Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

verhoogde eetlust vermoeidheid

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

19-07-2022 | Vrouw | 47
quetiapine (50mg)
Omdat ik depressieve klachten had en iedere nacht heel vroeg wakker werd (inslapen lukte wel), schreef mijn huisarts quetiapine voor. Ze gaf aan dat ze het gaf omdat de bijwerking slaperigheid was en niet zo verslavend als slaapmiddelen. 12,5 en 25 mg werkte niet, pas met 50 kon ik doorslapen. De apotheek waarschuwde dat huisartsen steeds vaker quetiapine voorschrijven voo[lees meer...]r deze bijwerking, terwijl het daar helemaal niet voor bedoeld is! Ik vroeg de huisarts om venlafaxine (eerder gebruikt), maar zij had meer vertrouwen in de quetiapine. Ik voelde me er heel slecht bij. Werd juist depressiever en slikte er 3x per dag 10 mg oxazepam bij om de dagen maar door te komen. Ben zelf gaan minderen terwijl ik met venlafaxine startte ( eindelijk schreef de huisarts dit voor). Na weken van opbouw in week 5 van de juistere dosis eindelijk effect van de venlafaxine. Nooit meer quetiapine voor mij! Had dit nooit moeten slikken! Heb me er erg slecht bij gevoeld en heb veel kostbare weken verloren waarin ik niet meer kon werken en me een zombi voelde!

18-06-2022 | Man | 21
quetiapine (150mg)
Onrust
Vanwege impulsief en onrustig gedrag heb ik Quetiapine 150mg Retard gekregen, echter bij gebruik helpt het niet tegen mijn klachten en kreeg ik dus bovenstaande bijwerkingen. Ik ben hierdoor in 1 week tijd, bijna 10kg aangekomen. Nu heb ik Quetiapine 25mg normaal gekregen, en die geven gelukkig geen bijwerkingen!

28-05-2022 | Vrouw | 58
quetiapine (200mg)
eer alechte ervaring net Quetiqpine. Raad het iedereen af met angstklachten.

16-05-2022 | Vrouw | 66
quetiapine (12.5)
van een vrolijke vrouw nu een angstig vogeltje heb de 12.5 mg in 7 weken afgebouwd en afgelopen 8 mei gestopt, denk dat het nog even duurt voordat de afkickverschijnselen afnemen, is ook te hopen want dit is geen leven, durf bijna de deur niet meer uit, moet soms naar de winkel maar is een drama, dit medicijn moet niet voorgeschreven worden voor slapeloosh[lees meer...]eid daar is het niet voor bedoeld. ben een heel ander persoon geworden mijn kinderen herkennen me niet meer heb 3 kleinkids maar was niet in staat on naar hun verjaardagen te gaan kan geen mensen om me heen verdragen door die duizeligheid en vreselijk naar gevoel in hoofd en ook nog last van brom in mijn oren gekregen waar ik ook gek van wordt. elk mens is anders maar voor mij is het een complete nachtmerrie hoop dat het snel beter wordt, slapen is ook drama meestal plafond staren.

18-05-2021 | Vrouw | 41
quetiapine (200mg)
QUETIPINE IS DE WERKZAME STOF IN SEREQUEL!!! NET ALS FLUOXITINE VAN PROZAC Seroxat PAROXITINE Had n Burnout, nu 20 Jr later kom k niet meer van de zorg af die erbij hoort! ALTIJD GOED GEGAAN (..) (RED. verkorte tekst tot persoonlijke ervaring)

26-04-2021 | Vrouw | 35
quetiapine (25mg)
Omdat ik vanwege PMDD soms last heb van slapeloosheid heb ik dit voorgeschreven gekregen. Dit schijnt niet verslavend te zijn, namelijk. Ik merk dat ik heel slecht reageer op dit medicijn. Ik word er heel erg duf van en daarnaast ook erg somber en nergens toe in staat. Dit effect houdt ongeveer 16 tot 18 uur aan, zelfs bij de laagste dosering mogelijk. Dit doet het hele[lees meer...] effect van een nacht goed doorslapen weer teniet. Daarnaast heb ik ook last van droge mond en droge ogen als ik dit medicijn heb gebruikt. Ik zou het dus zeker niet aanraden als je het voorgeschreven krijgt bij PMDD.

15-04-2021 | Vrouw | 58
quetiapine (25mg)
Hoi, Ik kreeg deze medicatie vanwege slapeloosheid. Begon met 50mg seroquel dat was te zwaar dus overgestapt naar quetiapine 12.5 mg. 3 voor de nacht. Vreselijk! Ik ben in een nachtmerrie belandt. Mijn hersenen werken niet meer. Ik kan mijzelf niet meer aankleden. En bijna niet lopen. Nu staat er op het potje *stemmingen *??? Nou die heb ik nu wel ja. Ze zouden verb[lees meer...]oden moeten worden. Deze medicatie is absoluut niet voor angst/slaapstoornis. Altijd bezig geweest. Creatief en veel humor. Alles is weg. Ben al bijna twee jaar een zombie. Totaal geen energie meer. Ik kom niet eens normaal onder de douche. Mensen pas OP! Artsen schrijven liever geen pammetje voor dat is gevaarlijk nee dit is GEVAARLIJK!! Antipsychotica worden niet aanbevolen voor de behandeling van angststoornissen, vanwege de kans op ernstige bijwerkingen als extrapiramidale stoornissen en metabool syndroom. Voor de keuze van de juiste standaardbehandeling zie Angststoornissen. Soort hypo's. Duizelig, verhoogde bloeddruk, verward, flauwte, agressie, nachtmerries, hoofdpijn. Gefragmenteerd slapen, rusteloos, moe, darmklachten.

01-04-2021 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Pas alsjeblieft op met medicatie als quetiapine. Quetiapine wordt in lage dosis off label voorgeschreven bij slapeloosheid. Ik zie het werkelijk als misdaad dat dit wordt gedaan. Quetiapine zorgt ervoor dat jouw dopaminereceptoren worden geblokkeerd. Dopamine, juist het stofje dat nodig is om ergens je schouders onder te zetten, motivatie te vinden en nog enigzins fijne ge[lees meer...]voelens te kunnen ervaren worden geëlimineerd. Door dit middel kwam ik van de regen in de drup terecht en kwam ik van een overspannen in een suïcidale situatie terecht. Ik voelde niks meer voor mijn geliefde waardoor de angst overheerste dat ik daarmee moest stoppen. Ik had geen energie meer om het “juiste” te doen voor mijn herstel. Heb waanideeën gekregen over de meest vreemde onderwerpen. Direct bij het minderen kwam er weer meer kracht terug om echt te werken aan mijn probleem zonder gemanipuleerd te worden door deze rotzooi. Het maakt je echt een ander mens, met andere gedachtes en andere overtuigingen. Pas aub op!

31-03-2021 | Vrouw | 36
Onrust
Nou, ik ga gelijk hiermee stoppen. Ik ben gewoon wie ik ben, en geloof niet meer in al die rare medicatie. Ik kan wat drukker zijn, is conformistisch niet altijd gewenst en ik kan ook stemmingswisselingen hebben, rapid cycling. En de context waarin ik geboren ben is, 3 weken voor het overlijden van mijn vader. En met alle bijkomende problematiek van de lege beker. Zo [lees meer...]noem ik het, dus gewoon gevoelig voor pijn van anderen, en onbekende tegenstanders. En ik kan stemmingen gewoon zeer goed aanvoelen. Tja, en weetje je moet gewoon leren, dat jij alleen niet verantwoordelijk ben voor de hele wereld. En ook die onzin van artsen niet geloven. Die verdienen aan bijv. Aan mijn pijn! Ik kan piekeren, maar met qeutiapine, ben ik dus een soort van zombie. Ik heb normaal heel veel fantasie voor het schrijven van de beste Novels. Nou, dan maar wat angsten zo nu en dan. Kan beter een joint roken, zo nu en dan.. en het ging een keer een tijdje niet goed met mij maar dat had met de contekst te maken. Niet alleen met mij. Maar ik hoef niet 18 uur per dag te slapen en te dromen. Het onderbewuste, helemaal levendig mee te maken. Want normaal heb ik dat helemaal niet zo sterk. Zonder pille. Lijkt wel alsof heel mijn hoofd onder watte zit!

19-02-2021 | Man | 42
Angst
Ik heb de pillen ook net gekregen van de apotheek maar wat ik lees durf ik ze nog niet te vatten weet even niet wat ik moet doen !!!

14-02-2021 | Man | 61
quetiapine (50mg)
2 1/2 maand geleden voorgeschreven door psychiater (GGZ Crisisteam) na 5 weken gegeneraliseerde angststoornis. Totaal verkeerd voorgelicht over hoe dit medicijn te gebruiken. Ik kon vrij kiezen tussen 25, 50, 75 of 100 mg. Hun woorden. In het begin werkte de sterk sedative kan ervan, waardoor ik gewoon knock-out raakte. Met de weken verdwijnt dit. Meestal sliep ik wel in,[lees meer...] maar nu ik op 12.5 mg zit werkt het niet meer, sterker nog, ik kan niet meer slapen (insomnia). Het is je reinste troep en stoppen is ook moeilijk. Bovendien versterkt het de Tinitus die ik al had. GGZ had niet verteld dat je een bloedspiegel moet opbouwen voor een juiste dosis, dus de vrij keus is onzin en gevaarlijk zelfs. Quetiapine is wordt "Offlabel" voorgeschreven als slaapmiddel, maar is nooit bewezen dat dit ook zo werkt.

11-02-2021 | Man | 67
quetiapine (50mg)
Wat een ongelooflijk gevaarlijk medicijn, Na inname wordt je wel slaperig maar na een week dosis verhoogt naar 50 mg. Volgende dag voelde mij niet goed, hoofd was totaal in de war, het beste was om zelfmoord te plegen zo kreeg ik de gedachte. Na contact opname met de psychiater moest ik gewoon doorgaan met inname, doodziek en vreselijk vermoeid heb ik het toch 1,5 jaar [lees meer...]ingenomen met als resultaat een vreselijke tinnitus, trillingen zij gebleven en vaak algeheel ziek gevoel. Afkicken van 50 miligram zou niet moeilijk moeten zijn. Ga het maar eens proberen dan piep je wel anders, vreselijk veel afkickverschijnselen, huil buien en slapeloosheid, de zenuwen gieren door je lijf je hartslag is totaal van streek en komt niet tot rust. Nooit meer van deze medicijnen en ik pleit ervoor om ze te verbieden. Ze duwen je naar de rand van de afgrond. Doe het niet en laat je niet overhalen door een psychiater. Pillen poesers dat zijn ze en het ergste is dat ze niet naar je luisteren. Nu een jaar na laatste inname nog steeds dezelfde verschijnselen als bij het gebruik. Volgens de artsen kan het een beschadiging zijn aan het centrale zenuwstelsel door gebruik van quetiapine en slaapmiddelen, wat een oplossing lijkt is eigenlijk een ramp, neem het aub nooit het heeft vreselijke gevolgen en je geneest er niet van.

17-01-2024 | Vrouw | 56
quetiapine (150mg)
Ik heb ernstige depressie en een generale angststoornis . Ondertussen gediagnosticeerd ptss syndroom. Ik merk niks van de seroquel ik heb een hoge dosis 2x 150 mg tabletten p.dag daarnaast lexapro 30 mg p.dag en lithium 600 mg wat mijn emoties afzakt . En 4 mg diazepam p.dag. als er een trigger is helpt de medicatie helemaal niks door extreme angst doordat ik getrig[lees meer...]gert ben en moet weer door een hel heen. Medicatie helpt dan niet.

29-06-2023 | Man | 26
quetiapine (12mg)
Dit is mijn derde remedie tegen slapeloosheid, en helaas ben ik ook niet over dit medicijn te spreken. Belangrijk om te vermelden is dat ik gediagnosticeerd ben met het syndroom van Asperger, en hoewel dit medicijn in principe doet waar mijn psychiater ze voor had voorgeschreven (mij in slaap doen brengen), heb ik tijdens de daaropvolgende dag toch een reeks aan vervel[lees meer...]ende bijwerkingen die vaak tot laat in de namiddag nog resteren. Mijn slapeloosheid komt, kort gezegd, voort uit stress. Tijdens het inslapen kan ik helaas maar moeilijk volledig tot rust komen doordat ik doorgaans de neiging heb om veel te piekeren. Zo vrees ik bijvoorbeeld dat ik de volgende dag niet optimaal zal kunnen functioneren als ik niet snel in slaap val, en zo word de vicieuze cirkel gevoed. De bijwerkingen waar ik overdag nog last van heb is een aanzienlijk vertraagd reactievermogen (bijvoorbeeld dat ik even de tijd nodig heb om antwoord te geven op mensen waar ik zonder medicijnen vrijwel altijd direct kan antwoorden) en ook vrijwel geen concentratievermogen tot het weer een beetje begint uit te werken. Opstaan is daarnaast ook lastiger, (logisch) maar dat vind ik op zich geen erge bijwerking. Zelfs beweging gaat veel trager dan gewoonlijk, evenals patroonherkenning. Zonder slaapmedicatie ben ik veel 'sneller' in mijn hoofd op alle fronten, zelfs met een zwaar slaaptekort. Ik reageer sneller, beweeg sneller, denk sneller, en kom sneller tot mogelijke oplossingen wanneer ik bijvoorbeeld een probleem heb waar ik creatief voor moet nadenken. Ook lijkt het alsof mijn gedachten snel afdwalen (voornamelijk vroeg in de ochtend) en heb ik een paar uur na inname van deze medicijnen de emotionele diepgang van een bezemsteel. Het is om deze reden dat ik de quetiapine momenteel maar incidenteel inneem (als ik echt slaap nodig heb en het absoluut niet wil lukken), maar het liefst ben ik totaal onafhankelijk van al deze troep. Voor een 'normaal' persoon zouden deze bijwerkingen wellicht nog te overwegen zijn, maar doordat ik mijn hele leven mezelf eigenlijk al 'train' om te camoufleren tijdens de sociale interactie gaat mijn gevoel van eigenwaarde ook sterk omlaag wanneer het een dag slecht wil lukken of ik gewoon niet uit mijn woorden kan komen. Ik haal een groot deel van mijn eigenwaarde uit hoe sociaal ik kan zijn op een dag, hoe gek dat misschien ook klinkt. Die intrinsieke goedkeuring van mezelf die ik zo nodig heb vind ik moeilijk om te geven wanneer ik in elke sociale interactie ongemakkelijk aan het stotteren ben of een half uitgedacht verhaal of idee probeer uit te leggen en hier vijf tot tien minuten aan besteed waar ik nuchter misschien een halve minuut over had gedaan. Daarnaast ben ik veel nauwkeuriger en herken ik patronen veel sneller met een nuchtere blik, waardoor ik ook veel sneller ben op werk. Onder invloed van quetiapine spendeer ik doorgaans een hele dag aan één taak waar ik zonder veel meer aankan. Deze ervaring is voornamelijk geschreven uit mijn perspectief, dus wellicht zult u een volledig andere ervaring hebben, maar toch wilde ik dit even kwijt. Misschien zijn er anderen zoals mij die dit medicijn overwegen, maar ik zou dit medicijn en slaapmedicatie in het algemeen onder bijna elke omstandigheid afraden. Als alternatief zou ik eerder op zoek gaan naar een therapie die helpt om op natuurlijke wijze slapeloosheid op te lossen (zoals o.a. CBT). Medicijnen doen vaak meer kwaad dan goed. Naar mijn mening worden slaappilletjes te snel voorgeschreven. "Hier, ga deze pilletjes maar slikken voor een onbepaalde tijd!" Het is een te makkelijke oplossing die doorgaans de wortel van het probleem negeert en als een pleister op een wond fungeert, een pleister die voor altijd moet blijven zitten zodat farmaceuten weer hun duiten kunnen tellen. Het menselijke lijf, en in principe alles wat ontworpen is door Moeder Natuur, heeft een perfect zelfregulerend systeem. Ongeacht wat er gebeurt weet het hoe het zichzelf in balans moet brengen, en slaap werkt op een soortgelijke manier. Wanneer er niet word geknoeid met dit systeem, zal het in de meeste gevallen zonder problematiek functioneren. Dit is waarom ik voor de meeste mensen slaappillen zou afraden. Voor de meeste mensen geldt volgens mij dat er niets mis is met hun 'slaapsysteem', maar dat het tussen hun oren zit. Op de korte termijn kunnen ze bevorderlijk zijn, maar ondertussen moet er ook worden gekeken naar een goede langetermijnoplossing die geen levenslange commitment vereist.

16-03-2023 | Man | 68
quetiapine (50mg)
Heb vooral last van erectiestoornissen en dat is veevelend.. Heeft daar nog iemand last van??

23-08-2022 | Vrouw | 54
quetiapine (50mg)
Ik kreeg 25 mg voorgeschreven voor slaapproblemen en het werkt goed: sneller in slaap en bij wakker worden tussendoor sneller terug in slaap. Helaas kreeg ik een maand elke nacht vreselijke kramp in mijn kuiten. Ook werd ik met de dag depressiever en kwam ik snel aan in gewicht terwijl ik niet meer ging eten door dit middel wat me heeft doen besluiten te stoppen. Volgens [lees meer...]arts kon ik direct stoppen met deze lage dosis zonder ontwenningsverschijnselen. Maar dat klopte niet, ik kreeg enorme zweetaanvallen afgewisseld met koude rillingen, slapeloosheid, angst, spierpijn en onrust. Ik wou dat ik nooit met dit middel was begonnen!