Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

verhoogde eetlust vermoeidheid

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

15-02-2024 | Vrouw | 32
quetiapine (25mg)
Ik gebruik nu sinds een jaar ongeveer 50 mg quetiapine als slaapmiddel. Ik neem het meestal 1,5 uur van te voren. Als ik heel moe ben dan neem ik ze iets later. Omdat het dan sneller werkt. Als ik heel gestresst en onrustig ben dan werkt het helaas wel minder. Dan neem ik soms nog een halve erbij. En een oxazepam. Maar over het algemeen werkt het heel goed en ik word smorg[lees meer...]ens normaal wakker. Aan het begin was ik suf smorgens maar dat heb ik al heel lang niet meer. Gedurende de dag voel ik me ook rustiger.

21-01-2024 | Vrouw | 41
quetiapine (150mg)
Psychische klachten
Ik heb PTSS en gebruik het nu om in te slapen. In de beginperiode moest ik het ook overdag innemen maar dat was in hoge nood. Helaas werd ik er erg slaperig van, al bij zeer lage dosering. En kon zo niet functioneren. I.c.m. therapie,hoef ik het nu alleen 's nachts te gebruiken. Ik ben heel blij met quetiapine. Het voelt veilig, alhoewel het in het begin flink wennen was[lees meer...] vanwege de effecten. Zoveel ontspanning was ik niet gewend en extreem moe. Lastig i.c.m. moederschap. Daarom ben ik nadat ik mentaal opklaarde,z.s.m. overgegaan naar gebruik voor alleen de nacht. Quetiapine helpt te stoppen met piekeren en lijkt flashbacks te dempen. Geen enkel ander middel heeft me zo kunnen helpen als dit middel. Het is wat mij betreft levensreddend geweest.

10-01-2024 | Vrouw | 51
quetiapine (200mg)
Schizoaffectieve stoornis
Omdat na 23 jaar m'n nieren lijden onder de lithium, nu aan het afbouwen en vervangen door Seroquel. Heel blij mee! Ik bouw geleidelijk af en neem geleidelijk meer Seroquel. Ik denk te eindigen met 400mg langwerkende seroquel en dus 0,0 lithium. FIJN :)

29-10-2023 | Man | 45
Overspannen/burn-out
Na scheiding en ontslag in een zware burn-out gekomen. Ik kon niet meer slapen, eerst meerdere andere slaappillen gebruikt, maar die hielpen niet. Mede door sommige berichten hier erg bang voor quetiapine. Uiteindelijk toch gestart omdat er geen alternatief was. Eerste nacht goed geslapen, maar heel raar wakker. Daarna moeten ophogen naar 50 mg. Na een week geen bijwer[lees meer...]kingen meer en kon ik prima slapen. Een half uur tot een uur na inname worden mijn oogleden zwaar en trekt er een “deken” over mijn hoofd. Ik werd goed uitgerust wakker en kon goed autorijden. En functioneren. Merk wel dat ik snel geïrriteerd ben, zoals ik hier meer lees, maar durf niet te zeggen of het van de quetiapine komt. Het is niet overdreven storend. Na twee maanden sliep ik erg lang, en ben ik gehalveerd. Drie nachten wat minder vast geslapen en daarna weer zoals voorheen. Het plan is nu een paar weken 25 mg slikken en dan stoppen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel tegenop zie, maar zal ook blij zijn als ik er weer vanaf ben. Hoewel het middel niet voor slaapstoornissen wordt geadviseerd heeft het in mijn geval enorm geholpen. Hopelijk helpt mijn verhaal mensen die dezelfde overwegingen moeten maken.

18-04-2023 | Man | 43
quetiapine (25mg)
Wegens het niet kunnen doorslapen door al het piekeren, malen en de chaos in mijn hoofd gebruik ik nu een half jaar 1x 25mg quetiapine. Ik merk dat ik makkelijker weer in slaap val, maar ben wel prikkelbaarder geworden.

24-03-2023 | Vrouw | 37
quetiapine (400mg)
Bipolaire stoornis
Ik ben dit middel gaan gebruiken naast lithium en depakine, omdat die mijn stemming onvoldoende stabiliseerden. De gedachte was dat dit van tijdelijke aard zou zijn, maar helaas lukt het mij niet om af te bouwen. Twee keer geprobeerd en daardoor in een ernstige depressie beland. Of dit de stoornis is die zich dan openbaart, of onttrekkingsverschijnselen van de quetiapine z[lees meer...]ijn weet ik niet, maar ik durf er niet meer vanaf te stappen nu

20-02-2023 | Vrouw | 36
Onrust

03-01-2023 | Vrouw | 44
quetiapine (100mg)
ADHD
Ik gebruik het ivm ADHD, een angststoornis en slaapproblemen. Door een snel metabolisme, werkte een lagere dosis niet. Ik ervaar sinds het gebruik een veel diepere slaap en minder onrust overdag. Daarnaast moet je zelf maatregelen nemen om gezond met je energie om te gaan. Medicatie alleen is niet voldoende.

31-10-2022 | Vrouw | 36
quetiapine (25)
Lage dosering werkt top. Slik een halve tot 2 om in slaap te komen. Op advies geprobeerd 2x daags 75 mg. Dit zorgde ervoor dat ik heel slecht ging slapen.

03-10-2022 | Man | 64
quetiapine (6.25mg)
Ik heb een bipolaire stoornis type 2 laat gediagnostiseerd en slik inmiddels ruim 8 jaar lithium. Slapen werd m.n. het laatste half jaar echt een ding. Moeilijk inslapen en doorslapen gebruikte steeds meer temazepam. In overleg met mijn psychiater kreeg ik 24 mg voorgeschreven omdat tabletten van 12,5 niet leverbaar waren tabletten van 6,25 mg gekregen begonnen met 2 table[lees meer...]tten dit bleek onvoldoende met 3 tabletten slaap ik nu heel behoorlijk door of val in ieder geval weer snel in slaap. Ik had sowieso al last van afvlakking van gevoelens / emoties dit is met dit middel naar mijn mening zeker niet verbeterd. Daar maak ik mij wel zorgen over. Ik ben heel blij me eindelijk weer eens uitgerust te kunnen voelen. Man 64 jaar jong

25-09-2022 | Man | 52
quetiapine (900mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik heb een schizoaffectieve stoornis . wanneer ik stress krijg manifesteerd mijn aandoening zich aan de oppervlakte wat best vervelend kan zijn. Daglicht voelt te sterk aan en ben ook zeer gevoelig aan lawaai , en dat kan vanalles zijn. Bvb , als er een ambulance met gierende sirènes voorbij rijdt dan is dat heel erg pijnlijk en hou mijn handen op mijn oren .. maar ook op[lees meer...] restaurant waar je alle messen en vorken hoort knetteren kan heel vervelend en stresserend zijn , zo vervelend dat ik daardoor gewoon wegloop. Naarmate ik stress word een stem in mijn hoofd ook steeds harder en harder tot het niet meer is uit te staan . ( dit is maar een kleine samenvatting want er is veel meer ). dit leidt dan tot isolatie , met andere woorden , sluit ik me op en praat soms een hele dag met niemand als het niet goed gaat ! Veelal kom ik het liefst buiten als het donker is en er minder prikkels zijn.

15-09-2022 | Man | 71
quetiapine (25)
Ik gebruik al jaren,quetiapine 25 mg geen bijwerkingen, helpt bij inslapen!!

21-06-2022 | Man | 45
quetiapine (12,5)
Half pilletje van 25 mg, dus 12,5 mg voor slaapproblemen...werkt meestal prima!

20-06-2022 | Man | 60
Psychische klachten
Hallo, Ik krijg 50 mg quitiapine omdat ik moeilijk in slaap kom door te veel piekeren. Ik neem het 1 uur voor het slapen gaan in en werkt perfect zonder bijwerkingen. Alleen merk ik dat ik vergeetachtig word. Ik kom moeilijk op sommige woorden en kan moeilijk mijn concentratie vast houden. Ik vergeet ook meer. Zou dit door de quitiapine komen? Hebben meer mensen hi[lees meer...]er last van? Groetjes Roland

17-06-2022 | Vrouw | 32
quetiapine (12,5)
Naar aanleiding van een burn out een angststoornis ontwikkeld. In periodes dat het minder gaat kan ik de slaap niet vatten (angst voor niet kunnen slapen) en daarin ondersteund quetiapine mij. Tijdens mijn burn out sliep ik goed op 25 mg (na 2 weken niet kunnen slapen) en in een latere periode dat het wat minder ging sliep ik goed op 12.5 mg. Rustig aan afbouwen, de eerste[lees meer...] nachten slaap ik wat minder maar daarna weer ‘normaal’.

07-06-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik ben er mee begonnen jaren geleden toen het heel slecht met mij ging. Toentertijd was dat nog met Seroquel, nu dus met quetiapine van Teva. Het neemt voor mij de storm in mn kop aan negatieve en destructieve gedachten wat weg. En ik slaap er fijn snel van in ipv uren wakker liggen. Ik ben er geen gram door aangekomen en ook eigenlijk geen last andere bijwerkingen. Ik geb[lees meer...]ruik het met periodes van enkele maanden tot anderhalf jaar, op momenten dat het psychisch weer minder goed gaat, om te voorkomen dat ik weer helemaal afglijd.