sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

06-10-2020 | Vrouw | 24
sertraline (200mg)
Allereerst mijn excuses voor het enorm lange bericht dat hieronder staat. Toch hoop ik dat mensen het willen lezen. Ik ben daarbij ontzettend benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua bijwerkingen!! Ik ben al jaren zoet met het proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is. Het wordt door mijn behandelaars gezien als heel complex en een puzzel die we nooit af [lees meer...]gaan krijgen. Voor nu is in ieder geval bekend dat ik voor veel dingen angstig ben (geg.angstst.) en ook wat dwangmatige trekjes heb en mogelijk moeite met hechten. En verder nog veel meer waar niet gelijk een label aan te hangen valt. (Moeilijke jeugd gehad). Na een paar jaar verschillende therapeuten te hebben gesproken en bijna een jaar bij mijn huidige behandelaars, werd duidelijk dat ik misschien wel baat zou hebben bij sertraline. Ik ben nu ongeveer 7 maanden bezig, langzaam opgebouwd vanaf 25mg en bij 100mg begon ik heel minimaal effect te merken. Bij 150mg voelde ik mij na een paar weken duidelijk een stuk beter (ik heb dus wel iets van een half jaar geduldig moeten afwachten en verschillende doseringen geprobeerd) en ik ben nu aan het kijken wat 200mg voor effect heeft. (Voor angst en dwang is vaak, in verhouding tot depressie, een hoge dosering effectiever) Qua bijwerkingen is het bij mij een lastig verhaal. Bij elke ophoging is de periode van bijwerkingen korter(hoofdpijn, extreem droge mond, vererging/terugval van klachten, gapen en wat meer afwezig/onhandig/vergeetachtig). De eerste keer duurde dit 2 weken en nu nog maar 2/3 dagen. En dan neemt het geleidelijk af zoals ook in de bijsluiter staat. Behalve mijn droge mond, die heb ik vanaf dag 1 t/m nu. En nu komt het gekke. Ik was op een gegeven moment een paar weken op 100mg (had al geen bijwerkingen meer en voelde mij lichamelijk prima). Ik kreeg een simpele parasiet en werd ziek. Zware AB kuur gehad. Dat je na een tijdje ziek te zijn moe en trillerig bent, vond ik niet zo gek. Maar die klachten zijn niet weggegaan. Ik heb nu al een paar maanden last van trillende spieren, in mijn armen en benen het meest, last van enorm krachtverlies en behoorlijk van vermoeidheid. Daarbij viel ik veel af in korte tijd (is nu gestopt, maar houdt weinig over). Met de parasiet at ik ook minder, maar nu al een hele tijd net zo veel als dat ik met mn oude gewicht at en kom daar niet van aan. Opbouwen op werk is niet gelukt, ik kan nu al maanden even weinig en moet daar nu weg. Spieren lijken niet sterker te worden en voor de rest zie ik ook niet echt verbetering. Ben op vanalles getest, maar alles ziet er goed uit. Ben nu door een spontane klapvoet bij de neuroloog terecht gekomen en hij denkt dus dat dit bijwerkingen zijn van de sertraline. Maar heb nu meerdere specialisten/artsen gesproken en ze delen niet allemaal dezelfde mening. Ik en mijn psych. betwijfelen dit heel erg omdat er met 2x ophogen niks verergerd is en het heel onlogisch is begonnen (ergens halverwege de doseringen en niet vlak na het begin of vlak na ophoging). Mochten dit bijwerkingen zijn, dan maakt mijn psych. dit voor het eerst mee (heeft al heel veel/vaak medicatie voorgeschreven aan mensen). Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit mijn bijwerkingen zijn, ook lichamelijk is het op het moment een grote zoektocht. Gelukkig heb ik juist geen angst voor ziektes:). Ik vraag mij af aan iedereen die dit leest of er iemand tussen zit die deze klachten ook heeft en/of weet of dit bijwerkingen van de sertraline zijn. Zou het super vinden als jullie een reactie willen plaatsen!

16-09-2020 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Hallo, ik slik nu sinds drie dagen sertraline, maar vandaag heb ik koorts gekregen, het staat wel bij de bijwerkingen. Maar heeft iemand anders hier ook last van gehad? En moet ik gelijk de arts bellen?

29-08-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Ik heb dit middel 1.5 jaar gebruikt ivm depressie, angst- & paniekstoornis en overprikkeling. Het heeft bij mij goed effect gehad op de depressieve klachten, zo goed dat de depressie is verdwenen. Voor de angst en paniek klachten heeft het geen effect gehad en de klachten verergerden De bijwerkingen waren erg aanwezig, ik had continue een dromerig gevoel alsof mijn licha[lees meer...]am niet bij mij hoorde, dit versterkte de angstklachten waardoor ik dingen ging vermijden zoals auto rijden. Daarbij voelde ik me vlak en onverschillig . Van nature heb ik graag de touwtjes in handen en houd ik van plannen etc, dit maakte mij niks meer uit. Ik had last van veel ongecontroleerde bewegingen en spiertrekkingen in mijn benen (met name voor het slapen gaan). Ik merkte dat ik veel meer in m’n hoofd/lichaam zat waardoor ik heel zelfbewust was in sociale situaties wat weer een paniekaanval kon triggeren. Ook had ik géén eetlust maar wel de behoefte om te eten. Ik ben nu een maand gestopt en alle hierboven genoemde klachten zijn er niet meer, waar ik heel blij mee ben. Ik merk wel dat mijn stemming wat minder goed is, hier heeft het medicijn echt een goed effect op gehad. Mocht je alleen stemming klachten hebben zou ik het zeker proberen.

08-08-2020 | Vrouw | 47
sertraline (50mg)
Vreselijke depressie na een traumatische ervaring. Het opbouwen was vreselijk kon niet naar mijn werk en lag heel de dag op bed. Na twee weken ging het iets beter maar toen moest ik ophogen naar 50 mg heb dit ook weer gehalveerd. Maar kreeg toen ook al weer bijwerkingen. Hoop dat laatste stukje opbouwen meevalt, ik wil mijzelf Zo graag beter voelen.

24-07-2020 | Man | 52
sertraline (50mg)
Heb last van paniekaanvallen, is 3 jaar geleden begonnen op de snelweg met autorijden. Wist niet wat me overkwam, of ik dood ging... Eerst andere medicijnen gebruikt maar naar 3 jaar overgestapt naar Sertaline... Ik hoop dat dit gaat werken omdat ik alleen maar per fiets naar mijn werk kan een verder niets onderneem door de angsten. Wie heeft hier ervaring mee?

24-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Het is deze juni al 5 jaar geleden dat ik een zware paniekaanval kreeg door vroeger drugsgebruik en bang was dat er iets mis was met mijn hart en sindsdien kwam er een focus op mijn ademhaling. Ik zat ook in een toxische relatie en hierdoor was ik vaak hysterisch en in paniek. Ik vond geen rust meer dus kreeg ik een hyperfocus op mijn ademhaling waardoor ik angst kreeg en[lees meer...] manueel begin te ademen, waardoor mijn hart sneller gaat slaan. Ik ben al met vanalles gediagnosticeerd: pts, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis,... wanneer ik wakker word ‘s ochtends voel ik me relaxed van te slapen (dat doe ik gelukkig wel nog goed) en begint het weer helemaal opnieuw met de ademhaling. Dit al 5 jaar lang en kan het gewoon niet stoppen. Mijn nieuwe vriend (een schat van een man) sinds 2 jaar, wil erg graag kinderen en ik ben gewoon als de dood dat ik een zwangerschap en bevalling niet zou overleven na heel mijn verleden. Hoeveel kan een mens aan? Ik neem nu sinds een week Sertraline 25 Mg en buiten wat ongemakken de eerste twee dagen, weinig tot geen bijwerkingen, maar ook nog geen positieve veranderingen op te merken. Herkent iemand zich in mijn verhaal? Het dwangmatige denken aan 1 gedachte door angst? Moest het enkel mentaal blijven dat is 1 ding, maar het verstoord heel mijn fysieke gezondheid en vaak heb ik hartkloppingen 24h aan een stuk hierdoor. Ik heb reeds ademhalingstherapie gedaan, ik mediteer, beweeg veel meer en eet gezond. Ik voel me beetje ten einde raad. Ik laat de angst ook gewoon gebeuren i.p.v. ze weg te duwen. En toch blijft die obsessie zitten. Ik hoop echt dat Sertraline hier voor zal beginnen werken. Als iemand tips voor me heeft, graag want ik word echt moedeloos en wil zelf zo graag een gelukkig leven met nog een kindje met m’n vriend. (Heb 1 zoontje, ben onverwacht zwanger geworden op m’n 20 jaar en leefde toen heel ongezond). Ben nu 29 jaar en ntlk dolverliefd op m’n zoontje. Maar heel m’n leven is 1 stressknoop geweest... groetjes

18-05-2020 | Vrouw | 25
Postnatale depressie
Wegens een postnatale depressie ben ik in maart gestart met Sertraline. De eerste weken waren best heftig, had last van nervositeit, angsten en durfde daarom niet alleen te zijn. Omdat ik nauwelijks nog sliep vanwege de depressie en de angsten best heftig waren, kreeg ik er Alprazolam bij (6 stuks p.d.). Hier slaap ik gelukkig wel goed op. Inslapen duurt soms alleen best l[lees meer...]ang. Nu 2 maanden later merk ik wel een beetje verschil, maar ben er nog niet helemaal. Ik droom 's nachts ontzettend veel waardoor ik overdag erg veel innerlijke onrust ervaar. Ik heb geen idee of dit door de medicatie komt, en zo ja, door welke van de 2. Gelukkig merk ik wel dat mijn energie weer een beetje terugkomt, en rustig mijn dingetjes weer kan oppakken. Helaas doet het nog niet veel qua stemming, maar de angsten zijn zo goed als verdwenen. Het is erg lastig als je ongeduldig bent, omdat het goede effect wel even op zich laat wachten. Maar beetje bij beetje komt het goed, in combinatie met gesprekken met GGZ (ivm corona nu via videobellen). Het heeft tijd nodig, maar ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Veel sterkte voor de mensen die kampen met een depressie en/of angsten. Hopelijk biedt dit medicijn verbetering voor jullie! Het is heftig, maar soms heb je geen andere keus, en zijn er hulpmiddelen bij nodig!

18-04-2020 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden slik ik sertraline, de eerste maanden de Sandoz en nu sinds 2 weken de Sun omdat de anderen niet leverbaar zijn. Sinds die 2 weken al 4 kg aangekomen en de hele dag trek. Ik geef niet toe aan het hongergevoel maar wordt er wel sagrijnig van. Het aankomen in gewicht maakt mij weer meer onzeker.

10-04-2020 | Vrouw | 42
sertraline (250mg)
ik slik al een aantal jaar sertraline, 200 mg.. en sinds een week 250 mg Door een operatie 6 jaar geleden neemt mijn lichaam de medicatie anders op.. Ik blijf me depressief voelen,angstig waarvoor ik soms een lorazepam inneem,maar daar krijg ik maar vijf tabletjes van id twee week. Nu denk ik dat de sertraline mss wel helemaal niet werkt,en dat ik mss door de sertrali[lees meer...]ne nog steeds ups en downs heb.. Ik wil het gaan afbouwen,ook omdat de apotheek me heeft verteld dat het niet meer leverbaar is en ik weer een ander merk krijg.. Zijn er meer die een hoge dosis nemen?

05-04-2020 | Vrouw | 19
sertraline (25mg)
Ben erg misselijk en veel buikpijn redelijk vaak hoofdpijn. Het medicijn heeft me wel geholpen maar had het liever toch niet willen hebben, aangezien de bijwerkingen.

10-03-2020 | Vrouw | 56
sertraline (100mg)
Even een vraagje na 2 jaar Sertraline geslikt te hebben afgebouwd ging goed maar na 2 maanden uit het niets weer angst paniek en onrust toch weer gaan slikken op aanraden van arts zit nu op 100 mg iemand ervaring met 2de x beginnen en hoe snel het aanslaat.

09-03-2020 | Vrouw | 16

30-12-2019 | Man | 25
sertraline (50mg)
Het werkt goed tegen depressie ondanks dat ik de eerste 1-2 weken toch redelijk wat bijwerkingen heb gehad. (Krijg bijna niks meer te eten weg door deze medicatie)). Ik injecteer 1ml Testosteron Enanthaat per week wat VOOR MIJ goed helpt om het libido goed hoog te houden tijdens het gebruik van deze medicatie.

22-11-2019 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.

06-11-2019 | Man | 51
sertraline (50mg)
Door verschillende oorzaken, waaronder werkstress, heb ik een burn-out en depressie opgelopen. Van huisarts Citalopram voorgeschreven gekregen. Na 10 dagen mee gestopt, want de bijwerkingen waren verschrikkelijk en sloopten me. Enige tijd later Sertraline gaan slikken. Slik dit nu bijna een jaar, dagelijks 3 tabletten van 50 mg. Niets is zeker, maar ik denk dat het me vrij[lees meer...] snel heeft geholpen. Het maakt me vlakker/onverschilliger. Nu wil ik graag gaan afbouwen (gaat waarschijnlik in overleg met behandelend arts binnenkort ook gebeuren), want ik vermoed dat mijn huidige vermoeid- en sufheid bijwerkingen zijn. Ook wel eens lichte misselijkheid, opgeblazen gevoel, drukkend gevoel op de borst en verminderd libido. Al deze bijwerkingen waren in het begin bijzaak, maar ervaar ik nu wel als belemmerend en frustrerend nu het beter met me gaat.

26-10-2019 | Man | 18
sertraline (50mg)
Ik slik dit voor: derealisatie, depersonalisatie en een angst&paniek stoornis. Ik heb dit voorgeschreven gekregen in februari 2018, pas in juni 2018 durfde ik het te slikken. Hiervoor durfde ik dit niet, omdat ik erg bang ben voor overgeven, en dat stond in de bijsluiter. Toen ik het eenmaal genomen had kreeg ik heftige bijwerkingen, terwijl ik de bijsluiter al verg[lees meer...]eten was, dus, nee, geen placebo. Duurde 6 weken. Eerste week 25mg daarna 50mg (TEVA). Ik nam een halfuur voor het avondeten een domperidon en dan nam ik tijdens het avond eten de sertraline in. Ik heb (hierdoor) geen last gehad van misselijkheid. Het eindresultaat is dat ik nog lang niet van mijn stoornis af ben, maar ik kan wel weer de hond uitlaten en boodschappen doen, rijden etc.! Ik ben alleen nog zo nu en dan duizelig. En zit ik nu, naast sertraline, ook vast aan 20MG oxazepam per dag omdat de bijwerkingen te heftig waren.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum