Ervaringen met Zyprexa

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

02-04-2015 | Vrouw | 38
Psychose
Na een psychose te hebben gehad in 2010, ingesteld op olanzapine. Eerst 10 mg nu nog maar 5 mg. Ik ben nu al 5 jaar stabiel en dit is mij veel waard. Wel dikker geworden maar alles liever dan een psychose.

19-03-2015 | Vrouw | 46
olanzapine (5mg)
Bipolaire stoornis
Zyprexa is een zeer krachtig middel. Het heeft een tijdje goed gewerkt maar toen de generika kwamen moest ik steeds meer gaan slikken om hetzelfde effect te krijgen. Ook ben ik tijdens het gebruik erg veel aangekomen en ik bleef ook maar aankomen. Op een gegeven moment heb ik mijn behandelaar gezegd dat ik dit middel om die reden niet meer wilde slikken. Ook was ik van Zy[lees meer...]prexa altijd wat down, werd er toch ook een beetje depressief van doordat het erg verdoofd.

22-12-2014 | Vrouw | 34
Onrust
Tijdens gebruik van Setraline kon ik niet meer slapen en werd ik daar heel moe & onrustig van. Toen heb ik tijdelijk Zyprexa voorgeschreven gekregen. De laagste dosering. Het hielp in de eerste instantie wel om te kunnen slapen, maar het gaf ook bijwerkingen zoals aankomen (binnen een week al paar kilo), enorme eetlust (continue trek in alles wat los & vast zat) en sliep o[lees meer...]ok heel raar/schrikkerig. Kreeg rare gevoelens. Ik wilde er dus ook graag zsm vanaf. Toen is er besloten dat de dosering van Sertraline van 100 mg naar 50 mg zou gaan. Dat hielp, ik kon weer slapen. Ik heb toen in een paar dagen de Zyprexa afgebouwd, eerst het pilletje gehalveerd en toen helemaal gestopt. Ik heb daar geen nare effecten van gemerkt. Het voelde juist beter en ik sliep eindelijk na maanden weer normaal :)

15-11-2014 | Vrouw | 44
olanzapine
Hoi, ik ben MS-patient. Ik heb de oorzaak van MS bij mij gevonden: Efexor, antidepressiva. Zelfs neuroloog, dokter weet het niet. Enfin, nu neem ik ander antidepressiva, zonder gaat niet dus het is afwachten hoe het verder gaat. Ik wil mijn leven leefbaar houden. Nu neem ik sinds 2 maanden Zyprexa. Ik weet niet of het goed of slecht is. Ik ben wel bang van al die pillen [lees meer...]nu. Als zelfs dokters dat niet weten wat de gevolgen zijn van langdurig gebruik. Het enige dat ik nu doe is luisteren naar mijn lichaam.

12-11-2014 | Man | 21
olanzapine (20mg)
Psychose
Zyprexa/olanzapine is het slechte, vervelendste en meest zware medicijn wat ik ooit heb ingenomen. Er zijn erg veel bijwerkingen stijve spieren, pijnlijke gewrichten, concentratieproblemen, droge lippen, droge huid, slaperig gevoel, krachtsverlies, extreme vermoeidheid, dikker worden, rusteloosheid, vergeetachtigheid en ga zo maar door, maar dit zijn de klachten die ik ha[lees meer...]d en een groot deel nog steeds heb. Ik vervloek de mensen die mijn leven zo gemaakt hebben. Ik heb altijd gehouden van sporten, tot het uiterste gaan, hard werken en een leuke studie volgen (iets maken van mijn leven) verder hou ik ook erg van lachen. Doordat ik dit (medicijn) moet innemen worden deze dingen allemaal zo goed als onmogelijk: ik kan me niet meer concentreren, ben snel buiten adem en werken kan ik ook bijna niet meer. Ik ben een eerlijk persoon dus als iemand mij vraagt wat er is vertel ik hem dat, dus een baan krijgen is ook bijna onmogelijk (mensen die denken dat ik gek ben). Voordat ik in die inrichting kwam was ik aan het trainen om een super atletisch te worden, waardoor ik door de rusteloosheid meerdere keren ben weggelopen uit de inrichting om toch bezig te zijn ipv de hele dag maar te zitten, eten en tv te kijken gevolg was dat ik van seroquel 5 mg naar een medicijn met zwaardere dosis ging, paar keer erg kwaad geworden en gedreigd dingen te slopen als ze me daar niet weglieten gaan, gesmeekt om naar een open afdeling overgeplaatst te worden. Uiteindelijk uitgekomen op zyprexa 20 mg met bovengenoemde bijwerkingen dit heb ik 4 maanden ingenomen toen geleidelijk met de psychiater afgebouwd naar 12,5 mg (1 jaar later). Ik heb het nog altijd zwaar en wil zo snel mogelijk naar 5 mg, maar afgelopen tijd toch weer een beetje achterdochtig (ben van nature een beetje zo, omdat ik nooit echt open ben geweest) en 15 mg gekregen. Voor de spierstijfheid akineton gekregen, werkt een beetje, maar daardoor kan ik me nog slechter concentreren. De opleiding die ik volg begint moeilijker te worden en nu overweeg ik te stoppen met de opleiding. Vervelend omdat ik al eerder ben gestopt met een opleiding. Ik vind dit spul zo verschrikkelijk klote! Ik lees dat anderen op de 2,5 mg enzo zitten en voel me nu behoorlijk bezeikt en volgespoten met troep.

08-11-2014 | Man | 18
olanzapine
Ik heb het middel op mijn 11de gekregen en tot mij n 17e gebruikt. (ik had toen veel minder vanwege mijn leeftijd,ik had eerst 5 en toen 2,5 mg) Ik wilde enkele maanden geleden stoppen,even het ging goed maar toen al gauw een stuk minder goed. via via opnieuw voorgeschreven gekregen en ik slik nu sinds 2 weken 10 mg en om mijn bloedsuikerspiegel op peil te gebruiken slik [lees meer...]ik nog wat homeopatische middelen. Verder nergens last van,je moet alleen leren eten met je hoofd en proberen om minder op je hongergevoel te letten door afleiding te zoeken,dan gaat die drang naar eten (bij mij tenminste) vrij snel weg. Zorg dus dat je naast het slikken van de medicatie genoeg afleiding hebt.

23-09-2014 | Vrouw | 60
olanzapine (2,5mg)
Stress
Door ernstige chronische stress voelde ik me zo beroerd dat ik nauwelijks kwaliteit van leven had. De spanningsmisselijkheid was ondraaglijk. Gesprekken met psycholoog hielpen niet. Werken ging tot mijn grote verdriet allang niet meer. De specialist schreef mij Zyprexa voor. Na een dag voelde ik me stukken beter. Gebruik nu een week Zyprexa. Bijwerkingen heb ik niet, [lees meer...]zeker geen extra hongergevoel. Kan de hele dag wel juichen van geluk. Had ik het maar eerder gekregen ! Lily

21-08-2014 | Man | 31
Schizofrenie

16-07-2014 | Vrouw | 45
Psychische klachten
Ik gebruik sinds kort zyprexa en ik moet zeggen dat het middel mij goed bevalt. Het geeft mijn hoofd rust, ik pieker niet zoveel en ben veel vrolijker Het grootste nadeel vind ik dat je er dikker van wordt, ik ben 10 kilo gegroeid en loop nu bij een dieetiste en langzaam aan verlies ik gelukkig weer wat gewicht. Ik had eerst 20 mg, en ik had zoveel trek in eten. Op mijn[lees meer...] verzoek ben ik gaan minderen, in overleg met de psychiater, Nu krijg ik 50 mg seraquel, en mijn honger gevoel is helemaal weg gelukkig Kreeg wel last ook van hartkloppingen maar daar heb ik ook iets voor gekregen

19-05-2014 | Vrouw | 62
Psychose
hoi, ik gebruik dit middel ook, maar heb geen levenslust meer!! Kom uit bed, ga op de bank zitten en kom er niet meer vanaf. Is er geen ander middel dat mij kan helpen?? Hier word ik nog depressiever van, gr

13-05-2014 | Man | 36
Psychose
Ik slik nu zo'n 15 jaar zyprexa. Begonnen met 10mg en nu op 5mg. Het aangename van dit middel is dat je het kunt nemen en binnen 2 uur effect hebt en het dus ook kunt overslaan, bijvoorbeeld als ik wakker wil blijven. Vervelend van dit middel op de lange termijn is wel haaruitval. En ik heb sinds twee jaar hartkloppingen waar nog reden voor is gevonden. Bovendien is het w[lees meer...]akker worden 's ochtends met dit middel een hel. Het gooit je hele bioritme overhoop. Vooral 's ochtends merk ik nu dat het middel echt invloed heeft op mijn lichamelijk functioneren. Voor mij is nu de vraag of de voordelen tegen de nadelen opwegen. Het middel neemt geenszins hallucinaties weg; het zorgt voor een milde, slaperige roes waardoor je goed tot rust komt. Nu, op de lange termijn heb ik ook het gevoel dat het middel mij sloopt, lichamelijk. Dus voor tot rust komen en goed slapen; uitstekend. Voor gezond en energiek leven; waardeloos!

10-12-2013 | Man | 15
olanzapine (10mg)
Slik dit medicijn nu zo' n 5 jaar en kan er niet meer van af komen. Ben 30 kilo aangekomen waardoor ik bijna aan diabetes zit. Ook heb ik hierdoor tardieve dystonie opgelopen, een bewegingstoornis in mijn kaken waardoor het lijkt alsof ik elke dag op xtc zit!!! Ik vind dit troep, zoals alle antipsychotica, maken leven mensen kapot in plaats van dat ze mensen levens verbete[lees meer...]ren!

19-11-2013 | Vrouw | 21

18-11-2013 | Man | 60
Schizofrenie
Na een aantal weken merkte ik dat toen ik naar buiten ging het licht niet meer zo scherp en hel was. Ik dacht; "Goh, het werkt". Jarenlang droeg ik zonnebrillen en in alle jaargetijden. Verder merkte ik dat mijn gevoelsleven was afgevlakt. Geen vervelende emoties die ik altijd onaangenaam vond. Verder ging mijn libido sterk omlaag, ik werd impotent wat ik wel rustig vond. [lees meer...] Jammer dat ik niet meer droomde en dat was het enige dat ik vervelend vond.

26-10-2013 | Man | 69
olanzapine (7,5)
Bipolaire stoornis
Weliswaar heeft dit medicijn mij ongeveer 12 jaar uit Psychose gehouden, Maar de somatische klachten door de bijwerkingen ervan werden steeds erger en meer: a) Diabetes waardoor 1 x daags 500mg Metformine b)Angina Pectoris, waardoor 1x daags 50 mg Metoprololsuccinaat Retard a 50 mg, Carbosalaatcalcium a 100 mg 1x daags oplossen en opdrinken en bij erge hartkramp spra[lees meer...]y onder de tong Nitrolingualspray c)Urine incontinentie, waardoor 1 dd Toviaz a 5 mg (Fesoterodinefumaraat) d)Opstipatie e) Korte termijn geheugenverlies f) Ernstige Gewichtstoename doordat Zyprexa ook de eetlust erg vermeerderd g) Tremor (beven) van met name de handen h) Enigzinds Evenwichtsverlies. Opmerking; De somatische klachten stapelden zich maar op, waardoor in overleg met behandelaar het middel ongeveer een half jaar is gestopt! Het middel was voor mij dan ook erger dan de kwaal! Naast zyprexa (7.5 mg) 1 dd gebruikte ik ook Depakine Chrono deelbare Tabletten a 500mg 2 dd 1,5 Tabletten (2dd. 750 mg). Dat is zo gebleven. Voorheen in plaats van Depakine Chrono ongeveer 20 jaar Lithium preparaten geslikt, maar door daarna te hoog Creatine gehalte in 't bloed, vervangen door Depakine Chrono sinds 2001.

11-10-2013 | Man | 25
Psychose
Dit is een zeer zwaar middel. Van antipsychotica is niet bewezen dat het werkt tegen stemmen. Dit middel in zekere mate helemaal niet. Dit middel kan symptomen zelfs verergeren. Dit middel is zwaar giftig. Veroorzaakte bij mij een spierziekte waar ik heel erg onder leed. Ik zag het leven niet meer zitten. Dit groene spulletje maakt een eind aan je libido en onderdrukt je [lees meer...]geheugen. Werkt als een soort vet en maakt dus dik en kan je rode bloedlichaampjes kapot maken en nog erger diabetes en bloedproppen veroorzaken. Het zal mij niet verbazen als het een oorzaak is van kanker, want dit medicijn is duidelijk een tikkende tijdbom. Red je leven en neem nooit zyprexa. Net als Haldol en risperdal. Bij die medicatie zie je duidelijk aan diegene dat die 'onder invloed is'. Bij zyprexa is dat weliswaar minder, maar je gaat er net zo kapot aan. Misschien wel meer. Nogmaals dit is radioactief en zwaar fabrieksmatig gemaakt met vele schadelijke bijproducten. Van afblijven dus.