Ervaringen met Zyprexa

olanzapine

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

18-12-2016 | Man | 40
Bipolaire stoornis
Ik merkte na een paar dagen dat alles rustiger werd, gedempt (hoge tonen werden weggenomen). Na 40 dagen merkte ik dat ik een pieptoon had tussen de oren die niet wegging. Ik had zogenaamd last van prikkels volgens de psychiater, ik vond van niet en ben na 8 gesprekken weggegaan en heb gezegd dat ik niet meer kom, omdat [lees meer...]ik ziek word als elk gesprek eindigt met, ik vind dat je dat medicijn moet slikken. Na enkele maanden slikte ik die 4 pillen elke dag 1 pil met de gedachten, als je het niet probeert dan weet je het ook niet, baat het niet dan schaad het niet. Ik weet vanaf toen, baat het niet dan schaad het misschien wel. Ik heb dit nu al 8 jaar en ben er al lang neerslachtig en depressief door, ik kan wel janken.

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

23-09-2016 | Vrouw | 58
Psychose
Ik ben vorig jaar gestopt met dit medicijn, vanwege de vele bijwerkingen. Door gebrek aan goede communicatie in eigen familiekring blijft alles sudderen. Dat ligt aan beide zijden. In onze regio hebben vele mensen een vrij gesloten karakter. De gevestigde mening telt. Heb je een andere mening dan lig je er op tijd uit. droge mond, slaperigheid, sufheid, rusteloosheid, sl[lees meer...]apeloosheid; later extreme vermoeidheid (nu ook door stress en te laat naar bed gaan. Later ook: Moeilijk plassen, hongergevoel op onlogische tijden, vasthouden van vocht + dikke voeten/enkels, gevoelig voor zonlicht. - "Meest bizarre bijwerking: -"Plotselinge onverklaarbare dood' - " Jaren geslikt, maar ik ben nog niet dood.' / In dit medicijn zitten veilige en onveilige E-nummers in. Veilig is magnesiumstearaat = E572 groen/veilig / E132 = rood/vermijden. microkristallijne cellulose = E460* = rood/vermijden. En dan nog deze hydroxypropylcellulose E464* = rood/vermijden. Verder *1961 volgens twee studiewetenschappers zijn deze E-nummers* kankerverwekkend. Crospovidon = onbekend, weet niet wat het is. Tabletomhulling: titaniumdioxide =E171 = oranje/pas op!, talk en polivinyl alcohol. macragol 3350 (??). Bij hogere doseringen zitten er nog een paar andere stoffen in.

18-08-2016 | Vrouw | 20
olanzapine (5mg)
Eetstoornis
Ik kreeg zyprexa voorgeschreven voor mijn irreële angsten, paniekaanvallen en bepaalde dwang die ik had gekregen door mijn eetstoornis (anorexia). Ik was gigantisch bang, omdat je, als je het googlet, alleen de horrorverhalen leest van mensen (met eetstoornis) die het moesten slikken om ook aan te komen. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd. Tenminste, ik kwam wel aan, in [lees meer...]normaal tempo, maar niet extra door het medicijn. Ik begon met lage dosis (2,5) en toen opgebouwd naar 5,0 en 7,5. Ik heb het langst 5,0 mg geslikt. Ik heb er weinig problemen mee gehad (behalve de angst om er mee te beginnen). Ik heb het een jaar geslikt. Ook een tijdje in combinatie met sertraline (dat kwam na een half jaar erbij). Mijn klachten zijn wel wat afgenomen. Afbouwen gaf ook geen problemen.

01-08-2016 | Man | 23
olanzapine (20mg)
Psychose
De psychose werd alleen maar erger. Toen opgenomen en op abilify gezet, kreeg daar hartklachten van dus ook daar mee gestopt. Heel beangstigend voor hem vanwege de hartklachten hij dacht dat hij dood ging. Heel hoge bloeddruk, en daardoor op de hartbewaking terecht gekomen.

15-02-2016 | Man | 50
Bipolaire stoornis
Pas op = Paardenmiddel! Sinds enkele jaren bijna helemaal afgebouwd, omdat ik ook onder lichte dosering van 2,5 MG niet goed kan functioneren en zwaar depressief wordt van het gebruik. Het middel helpt goed als ik manie op voel komen (door slaapgebrek). Ik gebruik dan maximaal 2,5 MG gedurende maximaal 2 dagen. Deze relatief lage dosering helpt me om goed te slapen, maar [lees meer...]kan er verder niet veel bij doen. Langer gebruik dan 2 dagen triggert bij mij depressie, ik heb jarenlang lifechart bijgehouden en kwam er zo achter dat de hoeveelheid Zyprexa heel veel invloed heeft op mijn deressieve gevoel, depressie ging ook niet weg. Blij dat ik bijna helemaal zonder kan. Farmacie wordt hier niet rijk van, maar werkt goed voor mij.

07-02-2016 | Vrouw | 34
Psychose
Heeft mijn leven kapot gemaakt. Voorgeschreven voor psychose. Maakte me helemaal leeg en dood van binnen. Bij het afkicken kreeg ik allerlei klachten die ik nooit eerder had. Slapeloosheid en heldere nachtmerries. Heel mijn persoonlijkheid is veranderd. Ik voel alleen nog maar heel veel negatieve emoties: onvoorstelbaar heftige angst, woede, depressie, terwijl ik normaal z[lees meer...]achtaardig en positief was. Ik ben obsessief en denk heel veel na over allerlei negatieve dingen. Ik ben nu 2 maanden verder, en de afkickverschijnselen zijn nog steeds niet weg. Wel een piepklein beetje minder heftig, maar nog steeds niet draaglijk. Ik denk dagelijks aan suicide door de verschijnselen van de zyprexa. Ik heb eerder haldol gebruikt en zou dat middel eerder aanraden, de afkickverschijnselen zijn veel minder erg!

29-09-2015 | Man | 43
Schizofrenie
Zyprexa = chemische dwangbuis

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

25-07-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
deze medicatie helpt mij om enige rust in mijn hoofd te krijgen, en niet weer in pschychose te belanden. ben wel veel aangekomen en heb frequente eetbuien door deze medicatie. auditieve hallucinaties zijn nog wel aanwezig, daar wel minder. ook is het een heftig medicijn en bij gebruik voel ik me een zombie, heel versuffend.

21-07-2015 | Man | 50
Psychose
Tussen 2004 en 2010 heb ik 4 psychoses gehad. Na de eerste 2 psychoses ben ik te snel gestopt met de zyprexa en kwam de psychose weer terug. Het middel werkt op zich goed het is veel rustiger in mijn hoofd, ik slik nu sinds 2010 de laagste dosis 2,5 Mg p/d. Het geeft echter ook sluimerende bijwerkingen, zoals sterke afvlakking van gevoel, het maakt je behoorlijk futloos en[lees meer...] passief verder is mijn libido sterk vermindert. De gewichtstoename valt bij mij wel mee, zo'n 10kg, daar ik regelmatig sport. Verder geeft het mij een sterk gevoel van onverschilligheid alsof je bijna niets meer echt raakt. Ik ben er nu wel klaar mee en wil met dit middel stoppen. Ik zoek nu mensen die zorgvuldig hebben afgebouwd en ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik zou het fijn vinden als je het op deze site zou willen delen. Ik vind het trouwens vreemd dat de fabrikanten van deze medicijnen niet verplicht zijn om daar een protocol voor te maken. Groetjes Tony

05-07-2015 | Man | 40
ADHD
Tja, het helpt om te slapen, maar ben er kapot van. Tevens wist de arts dat ik drink en blow. Die combi maken dit medicijn gevaarlijk. Ik heb dingen gedaan die ik niet meer weet. Ben agressief geweest, heb dingen stuk gemaakt, en weet er niets meer van. Past ook niet bij mijn persoonlijkheid. Dus, waardeloos spul.

07-06-2015 | Vrouw | 37
Psychose
Ben net gekollokeerd, reden ben flauwgevallen op de openbare weg; was niet agressief; nog had ik een suïcidepoging: ik was gewoon dronken en ook nog eens te voet; ben gewoon thuis gekome n en lag te slapen. Werd wakker in de isoleercel/ heb last van mijn schildklier. Heb mijn eigen urine moeten drinken. Kreeg geen water. Ben ook flauwgevallen in de isoleercel door de w[lees meer...]armte. Zewouden me terug zyprexa geven en dit heb ik geweigerd. De gerechtpsychiater is een crimineel in mijn ogen .....heb me deze nacht beplast van de schrik en de emoties//// stel jevoor de ene dag loop je gewoon rond op straat en de andre dag zit je in een icoleecel...alleen aan mijn lot overgelaten....ze waren kwaad omdat ik op de deur bonkte......hoe moet ik anders gaan plassen er is geen toilet en roken mocht ook al niet/////????Neeen er is iets anders aan de hand+ ik leg klacht neer tegen de psychiater in gent en ineens wordt ik zonder reden gekolokkeerd////// schandaalig/// leg klacht neer dit is een schending van de mensenrechten... En ze hebben gewoon te weinig personeel////groeten van isabelle de schamphelaere als je me wilt helpen zeg dit dan door////zit nu op de gewone kamer , maar ben wel 10 dagen van mijn vrijheid beroofd zonder reden.....is dit een domocratie of hebben psychiaters een andere wetgeving

07-06-2015 | Vrouw | 41
olanzapine (15mg)
Ik hoor stemmen en daar helpt het wel iets bij om te verminderen naar ben in korte tijd 12 kilo aangekomenen en heb nu een buik en dat had ik nooit. Vorige gelet op. Mijn eten en veel gesport en bewogen en alsnog 2 kilo erbij. Dat is wel een behoorlijke nare bijwerking.

01-06-2015 | Vrouw | 37
olanzapine (10mg)
Heb vorig jaar na suïcidepoging opgenomen geweest in UZ Gent. Psychiater kwam binnen met veel grandeur samen met studenten. Ze hebben me psychisch gebroken. Had 6 maanden nodig om te herstellen. De zwaarste psychose was op vrijdag 13 juni. Zal het nooit vergeten, het was volle maan. Had vele angsten, verward en kon de realiteit niet volgen. Was net getrouwd en mijn moeder [lees meer...]heeft in mijn plaats de echtscheiding aangevraagd. UZ heeft mijn echtgenoot de toegang ontzegd. Toen hij me telefoneerde herkende ik zelfs zijn stem niet. Gelukkig hebben we elkaar terug gevonden. We zijn dus hertrouwd. Nu wordt het verhaal nog straffer, sinds kort dacht ik dat ik zwanger was, ben schijnzwanger, mijn schildklier doet raar, val gemiddeld elke dag een keer flauw en heb een hartslag van meer dan 200, dit bij een lichte inspanning, zoals de trap oplopen. Kan niet meer in mijn schoenen, heb oedeem in handen en voeten, borsten zijn vergroot van B naar C cup. Mijn buikomvang is van 68 naar 95 cm, gewichtstoename van 55 naar 63 kg, ochtendmisselijkheid, enz. Heb geen extreme kinderwens, zou eigenlijk wel eerst nog willen reizen. Oh ja, ben nog vergeten te vermelden dat er zedenfeiten gebeurd zijn, door de zyprexa kon ik niet adekwaat reageren. Ik vind het puur vergif, maar ik ben van Gent en op de tramkaartjes staat *nie pleuien*. Groetjes Isabelle

19-04-2015 | Vrouw | 30
olanzapine (10mg)
Hoi, ik gebruik sinds kort Zyprexa gecombineerd met Venlafaxine, ik heb al andere voorgeschreven gekregen, maar daar had ik weinig of geen effecten van. Ik kamp al jaren met een depressie, maar zoals veel mensen denk je dat je hier vanzelf wel weer uitgeraakt! Niet dus... Op den duur kreeg ik dan toch een portie alle dagen ellende! Ik ging slapen en stond op met misselijkh[lees meer...]eid, trillingen, hartkloppingen veel huilbuien enzovoort! Kortom ik werd er serieus ziek van, maandenlang leefde ik in een totaal andere wereld. Door de stap te zetten om bij mijn vriend weg te gaan heeft het er zeker niet beter opgemaakt, dus je zakt alleen maar dieper. Het feit dat ik op deze forum mijn gevoel over de Zyprexa kwijt wil, is voor mezelf al een hele vooruitgang! Ik heb nu 3 dagen achter elkaar al een heel opgelucht gevoel, en ik durf van de kleine dingen toch al wat te genieten, ik kan alleen maar zeggen dat ik zo opgelucht ben dat deze medicatie zijn werk wel doet! En zoals er nog zijn die hier neerschrijven dat je zou aankomen, dat is het laatste van mijn zorgen! Je goed voelen en genieten is veel meer waard dan die kilo's. Dus mensen die bang zijn om het te gebruiken zou ik graag met dit bericht een duwtje willen geven er aan toe te geven om het toch te gebruiken! Ik kan weer wat ademhalen en stilletjes mezelf terug zijn! Het leven is te kort om je alle dagen ontzettend slecht te voelen! Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zegt men vaak.