Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen slapeloosheid buikklachten misselijkheid darm/maag van streek vermoeidheid paniekerig concentratieproblemen wazig in het hoofd

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (12 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

25-07-2023 | Man | 41
Sociale fobie
Het is net alsof je nooit echt wakker wordt. Dingen komen minder hard binnen. Dat was echt heel erg prettig. Echter vlakt het ook andere dingen af. Lezen ging bijna niet, ik leek stoned vaak. Ik had vreselijke nachtmerries bijna elke nacht en werd heel moe ervan wakker. Libidoverlies tot een punt dat het echt weg was. Het hielp wel een beetje voor sociale fobie, maar v[lees meer...]anwege de vermoeidheid werd ik er niet socialer van. Het eerste half jaar kon ik niet meer gitaarspelen. Het laatste half jaar wel, maar verder niet lezen of gamen, had nergens meer zin in. Ik herinner mij vaak hoofdpijn gehad te hebben. En de eerste 2 weken heb ik alleen maar liggen snoozen op de bank. Ik kon niks meer.

23-07-2023 | Man | 40
sertraline (25mg)
Na maanden alleen gevochten te hebben. Eindelijk hulp psycholoog en hulp 2 x per week aan huis. Ik was gestart met fluvoxamine. Dit 4 weken gebruikt elke dag was weer een hel. En ben dit weer gaan afbouwen. En nu overgestapt op sertraline. Moest starten met 50 mg maar omdat ik huiverig was ben ik gestart met 12.5 mg dit een week gedaan en ik voel me veel minder emotioneel.[lees meer...] Bij fluvoxamine huilde ik heel veel zo uit het niets en kreeg ik weer de gedachten aan de dood. Ben nu in mijn 2de week nu met 25mg. Weer onrust en zweet handen. Maar ik voel me op 1 of andere manier wel beter. Had veel.last van buikpijn maar neem daar een maag beschermer voor weg is het niet maar het scheelt wel heel stuk. Om de onrust van het opbouwen een beetje te onderdrukken gebruik ik lorazepam 4x per dag 1/2 tabletje 0.5 mg. Ik heb een goed gevoel hier bij ondanks de bijwerkingen. Die zullen hoop ik weer weg trekken. Dus al met al binnen 2 weken toch al iets verbetering hoop dat het door zet!!! Gr stef

20-07-2023 | Man | 27
sertraline (50mg)
Ik heb bipolaire stoornis en kreeg initieel lithium. Het hielp wel in bepaalde mate om mijn stemming te balanceren, maar de depressie bleef hangen. Toen kreeg ik setraline van de psychiater. Begon eerste twee weken met 25 mg en daarna 50mg. Wat ik direct opmerkte was dat ik niet of met veel moeite kon klaarkomen. Mijn libido zakte en kreeg ik ook geen erectie. Ik had hierv[lees meer...]an geen last eerder. Het leek alsof het psychiater weinig scheelde toen ik deze bijwerkingen aangaf. Angst verminderde en depressie ook. Storende gedachten waarover ik geen controle had stopte ook. Sliep ook beter. Maar de bijwerkingen die zijn er nog en als man ervaar ik het echt lastig, omdat seks voor mij heel belangerijk is.

25-06-2023 | Man | 37
sertraline (100mg)
Zowel een depressie als een specifieke fobie ontwikkeld. Twee jaar geleden deze klachten ook gehad en is er besloten om mij Sertraline te geven. Na een aantal weken verdween de depressie en de specifieke fobie werd ook handelbaar. Na een rustigere periode besloten om af te bouwen en te stoppen met deze medicatie. Toch wel de grootste fout die ik gemaakt heb. Na een aantal [lees meer...]maanden werden de klachten weer sterker tot een punt dat de paniekaanvallen ook weer terug waren. Besloten om weer te starten met deze medicatie. Belangrijkste om de eerste weken niet te onderschatten. Klachten worden veel heftiger en functioneren is lastig. Om dit op te vangen is besloten om mij oxacepam erbij te geven om de scherpe randjes eraf te halen. Zorg voor mensen om je heen. Eerst 3 weken op 50 mg en nu 2 weken op 100 mg en ik merk dat de depressie begint af te zwakken. De specifieke fobie kost iets meer tijd, maar ik weet dat uit ervaring dat Sertraline hier heel goeds voor doet. Zoals ze zeggen het is door de zure appel heen bijten. En 1 waarschuwing , stop niet zomaar met deze medicatie. De zware periode die je weer door moet gaan om te wennen aan de medicatie is het niet waard.

18-06-2023 | Man | 20
sertraline (50mg)
Ik heb al 2 jaar last gehad van angst stoornissen, slaapproblemen, depressie .. en ik had enorme schrik van de bijwerkingen. Na nachten slecht slapen zag ik er geen hoop meer in. Maar gelukkig ben ik met dit Medicijn begonnen. Ik had dit oprecht veel eerder moeten doen! Ik voel me veel beter slaap beter.. ik kan meer aan! Ik zou het iedereen aanraden. Eindelijk de rust gev[lees meer...]onden di ik al paar jaar verloren was.

24-05-2023 | Man | 75
Chronische depressie
het beste medicijn wat ik gehad heb is imipramine echter slecht verkrijgbaar daar om af moeten bouwen daar bij nam ik 800 mg depakine Nu setraline. werkt niet voor mijn depressie ben met dit medicijn 5 maanden bezig hept niet

18-04-2023 | Man | 43
sertraline (200mg)
Eerder escitalopram gehad, maar hier had ik heel veel last van veel bijwerkingen bij het begin en na iedere verhoging. Vervolgens na een paar weken leek escitalopram geen effect meer te hebben. Zodoende 4 maanden geleden over naar Sertraline. Relatief weinig bijwerkingen, maar ook hier niet het idee dat dit het middel voor mij is. Inmiddels een dosering van 200mg per dag.

14-04-2023 | Man | 42
sertraline (75)
Een maand was het verschrikkelijk maar vol gehouden Het was de dood of de gladiolen Ik heb mijn leven bijna terug (wel met lager libido en stuk ongeremder) Maar ook bijna geen hoge pieken en dalen meer in mijn humeur Veel rustiger Had ik jaren eerder voorgeschreven moeten hebben dat had me een hoop leed gescheeld

24-04-2024 | Vrouw | 38

angst

Ik heb bij de opstart heel veel gelezen op deze en andere websites. Ik was tegen dergelijke medicatie maar ben toch opgestart onder lichte druk van de neuroloog. Nu zijn we 4 maanden verder en heb ik 2 psychiaters gesproken die beiden die medicatie niet opgestart zouden hebben. Ik heb heel veel last gehad van extreme angsten. Nu zijn we 8w verder en begint het te gaan. Ik [lees meer...]voel me weer meer zoals vroeger. Had ik op voorhand geweten dat ik zo lang dergelijke bijwerkingen zou gehad hebben had ik er niet aan begonnen. Nu adviseren de psychiaters om 37,5mg aan te houden omdat afbouwen opnieuw destabilisatie zal geven. Medicatie is goed om te overwegen als therapie niet of niet voldoende werkt. Ik ga nu therapie opstarten en eens ik meer stabiel ben mag ik afbouwen. In mijn geval vond ik dat de neuroloog dit heel snel voorgeschreven heeft terwijl er ook andere opties waren. Eens je gestart bent, niet opgeven, het komt wel weer goed maar kan lang duren (in mijn geval 8w).

22-04-2024 | Vrouw | 30
sertraline (100mg)

vermoeidheid diarree

Bij het starten van medicatie zelf ook veel gelezen op deze website, daarom deel ik ook graag mijn ervaring met jullie. Gestart met 25mg en vervolgens per 2 weken opgehoogd met 25mg. De eerste weken ontzettend last gehad van toename angstklachten, het gevoel dat het nooit ging werken etc, maar na ongeveer 5 weken echt duidelijk verbetering! Veel meer rust en geen intens[lees meer...] verdrietige, diepe dalen meer. De aanhouder wint!

19-04-2024 | Vrouw | 43
sertraline (25mg)

zweetuitbarstingen irrationele angst concentratieproblemen depressief

Hallo allemaal, Ik gebruik al jaren af en aan Sertraline, de eerste keer was toen ik 16 was (ben nu 43). Inmiddels heb ik ontdekt dat ik bij grote life events vaak in een depressie/angststoornis val en de afgelopen keren heb ik daar dus altijd Sertraline bij gehad, dit werkt altijd perfect en ik heb dus ook jaren zonder medicatie kunnen doorbrengen. De laatste kee[lees meer...]r dat ik het middel slikte was 1.5 jaar geleden ivm postnatale depressie. Tijdens het afbouwen overleed mijn moeder en ik dacht dat ik het wel zou redden. Helaas, 11 maanden na het overlijden van mijn moeder opnieuw zware depressie en veel angst. Ik ben nu weer 3 dagen aan het opbouwen (25mg) en het is geen pretje, kan me amper concentreren, elke ochtend paniek, jgeen eetlust en slecht slapen. Maar ik weet dat het goed komt! Ik weet uit ervaring dat ik het beste een dagritme kan aanhouden totdat de medicatie gaat werken, ik sleep mezelf naar werk, de sportschool en dwing mezelf te eten. Ik probeer mijn dagen te vullen, ook al is dat soms lastig en ben je doodmoe. Het helpt mij om me sneller beter te voelen. Voor de mensen die aan het opbouwen zijn en het ook zwaar vinden, hou vol want het komt goed! Overigens ga ik via GGZ laten checken waarom ik elke keer blijf terugvallen. Het kan zijn dat ik vanaf nu moet blijven slikken.

17-04-2024 | Vrouw | 34

slapeloosheid angst misselijkheid

Sinds ongeveer 5 weken slik ik Sertraline. Eerste 2,5 week op 25 mg en sinds 3,5 week 50 mg. De eerste week werd ik heel erg depri. Daarna voelde ik me opeens een week heel goed. Toch besloten om op te hogen omdat 50 mg therapeutische werking zou hebben. Vervolgens 2 weken heeeel angstig geworden, ik durfde de deur niet uit. Dit is inmiddels weg, maar ik merk nu nog weinig[lees meer...] effect. Hopelijk komt dat nog.. is dit voor iemand herkenbaar? Ik probeer echt hoopvol te zijn….

12-04-2024 | Vrouw | 38

angst paniekerig jeuk

12/1 ben ik opgestart met sertraline 0,25mg. Af en toe had ik vreemde angsten maar dit viel mee. Pas later ben ik overgestapt op aanraden van de huisarts om naar 50mg te gaan. 6 dagen was er geen probleem en nadien begon ik enorm angstig te worden, continu angstig. Toen ik mij opnieuw aangemeld had hebben ze mij naar 37,5mg gebracht. Ik neem dit nu op de kop 6 weken. Vori[lees meer...]ge week had ik voor het eerst een week dat ik mij precies een beetje mezelf terug had gevonden, ik dacht ik ben gestabiliseerd. En dan sinds afgelopen dinsdagNM is het weer begonnen.. Die extreme angsten. Precies of je heel de dag boven aan een attractie van een pretpark hangt. Vreselijk. Ik wou even polsen of er nog mensen waren die eerst zich beginnen goed voelen en nadien weer terugvallen? Doordat dit nu al zo lang duurt (die extra angsten) begin ik nu te twijfelen of het aan die medicatie ligt of aan mezelf. Ik geraak er helemaal in de war van. Liefst van al zou ik ermee willen stoppen maar de artsen denken dat ik dan nog meer uit evenwicht zal geraken. Ik ben soms radeloos. Graag jullie ervaring, het zou me helpen.

04-04-2024 | Vrouw | 29

darm/maag van streek angst

2 weken terug gestart met dit medicijn. Op advies begonnen met 25 mg. Savonds genomen en snachts schokkend en angstig wakker geworden. Bij mijn ouders gaan slapen. Eerste week last van keel/oor en toen begon ineens de ellende. Extreem veel lucht in maag. Hele dag door boeren en misselijk. Snachts benauwd wakker en rondjes lopen om lucht uit maag te krijgen. Geen eetlust en[lees meer...] eigenlijk echt drama weken. Daarom in overleg met de psychiater besloten te stoppen en volgend week met ander medicijn te starten.

02-04-2024 | Vrouw | 46
sertraline (50mg)
Ik heb jaren paroxetine gebruikt die mij helemaal af vlakte, waardoor mijn libido helemaal weg was. Nu een aantal jaren geleden overgezet op sertraline en ben alleen maar positief. Wat voor mij in het begin een dingetje was, dat de emoties weer wat binnen kwamen dat had ik jaren niet gehad. Daar heb ik in het begin aan moeten wennen, maar nu kan ik zeggen dat het beter is[lees meer...] dan geen emoties te hebben.

22-03-2024 | Vrouw | 29

beangstigende gedachten hyperactiviteit

Ik schrijf toch even een review omdat ik weet dat toen ik begon aan dit medicijn ik elke dag op deze site keek voor andere mensen hun ervaringen. Ik gebruik het nu bijna 3 maanden tegen angstklachten. Ik ben begonnen met de vloeibare variant zodat ik in hele kleine stapjes kon opbouwen en zit nu al een tijdje op 50mg. De eerste weken had ik wat extra last van paniek (voo[lees meer...]ral een verhoging in lichamelijke klachten) en ik was soms even heel erg druk/hyper. Vanaf anderhalve maand begon ik duidelijk verschil te voelen. Ik heb een stuk minder angstige gedachtes en als ze er zijn dan gaan ze weer snel voorbij en zorgen ze niet voor paniek. Ik ben er tot nu toe dus heel erg blij mee.