las hier van begin met 25 Mg bouw het langzaam op! Nou dat heb ik gedaan, ik neem ze altijd voor het slapen gaan. Ik nam ze en ik flipte de pan uit ik voelde hem letterlijk branden in me buik! En werd zo angstig van ik kan nog altijd me vinger in me keel steken en uitspugen of van zit het al in me bloed!! Naja allemaa dingen wat je gek maakt! Ik werd wakker en er was niks aam de hand ik voelde geen verschil! Waarschijnlijk omdat mijn lichaam er aan gewend is dus ik maakte me zorgen om niks maar toch dat stemmetje van ja dit is dag 1, dus dag 2 ingenomen en flipte een beetje en werd wakker weer geen verschil! Eigenlijk ben ik dus de bijwerkingen zelf aan het opwekken en verzinnen. Maar stiekem voel ik me al aardig goed en normaal! Ik heb wel soms lichte paniek wat ik zelf oproep omdat ik ben begonnen in me vakantie dus hen alle tijd om te denken en te piekeren. Maar de paniek is niet zoals altijd normaal slaat hij door en denk ik echt help! Nu voel ik meer van oh jee en voel me zenuwachtig alsof je in de achtbaan zit en vlinders en dan neemt t weer af! Ik kan nog niet zeggen van wauw het werkt want ben sinds afgelopen dinsdag begonnen! Maar wil wel zeggen begin ermee elk lichaam reageert anders en stel het niet uit! Ik ben vaker veranderd van medicijnen en ik heb er eigenlijk nooit last van alleen last van me gedachtes van wat als .. ik zat ook met deze pillen zolang te rekken! Omdat je al die ervaringen leest wat je bang maakt! En de goede verhalen geven je wel kracht! Met afbouwen heb ik ook stap voor stap gedaan van 15mg naar 10 Mg en toen 10 dagen daarop en toen naar 5 Mg en toen 10 dagen daarop en toen Bannink setraline 25mg. Sommige mensen laten een reactie achter die nog nooit een pik hebben genomen en ik weet van vroeger dan krijg je pure hel en word het 100 x erger, maar als je al slikt dan is je lichaam en geest eraan gewend het moet alleen aanslaan en ben benieuwd waneer het bij mij is :)) normaal duurt het 10 dagen ongeveer dus afwachten nu .. en mensen laat je niet gek maken

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum