sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

29-01-2021 | Man | 41
sertraline (100mg)
Afgelopen jaar Escitalopram gebruikt met matig tot redelijk effect. Op advies van de behandelaar in december afgebouwd . Per 1 januari begonnen met Sertraline week 1 50 mg (angsten en dwang gevoelens kwamen terug) week 2 100 mg angst en dwang werd sterker. week 3 150 mg angst en dwang toen halverwege week 3 combi van 2 merken (Sandoz had ik als eerst) nu Aurobinbo erbij. d[lees meer...]aaropvolgende misselijk, hoofdpijn, duizelig, licht in mijn hoofd. Maw vreselijk , gekke is het lijkt niet direct na ophoging en of het deels nieuwe merk begonnen te zijn. Heeft iemand ook deze ervaring dat het paar dagen later pas negatieve effecten geeft? behandelaar zegt dat het aan het merk kan liggen dat ben ik nu aan het uitsluiten. anders de dosering van 150 toch te hoog voor mij. Ik ben mij bewust dat er side effects zijn voordat het aanslaat maar deze vorm van duizeligheid en misselijk is niet te doen. ook die iet wat verlate reactie kan komen door dat mijn lichaam het langzamer afbreekt?

20-07-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Slik dit middel al jaren ivm paniekstoornis. Ben er in principe zeer tevreden over. Weinig bijwerkingen gelukkig, alleen de gewichtstoename is echt niet fijn.

26-02-2021 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Goedemorgen Allemaal Ik ben met sertraline begonnen in december 2020.gelijk een dosering van 50mg omdat ik echt de weg kwijt ben,nu ben ik 4 maanden verder en ik merk allerlei bijwerkingen die mij in me dagelijkse beperken,namelijk vreselijke spier en gewrichtspijn pijn beide oren,na 4 maanden gebruik heb ik besloten met me huisarts om te afbouwen,afkickverschijnselen [lees meer...]zijn super zwaar en het is voor mij is lijden op dit moment,,ondanks langzaam afbouwen,ook ervaar ik deze spanningshoofdpijn en volgens apotheker hoort het bij afkicken van sertraline,,VOOR MIJ NOOIT MEER EEN AD.

13-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (100mg)
Chronisch depressief icm add, ptss en asperger. Het is een zeer effectief middel, ik ben jaren geleden van Prozac overgegaan naar sertraline, sindsdien voel ik mij beter. Het heeft minder bijwerkingen, Welke in elk geval acceptabel zijn. Ik denk dat 300 milligram per dag wel een hoge dosering is, maar het werkt voldoende. Wel heel erg aangekomen maar dat kan ook liggen aan[lees meer...] mijn vele andere medicijnen. (Waaronder Depakine, quetiapine)

12-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Na 4 jaar venlafaxine 150 mg, moeten switchen wegens hoge bloeddruk naar sertraline. Vreselijke ervaring, was niet depressief, naar 4 weken gebruik wel, vijandig, zeer geïrriteerd bij het agressieve af, totaal mijzelf niet, volledig in mijzelf gekeerd, ook flinke lichamelijke bijwerkingen, braakneigingen, misselijk, huidsensaties. Ben naar ruim 4 weken volledig gestopt, [lees meer...]durfde ook niet meer iets anders te proberen. Nu een week zonder antidepressiva, tjee wat een rollercoaster van emoties nu, het enige wat ik kan zeggen is dat ik ondanks mij angsten, stemmingen, en lichamelijke ontrekkingsverschijnselen, en moet zeggen, vind ik niet mals, wel mijzelf ben, en niet dat alsof ik heel iemand anders ben als bij de sertraline. Ik hoop dat ik het volhou

08-09-2021 | Vrouw | 43
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerst Escitaloprám gebruikt, na bijwerking aanmaak prolactine, overgestapt naar Sertraline. Ik was emotioneel verdoofd, was mezelf niet meer. Effectiviteit: nul. De bijwerkingen zijn te zwaar. Vooral nu na 10 dagen gestopt te zijn is het puur lijden door ontwenningsverschijnselen. Duizelig, lage bloeddruk, hartkloppingen, zware krampen in onderbuik, flatulentie en constipa[lees meer...]tie, maagklachten, overal spierpijn en nog steeds aanmaak prolactine, doch minder. Snel geagiteerd en gespannen. Nooit meer SSRI's!

10-12-2020 | Vrouw | 43
sertraline (50mg)
Na 1 1/2 jaar gelden gestopt te zijn (met heel weinig moeite toen), nu na een stresstijd (werk, thuis, corona en financieel) weer begonnen. Nu 2 weken, het ging echt niet meer, was radeloos van de angstige gedachtes en spanningen. Ik moet eerlijk zeggen, de nare bijwerkingen waren deze keer best aanwezig, soort van kriebeling over mijn schouders en armen en stijve kaak (en[lees meer...] angst, heel naar), maar nu sinds vanavond gaat het veel beter. Lijkt wel XTC, oeps! Zet door, het komt goed uiteindelijk! Maar ik zou het echt pas gebruiken als je het echt echt nodig hebt en echt diep in de put hebt gezeten. Is wel een life saver dan. Maar blijft een soort drugs. Je moet naast de medicijnen ook echt op zoek naar de oorzaak, om zo het in de toekomst te voorkomen. Helaas heb ik de signalen weer niet opgepakt en maar doorgedraaid (binnenvetter)! Ik heb nooit meer dan 50 mg gepakt en was zo er vanaf, dus afkicken kan dan best simpel. Nogmaals als je echt diep diep zit, is het prima spul! Zorg wel dat je de eerste 2 weken rust hebt, thuis kan werken. Back-up hebt om je te helpen/bij te staan. Stay safe!

29-03-2022 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Sinds 3 maanden begonnen met Sertraline, ik slik nog steeds de begin dosis van 25 mg. Heel veel bijwerkingen gehad gedurende de eerste 10 dagen. Zo erg dat ik weinig kon en niet kon werken. Aantal malen op het punt gestaan om te stoppen. In overleg met apotheker toch doorgegaan. Nu twijfel ik of ik de dosis zal gaan verhogen naar 50 mg per dag. Mijn gedachten nemen[lees meer...] weer toe nl. Ik zie erg op tegen de mogelijke bijwerkingen. Merk sinds een aantal weken dat ik trillende handen heb en een erg gejaagd gevoel op mijn borst. Ik vermoed ook dat ik een verhoogde hartslag heb. Sertraline helpt absoluut om minder gedachten te hebben, ik blijf ook minder lang hangen in een gedachte. Maar het is geen wonder medicijn.

07-09-2021 | Man | 44
sertraline (100mg)
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

20-06-2021 | Vrouw | 44
sertraline (100mg)
Hoi, 10 jaar geleden door arbo arts geadviseerd om aan sertraline te gaan. Door zelfmoordpoging van mijn zus kreeg ik paniekaanvallen. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder succes. Nu weer gestopt. Weer aan het einde van de afbouw de griepverschijnselen. Na een maand waren die weg, maar dan ben je er niet. Twee maand daarna neerslachtigheid, prikkelbaar en v[lees meer...]ol emoties (in huilen uitbarsten op het werk :(. Volgens de arts normaal: je lichaam moet weer wennen om zelf serotonine aan te maken en dat kost tijd. Nu na 3 maanden na volledige stop gaat het beter. Maar ik ben er nog niet. Nu ik de ergste onttrekkingsverschijnselen gehad heb, wordt het weer wennen aan de nieuwe of misschien wel oude ik. Wat je niet vergeten moet is dat sertraline toch je emoties in bedwang houdt, redelijk stabiel. Nu moet je weer leren omgaan met die emoties. Waar ik van nature wat onzeker was, had ik daar met sertraline veel minder last van. Nu komt dat weer als tsunami terug. En voor mijn gevoel nog erger. Ditzelfde geldt met eenvoudige emoties zoals boos worden (dit ik met sertraline weinig). Nu voel ik het regelmatig opkomen. Piekeren over dingen (had ik praktisch geel last van). Nu pieker ik mij weer suf. Voor de sertraline had ik deze eigenschappen ook, maar een weg gevonden om er mee om te gaan. Nu merk ik dat ik daar opnieuw mee moet leren omgaan. Let dus op bij starten met een dergelijk middel. Het kan je goed helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Maar wil je er af, kost dat tijd om weer te leren omgaan met je (bestaande) emoties die je even vergeten bent. En dat is best pittig. In principe is het medicijn niet verslavend. Toch kan dit er voor zorgen dat je terugvalt en denkt dat je het nodig hebt. Ik ben nu 3 maanden zonder en nog nooit zover gekomen. Ik wil het volhouden, maar het is niet eenvoudig. Deze verhalen hoor je niet veel en daarom wil ik het toch graag delen.

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

09-07-2021 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Ik slik nu 4 weken Sertraline van Sun. 1e week 25 mg en daarna 50 mg. Ik merk wel dat de heftige paniekaanvallen minder zijn, maar ik ben nog verre van beter. Ik heb ook enorme bewegingsdrang met m'n benen en voeten. Is dit herkenbaar voor iemand? De dokter wil wel dat dit in de komende 2 weken afneemt. Verder enorm moe en veel slapen, ik was misselijk maar dat is eigenlij[lees meer...]k wel weg nu. Die bewegingsdrang vind ik wel erg beangstigend. Ik hoop een reactie te horen

04-11-2020 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out
Gebruik sertaline nu 4 weken, eerste week 0,25g weinig tot geen bijwerkingen. En voelde me ook direct een stuk beter en had energie. 2e week opgehoogd in overleg met de huisarts naar 0,50g. Nu zit ik in de 3e week en begin nu pas extreem bijwerkingen te vertonen. Ik neem het in de ochtend bij m’n ontbijt maar na innamen hartkloppingen en veel onrust. Dit zwakt weer af maar[lees meer...] blijf heel de dag bibbers en trillen . Tegen de middag plots extreem moe en krijg huil buien. Probeer dan te rusten maar krijg dan hyperventilatie. Is dit normaal en moet ik volhouden tot we zeker 4 weken verder zijn? Of terug afbouwen naar 0,25g? Neem terug alprazolam 0,25g in de ochtend en avond om de hyperventilatie en angstaanvallen terug op te vangen. Alles is begonnen met een zware burn-out en hyperventilatie aanvallen, daarna ligt in depressie geraakt door veel thuis te zijn en niet veel om handen te hebben. Was ook altijd zeer zelfstandig en ondernemend als transport manager maar op dit moment een onzekere vrouw die geen rust kan vinden. Wekelijks ook naar psycholoog en goede opvolging huisarts maar wilde hier toch m’n verhaal eens kwijt en alle advies is welkom, volhouden of afbouwen met de aangegeven bijwerkingen? Groetjes NH

06-07-2021 | Man | 47
sertraline (100mg)
Intussen 4 maanden aan de Setraline voor stress en angststoornis. (150 mg) Voor stress had het geen effect voor angst merkte ik wel verschil. Nadeel dan weer dat ik losser werd en sneller ging snoepen en alcohol drinken om die blijvende stress te onderdrukken. Sinds gisteren aan het afbouwen daar de nadelen groter zijn dan de voordelen. Bij spanningen bv trillende handen [lees meer...]en zweten. Ook voor mijn seksleven heel negatief. Blijkt trouwens ook voorgeschreven te worden bij mannen die te snel klaarkomen en daar werkt het middel wel super voor. Twee uur voor de seks innemen en je merkt enorm verschil. Een ander nadeel was als ik met vrienden of collega's samen was en iemand een grap vertelde ik er niet meer spontaan kon mee lachen maar enkel geforceerd. Verder ook vaak gespannen kaakspieren iets wat ik nooit eerder had. Trillen en zweten is een typische bijwerking van deze klasse geneesmiddelen spijtig genoeg maar aan dit middel zaten er nog meerdere andere aan.

06-03-2022 | Man | 48
sertraline (350)
zwaar depressief..begonnen met sertraline 100mg..geen effect..200mg geen effect..bloedspeigel bleef te laag..blijkt dat ik een snelle stofwisseling heb..nu heb ik 350mg sertraline en voel me als nieuw..sloeg de eerste weken door van zwaar depressief na te vrolijk..voel me nu goed..heb weer energie..lach weer..leven is een stuk aangenamer..geen last van bijwerkingen..sertr[lees meer...]aline is voor mij de bevrijding

27-11-2021 | Vrouw | 48
sertraline (25mg)
Ik lees veel negatieve ervaringen over bijwerkingen. Ik was heel bang om met antidepressiva te starten vanwege eventuele bijwerkingen. Ik heb dit aangegeven bij therapeut en deze stelde voor om met Sertraline in druppelvorm te starten. Ik ben in twee weken tijd van 1 druppel naar 25 druppels (25mg) gegaan en het ging perfect. Heb 0 bijwerkingen gehad! Waarschijnlijk doorda[lees meer...]t ik heel langzaam heb opgebouwd. Of ik heb gewoon geluk. Ik slik het medicijn nu 3 maanden en had dit veel eerder moeten doen! Ik voel echt verschil. Minder piekeren en ook minder angstgevoelens. Dus mocht je Sertraline overwegen en ben je bang voor bijwerkingen, probeer de druppel viariant.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum