Ervaringen met Metoprolol

metoprolol

Hoge bloeddruk (234 meningen)
Hartritmestoornissen (132 meningen)
Hartinfarct (42 meningen)
Hartklachten (24 meningen)
Angina pectoris (23 meningen)

17-11-2020 | Vrouw | 72
Atriumfibrilleren
Ben van merk Aurobindo nu overgezet naar merk Mylan door de zorgverzekeraar voor de zoveelste keer weer een ander merk , eindelijk één gevonden die geen bijwerkingen gaf en wordt het weer veranderd. Sta nu elke dag op met hoofdpijn en misselijkheid.

13-11-2020 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Na enige inspanning zoals klussen, (rustige) roeitraining, een dagwandeling van 15 km heb ik wel 2 of 3 dagen nodig om weer in mijn gewone doen te komen, heel vervelend, net of mijn lichaam zich niet kan herstellen met dit medicijn. Voor wie is dit herkenbaar?

24-02-2020 | Man | 63
Boezemfibrilleren
Structurele vermoeidheid. In de ochtend al wakker worden met het gevoel niet fit te zijn. Wandelen gaat echter prima ook berg op. Gebruik dit middel na twee ablatios gevolgd op hart ritme stoornissen. Hartslag is prima, bloeddruk ook. Overig geen klachten.

11-02-2020 | Man | 76
Boezemfibrilleren
Door cardioloog overgezet van atenolol naar metoprolol wegen atriumflutter met hartritme van 130 en hoger. Door gebruik metoprolol is de hartslag wel naar beneden gegaan naar ca 110,maar is zeer onregelmatig. De flutter lijkt meer op fibrilleren, maar is wel constant aanwezig.

27-01-2020 | Man | 77
metoprolol (200mg)

08-01-2020 | Man | 76
Boezemfibrilleren
het is een goed medicijn .alleen ik heb te maken met elk jaar gewicht toename

02-12-2019 | Vrouw | 66
Boezemfibrilleren
Slik nu 2 weken metoprolol, maar in plaats van een bloeddrukverlaging is het een flinke bloeddrukverhoging. En een polsslagverhoging. Heeft iemand ook deze ervaring? De cardioloog zegt dat het niet van de metoprolol kan komen maar het is begonnen vanaf de 1e pil.

13-10-2019 | Vrouw | 55
Atriumfibrilleren
Eerst andere middelen geprobeerd zoals Sotalol (extreme bijwerkingen voor mij, zoals ernstige rheumatische verschijnselen in gewrichten tot aan onmogelijkheid van lopen en bewegen en extreme pijn + meer nare bijwerkingen), Verapamil (eveneens te veel levensbeperkende bijwerkingen), overgestapt op Metoprolol (ca 5 jaar geleden). Eerst een veel te hoge dosering van 2x 100 [lees meer...]voorgeschreven gekregen voor en na mijn operatie (met bijwerkingen als gevoel van flauwte, overslaan van hartkloppen, algeheel gevoel van malaise, onfit voor normale dagelijkse prestaties). Uiteindelijk nu op 1x 50 per dag in de ochtend, bevalt goed. Als ik een keer vergeet (zelden) dan merk ik dat ik het echt nodig heb (anders gaat bloeddruk wat omhoog en voel ik mij niet zo fit + duf in het hoofd). Ik kreeg ook perindopril 2mg (en daarvoor 3mg) erbij voorgeschreven na diagnose van onregelmatige hartslag (en af en toe atriumfibrileren), maar moest daarmee stoppen omdat de bloeddruk te laag werd, het hartritme op hol ging slaan 1-2 uur na inname en ik duizelig en misselijk ervan werd. Mijn notering van 'nauwelijks/geen bijwerkingen' is een eindconclusie: Het proces van zoeken naar een bruikbaar medicijn heeft 2-3 jaar geduurd en dat kan beter denk ik, als artsen beter luisteren naar de ervaringen van de patient en beter naar de algehele constitutie kijken, de reacties van de patient op medicijnen in het algemeen en in vergelijking met de gemiddelde patient (zijn er allergieen bekend? werkt het immuunsysteem van de patient anders dan gemiddeld? heeft de patient altijd sterke bijwerkingen met alles inclusief koffie, alcohol, sommige voedingsmiddelen, etc?). Ik raad mensen aan die een hoge afweer tegen medicijnen (en andere stoffen) hebben, d.w.z. veel bijwerkingen met alles + allergische reacties, plus een andere of sterkere reactie dan gemiddeld hebben met/tegen alles, een lagere dosering uit te proberen. Sommige mensen hebben echt veel minder medicijn nodig om het werkzaam te laten zijn, is mijn persoonlijke ervaring. Tot slot over gebruiksgemak: de pillen zijn behoorlijk groot en met water wegslikken lukt mij niet, maar met een hapje voedsel gaat het goed.

30-08-2019 | Man | 62
Boezemfibrilleren
Ik ben een 62-jarige man die wegens mijn eerste Boezemfibrileren (Januari 2017) 1 x daags (in de ochtend) 25 mg Metoprolol (Sandoz) voorgeschreven kreeg. Vanaf dag 1 totaal geen bijwerkingen. Niet moe, niet lusteloos, veel energie, geen maagklachten, slaap uitstekend, en heb zelfs geen koude handen en voeten. Topmiddel dus. Eind Juni 2019 kreeg ik na bijna 2 1/2 jaar weder[lees meer...]om Boezemfibrileren en toen direct in het Ziekenhuis een Electrische Cardioversie gehad en in 1 keer mijn Hartritme weer goed. Helaas afgelopen maandag (27/8) wederom Boezemfibrileren gehad en omdat ik toen niet nuchter was de dag erop wederom een elektrische Cardioversie gehad. Weer in 1 keer goed. Moest toen overstappen op advies Cardioloog naar 2 x daags 40 mg Sotalol. Na amper 2 dagen begon de ellende. Erg benauwd, hevige hartkloppingen en duizelig. Naar het Ziekenhuis vervoerd. Alles was gelukkig goed maar wel op advies van een, andere, Cardioloog weer teruggegaan naar 1 x daags 25 mg Metoprolol (vanaf donderdagochtend 29/8). En die dag al geen Sotalol meer. In paar uur alle klachten weer verdwenen en voel mij weer uitstekend. Sotalol is voor mij dus 1 grote baggerzooi en blijf dus "zweren" bij Metoprolol waar ik dus bijna 2 1/2 jaar geen enkele bijwerking van heb. Slik ook 2 x daags de Bloedverdunner Eliquis. Ook een Topmiddel, ook totaal geen bijwerkingen van. En het grote voordeel is dat je hier ook niet voor naar de Trombosedienst moet. Maar voor mij nooit meer een niet-selectieve betablokker als Sotalol. Maar een selectieve betablokker als Metorprol. Topmiddel zonder bijwerkingen.

13-07-2019 | Vrouw | 56
Boezemfibrilleren
Ik ben altijd slank geweest. Als gevolg van boezemfibrilleren een herseninfarct gehad. Binnen 2 weken na herseninfarct en slikken metoprolol al 10 kilo aangekomen. Daarna snel nog eens 10 kilo erbij. Niets en niets helpt om er wat kilo’s af te krijgen. In de bijsluiter staat ook vertraagd3 stofwisseling. Nu 3 jaar later, in overleg met huisarts dosis gehalveerd. Binnen 3[lees meer...] dagen 2 kilo afgevallen, maar bloeddruk ging omhoog. Diëtiste gegaan. Heeft niet geholpen. Inmiddels doorverwijzing naar cardioloog. Ben benieuwd wat daar uit komt. Stressklachten geen meer gehad. Gelatenheid ervoor in de plaats. Piekeren in hoofd wordt richting hart doorbroken,

26-03-2018 | Man | 73
Atriumfibrilleren
Door dit middel ontstaat impotentie!

16-01-2018 | Man | 64
Boezemfibrilleren
Werkte in het begin redelijk. Maar gaf geen stabiel gevoel. Was ook altijd moe en niet vooruit te branden. Altijd koude handen en voeten. Veel transpireren bij de kleinste inspanning.

17-09-2017 | Man | 58
Atriumfibrilleren
Ik kreeg veel last van hartflutters en atriumfibrilleren en werd opgenomen in het ziekenhuis waarna het hartritme werd hersteld, vervolgens moest ik metoprolol slikken waar ik erg moe van was en kortademig. Na verloop van tijd gaat het lichaam hieraan wennen en gaat het wel beter, maar ik bleef toch behoorlijk beperkt, na een dag werken was ik meestal toch behoorlijk moe. [lees meer...]Ben inmiddels overgestapt op de verapamil wat ik beter verdraag en heb me eigen opgegeven voor een ablatie.

06-06-2017 | Man | 51
Boezemfibrilleren
Gekregen vanwege boezemfibrilleren. Werkt op het beperken van de hartfrequentie en deed dat redelijk goed. Na cardioversie twee dagen normale hartslag gehad, daarna helaas weer terug in boezemfibrilleren.

13-01-2017 | Man | 50
Atriumfibrilleren
Het medicijn helpt op zich goed. had voorheen 6x boezemfibrilatie gehad en moest aantal keer aan de cardioversie. Sinds ik dit gebruik heb ik geen aanval meer gehad. zijn nu 13 maanden verder. nadeel is dat ik enorm in gewicht ben toegenomen, bijna 25-30 kilo in een jaar. Terwijl ik op dieet sta bij een diëtist...wat je ook doet...t helpt niet om af te vallen. Verder droge[lees meer...] mond en slecht slapen doordat ik regelmatig naar toilet moet. Heb in de tussentijd diabetes 2 ontwikkeld, dus dat zal er ook mee te maken hebben. Slik ook andere medicatie, maar deze dingen zijn begonnen toen ik met metopolol begonnen ben. Ik hoop dat ik een andere medicatie kan vinden...want dat gewicht dat nekt mij vandaag of morgen.

24-11-2016 | Vrouw | 72
Atriumfibrilleren
Droge mond, brok in mijn keel, kan geen eten door keel krijgen.