Ervaringen met Propranolol

propranolol

Tremor (30 meningen)
Hartritmestoornissen (21 meningen)
Hoge bloeddruk (21 meningen)
Verhoogde hartslag (5 meningen)
Ziekte van Graves (2 meningen)
Snel werkende schildklier (2 meningen)
Angina pectoris (0 meningen)

Propranolol bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

18-05-2016 | Vrouw | 22
propranolol (80mg)
Een langere periode veel last van migraine gehad, zo'n 3 à 4 keer per week met meerdere aura-aanvallen. Eerst lichtere dosissen geprobeerd, maar dit werkte onvoldoende, huisarts ging al snel naar een hoge dosis (160 mg). Migraine werd wel minder, maar de bijwerkingen waren niet mals. Verschikkelijke dromen en onrustige nachten gehad, daarnaast nog meer bijwerkingen als kou[lees meer...]de tenen en depressieve gevoelens. Huisarts vond het hierna tijd om naar de neuroloog gegaan en die haalde me meteen van de propranolol af. Klachten verdwenen, maar de migraine niet, dus naast een klein dieet ook candesartan geprobeerd en nu al in 7 maand 1 of 2 keer lichte migraine gekregen.

16-02-2016 | Vrouw | 22
propranolol (40mg)
Ik kreeg propranolol voorgeschreven i.v.m. migraine en na jaren gebruiken ben ik via een homeopathisch arts erachter gekomen dat al mijn klachten, namelijk overweldigende vermoeidheid, energiegebrek, hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid en depressie worden veroorzaakt door dit medicijn. Mijn bloeddruk was nog geen 50 hierdoor. Het heeft wel enigszins geholpen bij mijn migrain[lees meer...]eaanvallen, maar dit is het echt niet waard. Pas heel goed op met dit medicijn, want ook bij sporten kan je hart niet goed genoeg werken! Ik haalde geen hartslag boven de 140 hierdoor, terwijl dit wel nodig is. Ook word ik duizelig bij het sporten door dit geneesmiddel. Ben er onmiddellijk mee gestopt, nadat ik hoorde dat ik bradycardie hierdoor heb gekregen.

18-10-2015 | Vrouw | 27
propranolol (80mg)
Ik had zoveel last van migraine, na het sporten en ook op dagen dat ik niet aan het sporten was. Gemiddeld zo'n 3x in de week migraine wat soms dagen aanhield. Op een gegeven moment begonnen met propanolol. Ik voelde me vreselijk. Het leek wel of mijn gevoel werd uitgeschakeld, was neerslachtig en droomde allerlei verschrikkelijke dingen. Op vakantie ben ik toen weer gesto[lees meer...]pt met propanolol en op aanraden van iemand begonnen met sportmassages van mijn nek en rug. Dit doe ik nu 1x in de 4 weken en het is echt waar mijn aanvallen zijn stukken minder en nu kan ik zelfs als ik het voel opkomen het onderdrukken met 2 ibruprofen wat vroeger echt absoluut niet mogelijk was.

07-08-2015 | Man | 52
propranolol (80mg)
jaren geslikt om migraine aanvallen tegen te gaan! Deze aanvallen van kinds af aan. De bijwerkingen nam ik voor lief zoals, zweten, hartkloppingen, duizelig en nog vele andere bijwerkingen zoals al eerder benoemd. In 2013 kreeg ik astmaklachten. In de loop de jaren verergerde de klachten. Vele malen in het ziekenhuis geweest voor onderzoek ed. Diverse spray's gekregen teg[lees meer...]en benauwdheid, Ventolin, Foster. op een gegeven moment kon ik na het opgaan van één trap alleen maar bijkomen van benauwdheid/hartkloppingen en stevig transpireren. Tot april 2015 mee gelopen. Onderzocht huisarts stelde voor om de Propra af te gaan bouwen. deze konden benauwdheidsklacht verergeren. Nu ik geen gebruik maak van deze medicijnen, ben ik veel minder benauwd en heb veel meer energie. De migraine aanvallen zijn ook minder geworden. Ben blij dat ik gestopt ben nooit verwacht dat het zo'n impact zou hebben.

06-08-2023 | Man | 55
Tremor
Helpt niet zoals ik zou wensen. Gekregen om bijverschijnselen afkicken benzo's te beteugelen. Bijwerkingen zijn te nadrukkelijk aanwezig

11-02-2023 | Vrouw | 41
propranolol (10mg)
Verhoogde hartslag
Dit middel gekregen voor verhoogde hartslag. Na inname van 3 dagen slaap ik wel in maar wordt ik vaak wakker in de nacht. Ook ben ik erg moe overdag. Overgegaan naar metoprolol.

18-07-2021 | Vrouw | 53
Hoge bloeddruk
Vanaf dag van inname elke nacht benauwdheid met kriebelhoest. Na enkele dagen kreeg ik er een inhalator met Ventalin bij, dat hielp een beetje, maar toch bleef ik wakker worden door kriebelhoest. Na een week ontstonden jeukende galbulten op mijn buik. Mijn bloeddruk was wel meteen gedaald en had normale waarde, ook hart was rustig door dit medicijn. Ben gestopt door bijwe[lees meer...]rkingen.

16-01-2020 | Vrouw | 34
Hartritmestoornissen
Door de huisartsenpost en vervolgenseen vervangende huisarts werd mij driemaal per dag 20 mg propranolol voorgeschreven. De aard van de aanvallen van tachycardie is al die tijd niet vastgesteld. Na het bezoeken van drie ziekenhuizen is pas na vier jaar voor het eerst een vermoeden van sinus uitgesproken. Propranolol hielp dan ook niet om aanvallen de stoppen. Via metoprolo[lees meer...]l en sotalol ben ik na vijf jaar aanklooien op bisoprolol gezet. Bisoprolol 5 mg helpt om een sinustachycardie binnen een halfuur af te zwakken. Het komt voor dat ik een tachycardie heb die ook niet door bisoprolol is te stoppen, mogelijk is het dan een flutter. Helaas kan ik dat niet inschatten. Als ik dat wel zou aanvoelen, dan zou ik sotalol innemen.

01-01-2020 | Vrouw | 34
Angst
Ik kreeg dit middel voorgeschreven vanwege angst. Ik ben goed ziek geweest en heb nu PDS. Volg een streng dieet en eten is moeilijk. Ik krijg dan een paniekaanval. Ik heb van de huisarts propranolol retard 80 gekregen. Ik merkte wel dat mijn hartslag (heel) laag werd. Zelfs 52. Dat voelde niet goed. Na een paar uur begon mijn buik te rommelen met dunne diarree als gevolg[lees meer...]. Nu kan ik dus nog steeds niet deelnemen aan het gewone leven... ik ben nu gestopt met het medicijn. Had er maar 1 genomen, die is nu uitgewerkt benul heb net gewoon kunnen eten zonder problemen.

11-02-2019 | Vrouw | 37
propranolol (40mg)
de eerste vier à vijf dagen van het gebruik, voelde ik me fantastisch: geen hoofdpijn, energiek,... Dit gevoel ebde de dagen nadien jammer genoeg weer weg, en een significante impact op mijn migraine had het ook niet, zelfs na verdubbeling van 1x naar 2x 40mg per dag... Gelukkig ook niet veel bijwerkingen, occasioneel een beetje licht in mijn hoofd, verder niks.

01-12-2017 | Vrouw
propranolol (80mg)
Ik gebruik propranolol nu pas een paar welen alleen mijn hoofdpijn gaat niet over, maar lijkt wel of het erger wordt, is dat normaal? Heeft er iemand tips Migraine

30-10-2017 | Vrouw | 39
propranolol (40mg)
Hallo, Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken: de pil, de prikpil, propranolol, hormoonspiraal, en neem ondertussen ca. 1 jaar topiramaat (onder de naam Topamax). Propranolol werkte in het begin redelijk in die zin dat het aantal migraineaanvallen verminderde, maar op middellange termijn maakte het me sloom, lusteloos en ont[lees meer...]nam me elke energie. Ik heb jaren op automatische piloot geleefd, en de migraines waren nooit helemààl weg. Ik heb niks, maar dan ook NIKS met alternatieve geneeskunde. Toch ben ik sindsdien langs gegaan bij een huisarts/homeopaat, uit pure wanhoop. Hij was me aangeraden door meerdere mensen, en als niks anders helpt denk je op den duur "baat het niet, dan schaadt het niet" nietwaar. Mijn neuroloog had er echt niets mee, die dacht dat het waanzinnig tijdverlies was. Maar die homeopaat heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Hij heeft me dus geen "rare" medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en HET HELPT MIJ. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-) Ik neem momenteel wél ook nog altijd Topamax. Ik hoop voor alle migrainelijders dat jullie de migraineaanvallen onder controle krijgen! En ik wou mijn ervaring delen voor het geval dit iemand kan helpen... Veel succes!

24-09-2017 | Man | 61
Hartkloppingen
Eigenlijk waren klachten maar even minder, nu weer volop en 's avonds in ruste nog geen polsslag van 50, terwijl het nog steeds onregelmatig klopt. Verder algehele malaise, buik, maag onrustig en soms niet lekker wordend, het gevoel onderuit te gaan is daar niet van zegt arts, maar ik betwijfel dat. En dat constant je hart over voelen kloppen, je durft je haast niet meer t[lees meer...]e bewegen! Ik heb een angststoornis dus speelt mee.

18-07-2017 | Man | 51
propranolol (40mg)
Graag wil ik aangeven dat ondanks de bijsluiter aangeeft dat het effect op de darm klein is dit voor sommige (mij) niet het geval is. De bijwerkingen op de darm starten langzaam, maar worden gestaag ernstig tot zeer ernstig. Gelukkig vond ik een oud medisch artikel welk aangeeft dat bètablokkers ernstige diarree kunnen veroorzaken waarbij de oorzaak van het gebruik van het[lees meer...] medicijn pas onderkent wordt als men al diverse onderzoeken heeft gehad. Voor mij was de start met P. voor hoofdpijn en migraine klachten waarvan ik ondervonden heb dat het gunstig (geen wondermiddel) voor de hoofdpijn is. Ik was gestart met 50 mg maar heb halverwege gekozen voor 25 mg waarbij zelfs deze dosis voldoende was om mijn bloeddruk naar een 120/80 te helpen en is mijn ervaring dat koude handen en duizeligheid niet of niet ernstig in mijn geval aanwezig zijn, maar de heftige diarree die zelfs kwam nadat ik eerst in de morgen een redelijke ontlasting had en enkele uren (na inname) een spuit-diarree veroorzaakte. Ik kan u vertellen dat niets van dieeten hielp en uiteindelijk al snel bleek dat de propranolol de oorzaak was, ik ben nu 3 dagen zonder.. ineens gestopt geen bijwerking (maar heb geen hartproblemen) en nu vandaag heb ik voor het eerst weer een stevige zelfs iets te stevige ontlasting waaruit duidelijk blijkt dat de veroorzaker nu weg is. Voor hoofdpijn en bloeddruk is dit een geweldig middel, maar veroorzaakte bij mij ook maagpijn naast de buik/darm pijn en zelfs met maar 25mg was dit heftig. ik hoop dat iemand die dit ook zo voelt en niet snapt wat nu de oorzaak is hiermee geholpen is.

28-07-2016 | Vrouw | 31

20-01-2016 | Vrouw | 42
propranolol (10mg)
Hartkloppingen
Ik gebruik dit medicijn sinds vorig jaar mei. Echter kreeg ik vlak voor de Kerstdagen te horen van mijn apotheker dat het merk veranderd was, eerst had ik Sandoz en toen kreeg Accord. Had er geen problemen mee en ben deze gaan gebruiken. 1 tablet van 10mg per dag. Toch kreeg ik steeds vaker hoofdpijn en afgelopen twee weken liep ik vrijwel dagelijks met hoofdpijn rond. Ik [lees meer...]heb toen bijsluiters van beide medicijnen naast elkaar gelegd en hierin zaten grote verschillen en met name bij die van Accord. Na gebeld te hebben met apotheker dat ik erge last had van hoofdpijn werd geadviseerd om huisarts nieuwe recept voor Sandoz uit te laten schrijven en dit is inmiddels gebeurd. Er is dus wel degelijk verschil tussen verschillende merken van hetzelfde medicijn.