Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

Bij  ADDX

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

10-11-2023 | Man | 64
ADD
Ik heb deze medicatie aangeraden gekregen vanuit de psychiater van de GGZ. Dit voor mijn ADD en de hele dag "aan staan". Ik was op zoek naar meer rust in mijn hoofd. Ik heb in het verleden een CVA gehad en gebruik hierdoor de rest van mijn leven diverse andere medicatie. Hierdoor zijn er weinig combinaties die samengaan en Bupropion was een eerste keuze van de psychiater [lees meer...]uit dit beperkte assortiment. Uiteindelijk heeft deze medicatie mij na een kleine twee maanden gebruik niets positiefs gebracht en ik ben recent overgestapt op andere medicatie (Brintellix)

08-01-2019 | Man | 51
ADD
welbutrin wordt voorgescheven bij depressie en het helpt bij adhd/add. Qua depressie geen resultaat, voor adhd wel een beetje. Ik kon me iets beter focussen en was minder snel afgeleid. Wanneer ik een dag vergat in te nemen altijd hoofdpijn gedurende een aantal uren. Bij regelmatig gebruik ook soms hoofdpijn. Geestelijk was de sexlust aanwezig, maar kon er niet veel mee do[lees meer...]en omdat het erg veel moeite kostte om een erectie te krijgen. Nu 2 maanden gestopt met gebruik en erectie is weer beter.

01-05-2022 | Vrouw | 46
ADD
Ik kan voor het eerst in jaren gewoon helder denken. Wat een verschil. Ik ben een ander mens. Ik kreeg brain fog na het overlijden van mijn echtgenoot. Ik dacht lang dit is rouw of depressie. Maar ook al kon ik de draad weer opnemen en weer gelukkig zijn. Die brain fog bleef. Ik vond dat zo frustrerend. Maar dat was dus op 2 dagen opgelost. Wondermiddel.

14-02-2019 | Man | 44
ADD
Gekregen vanwege ADD en burnout klachten. Helpt goed om minder negatief te zijn, waardoor er meer positiviteit in hoofd komt om met ADD om te gaan. Helpt niet om meer focus te hebben om ADD tegen te gaan.

07-06-2018 | Vrouw | 44
ADD
Sinds ruim een jaar gebruik ik methylfenidaad en ik moet zeggen dat t een stuk rustiger in Mn hoofd is. Nu sinds maandag wellbutrin 150mg vanwege langdurige depressie. Ik voel me zo vreemd met dit nieuwe medicijn, net of ik niet mezelf ben. Er komt niks uit Mn handen en het boeit me nu niet eens. Met methylfenidaat gebeurd dat ook wel eens dat ik niks doe maar irritee[lees meer...]r me dan aan mezelf. Ik ga morgen maar stoppen met wellbutrin ik vind het gewoon eng hoe ik me voel. Iemand hier met dezelfde ervaring toevallig?

18-02-2018 | Vrouw | 41
ADD
Ik begon met 2 weken 150mg. De eerste 2 dagen was ik moe en een beetje duizelig. De overgang naar 300mg. verliep zonder problemen. Geen bijwerkingen meer gehad. Ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar nadat ik zowat psychotisch werd door methylfenidaat (concerta). Ik ervaar veel meer rust, zowel in mijn lijf als in mijn hoofd. Slapen is geen probleem meer. Het haalt niet[lees meer...] alle kenmerken van ADD weg, maar het haalt de scherpe kantjes weg. AD(H)D eigenschappen kunnen erg leuk en verrassend zijn, als ze maar niet de overhand nemen. Dmv Wellbutrin blijft het binnen de perken. Ik ben mezelf, maar dan net iets minder impulsief/dromerig. Ben dus echt heel tevreden.

03-02-2023 | Vrouw | 38
ADD
Dit medicijn gevraagd aan mijn huisarts ivm diagnose ADD ( gesteld door bedrijfsarts, sta op wachtlijst gz), veel piekeren en angsten. Slik nu ongeveer 5 weken 150mg per dag. Merkte na 3 dagen al verschil. Wat een rust in mijn hoofd! Alleen wat suf maar dat is het zo waard! Het lijkt alsof mijn darmen ook rustiger zijn. Ik las veel over gewichtsverlies maar daar merk ik [lees meer...]niks van (helaas;)). Moest na een week naar 300mg, maar merkte dat ik daar echt onrustig van werd. Voelde alsof ik speed had gebruikt (weet niet hoe dat is maar ik ging als een malle op mijn fiets alsof ik de tour de france aankon. Kaken werden ook stijf. Toch maar terug gegaan naar 150. Dit ook genomen ivm depressieve klachten (en stoppen met roken mooie bijkomstigheid). Merk zoveel lichter in mijn hoofd, echt top!! Minder piekeren, alles lijkt milder. Minder behoeften aan roken, hoop dat dat tzt helemaal stopt. Erg tevreden dus. Heeft iemand ervaring met verandering van merknaam? Ik heb het idee dat het anders voelt.

28-08-2020 | Vrouw | 35
ADD
Hallo, ik slik wellbutrin omdat ik add heb en depressieve klachten. Ik ben er niet tevreden over, ik heb vaak hoofdpijn en oorsuizen. Ook ben ik vaak chagerijnig, kribbig en reageer ik buitensporig boos. Heel vervelend. Maar het ergste vind ik nog dat ik wel 3x per maand ongesteld ben! En dan niet zo'n klein beetje ook! Het is te vroeg voor de overgang en na wat googlen la[lees meer...]s ik dat dit ook een van de bijwerkingen kan zijn. Ik zit niet te wachten op een medicijn die m'n hele hormoonhuishouding door de war gooit!

09-03-2019 | Vrouw | 35
ADD
Nadat mijn dochtertje werd geboren in 2012 werd ik depressief. Door omstandigheden begon ik te twijfelen of ik ook ADHD zou hebben net als mijn broer. Na veel gezoek uiteindelijk terecht gekomen bij een dokter die gespecialiseerd is in gedragsproblemen. Op aandringen kreeg ik zonder gedragstherapie toch medicijnen waar ik nu wel spijt van heb. Doordat ik een acute psychose[lees meer...] had op mijn 18e mocht ik geen Ritalin maar wel Bupropion 150mg icm met mijn antihistamine medicijnen. k dacht dat het alles zou oplossen en de mensen die aan mij twijfelden laten zien dat ik toch volwassen en onafhankelijk kan zijn. Nou mooi niet dus. Ik begon actief en positief te worden ook ging ik vaak met mijn dochter uitstapjes doen. De bijwerkingen waren heftig en was gedwongen binnen te blijven. Ik kreeg last van rode uitslag (gehele lichaam), hoofdpijn, trillen en nachtelijk zweten. Nu 2 jaar later alleen last van nachtelijk zweten, moeilijk mijn plas ophouden, maar het ergste is dat mijn zicht achteruit is gegaan. Daar schrok ik van. Ik heb dit zovaak gezegd zowel tegen de psychiater, pycholoog als de huisarts. Maar krijg geen gehoor. Alleen maar "ja, mevrouw ik begrijp het. Dat is vervelend. We zoeken samen naar een oplossing". Ik wacht nog steeds. Ik heb geen idee wat te doen. Iemand advies?

06-10-2020 | Vrouw | 34
ADD
als add persoon met verslavingsachtergrond heeft men dit mij voorgeschreven. Ik ben er nog niet lang met gestart maar ervaar enorme irritatie, emotioneel en heftig dromen. ik heb lang niet geweten wat er aan de hand was met me, het inzicht dat dit het kan zijn verheldert zoveel. Ik was vaak afgesloten, overprikkeld, angstig, depressief. een wonderpil bestaat helaas niet d[lees meer...]enk ik. Ik heb goede en slechte dagen. De buikpijn en misselijkheid die ik ervaar bij de start van het innemen zijn irritant. ik hoop dat het mij binnenkort de boost zal geven die men beweert te hebben. Als persoon met verslavingsvatbaarheid kijkt men steeds naar aangepaste medicatie. Zo zullen ze mij binnenkort laten starten met Strattera voor de add. Ik ben benieuwd. Het put me wel enorm uit, de diagnoses die men hiervoor stelden gingen van bipolair tot paranoïde psychose. Ik voel me deels gestigmatiseerd hierdoor. Kent iemand dat gevoel? ik beschik nochtans over een mooi bachelor diploma , maar werken lukt zeer moeizaam. Ik kan bepaalde zaken helemaal niet, waar anderen geen enkele hinder ondervinden. Anderzijds neem ik alles op van emoties, gevoelens, stress van anderen. Tijd om het roer om te draaien en mijn eigen persoon en denken af te bakenen en grenzen te leren stellen. Het is dus niet enkel het pilletje dat het hem doet. Ik ben in begeleiding bij gtb, psychiater, psycholoog, huisarts en ken een opnamegeschiedenis. Aan iedereen die het psychisch moeilijk heeft wens ik veel sterkte; Het is belangrijk te praten , al is het met tele-onthaal. praten lucht op groeten

04-07-2020 | Vrouw | 31
ADD
Ik gebruik welbutrin nu 4 weken, ik ben erg moe en moet soms echt slapen overdag. Ook mijn stemming gaat alle kanten op en ik voel me soms echt heel somber. Ik ben inmiddels 3,5 kilo afgevallen omdat ik geen eetlust heb. Dit vind ik niet erg maar aangezien ik een eetstoornis heb gehad is het wel opletten dat dit niet uit de hand loopt. Ik hoop dat het binnenkort gaat doen [lees meer...]wat mijn psychiater vertelde want dit maakt mijn add klachten en depressieve klachten alleen maar erger tot nu toe.

19-11-2018 | Man | 31
ADD
ADD & paniekaanvallen.. Na de diagnose ADD / Paniek en angststoornissen , heb ik het medicijn Concerta voorgeschreven gekregen. Hierbij ondervond ik flink wat bijwerkingen zoals slapeloosheid, enorm gewichtsverlies, vele prikkels die versterkt werden en problemen aan huid en gebit. Ik ben toen overgestapt naar DEXAMFATAMINE en heb dit lang gebruik naar tevredenheid, ech[lees meer...]ter toen mijn gewicht toenam , betaling door de zorgverzekering was vereist ben ik als alternatief Welbutrin gaan nemen. Het medicijn is geen oppeppende of verdovende drug zoals die andere wel waren, geeft geen bijwerkingen in emoties, lichamelijke klachten en slapen gaat juist makkelijker. Wel heb ik mijn patroon van eten aangepast en ben regelmatig erbij gaan sporten.. tot nu toe een goede combinatie voor mij.

09-02-2020 | Vrouw | 29
ADD
Ik kreeg Bupropion voorgeschreven door de psychiater omdat ik ADHD heb en niet tegen Ritalin kan. De eerste 3 weken zijn echt een hel. Ik had enorm last van een hoge schelle piep in m'n oor, die de eerste paar dagen heel hard was waardoor ik niet kon slapen, maar na een week zakte het zo goed als volledig weg, af en toe hoor ik het nog een beetje maar het is zeker te doe[lees meer...]n. Ik was die weken (mede door de piep in m'n oor) erg angstig en zag de toekomst er somber uit. Ik had ook erg spijt dat ik met deze medicijnen begonnen was en was zelfs kwaad op mijn psychiater. MAAR! Na de eerste 2-3 weken zakten de bijwerkingen en begon ik toch wel profijt te voelen van de medicijnen. Ik ben minder angstig, ik ben rustiger in m'n hoofd, minder impulsief. De piep in m'n oor is voor 95% weg. Het is er nog maar in zo kleine mate dat ik het de meerderheid van de tijd niet hoor. Soms is het wat harder dan anders maar dat is ook snel weer over als je je focust op iets anders. Ik hoop natuurlijk dat de piep volledig zal weggaan, maar dat weet ik dus nog niet.

12-03-2021 | Vrouw | 26
ADD
Nu ongeveer 2 weken gebruik ik dit medicijn van 150 mg. Ik ben niet depressief maar ik heb add. Ik lees hier veel dingen over het medicijn wat mijn keuze meer bevestigd om hier mee te stoppen, ook al zit ik nog in mijn proef fase.... Ik ben nooit zo angstig geweest als ik nu ben, ik heb dagen lang dat ik moet huilen maar weet niet waarom... ik ben zo ontzettend angstig en[lees meer...] gister avond was mijn toppunt. Als dit zo blijft wil ik dit niet meer. Ik wil niet continu onzeker zijn, en het gevoel hebben dat je moet huilen. De nachtmerries vind ik ook heel verschrikkelijk... ik droom elke keer dat er een geliefde vermoord wordt. Of dat zie ik gebeuren of ik zie het achteraf. Beide niet fijn ik droom wel echt heel gedetailleerd. Vroeger had ik ook vaak nare dromen maar niet zo intens als deze. Nog een andere bijwerking is de diarree. Soms moet ik wel 4 x op een dag naar de toilette. Maar dat vind ik opzich het minste erg van de bijwerkingen die ik heb. Ook ben ik continu misselijk. Voor de rest lees ik dat mensen depressief zijn die dit slikken. Ik ben niet depressief en vraag me dan ook af of dit wel het goede medicijn voor mij is? De reden dat ik medicatie gebruik is om rust in mijn hoofd te creëeren. Hiervoor gebruikte ik elvanse maar daar werd ik zo ongeconcentreerd van dat ik continu vergat wat ik wou zeggen. Ook echt heel naar als je in een sollicitatie gesprek zit. Daar ben ik dus al gauw mee gestopt. De reden dat ze deze medicatie aanraadde voor mij is omdat mijn vader dit slikt voor concentratie en zijn add. Hij gebruikt hier nog concerta bij. In het verleden heb ik 9 jaar concerta geslikt met negatieve bijwerkingen. Ik voelde mezelf niet alsof ik op achtergrond stond en iemand anders voor mij beslissingen maakte. Dit medicatie moest mij helpen om geconcentreerd te blijven op school en met thuis leren. Dit heb ik vanaf groep 3 tot mijn 3e klas geslikt. Daarna ben ik over gegaan op ritalin 1 jaartje heb in dat geslikt ik zat in m’n examen jaar en heb nog nooit zulke goede concentratie gehad. Daarna hielp het averechts en ben ik er mee gestopt. Hetzelfde probleem als bij concerta. Nu 8 jaar later ben ik het toch weer gaan proberen. Maar als dit zo blijft dan stop ik er wel direct mee... ik hoop dat er nog andere opties voor mij zijn.

22-09-2020 | Man | 25
ADD
Kort samengevat: - kan een goede optie zijn als je last hebt van AD(H)D & depressie. - als je bij ritalin de 'acute concentratie-boost' niet fijn vind dan zou ik hier naar kijken. - 150 mg en 300 mg kan een enorm verschil zijn ivm bijwerkingen. - de ergste bijwerkingen (naar mijn ervaring) waren darmproblemen. - de milde bijwerkingen zijn droge mond, hoofdpijn, trille[lees meer...]nde handen. - niet combineren met alcohol of wiet: of pas in ieder geval écht op. - kan invloed hebben op je menstruatiecyclus, als je testosteron neemt, dan zou ik dat ook in de gaten houden. Ik gebruik Wellbutrin nu al ongeveer een jaar en ben recent in dosis verhoogd. Van de 150 mg had ik niet echt last van bijwerkingen, maar het werkte voor mijn gevoel ook minimaal. Naast ADD heb ik namelijk ook depressieve klachten, en ondanks dat het me wat vlakker maakte, merkte ik weinig verschil als het aankwam op beter kunnen concentreren. Van 300 mg kreeg ik echter wél last van bijwerkingen. Vooral aan mijn darmen. De eerste twee weken waren echt afschuwelijk voor mij en om het netjes te houden zeg ik het maar zo: het ging van verstopping tot het tegenovergestelde. En omdat je dan ook fysiek heel zwak bent, weegt dat zwaar als je depressieve of zelfs suïcidale klachten hebt. Daarnaast heb ik een slechte ervaring gehad toen ik het combineerde met alcohol. Ik kreeg daar een paniekaanval van en heb daarna een week nog last gehad van trillende handen. Na ongeveer 3 weken is het wel verbeterd. Wat daarbij hielp is dat ik het s'avonds nam ipv s'ochtends. Let daar vooral op, want dat kan verschil maken in je ervaring. Ik merk dat mijn depressie in ieder geval vervlakt is, wat fijn is voor mij. Voor de ADD vind ik het moeilijk te zeggen, ook omdat ik pas een aantal maanden weet dat ik het heb, maar ik merk dat ik net wat meer overzicht voel. De afwas doen of mijn bed verschonen lukt nu beter, en ik slaap ook wat beter? Ik zou dit medicijn aanraden als je last hebt van depressieve klachten naast je AD(H)D. Zeker als je bij ritalin teveel last hebt van een soort 'opvliegers' of bij antidepressiva last hebt van het acute vlakke gevoel. Ik voel dat die dingen wat meer verspreid zijn over de dag. Wel belangrijk voor trans-mannen: het heeft werking op progesteron, wat een vrouwelijk hormoon is. Nu gaat die officieel tegen oestrogeen in, maar het heeft wel met je menstruatiecyclus te maken. Het kan zijn dat ondanks dat je door testosteron niet meer ongesteld word, dat het hierdoor terugkomt. Dit weet ik niet zeker echter, maar ik heb zeker 2 jaar geen last van bloedingen gehad, en sinds ik dit slik, wél. Let erop in ieder geval, want het kan behoorlijk dysforisch zijn. Succes :))

16-07-2019 | Vrouw | 25
ADD
Ik gebruik dit medicijn (150mg) nu ruim 3 maanden (icm 7,5 Mg Escitalopram) en ben tot dusver erg tevreden! Gekregen wegens burn-out door mijn ADD en angststoornis. Ik had ontzettend last van mentale overprikkeling, waardoor ik veel niet meer kon. Denk hierbij aan het volgen van gesprekken, de stad in, drukke plekken bezoeken, boodschappen, werken achter pc en (denk)w[lees meer...]erk. Sinds ik dit medicijn gebruik, gaat het al zóveel beter en is de cognitieve overprikkeling al veel minder. Het is nog steeds niet helemaal weg, dus misschien overweeg ik tijdelijk naar 300 Mg te gaan. Daarnaast merk ik dat ik voor het eerst in mijn leven veel beter structuur kan aanbrengen, dingen beter kan ordenen, gedachtenprocessen beter worden geleid, ik veel meer rust in hoofd/lichaam ervaar, maar tegelijkertijd ook weer meer energie heb. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik herstellende ben Vd burn Out. Enige nadeel: ik droom veel en levendig. Voornamelijk in de ochtend. Wss omdat mijn brein dan langzaam wakker wordt en begint te werken? Ik wilde dit melden, omdat ik mij een ongeluk heb gelezen en misschien iemand hier mee help! :-)