Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

verhoogde eetlust vermoeidheid

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

15-02-2024 | Vrouw | 32
quetiapine (25mg)
Ik gebruik nu sinds een jaar ongeveer 50 mg quetiapine als slaapmiddel. Ik neem het meestal 1,5 uur van te voren. Als ik heel moe ben dan neem ik ze iets later. Omdat het dan sneller werkt. Als ik heel gestresst en onrustig ben dan werkt het helaas wel minder. Dan neem ik soms nog een halve erbij. En een oxazepam. Maar over het algemeen werkt het heel goed en ik word smorg[lees meer...]ens normaal wakker. Aan het begin was ik suf smorgens maar dat heb ik al heel lang niet meer. Gedurende de dag voel ik me ook rustiger.

21-01-2024 | Vrouw | 41
quetiapine (150mg)
Psychische klachten
Ik heb PTSS en gebruik het nu om in te slapen. In de beginperiode moest ik het ook overdag innemen maar dat was in hoge nood. Helaas werd ik er erg slaperig van, al bij zeer lage dosering. En kon zo niet functioneren. I.c.m. therapie,hoef ik het nu alleen 's nachts te gebruiken. Ik ben heel blij met quetiapine. Het voelt veilig, alhoewel het in het begin flink wennen was[lees meer...] vanwege de effecten. Zoveel ontspanning was ik niet gewend en extreem moe. Lastig i.c.m. moederschap. Daarom ben ik nadat ik mentaal opklaarde,z.s.m. overgegaan naar gebruik voor alleen de nacht. Quetiapine helpt te stoppen met piekeren en lijkt flashbacks te dempen. Geen enkel ander middel heeft me zo kunnen helpen als dit middel. Het is wat mij betreft levensreddend geweest.

20-01-2024 | Vrouw | 36
Autisme
Vanwege een autismediagnose en overprikkeling slik ik quetiapine om mijn prikkelverwerking te voorspoedigen. Hierdoor kan ik beter functioneren en ben ik minder vaak moe.

17-01-2024 | Vrouw | 56
quetiapine (150mg)
Ik heb ernstige depressie en een generale angststoornis . Ondertussen gediagnosticeerd ptss syndroom. Ik merk niks van de seroquel ik heb een hoge dosis 2x 150 mg tabletten p.dag daarnaast lexapro 30 mg p.dag en lithium 600 mg wat mijn emoties afzakt . En 4 mg diazepam p.dag. als er een trigger is helpt de medicatie helemaal niks door extreme angst doordat ik getrig[lees meer...]gert ben en moet weer door een hel heen. Medicatie helpt dan niet.

10-01-2024 | Vrouw | 51
quetiapine (200mg)
Schizoaffectieve stoornis
Omdat na 23 jaar m'n nieren lijden onder de lithium, nu aan het afbouwen en vervangen door Seroquel. Heel blij mee! Ik bouw geleidelijk af en neem geleidelijk meer Seroquel. Ik denk te eindigen met 400mg langwerkende seroquel en dus 0,0 lithium. FIJN :)

05-01-2024 | Vrouw | 32
Onrust
Gebruik dit medicijn al 8 jaar om te kunnen slapen. Werkt goed voor mij. Ik wil wel afbouwen over een tijdje.

29-12-2023 | Vrouw | 35
quetiapine (25mg)
Quetiapine werd voorgeschreven wegens een bijwerking van een SNRI, die mijn slaap en dromen ernstig beïnvloedde. Quetiapine werkte super goed tegen deze bijwerking. Vanaf het begin trad er wel serieuze slaperigheid op, waardoor de dosis is bijgesteld naar 3mg per dag. (1/4 pil van 12,5mg). Echter kwam naast de slaperigheid, na ongeveer een maand, steeds meer vermoeidheid [lees meer...]en uitputting optreden die leidde tot chronische vermoeidheid. Dermate heftig dat het leidde tot arbeidsongeschiktheid. Volgens artsen was er geen verband. Na 2 jaar gebruik op eigen iniatief gestopt, en binnen een maand kwam er sterke verbetering en is er na enkele maanden geen sprake meer van chronische vermoeidheid. Wat mij betreft is totaal onderschat hoe ernstig de bijwerkingen kunnen zijn. Dit woog absoluut niet op tegen de effectiviteit van het medicijn.

21-12-2023 | Vrouw | 56

29-11-2023 | Vrouw | 60
quetiapine (12.5mg)
Psychische klachten
Recidiverende depressie, met in de avond een opleving. Geen moeite met inslapen wel met doorslapen, hier had ik eerst Lorazepam 2 mg voor maar die heeft de psychiater zonder afbouw weggehaald omdat ze volgens haar niets meer deden. Ipv rustig afbouwen gewoon weg. Daarvoor in de plaats kreeg ik 2x12.5 mg quetiapine. En tussen de middag werd de Lorazepam ook vervangen door q[lees meer...]uetiapine. Wat een rotzooi is dat, heb nog nooit zo vaak aan de dood gedacht morgen Psychiater zeggen dat ik het niet met wil.

07-08-2023 | Vrouw | 38
quetiapine (100mg)
Onrust
Wat een rotmiddel. Ja, ik kan slapen,maar heb ook het metabool syndroom en net te horen gekregen dat ik hartproblemen heb waarschijnlijk door dit middel... ik ga nu zsm afbouwen. Voel me zo genaaid door dit middel!

01-08-2023 | Vrouw | 45
quetiapine (275)
Psychose
Mijn pshyose ging over de dood heel erg beangstigend.binnen gaan om je dosis aan te passen echt van 50 direct na 200,met 1 pil en be' direct weer op de wereld me vriend noemt dat de wonderpil.voor pshyosen maar hoe je gaat wel kans op valen

05-07-2023 | Vrouw | 65
quetiapine (12mg)
Door slecht slapen, ben ik begonnen met dit middel. In het begin werkte het goed, maar na een periode van ongeveer 3 jaar last van hartkloppingen. Ik ben begonnen met een halve tablet van 12 mg en uiteindelijk moest ik het toch opvoeren naar 12 mg, omdat ik geen resultaat meer had van 6 mg. Na hartkloppingen ben ik er volledig mee gestopt, maar ik slaap weer slecht. Ik ben[lees meer...] dus aan t afkicken ervan en gebruik nu valeriaan sterk 125 mg. als opvangmiddel. Het duurt lang voor ik in slaap val en ben weer vroeg op, maar voel me niet uitgerust en kamp met hoofdpijnen en slaperigheid. Door de dag slaap ik niet en toch lukt het me niet om een goede nachtrust te hebben. Ik ben radeloos. Hoelang zal dit afkickproces nog duren?

15-06-2023 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
Na wekenlang niet slapen en elke dag stijf staan van de stress door een burnout, kreeg ik naast paniekaanvallen ook enge depressieve gedachten. Ik voelde me wegzakken in een diep donker gat en het kon me niet meer schelen. Ik herkende mezelf totaal niet meer. De Crisisdienst schreef toen quitiapine voor om weer te slapen. Van 25 mg ging ik alleen sluimeren, dus mocht ik 50[lees meer...] mg gaan slikken. Na een nacht lekker diep slapen (een beetje rommelig en soms even wakker, maar toch zo'n 6 uur geslapen) voelde ik me al zo anders! Geen angstaanvallen meer gehad (al slik ik ook 2 x 5 mg Oxazepam overdag) en ik durf weer dingen te ondernemen. Niet elke nacht is perfect, en de dagen zijn wisselend. Ik ben wel een beetje bang dat ik mijn lijf op deze manier te weinig rust geef om goed van de burnout te herstellen, omdat ik minder kan voelen wat het nodig heeft, maar het kreeg voor de quitiapine ook geen rust. En ik vraag me af wat er gebeurt als ik moet stoppen. Voor mij voor nu een redding die mijn dagen weer dragelijk maakt. In het begin lichte hoofdpijn, slappe (nek)spieren en trillen. Nu, na 3 weken, alleen nog duf 's morgens.

28-05-2023 | Vrouw | 56
quetiapine (450mg)
Te lang gebruikt in te hoge dosering 800 mg. Nu 450 mg maar corona gehad, sngststoornis door corona tot op heden. Zwaar depressiefcen constant angst. Geen zelfzorg, geen zin meer om te leven. Eet slecht of niks. Drink wel grnoeg. Alleenstaand maakt het nog angstiger. Sindskort 100 mg srrtralibe tegen angst erbij gekregen. Dempt evennmaar word nog steeds iedere dag met ang[lees meer...]st wakker en huis verslonst. Sinds gisteren vitaminen erbij slikken, zou helpen bij angst en depressie.

23-05-2023 | Vrouw | 51
Onrust
Ik sliep erg slecht en mijn huisarts stelde voor Qutiapine te nemen. Ik heb het al met al 3 jaar gebruikt en nu ik gestopt ben zie ik pas het verschil. Ondanks dat ik er goed door sliep was ik prikkelbaar emotioneler , kort lontje en kreeg hartkloppingen op het laatst . Ben me toen meer gaan verdiepen in dit medicijn en ben geschrokken. Ben van heel tablet naar een half ta[lees meer...]blet gegaan toen een kwart tablet. Slapen ging moeilijk maar wilde er doorheen omdat het eigenlijk afgeraden wordt voor slapen omdat het een anti psychotisch middel is zen mijn mankeerde niks. Achteraf gezien veranderde het mij wel. Nu sinds paar weken gestopt en voel mij weer zoals ik was. Niet meer geprikkeld meer kunnen hebben. Voor het slapen heb ik iets homeopathisch genomen en dat gaat goed. Na stoppen wel licht in mijn hoofd en duizelig. Achteraf gezien is het troep !

24-03-2023 | Vrouw | 37
quetiapine (400mg)
Bipolaire stoornis
Ik ben dit middel gaan gebruiken naast lithium en depakine, omdat die mijn stemming onvoldoende stabiliseerden. De gedachte was dat dit van tijdelijke aard zou zijn, maar helaas lukt het mij niet om af te bouwen. Twee keer geprobeerd en daardoor in een ernstige depressie beland. Of dit de stoornis is die zich dan openbaart, of onttrekkingsverschijnselen van de quetiapine z[lees meer...]ijn weet ik niet, maar ik durf er niet meer vanaf te stappen nu