Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

12-04-2024 | Vrouw | 71
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Heb er heel veel baat bij. Geen enkele bijwerking. Haalt de scherpe kantjes eraf. Zelf ben ik heel blij met dit medicijn

Topamax

23-03-2024 | Vrouw | 40

droge mond

Ik slik dit nu een jaar wegens nachtmerries / nachtterrors vanwege mijn CPTSS. En ik ben zo intens blij! Kan niet uitleggen hoe blij ik ben dat 80% van mijn terrors zijn afgelopen. Met die 20% kan ik leven. De nachtmerries worden afgebroken, het is heel bijzonder om mee te maken. Heb ik nog slechte nachten en angsten? Ja tuurlijk, daarvoor ben ik onder behandeling. Maar ik[lees meer...] heb nu gelukkig geen 5 nachtmerries meer per nacht, niet schreeuwend meer wakker worden of huilend in de keuken of spugend boven het toilet. Ik ben dankbaar. Bijwerkingen in het begin: droge mond. De rest ben ik vergeten haha. Let op: niet alle merken werken goed bij mij. Jansen werkt bijvoorbeeld NIET. Maar wellicht wel voor jou. Dat is uit proberen. Voel je je er absoluut niet goed bij: stoppen!

03-02-2024 | Vrouw | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vandaag mijn eerste pil genomen. Best eng. En door de positieve verhalen houd ik mij vast dat het goed gaat komen. Dank iedereen.

Mirtazapine

25-01-2024 | Man | 62
mirtazapine
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Slechte ervaring met dit medicijn. Zou helpen tegen ptss maar kreeg weer veel nachtnerries. Dus ipv hulp is het een vijand gebleken dit medicijn

17-12-2023 | Man | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb dit middel 2 dagen geprobeerd en bij de tweede keer schoot ik bijna in een psychose. Nooit meer deze troep. Snap echt niet dat dokters dit voorschrijven. Ik zou zeggen lees maar eens wat dit middel kan doen. Genoeg over te vinden..

Sertraline

06-11-2023 | Vrouw | 65
sertraline
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel helpt mij om positief te blijven en het vermindert mijn angsten.

22-10-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp niet tegen depressie .Ik voelde me er niet goed onder en kreeg nachtmerries, zweten . Ik besloot voorzichtig wat af te bouwen na een succesvolle rtms behandeling. Kreeg extreme verschijnselen, angsten 24/7, zoiets nog nooit meegemaakt, , ben na een half jaar creperen opgenomen. Niks niet 'terugval' , het was dat spul. En de GGZ wisten ze natuurlijk weer van[lees meer...] niets. Enige oplossing: nog meer andere pillen erin. ( Ook weer afgebouwd) . Het was traumatisch en heeft mijn leven verstoord. Angstgevoelens zijn sindsdien een rol gaan spelen i mijn leven. .

07-10-2023 | Vrouw | 42
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Lieve mensen, Ik wil graag mijn verhaal delen met jullie in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Dit is voor mij de 3e keer dat ik met citalopram ben gestart. Ik heb een complexe ptss. Iedere keer dacht ik, ik stop met de inname. Ben geen voorstander van medicatie. Maar liever medicatie dan de hevige depressies en dissociaties. Maar: Ik heb ook veel andere medicat[lees meer...]ie in het verleden gehad. Maar deze werkt bij mij het allerbeste. Wat ik lees in jullie verhalen is heel herkenbaar. Tips; hopelijk hebben jullie er wat aan 😀 - Afvlakking van gevoelens/emotie; mijn dosering verlaagd van 30 naar 20 mg. - inname s'avond ipv s'ochtends. Citalopram maakt je moe. - start citalopram beste 10 mg dosering. In de 1e 4 weken lorazepam ernaast nemen. Niet teveel max 1 mg op een dag. Op deze manier zijn de bijwerkingen veel milder. Lorazepam en citalopram beide 2x beide mee gestopt. Lorazepam is lastiger maar daarom neem het minimaal in en niet langer dan nodig is. Want het is verslavend. Blijf positief bij de start en afbouw. Neem je rust, eet en drink goed. Afleiding zoeken waar je relaxed van wordt, voor mij is dat series kijken 😀 Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad. Lieve groet en hou vol, je kunt het!

29-09-2023 | Vrouw | 27
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik zoek eigenlijk herkenning. Ik neem de venlafaxine elke dag in tussen 8 en 10 uur. Nu vergeet ik het af en toe wel eens in te nemen, maar dan krijg ik van mijn hersenen een seintje dat ik het niet heb ingenomen (duizeligheid, alles trager meemaken, woede). Als ik het echt een dag niet inneem, krijg ik last van levensechte dromen (droom waarin ik mijn ogen niet kan [lees meer...]openen), hallucinaties en enorme hoofdpijn. Is er iemand die dit ook heeft? De apotheker zei dat het niet met dit geneesmiddel te maken kan hebben, maar het staat wel echt in verband met elkaar..

Orap

13-09-2023 | Man | 51
pimozide
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik ben als jong kind bewust getraumatiseerd door een neuroloog om mij meer persoonlijkheden te helpen ontwikkelen als een bruikbare optie van ons brein. Ben er nog sinds een aantal jaar pas enorm dankbaar voor maar vindt geen begrip in mijn omgeving. Ons geheugen is toegankelijk voor elkaar en we zijn geen ziekte maar een voordeel. We mogen met zijn 5en van ons lichaam gen[lees meer...]ieten en onze regels zijn er om te zorgen dat we geen ziekelijk verschijnsel worden. Het is vreemd om te zeggen dat ik het iedereen aanraad ivm de manier hoe we onstaan zijn maar ik ben enorm gezegend met mijn meervoudigheid. Dat ik orap gebruik helpt ons beter na te denken en ik hoop dat het mijn lichaam sterker maakt door te timen met onthoudingsverschijnselen met 2mg diazepam samen. Ik gebruik zelf al langdurig opiaten maar daar staat niet elk van mijn persoonlijkheden achter al horen we ons lichaam wel zeggen hoe graag ons lichaam bruin wil en we willen graag niet onverklaarbare hartstilstand achtig komen te overlijden. Dat wou ik even allemaal zeggen. Fijne dag, veel liefs, veel plezier en rustig aan. Als we elkaar begrijpen komt alles goed. RA

Olanzapine

27-08-2023 | Vrouw | 50
olanzapine
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerder aangegeven dat afbouw van olanzapine via taperingstrips via de Regenboogapotheek mogelijk is. Alleen de allerlaatste stap van 0,025 mg naar 0 ging alsnog fout. Veel onttrekkingsverschijnselen en paniekaanvallen. Mijn huisarts heeft aangegeven dat je afbouwen kunt doen gedurende een goede stabiele periode. Nu toch weer teruggezet naar 2,5 mg

Olanzapine

15-08-2023 | Vrouw | 50
olanzapine
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Afbouwen zonder onttrekkingsverschijnselen is wel mogelijk, dat kan via taperingstrips. Dan wordt de hoeveelheid milligrammen olanzapine per dag een beetje verminderd. Ik heb zo binnen 6 maanden de hoeveelheid van 2,5 mg afgebouwd naar 0. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Regenboogapotheek. Vraag je huisarts voor de aanvraag naar taperingstrips bij de Regenboogapotheek!!

13-08-2023 | Vrouw | 29
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Door cPTSS had ik vëel last van paniekaanvallen en herbelevingen. Tevens ook een depressieve stemming en sucidale gedachten. In oktober vorig jaar ben ik gestart met venlafaxine 112,5 mg op advies van mijn psychiater. Ik heb lang getwijfeld of ik wel aan medicatie wilde beginnen, vanwege de angst voor bijwerkingen. Toch besloten om het een kans te geven. Ik had dit maanden[lees meer...] eerder moeten doen. Last van bijwerkingen heb ik amper. Ik heb geen last meer van paniekaanvallen en herbelevingen. Enkel zo nu en dan nog een emotionele flashback, maar dat is passend bij de therapie die ik volg. Ook is mijn stemming verbeterd. Ik kan weer genieten van het leven en zie weer perspectief voor de toekomst.

13-08-2023 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
De klachten waren angst en agorafobie. Met 60mg paroxetine en CGT mijn actieradius flink vergroot. Daarna 20mg onderhoudsfonds langer dan 20 jaar. Al eens via de huisarts proberen over te stappen op sertraline, dat was een drama. Weer terug naar paroxetine. Nu onder begeleiding van psychiater en psycholoog aan het overstappen naar escitalopram. Eerst m.b.v. taperingstrips [lees meer...]Paroxetine afgebouwd naar 10 mg met onttrekkingsverschijnselen. Toen 5 mg Escitalopram en nu 10mg. Veel bijwerkingen. Soms 5 of 10mg oxazepam erbij. De bedoeling is Paroxetine met taperingstrips in 2 maanden af te bouwen naar 0. Het blijft een strijd met hoop op beterschap.

13-08-2023 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik worstel al 30 jaar met angst- en paniekstoornis. Het blijkt nu c-PTSS te zijn. 20+ jaar paroxetine geslikt (20 mg) en ben nu aan het overstappen naar escitalopram. Ik slik nu van beide 10 mg. Ik heb veel last van onttrekkingsverschijnselen en bijwerkingen: branderige huid, tremor , moe en somber. Het is nog te vroeg om een eindoordeel te geven, maar ik vind het zwaar. I[lees meer...]k hoop zo dat het gaat werken.

29-07-2023 | Vrouw | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik het voor mijn PTSS (ik ben nog wachtende op traumabehandeling) Het werkt zo fijn op mijn herbelevingen en nachtmerries. Ik heb eindelijk een beetje rust in mijn hoofd en kan slapen zonder steeds overstuur wakker te worden.

30-06-2023 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Veel mee moeten maken. Ernstige ziek kind en echtgenoot, overlijden kindje...

30-06-2023 | Vrouw | 26
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Nadat Sertraline niet werkte en mijn klachten erger maakte ben ik op advies van psychiater Traumacentrum Nederland overgestapt op Escitalopram. Vrij snel opgehoogd naar 20mg. De bijwerkingen in het begin waren vooral vermoeidheid en meer eetlust. Toen de medicatiespiegel stabiel was ervaarde ik zo veel meer rust tijdens mijn behandelingen. Ik kon de kleine dingen weer aa[lees meer...]n, ik sliep rustiger en ik durfde zelfs weer het huis uit (ik had erge agorafobie). Momenteel gebruik ik het al 3 jaar en ben er zeker van dat ik er binnenkort mee ga stoppen, ik wil het zelf weer proberen :) Top ervaring met dit medicijn!

13-06-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Er zouden wat artsen zich terug mogen herscholen of patiënten rechtstreeks naar een psychiater doorverwijzen ! Als je langdurige stress hebt met verschillende gebeurtenis ( psychotrauma) is dit het middel om het nog meer te versterken zoals koffie, xtc enz….. . Ik had extreme paniekaanvallen , paranoïde waardoor de dosis werd verhoogd. Ik ging dood , plaste mij dood, at n[lees meer...]iet meer, sliep niet , uiteindelijk toch op het spoed geraakt waar ze mij omschakelde naar serlain, de zelfdoodgedachten waren afgezwakt maar het was zo ver dat ik een hypodentremie kreeg na 2 weken. Luister naar u patiënt want een paar uurtjes later zou ik eraan zijn geweest maar had op tijd zelf nog de ambulance gebeld !

30-05-2023 | Man | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Herbelevingen, nachtmerries Het medicijn deed niets goeds voor mij. Het leek wel dat ik ging dementeren

Topamax

28-04-2023 | Vrouw | 19
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Voor het slapen, het zou moeten helpen voor sneller slapen en minder nachtmerries (ptss). Merk dat ik soms misselijk en beetje raar gevoel in mijn buik heb maar dit is niet vaak en heb er niet veel last van omdat ik het in de avond gebruik. Gebruik het nu een maandje en merk wel dat ik soms tintelingen heb in mn handen maar vooral hele erge tintelingen in mn gezicht, n[lees meer...]iet naar maar toch beetje onprettig omdat het steeds langer voordurender is. Verder val ik er wel sneller van in slaap dus dat is fijn maar nogsteeds slaap ik super onrustig en wordt ik nogsteeds wakker van een dosis van 100mg, soms wel nachtmerries en soms niet, maar dat komt ook door de ptss Conclusie: ik val er sneller van in slaap dus over het algemeen iets meer slaap gemiddeld dan eerst, maar de slaap zelf is nogsteeds niet goed dus uitgerust wakker wordt je er niet van

31-03-2023 | Vrouw | 29

Sertraline

29-03-2023 | Vrouw | 41
sertraline
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Sinds 2 weken gebruik ik Sertraline en ik heb me de eerste week voorgenomen om hier iets te schrijven als de ergste weel achter de rug was. Door zwaar mishandeld te zijn in mijn vorige relatie, ptss ontwikkeld en gestart met sertraline. De eerste week was pittig.... het is eigenlijk nog het beste vergelijkbaar met een hele erge kater. Ook ineens dwars door pil heen ongeste[lees meer...]ld. Ik heb me heel beroerd gevoeld, maar dat was na 9 dagen over. Nu zo energiek als wat, vrolijk en relaxed. Ik vroeg bij de apotheek of dat kon of dat het een placebo effect was, maar schijnt dus best vaak te gebeuren dat het snel werkt. Ieder zijn eigen keuze en proces natuurlijk, maar voor mij was dit ondanks de nare eerste week, echt een goede zet.

Amitriptyline

22-03-2023 | Vrouw | 41
amitriptyline
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik deze ivm PTSS. Ik had heftige angst bijvoorbeeld tijdens auto rijden, nieuwe mensen ontmoeten, lang piekeren en kon niet slapen. Nu slaap ik als een roos, en ben ik fris wakker. Geen angst tijdens auto rijden. Maar… ik ben erg aangekomen. Goed er uit zien het is ook zeer belangrijk voor mij, dus ben bezig om medicatie af te bouwen. Enkel om de dag 25 mg

Trazodon

19-02-2023 | Vrouw | 28
trazodon
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Begin van het gebruik zeer tevreden, ik kon eindelijk slapen zonder heftige zware nachtmerries. Ik was blij. Na een jaar kreeg ik plots heftige bijwerkingen waardoor ik noodgedwongen moest stoppen. Echter mijn psychiater gaf een onmogelijk afbouwschema. Van 100 mg, 1x per 3 dagen 25mg eraf. Hierdoor kreeg ik ongeloof veel ontrekkingsverschijnselen. Verergerde mijn depressi[lees meer...]e. Mijn emoties schieten alle kanten op. Ik zit nu op 50mg en ga dit nu heel langzaam afbouwen. De afbouw ben ik niet goed over geïnformeerd. Laat je goed voorlichten als je wilt stoppen met dit medicijn. De bijwerkingen icm ontrekkingsverschijnselen zijn vreselijk om door te komen.

02-02-2023 | Vrouw | 30
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Na neuroleptica voorgeschreven te krijgen voor angst-paniek klachten na een traumatische ervaring ging het enkel bergaf met mij. Werken was onmogelijk en de relaties tussen mijn naasten werden er ook door geaffecteerd. Met behulp van de huisarts beslist om een ssri op te starten. De eerste weken waren voor mij een hel. Heel mijn (al) turbulente wereld werd nog turbule[lees meer...]nter. Ik was ontzettend moe en mentaal constant overprikkelt. Na toch een dikke maand, kwam er verandering. Toen heb ik mijn dosis van 0.5 mg verhoogd naar 0.75 mg. Omdat ik heel gevoelig ben voor medicatie heeft mijn huisarts voor gesteld om per 0.25 te verhogen. Een tip die ik zeker meegeef aan gevoelige en snel overprikkelde mensen. Neem baby stapjes en voel heel goed aan wat je lichaam aankan. Nu een paar maanden na de stabilisatie ben ik langzaam aan terug tot mijzelf aan het komen. Ik merk dat ik nu op dit moment best terug verhoog naar 5 mg omdat mijn lichaam "wacht" op de inname. En ik terug lichte angst voel voor triggers en uitdagingen. Aan iedereen die door moeilijke en donkere periodes gaan, courage! Het is letterlijk en figuurlijk een bittere pil om te slikken. En als je opstaat en het regent, laat het regenen <3 P

Mirtazapine

07-01-2023 | Vrouw | 42
mirtazapine
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Door ptss altijd angst om te gaan slapen. Bang voor de herbelevingen en/ of nachtmerries. Sinds ik mitrzapine slik, slaap ik eindelijk goed na al die jaren. Ik ben zo blij met Mitrzapine,het heeft mijn leven zo verbetert.

04-01-2023 | Man | 16
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het helpt goed tegen mijn nachtmerries en door de bijwerking slaperig slaap ik veel meer. Ik moet wel zeggen dat het soms wel in de weg kan staan aan gezien ik veel meer slaap over dag maar ik heb minder last van mijn PTSS en dat is het belangrijkste voor mij.

27-12-2022 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer een half jaar. Daarbij slikte ik lorazepam I.v.m. heftige en langdurige herbelevingen. Ik kreeg eerst 10 mg Citalopram voorgeschreven en na twee weken ging ik naar 20 mg. De eerste drie weken (vanaf het begin) waren heel zwaar. De angsten en de depressie namen toe. Ik ging sterk twijfelen aan de effectiviteit van de citalopram maar de psych[lees meer...]iater verzekerde mij ervan dat ik nog even vol moest houden. En hij bleek gelijk te hebben. Mijn angsten werden langzaam maar zeker minder en ook de depressie verminderde. Ik slikte toen nog wel Lorazepam, en die zorgde nog wel voor de nodige bijwerkingen (pleinvrees en depressieve gevoelens) maar daar ben ik op een gegeven moment, toen ik me goed genoeg voelde, ook geleidelijk mee gaan afbouwen. Nu zit ik alleen nog aan de citalopram en het bevalt me goed. Het is niet zo dat ik me nooit meer depressief of een beetje angstig kan voelen, maar het is tot dusver niet meer zo zwaar geweest als voordat ik begon met citalopram. Zelf had ik in de eerste weken echt veel steun en bevestiging nodig en had ik heel veel aan dit soort reviews dus ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.

15-12-2022 | Vrouw | 35
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
In het begin hielp het echt goed maat nu niet meer ik probeer mijn tranen niet te uiten en m'n emotie s