olanzapine

Psychose (61 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (7 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)

13-08-2017 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Eet gezond en blijf bewegen. Ik had veel last van vreetbuien en meer moeite met bewegen. Het hielp mij wel uit mijn manie

23-06-2017 | Man | 45
olanzapine (10mg)
In het begin noodzakelijk, maar in stabiele fase vervelend middel. Bijwerkingen: gewicht toename, coördinatie stoornis, trillen van handen, stijfheid, geheugen verlies. Iom specialist ivm bijkomende somberheid geswitcht naar wellbutrin. Nu zeer tevreden.

21-06-2017 | Vrouw | 51
Psychose
Hoi, Heb dit middel jarenlang geslikt. Heeft de eerste jaren goed gewerkt maar hoe zwaarder mijn depressies hoe minder het resultaat. Toen de oorzaken van mijn depressies waren opgelost heb ik nog lang doorgeslikt maar ik bleef psychotisch. Pas toen ik volledig had afgebouwd(in stappen van maanden van 7.5, 5.0 en uiteindelijk 2.5) verdween mijn psychotische gedrag volledi[lees meer...]g! Ik vermoed dat het ook tegengesteld kan werken omdat de werking herstel ook kan belemmeren. Het vertroebelt helder denken en daarmee dus ook verwerking. Van mijn behandelend psychiater mocht ik pas stoppen nadat ik eerst langdurig in therapie zou gaan bij haar verpleegkundigen maar dit bleek gewoon de vertering vanuit de medische wereld te zijn en uiteraard het broodnodige brood op de plank voor haar verpleegkundigen. Ik heb enorm veel ere-openers gehad sindsdien!!

07-04-2017 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Na eerst quetipine te hebben gebruikt waar ik vreselijk ziek van werd overgestapt op zyprexa, zit ik nu 2 weken op 5 mg. Hier voel niet ziek van, alleen wat moeite met plassen en meer trek in eten, opzich voor nu wel prettig want ben veel afgevallen door de quetipine. Maak mij wel een beetje zorgen want heb veel eetbuien gehad maar goed dat moet de komendetijd nog blijken.[lees meer...] Ervaar nu al veel rust in me hoofd, eindelijk na jaren!!!! Slaap er alleen niet beter op, hopelijk komt dat nog! Voor mij een prettig middel.

12-03-2017 | Man | 44
olanzapine (5mg)
In de lente van 2015 kreeg ik bij mijn bipolaire stoornis enorme angsten. Ik durfde mijn bed niet meer uit te komen, geen interesse meer in het leven, staarde van in mijn bed naar het plafond en hoopte dat ik geen foute dingen zou doen zoals zelfmoord. Toen kreeg ik van mijn psychiater Olanzapine 5mg, na 3 weken was ik een ander persoon maar nu 2 jaar verder ben ik 14 kg[lees meer...] bijgekomen en merk ook lichte borstvorming. Niet leuk voor een man van 44 jaar, een buik en borsten hebben. Onlangs gestopt gedurende 3 weken en 12 kg kwijt op die tijd maar de 4de week opnieuw angsten en onzekerheden. Zou graag alternatief vinden maar blijkbaar heel moeilijk met mijn bipolaire stoornis en angstpsychose.

11-01-2017 | Man | 31
Psychose
Heb in 2007 een psychose gehad, en kreeg toen Zyprexa. Eerst een lange tijd 10mg, maar toen t na een tijd wat beter ging, is dit afgebouwd naar 5mg. Had toendertijd t gevoel dat mn gevoel gedempt werd op de hogere doseringen. Kwam ook een tiental kilo aan. Verder geen echt negatieve effecten, behalve meer slapen. Nu jaren later heb ik een tijd lang 5mg gebruikt als basis d[lees meer...]osering. Lager resulteert in psychotische klachten. Op 5mg is t goed te doen, maar zonder Zyprexa heb ik veel meer zin in dingen doen en heb ik meer contact met mn gevoel. Zyprexa vlakt wel af. Heb een tijdje op 2.5mg gezeten, maar dat leidde helaas tot een nieuwe psychose. Zit nu alweer 2 jaar op 12.5mg, en dan merk je de afvlakking wel heel erg. Ben nu aan t overstappen op Dogmatil, om wat meer energie te krijgen. Mijn ervaring met Zyprexa is dat t bijwerkingenprofiel vrij redelijk is, behalve het aankomen en het slapen. De demping beschouw ik maar als normaal voor anti psychotica, maar is wel fors.

18-12-2016 | Man | 40
Bipolaire stoornis
Ik merkte na een paar dagen dat alles rustiger werd, gedempt (hoge tonen werden weggenomen). Na 40 dagen merkte ik dat ik een pieptoon had tussen de oren die niet wegging. Ik had zogenaamd last van prikkels volgens de psychiater, ik vond van niet en ben na 8 gesprekken weggegaan en heb gezegd dat ik niet meer kom, omdat [lees meer...]ik ziek word als elk gesprek eindigt met, ik vind dat je dat medicijn moet slikken. Na enkele maanden slikte ik die 4 pillen elke dag 1 pil met de gedachten, als je het niet probeert dan weet je het ook niet, baat het niet dan schaad het niet. Ik weet vanaf toen, baat het niet dan schaad het misschien wel. Ik heb dit nu al 8 jaar en ben er al lang neerslachtig en depressief door, ik kan wel janken.

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

23-09-2016 | Vrouw | 58
Psychose
Ik ben vorig jaar gestopt met dit medicijn, vanwege de vele bijwerkingen. Door gebrek aan goede communicatie in eigen familiekring blijft alles sudderen. Dat ligt aan beide zijden. In onze regio hebben vele mensen een vrij gesloten karakter. De gevestigde mening telt. Heb je een andere mening dan lig je er op tijd uit. droge mond, slaperigheid, sufheid, rusteloosheid, sl[lees meer...]apeloosheid; later extreme vermoeidheid (nu ook door stress en te laat naar bed gaan. Later ook: Moeilijk plassen, hongergevoel op onlogische tijden, vasthouden van vocht + dikke voeten/enkels, gevoelig voor zonlicht. - "Meest bizarre bijwerking: -"Plotselinge onverklaarbare dood' - " Jaren geslikt, maar ik ben nog niet dood.' / In dit medicijn zitten veilige en onveilige E-nummers in. Veilig is magnesiumstearaat = E572 groen/veilig / E132 = rood/vermijden. microkristallijne cellulose = E460* = rood/vermijden. En dan nog deze hydroxypropylcellulose E464* = rood/vermijden. Verder *1961 volgens twee studiewetenschappers zijn deze E-nummers* kankerverwekkend. Crospovidon = onbekend, weet niet wat het is. Tabletomhulling: titaniumdioxide =E171 = oranje/pas op!, talk en polivinyl alcohol. macragol 3350 (??). Bij hogere doseringen zitten er nog een paar andere stoffen in.

18-08-2016 | Vrouw | 20
Eetstoornis
Ik kreeg zyprexa voorgeschreven voor mijn irreële angsten, paniekaanvallen en bepaalde dwang die ik had gekregen door mijn eetstoornis (anorexia). Ik was gigantisch bang, omdat je, als je het googlet, alleen de horrorverhalen leest van mensen (met eetstoornis) die het moesten slikken om ook aan te komen. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd. Tenminste, ik kwam wel aan, in [lees meer...]normaal tempo, maar niet extra door het medicijn. Ik begon met lage dosis (2,5) en toen opgebouwd naar 5,0 en 7,5. Ik heb het langst 5,0 mg geslikt. Ik heb er weinig problemen mee gehad (behalve de angst om er mee te beginnen). Ik heb het een jaar geslikt. Ook een tijdje in combinatie met sertraline (dat kwam na een half jaar erbij). Mijn klachten zijn wel wat afgenomen. Afbouwen gaf ook geen problemen.

01-08-2016 | Man | 23
olanzapine (20mg)
Psychose
De psychose werd alleen maar erger. Toen opgenomen en op abilify gezet, kreeg daar hartklachten van dus ook daar mee gestopt. Heel beangstigend voor hem vanwege de hartklachten hij dacht dat hij dood ging. Heel hoge bloeddruk, en daardoor op de hartbewaking terecht gekomen.

15-02-2016 | Man | 50
Bipolaire stoornis
Pas op = Paardenmiddel! Sinds enkele jaren bijna helemaal afgebouwd, omdat ik ook onder lichte dosering van 2,5 MG niet goed kan functioneren en zwaar depressief wordt van het gebruik. Het middel helpt goed als ik manie op voel komen (door slaapgebrek). Ik gebruik dan maximaal 2,5 MG gedurende maximaal 2 dagen. Deze relatief lage dosering helpt me om goed te slapen, maar [lees meer...]kan er verder niet veel bij doen. Langer gebruik dan 2 dagen triggert bij mij depressie, ik heb jarenlang lifechart bijgehouden en kwam er zo achter dat de hoeveelheid Zyprexa heel veel invloed heeft op mijn deressieve gevoel, depressie ging ook niet weg. Blij dat ik bijna helemaal zonder kan. Farmacie wordt hier niet rijk van, maar werkt goed voor mij.

07-02-2016 | Vrouw | 34
Psychose
Heeft mijn leven kapot gemaakt. Voorgeschreven voor psychose. Maakte me helemaal leeg en dood van binnen. Bij het afkicken kreeg ik allerlei klachten die ik nooit eerder had. Slapeloosheid en heldere nachtmerries. Heel mijn persoonlijkheid is veranderd. Ik voel alleen nog maar heel veel negatieve emoties: onvoorstelbaar heftige angst, woede, depressie, terwijl ik normaal z[lees meer...]achtaardig en positief was. Ik ben obsessief en denk heel veel na over allerlei negatieve dingen. Ik ben nu 2 maanden verder, en de afkickverschijnselen zijn nog steeds niet weg. Wel een piepklein beetje minder heftig, maar nog steeds niet draaglijk. Ik denk dagelijks aan suicide door de verschijnselen van de zyprexa. Ik heb eerder haldol gebruikt en zou dat middel eerder aanraden, de afkickverschijnselen zijn veel minder erg!

29-09-2015 | Man | 43
Schizofrenie
Zyprexa = chemische dwangbuis

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

25-07-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
deze medicatie helpt mij om enige rust in mijn hoofd te krijgen, en niet weer in pschychose te belanden. ben wel veel aangekomen en heb frequente eetbuien door deze medicatie. auditieve hallucinaties zijn nog wel aanwezig, daar wel minder. ook is het een heftig medicijn en bij gebruik voel ik me een zombie, heel versuffend.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum