sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-10-2021 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
Angst paniek, depressie, ptss. Pas bij de hoogste dosis van 2x100mg ging ik me beter voelen. Durf nu weer naar buiten en dingen te ondernemen. Rijd zelfs weer auto!

17-09-2021 | Vrouw | 28
sertraline (100mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline, omdat ik langere tijd last had van enorme stemmingswisselingen en ik ben in een burn-out beland. Daarnaast heb ik meer dan 2 jaar al last van slaapproblemen. Ik was zelf altijd tegen antidepressiva, maar ik was er zo klaar mee om mij te voelen dus uiteindelijk wel begonnen. Eerst op 75 mg, vond de bijwerkingen in het begin erg verv[lees meer...]elend, maar daar moet je echt even doorheen. Inmiddels zit ik op 100 mg, omdat mijn stresslevel weer te hoog werd. Wat ik ervaar is dat ik eindelijk weer slaap, wat echt een verademing is (geen slaapmiddelen meer nodig) en ik pieker veel minder. Daarnaast had ik erg last van paniekaanvallen, wat ik nu niet meer heb en ik weer kan functioneren overdag. Ik heb wel bijwerkingen, mijn libido is compleet weg en ook het 'hoogtepunt' lukt mij niet meer, maar voor mij wegen er zoveel voordelen tegenover, dat ik dit accepteer. Mocht je al langer twijfelen, dan zou ik het je zeker aanraden om te beginnen! Soms heb je even een steuntje in de rug nodig, het haalt echt even de scherpe randen er vanaf.

21-08-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Ik wou even mijn verhaal delen om mensen een riem onder het hart te steken, ik ben 2 jaar geleden in een diepe mentale put gevallen door chronische stress en overbelasting, alles geprobeerd.. yoga, sport, ontspanning, maar niks hielp mij erdoor en dan moet je jezelf niets gaan verwijten, en beseffen dat dit het enigste is die je nog kan helpen, en het is zeker geen cadeau [lees meer...]ook.. de eerste weken zijn heftiger nog dan dat het al was maar dan gaat de mist zachtjes over. Ik ben nu 5 maand verder en voel me prima, eerst 3 maanden 50 mg en nu al 2 maanden op 25mg. Ik ben terug mezelf geworden, ik kon niet meer onthouden of rekenen, verlangde nog enkel naar de avond toen ik met rust werd gelaten.. Dit medicijn heeft mij ongelooflijk geholpen en ik ben er zeer dankbaar voor.. en mij niet alleen, mijn gezin kan nu ook herademen..

28-07-2021 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
Voor het gebruik van sertraline heb ik een tijd Escitalopram gebruikt. Na een switch heeft sertraline heeft mij zeker 1,5 jaar geholpen om door mijn zware depressie heen te komen en om te gaan met sociale angsten. Het piekeren nam af, ik kon weer goed afgewogen keuzes maken en de aanhoudende somberheid was zo goed als weg. Wel kreeg ik last van hevig zweten, geen zin meer [lees meer...]in seks en gewichtstoename. Ik ben zeker 10 kg aangekomen als het niet meer is. Ik ben nu bezig met afbouwen om over een maand geen sertraline meer te gebruiken, maar ik ben heel blij met hoe dit medicijn me heeft geholpen.

26-07-2021 | Vrouw | 35
sertraline (20mg/ml)

05-07-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline voor depressie en angst/paniekstoornis. Ik ben verder blij met het middel, ik slaap er beter door, pieker minder en mijn algehele stemming is ook beter. De eerste week is even doorbijten. Alles smaakte naar metaal, ik had een kurkdroge mond waar ik meerder keren 's nachts van wakker werd (ondanks veel water drinken), heftige opvli[lees meer...]egers, duizelig, misselijk... de hele rataplan. Het meeste zakte wel na een aantal dagen, maar ik heb dit 3x moeten meemaken steeds als ik ophoogde. Ik zit nu op 75mg per dag. Ik heb nog steeds een vreemd gevoel in mijn mond, vooral 's ochtends voor ik het heb genomen, valt lastig te omschrijven? En de laatste tijd heb ik weer last van heftige dromen, en soms als ik wakker schrik hallucineer ik nog door. Heel weird. Weet niet of dit door de sertraline komt of gewoon door mijn brein, want ik heb sowieso al mijn hele leven slaapproblemen en ben ADHD'er/autistisch. Misschien is het de combinatie van medicijnen die ik slik? Ik slik ook Elvanse voor mijn ADHD. Doet verder wel wat het moet doen trouwens. Ik pieker een stuk minder, mijn hoofd is rustiger, heb minder paniekaanvallen en heftige stemmingswisselingen. Dus dat is fijn.

20-06-2021 | Vrouw | 44
sertraline (100mg)
Hoi, 10 jaar geleden door arbo arts geadviseerd om aan sertraline te gaan. Door zelfmoordpoging van mijn zus kreeg ik paniekaanvallen. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder succes. Nu weer gestopt. Weer aan het einde van de afbouw de griepverschijnselen. Na een maand waren die weg, maar dan ben je er niet. Twee maand daarna neerslachtigheid, prikkelbaar en v[lees meer...]ol emoties (in huilen uitbarsten op het werk :(. Volgens de arts normaal: je lichaam moet weer wennen om zelf serotonine aan te maken en dat kost tijd. Nu na 3 maanden na volledige stop gaat het beter. Maar ik ben er nog niet. Nu ik de ergste onttrekkingsverschijnselen gehad heb, wordt het weer wennen aan de nieuwe of misschien wel oude ik. Wat je niet vergeten moet is dat sertraline toch je emoties in bedwang houdt, redelijk stabiel. Nu moet je weer leren omgaan met die emoties. Waar ik van nature wat onzeker was, had ik daar met sertraline veel minder last van. Nu komt dat weer als tsunami terug. En voor mijn gevoel nog erger. Ditzelfde geldt met eenvoudige emoties zoals boos worden (dit ik met sertraline weinig). Nu voel ik het regelmatig opkomen. Piekeren over dingen (had ik praktisch geel last van). Nu pieker ik mij weer suf. Voor de sertraline had ik deze eigenschappen ook, maar een weg gevonden om er mee om te gaan. Nu merk ik dat ik daar opnieuw mee moet leren omgaan. Let dus op bij starten met een dergelijk middel. Het kan je goed helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Maar wil je er af, kost dat tijd om weer te leren omgaan met je (bestaande) emoties die je even vergeten bent. En dat is best pittig. In principe is het medicijn niet verslavend. Toch kan dit er voor zorgen dat je terugvalt en denkt dat je het nodig hebt. Ik ben nu 3 maanden zonder en nog nooit zover gekomen. Ik wil het volhouden, maar het is niet eenvoudig. Deze verhalen hoor je niet veel en daarom wil ik het toch graag delen.

17-06-2021 | Vrouw | 35

10-04-2021 | Man | 60
sertraline (100mg)
kon mijn werkzaamheden niet meer gestructureerd uit voeren. Op een moment helemaal niet meer . Partner negeren en erger. Groot zelf medelijden.

31-03-2021 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Al enige jaren het gevoel overdag vast te lopen. Dingen niet meer kunnen relativeren, veel piekeren, heel veel beren op de weg zien. Vorig jaar juni de diagnose ziekte van Graves gekregen (auto-imuumziekte m.b.t. de schildklier), oorzaak waarschijnlijk langdurige stress in het lichaam. Afgelopen december zo gigantisch vast gelopen in de dagelijkse dingen (overdag) dat he[lees meer...]t voor mijzelf en mijn gezin niet meer houdbaar was. Via de huisarts 50 mg. sertraline voorgeschreven gekregen. Het werkte bij mij direct. Het is net alsof dit medicijn net het extra stofje bevat wat ik zelf tekort kom om 'normaal' te kunnen functioneren. Wat een verademing!! Dit had ik jaren eerder moeten weten. Het had mijzelf, mijn gezin en op mijn werk een hoop leed bespaard.

15-03-2021 | Vrouw | 40

12-01-2021 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out
Sinds vorig jaar mei begonnen met sertraline opbouw met 12.5 mg. Naar 50 mg. Ik merkte te weinig resultaat en daarom in overleg met psychiater opgebouwd richting 100 mg. Omdat ik PMS klachten heb toch besloten om de medicatie nogmaals op te gaan hogen van 100 mg. Naar 150 mg. Op dit moment zit ik 1 week op 112.5 mg ben van plan om morgen naar 125 mg. Te gaan. Al merk [lees meer...]ik op dit moment dat ik last heb van de volgende bijwerkingen: extreem vermoeid, nachtzweten, sombere buien, prikkelbaar, piekeren. Dus misschien blijf ik nog wel een week langer op 112.5 mg voordat ik verder op ga bouwen. We zullen zien!

02-01-2021 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Na een zware burnout begonnen met gebruiken. Ik gebruik nu 2 jaar 75mg. Het gaat inmiddels al een stuk beter ! Echter sinds vorige week een flinke terugval gekregen, waardoor mijn medicatie nu is opgehoogd naar 100mg. Nu nog erg veel last van bijwerkingen; misselijkheid, prikkelbare darmen en eerder angstgevoel echter ik weet dat het gaat helpen, zoals eerder ! Het heeft a[lees meer...]lleen zeker twee weken inwerktijd nodig ! Nu nog afstrepen dus. PS. Ik ben juist afgevallen en slanker geworden door deze medicatie!

15-12-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Het was een lange tijd zoeken naar de juiste dosis. Ik denk dat het 3-4 maanden heeft geduurd voordat ik de juiste had gevonden en met stabiel voelde. In het begin veel angsten gehad, onrustig, maar toen het eenmaal werkte voelde ik me zeer stabiel. Vervelend was wel dat ik elke keer pillen kreeg van een andere fabrikant, en dat voelde niet prettig, alsof ik weer helemaa[lees meer...]l opnieuw moest beginnen. Uiteindelijk 1 jaar gebruikt, nu 4 weken gestopt, omdat ik 13 kilo aan ben gekomen, en daar ben ik echt helemaal niet blij mee. Helaas zijn mijn klachten nu weer terug dus ik hoop dat ik iets vind dat net zo goed werkt, zonder dat ik er dikker van wordt.

10-12-2020 | Vrouw | 43
sertraline (50mg)
Na 1 1/2 jaar gelden gestopt te zijn (met heel weinig moeite toen), nu na een stresstijd (werk, thuis, corona en financieel) weer begonnen. Nu 2 weken, het ging echt niet meer, was radeloos van de angstige gedachtes en spanningen. Ik moet eerlijk zeggen, de nare bijwerkingen waren deze keer best aanwezig, soort van kriebeling over mijn schouders en armen en stijve kaak (en[lees meer...] angst, heel naar), maar nu sinds vanavond gaat het veel beter. Lijkt wel XTC, oeps! Zet door, het komt goed uiteindelijk! Maar ik zou het echt pas gebruiken als je het echt echt nodig hebt en echt diep in de put hebt gezeten. Is wel een life saver dan. Maar blijft een soort drugs. Je moet naast de medicijnen ook echt op zoek naar de oorzaak, om zo het in de toekomst te voorkomen. Helaas heb ik de signalen weer niet opgepakt en maar doorgedraaid (binnenvetter)! Ik heb nooit meer dan 50 mg gepakt en was zo er vanaf, dus afkicken kan dan best simpel. Nogmaals als je echt diep diep zit, is het prima spul! Zorg wel dat je de eerste 2 weken rust hebt, thuis kan werken. Back-up hebt om je te helpen/bij te staan. Stay safe!

08-12-2020 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Drie weken geleden gestart maar de bijwerkingen kunnen pittig zijn wel temesta bijgekregen weet dat ik door de zure appel moet bijten

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum