quetiapine

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (28 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (19 meningen)
Onrust (19 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)

13-04-2022 | Vrouw | 34
quetiapine (37,5)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vanwege mijn PTSS en stemmingsproblematiek sliep ik slecht. Na meerdere keren korte perioden met benzodiazepinen geprobeerd te hebben zonder blijvend effect, kreeg ik Quetiapine voorgeschreven. De dosering van 25mg was eerst teveel, dus terug naar 12,5. Vervolgens werkte dat niet meer dus naar 25 mg. Dat ging een tijd goed, maar schoot gaandeweg tekort dus verhoogd naa[lees meer...]r 37,5. Inslapen ging beter, nachtmerries waren stukken minder, alleen doorslapen was een probleem. Daarvoor mirtazapine opgestart. Dat werkte wel maar kwam enorm veel aan, dus na een jaar mee gestopt. Die kilo's verdwenen toen ook vlot. De Quetiapine bleek zijn werk goed te doen, doorslapen ging ook beter. Ik had vrijheid om zelf, binnen bepaalde marges, mijn dosering aan te passen naar behoefte, maar die wisseling bleek juist funest voor mijn emotionele gemoedstoestand. Een klein jaar geleden is de dosering van 37,5 mg quetiapine vastgezet en dat ging goed. Ik sliep redelijk, kwam niet meer aan en functioneerde overdag redelijk naar omstandigheden. Nu begonnen met afbouwen in kleine stapjes van 6,25mg per maand. Heel voorzichtig en rustig omdat ik juist van de wisselingen instabiel werd. Beter heel geleidelijk in kleine stapjes afbouwen, dan te snel en weer moeten ophogen is het idee. Het trillen in het begin vond ik heel naar, maar ik vraag me af of het echt het middel was of de spanning die er eindelijk uit kwam of dat het een gevolg van was de vermoeidheid na maanden/jaren extreem slecht slapen wat zich nu ik eindelijk wat rust kreeg, geuit heeft. Ben in totaal 8 kilo aangekomen, maar was ervoor 5 kilo afgevallen dus nu 3 kilo meer dan voorheen. Voor mij acceptabel. Hoewel ik eerst heel sceptisch was over dit middel, want ik ga toch geen antipsychotica slikken en vanwege alle bijwerkingen en nare ervaringen die ik gelezen had,ben ik er nu wel heel tevreden over. Het heeft mij de nachtrust gegeven die ik nodig had om mijn therapieën aan te kunnen gaan, gevoelens te kunnen doorwerken en inzichten op te kunnen doen. Wel denk ik dat het heel belangrijk is, zoals met veel middelen, om korte lijntjes met de arts/psychiater te hebben, zodat je niet te snel ophoogt of verlaagt. Ook worden mijn bloedwaarden regelmatig gecheckt.

25-07-2021 | Vrouw | 39
quetiapine (25mg)
Beste allemaal, Even een positief geluid over dit medicijn. I.v.m. Overspannenheid kon ik niet of nauwelijks meer slapen. De dokter heeft mij seroquel 25 mg voorgeschreven en het werkt nog steeds erg goed. Behalve als ik heel veel spanning heb voor iets, dan slaap ik minder goed. Ik zie vooral negatieve dingen, dus ik wilde graag iets positiefs laten weten!

24-06-2021 | Vrouw | 45
quetiapine (50mg)
Ik nam 25 mg voor slaapproblemen. Had geen effect. Op naar 50 mg. Slaap nog niet maar wel een zombie de volgende dag. Ik mocht ophogen naar 100 mg. Heb 75 mg geprobeerd, volgende dag een zombie op de bank en somber. Ik stop ermee.

15-04-2021 | Man | 46
quetiapine (50mg)
Ik ben in 2015 begonnen ermee na vaststelling adhd en depressie met angst en inbeeldingen Na diverse andere medicatie wat te licht was toen begonnen met 50mg voor slapen , nu zit ik op 450 mg wel dus verdeeld over de dag Slapen is super , wel vast en 12uur lang zoniet dus bv 8uur en dan wakker moeten worden , ben ik niet te genieten , voordeel is weg angst en verdoven [lees meer...]depressie plus goed slapen ....nadeel ..plus 15kg hele dag sloom en daardoor arbeidsongeschikt Maar na 40jaar met adhd en alcohol daardoor flink is dit me meer waard dan alternatief en dat zou zelfmoord zijn

12-03-2021 | Vrouw | 70
quetiapine (200mg)
Gebruik het al jaren in verband met depressies

18-09-2020 | Vrouw | 60
quetiapine (25mg)
De seroquel (25 mg) maakt me minder angstig en daardoor kan ik me gemakkelijker in nieuwe situaties gooien en kan ik gespannen situaties aan. Na 3 dagen van inname seroquel begon ik me rustiger te voelen (echt een wondermiddel). Want Xanax heeft maar een heel korstondige werking van een paar uur en daarna begint angst en paniek opnieuw. Seroquel maakt je rustig geduren[lees meer...]de gans de dag en je slaapt heel goed. Ik sliep wel 10 uur per nacht, maar dat deed echt deugd. Wel suf gedurende lang deel van de dag, maar dat nam ik er graag bij. Ben met afbouw van 25 mg begonnen tijdens een periode dat ik me goed voelde en goed op dreef was, telkens naar 12,5 mg per dag, maar ik merk dat de angst en paniek terug komt, dus ga ik opnieuw naar 25 mg en wacht op nieuwe periode van rust en kalmte om nog langzamer af te bouwen indien nodig. En anders vind ik het niet erg om dit te blijven nemen, als dat mijn leven aangenamer maakt. Had tijdens afbouwperiode veel last van diarree en minder diep slapen. Diarree is voor mij altijd een signaal dat de angst gaat terugkomen.

18-03-2020 | Vrouw | 29
quetiapine (100mg)
Afhankelijk van hoe vol mijn maag is werkt het binnen 30 minuten - 3 uur. Ik word slaperig en ik slaap daarna goed, mijn nachtmerries zijn een stuk minder en s'morgens voel ik mij eindelijk weer uitgerust.

19-01-2020 | Vrouw | 25
quetiapine (25mg)
25mg voorgeschreven gekregen na een crisisopname vanwege extreme angst. Ik gebruik het in combinatie met sertraline, met name om goed te slapen 's nachts omdat ik vanwege de angst slecht en onrustig sliep. Van nature ben ik een piekeraar en doemdenker, en de seroquel zet dit piekeren echt voor het grootste gedeelte uit. Slapen gaat perfect, een half uurtje na inname slaat [lees meer...]de slaperigheid toe en ik slaap goed door. Ik heb geen moeite om de volgende ochtend weer op te staan en heb overdag geen last van dufheid. In combinatie met intensieve therapie gaat het nu zo goed dat ik dit medicijn mag gaan afbouwen. Een prachtig hulpmiddel als het even niet gaat!

12-01-2020 | Vrouw | 25
quetiapine (100mg)
Autisme
Ik heb autisme, al mijn hele leven. Daarbij komt ook veel angst en paniek kijken, met name als de dag vordert. Ik woon alleen, maar zodra er mensen om mij heen zijn heb ik veel last van angst en paniek, mijn andere diagnose is dan ook sociale fobie. Ook had ik door mijn autisme en veel gepest zijn veel last van achterdocht, als onbekende mensen op straat lachen of ook m[lees meer...]aar het woord autisme(of grapjes maken over aparte mensen) had ik contstant het gevoel dat ze het over mij hadden. Ik kan ook niet te lang buiten blijven, ik ga even naar de winkel en vlucht dan naar huis, waar ik thuis met gigantische hoofdpijn en stress kom. Ik moet dan altijd even slapen, anders lukte het huishouden en/ of koken niet meer. Ik stond anders echt onder hoogspanning. Ik heb dit al mijn hele leven, zeker wel vanaf mijn 12e. En heb ook en diagnose autisme. Ik vind het heel gezellig met andere mensen te zijn, en heb ook hele goede contacten met familie, maar het is vaak erg moeilijk om te communiceren en het kost mij heel veel energie, ik ben vaak doodmoe als ik even naar de winkel ben geweest bijv. Vroeger moest ik na school ook altijd even liggen van de hoofdpijn. Op den duur werd de overprikkeldheid aan het einde van de dag zo erg dat ik niet meer in slaap kon vallen en meerdere keren per nacht wakker werd, ik had ook erg depressieve en suicide gedachten omdat ik veel meegemaakt heb in mijn leven naast het feit dat ik autisme heb. Ik was altijd fel tegen medicijnen net als mijn ouders. Snap ik wel, medicijnen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van een kind. Tot ik de huisarts een keer uitgebreid sprak, dat ik het zat was, om altijd maar overspannen te raken van normale activititeiten. Ook wilde ik weer gewoon kunnen slapen. Die middag gebeurde er een klein wonder, ik nam quetiapine 50 mg en ik voelde hoe mijn lichaam een stukje lichter werd, er viel een last van mij af, ik vergeet dit nooit meer, alsof deze overprikkeldheid van mijn autisme compleet verdween. Op den duur bleek 50 mg niet genoeg en heb ik 100 gekregen, vlak voor het slapengaan. Ik was zo overdonderd van het feit dat mijn leven ooit nog zo rustig en prettig kon worden, ik kon goed naar een ander luisteren en rustig op een ander reageren, bijvoorbeeld in de winkel, wat normaal nooit lukte door autisme. Ik ben ben erg blij geweest met de serequel, alleen schrok ik heel erg want ik kwam 2 kg per week aan, terwijl ik juist graag sport, alles op de fiets doe, een heel huishouden run enzovoort. Ik eet veel groenten en fruit. Uiteindelijk ben ik 15 kg aangekomen en paste mijn kleding niet meer. Ik ging in de weken van het gebruik wel naar de sportschool kracht training, maar toch bleef ik aankomen. Ik vind dit oneerlijk want vroeger viel ik hier juist heel snel van af. Na wat eigen wetenschappelijk onderzoek op internet over gewichtstoename en antipsychotica kwam ik tabellen tegen, die aangaven welke antipsychotica waarschijnlijk het minste gewichtstoename zou geven. Ik ben van surinaamse afkomst en mijn bmi is nu na de gewichtstoename van 15 kg, 31, dat was voor mij ook een argument om over te stappen naar een andere antipsychotica. Wij hebben veel suikerziekte in de familie. Ik heb dit wetenschappelijk overzicht, met gewichtstoename i.c.m. antipsychotica uitgeprint en meegenomen naar mijn psychiater. Ik heb gevraagd om over te stappen op aripiprazol. Ik heb dit nu een paar dagen(ik begin met 2.5 mg en misschien komen we op 5 mg) en kan nog niet beoordelen of dit even goed werkt als de serequel. Ik ga weer proberen 3x per week te sporten (kracht training) in combinatie met een eiwitrijk dieet. Ik hoop dat het nu wel werkt, want met serequel was afvallen bijna onmogelijk. Ik vind dat psychiaters het beste een middel moeten voorschrijven met de minste gewichtstoename, er zijn veel onderzoeken hiernaar gedaan.... Dus mijn advies is: als je serequel voorgeschreven krijgt, probeer eerst kritisch te zijn naar de dokter waarom je geen andere antipsychotica krijgt, misschien word je straks wel 15 kg zwaarder? Ik ken heel veel mensen, die wel 10-20 kg zijn aangekomen door antipsychotica, ik vind echt dat hier meer aandacht voor moet zijn. Anders ben je nog verder van huis. Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn review. Fijne dag,

09-07-2019 | Man | 23
Autisme
Al bij 25mg zonodig goed bij onrust vanwege autisme. Krijg dit naast de abilify. De onrust is anders echt niet te doen. Hierbij word ik rustig van. Werkt ook goed bij toevallige lusteloosheid. Een fijn medicijn ter aanvulling op mijn medicijngebruik.

05-05-2019 | Vrouw | 36
ADHD
Door de vele gedachten in mijn hoofd, door ADHD, niet kunnen slapen. Door psychische klachten en het niet slapen kwam ik vaak in een depressie. Ik gebruik 25mg één uur voordat ik ga slapen en slaap vervolgens 9\10 uur aan een stuk. Doordat het de gedachten uit mijn hoofd haalt is er ruimte om weer echt moe worden en dat is een fijn gevoel. Bij meer stress neem ik 50mg. En[lees meer...] bij een drukke stressvolle dag neem ik overdag 25mg. Ik slik deze medicatie nu bijna 10 jaar en weet dat ik deze medicatie zeer waarschijnlijk altijd zal moeten blijven slikken. Maar dit heb ik graag over voor een prettig, rustig leven.

04-04-2019 | Vrouw | 35
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruik de quetiapine (25mg, bij erge stress 50 Mg)al 10 jaar en van alles wat ik ooit heb gebruikt is dit het enige medicijn waar ik op kan vertrouwen en me daadwerkelijk helpt. Ik neem het savonds, piekergedachten gaan weg en ik word er duf van waardoor ik makkelijk in slaap val. Bij erge stress slaap ik de hele nacht niet, maar door de medicatie voel ik me wel ontsp[lees meer...]annen en daardoor krijg ik toch Mn rust. Doordat ik mijn slaap/ ontspanning pak voel ik mij beter. Nadeel: ik moet het al om 21.00 innemen wil ik de volgende dag om 07.00 weer redelijk fit zijn sochtends, anders zit de medicatie teveel in Mn lijf en voelt Mn lijf te zwaar aan. Maar dat heb ik liever dan niet meer slapen. Nu nog medicatie vinden die de leegte, verstoord emotieleven en dissociatie kan verhelpen! En na 17 jaar therapie en toch dagelijks goed kunnen functioneren maar zelf met de pijn blijven zitten, dan moet je uiteindelijk het toch met medicatie oplossen. Net zoals mensen met een lichamenlijke ziekte. Psygisch ziek zijn is precies hetzelfde. Ook wij hebben medicatie nodig om te kunnen functioneren/ beter te worden.

22-03-2019 | Man | 32
quetiapine (200mg)
Autisme
Ik ben Autistisch (Asperger) heb daarbij ook ADHD en een depressie en angst/paniekstoornis. Via mijn specialist heb ik Quetiapine (Seroquel) 200 mg voorgeschreven gekregen en dit helpt mij bij de prikkelverwerking en de prikkels te dempen, maar ook bij het in en door slapen. Ik ben mijn specialist dankbaar hiervoor, want mijn leven ziet er nu kleurrijker uit hierdoor. Wat [lees meer...]ook fijn is, dat ik totaal geen last heb van bijwerkingen met dit middel.

17-03-2019 | Man | 32
quetiapine (150mg)
Autisme
Wegens Autisme krijg ik Seroquel 150 voor de prikkelverwerking en het in en door slapen. Dit slaat goed aan en heb verder geen last van bijwerkingen. Top middel voor mij.

06-03-2019 | Man | 32
quetiapine (50)
Autisme
Ik gebruik 50 mg Seroquel i.v.m. mijn Autisme. Dit helpt mij om de prikkels beter aan te kunnen en zaken beter los te kunnen laten. Ook werkt het goed om in slaap te komen en door te slapen. Geen last van vervelende bijwerkingen of iets dergelijks.

06-03-2019 | Man | 31
quetiapine (50)