31-05-2018 | Vrouw | 52
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik heb net een colonscopie achter de rug. Ik ben IBS lijder, en de voorbije maanden waren de symptomen erger geworden, inclusief een pijn hoog in de buik die niet te verklaren was. Maagprobelemen werden enkele maanden al uitgesloten door een gastroscopie. Ik begon de voorbereiding op woensdagavond 19:00: 1 liter moviprep uitdrinken op 1 uur, ik vond de smaak (sinaas)bes[lees meer...]t meevallen. Na 1u moest ik naar toilet en dan nog enkele keren, inclusief 3 keer 's nachts. Ondertussen moest ik ook veel water drinken. Dit allemaal vlotjes en zonder krampen of pijn. Om 6u 's morgens moest ik de 2e liter moviprep op 1uur uitdrinken, dat ging ook zonder probleem. Nadien ook veel water drinken. Dan nog enkele malen naar toilet en alles was leeg. Om 13:30 begon het onderzoek (1 uur later dan gepland). Ik was volledig bij bewustzijn, maar heb niets gevoeld. Het onderzoek duurde 15 min, dan moest ik nog 15 min rusten op een bed en dan bespreking bij de specialist. Gelukkig waren de resultaten ook goed. Ik ben opgelucht.

28-05-2018 | Man | 50
macrogol/elektrolyten (240ml)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Moviprep is mooi spul. (...) Maar het werkt wél. Je zult versteld staan. (Mijn medicijn: alleen ervaringsverhaal)

14-05-2018 | Vrouw | 46
macrogol/elektrolyten (250ie)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Het viel eigenlijk goed mee. 'S avonds 1l van dit spul gedronken, 1 glas om de 15 minuten, en na 3 slokken een beetje water om de vieze smaak weg te spoelen. Wel urenlang koude rillingen gekregen, maar dit had ik wel verwacht want ik krijg ze ook als mijn darmen overgeprikkeld worden. Ik heb maar 6 keer naar het toilet moeten gaan. 'S nacht redelijk goed kunnen slapen, ik [lees meer...]had een incontinentie slip van Tena aangedaan maar dit bleek niet nodig te zijn. En dan weer 1l gedronken in de ochtend, alweer met af en toe en slok water. Daarna lekkere groene thee met suiker gedronken. Ik had horror verhalen gelezen en was heel zenuwachtig, maar het viel best wel mee.

07-05-2018 | Vrouw | 29
macrogol/elektrolyten (2l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In drie uurtjes tijd 2 liter Movirep wegdrinken exclusief nog 2 liter water (mag ook thee met suiker, vruchtsappen zonder vruchtvlees, limonade of gezeefde bouillon zijn). Ik had de citroen variant. De eerste slokken waren oké, daarna kreeg ik er steeds meer moeite mee. Ik had op een gegeven moment 3,75 liter op binnen drie uur en toen moest ik de rest nog. Het was een k[lees meer...]lein beetje maar de laatste liter ging zwaar. Uiteindelijk met dus die 0,25 liter dat ik nog moest drinken, kreeg ik al kokhalzend op, maar de laatste slok werd 'm fataal. ..ik heb toen overgegeven. Op hoop van zegen dat mijn darmen schoon genoeg zijn, ben wel erg vaak naar de wc geweest 😅

01-05-2018 | Vrouw | 31
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Darmproblemen - verstopping
Ik heb moviprep moeten gebruiken ivm coloscopie. Gister mocht ik 12.00 uur voor het laatst eten en om 16.00 uur moest ik met de eerste liter moviprep beginnen, deze moest ik binnen 1,5 tot 2 uur opdrinken samen met nog 1,5 liter heldere drank. Na het eerste glas was ik misselijk en kon het nauwelijks binnen houden. Ik heb binnen die 2 uur wel 3 grote glazen op gekregen het[lees meer...] laatste glas was uiteindelijk om 21.00 uur in de avond leeg. Na elke slok duurde het minimaal een kwartier voordat het gevoel van overgeven weg was. Wel moest ik binnen een half uur na het eerste glas al flink naar het toilet. Het laatste glas heb op gekregen door na elke slok direct een lepel warme, heldere bouillon naar binnen te werken. Ik heb de volgende ochtend gebeld met het ziekenhuis of het erg was dat ik het niet binnen 2 uur tijd had opgedronken. De medewerker gaf aan dat dat niet erg was. Ik moest die ochtend voor het onderzoek nog een liter drinken, hier heb ik 2,5 uur over gedaan. Op de een of andere manier ging die 2e liter iets beter. Het helpt om een dag van te voren een liter koud water in de koelkast te zetten, koud kreeg ik de moviprep beter weg. Ik heb het verdeeld in 6 kleine glaasjes met kleine slokjes door een rietje. Na elke slok nam ik een slok thee of koud water met gember en munt. Het was echt even doorzetten want ik bleef kokhalzen na elke slok. 2 uur voor het onderzoek mocht ik niets meer drinken. Mijn ontlasting was helder en geel en dat was goed gelukkig. De coloscopie is mij reuze meegevallen, ik kreeg een roesje. Voor mijn gevoel duurde het maar 5 minuten, daadwerkelijk was het ongeveer een kwartier. Ze hebben niets ernstigs gevonden, alleen een kleine poliep die meteen is weggesneden. En een stukje weefsel werd afgenomen, deze wordt nog door het lab onderzocht. Na de ingreep moest ik nog een uurtje rusten en kon toen naar huis. Ik ben nu (de ingreep is nu 8 uur geleden) nog een beetje suf van het roesje maar heb verder nergens last van.

13-04-2018 | Man | 37
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
We kunnen er lang of kort over praten: Moviprep is gewoon vies. Eén glas is te doen, maar 2x 1 liter gaat snel tegenstaan. Maar het moet. Dus verstand op nul en gieten maar. En dan zorgen dat je in de buurt van een wc bent, want waterig schijten zult gij zeker. Daarnaast moet je nuchter blijven, je mag dus niets eten. Leuk is het zeker niet. Je moet je zeker ziek melden wa[lees meer...]nneer je ermee begint.

20-03-2018 | Vrouw | 47
Darmontsteking
Tijdens het drinken ben ik vrij snel ziek beginnen worden begon met het opzwellen van mijn buik. Gevolgd door ademhalingsproblemen en daveren over mijn hele lichaam. Later op de avond hartkloppingen en na 4 uurs van de eerste inname is mijn gezicht begonnen opzwellen met plekken. Heb dan ook beslist om de 2de niet meet te nemen

08-03-2018 | Vrouw | 61
macrogol/elektrolyten (1000mg)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In de namiddag een eerste liter gedronken, viel erg mee na alle verhalen. Lekker is het niet, maar als je het met grote slokken door 2 royale rietjes richting keel laat glijden heb je binnen 15 seconden een glas leeg. Ik verdeelde per liter 4 glazen van 250 cl. en nam er ieder 10 á 15 minuten één. Suikervrij kauwgumpje tussendoor deed de smaak meteen vergeten. Ik had de "c[lees meer...]itroensmaak"......Toen de liter op was begon de werking acuut bij mij, na 15 minuten kon ik richting toilet, om daar vervolgens 3 kwartier te vertoeven. Boekje mee, kopje thee mee en een beker warme kippenbouillon. Prima te doen. Daarna nog wat sinaasappellimonade gedronken (Rode ranja mag niet vanwege de kleur) en toen lekker op tijd mijn bed in, want om 4 uur ging de wekker voor de volgende ronde. Toen viel het drinken wel iets zwaarder, maar wat moet dat moet. Daarna weer wat helder koud en warm drinken en om 8.30 die ochtend onderzoek. Het onderzoek weinig/niets van meegekregen, werd na een roesje weer wakker op de "uitslaapzaal" en mocht naar huis met goed nieuws!

06-02-2018 | Vrouw | 45
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik moest 's avonds 1 liter water drinken waarin ik het goedje moest oplossen. Het was sinaasappalsmaak, maar was echt een van de meest ranzige dingen die ik ooit binnen het uur naar binnen heb moeten spelen. Ik voelde me nadien kotsmisselijk. Er werd aangeraden om het daaropvolgende uur nog een liter vocht naar keuze te drinken. Ik heb achteraf nog wel wat gedronken, maar [lees meer...]ben zo snel mogelijk gaan slapen omdat ik me zo misselijk voelde. De volgende ochtend stond ik op met hevige darmkrampen en een enorm opgezette buik. Ik had nog geen grote boodschap gedaan op het toilet, dus er was nog niets uitgekomen. Ik was echt een ballon en ik hield het echt niet meer uit van de pijn. Dapper dan toch maar aan mijn 2de liter van dat goedje begonnen. De krampen werden enkel erger en ik kreeg echt het gevoel dat alles er weer langs boven uit ging komen. Zo'n 3 uur afzien later liep ik dan eindelijk leeg op het toilet. Darmkrampen verdwenen en darmen waren schoon. Wel echt heel hard afgezien.

20-01-2018 | Vrouw | 65
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Na enkele diarreemedicijnen te hebben genomen en na het lezen van de moviprep gebruikers met veel zorgen begonnen aan de moviprep. Was op het ergste voorbereid. Als je citroenwater kunt drinken, kun je ook moviprep drinken. Geen enkel probleem, alleen op de nuchtere maag 's ochtend viel tegen, heb maar 2 glazen gedronken. Wat me heel erg tegenviel, en daar is weinig ove[lees meer...]r geschreven, is dat Na ong 1/2 uur de moviprep begon te werken op een dus danige manier dat het ontzettend belastend was. Vaak was de afstand naar het toilet te lang om het op te houden en dit heeft 3 uur geduurd. Wat ik wel adviseer is vanaf het begin babylotiondoekjes te gebruiken na elk toiletgebruik en daarna vaseline erop. Dit verzacht te pijn aanzienlijk

11-10-2017 | Vrouw | 27
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik had me goed voorbereid op het drinken van Moviprep (citroensmaak) door een aantal tips samen te voegen van (horror) ervaringen online. Mengen met ijskoud water (ik gebruikte Spa literflessen) en een flinke scheut bosvruchtensiroop maakte het drinken veel dragelijker. Ik deed Xylifresh mint kauwgum om mijn tong heen en dronk vervolgens met een rietje steeds het glas snel[lees meer...] leeg. Zo proef je de smaak zo min mogelijk en hoef je niet te braken. Ginseng thee drinken tussendoor was ook erg fijn (zou buikkrampen helpen verminderen). Bij mij kwam de aandrang na ongeveer twee uur. Na een paar keer naar de wc te zijn gerend, ben ik er uiteindelijk maar op blijven zitten en heb ik een boekje gelezen. Na 23.00 uur goed kunnen slapen. De volgende ochtend ging het drinken veel soepeler en was ik al snel leeg. Het onderzoek zelf is ook erg meegevallen!

08-10-2017 | Vrouw | 65
Darmontsteking
Voor de coloscopie (darmonderzoek) moest ik de avond van tevoren om 18.00 uur stoppen met eten. Maar vier dagen ervoor ben ik al begonnen met heel weinig en vezelarm te eten. Om 19.00 uur heb ik de Moviprep klaargemaakt met ijskoud water en ook een thermoskan met warme thee. Ik ben gestart met elk kwartier een glas Moviprep te drinken. Ik heb hierbij een rietje gebruikt, z[lees meer...]odat de smaak niet zo werd waargenomen. Daarna mond spoelen en vervolgens warme thee drinken. Een zuurtje tussendoor genomen. Na drie kwartier kwam er de eerste reactie. Daarna 2 x binnen de resterende tijd Moviprep opgedronken. Daarna kwam de rest vanzelf los. Doordat ik de afgelopen dagen weinig had gegeten, was er snel het gewenste resultaat van een lege darm. Al met al viel het reuze mee. Goed voorbereiden en gewoon even doorzetten. De volgende morgen om vijf uur moest ik dit hele traject nog eens herhalen. Doordat ik de dagen ervoor weinig had gegeten, had ik genoeg aan 1 glas Moviprep. De darmen waren en bleven leeg. Ik heb voor een roesje gekozen tijdens de coloscopie. Met een uur kon ik weer naar huis.

30-08-2017 | Man | 39
macrogol/elektrolyten (2l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Gister ben ik begonnen met mijn prep kuur, nadat ik de horror verhalen had gelezen een beetje gespannen vooraf. Mijn algemene ervaring is dat het goed te doen is, nu moet ik wel melden dat ik dus in de avond en in de ochtend een liter moest drinken dat scheelt. Iedereen is verschillend dus hierbij wat tips (sommige al bekend) die ik heb toegepast. De kunst is om de dr[lees meer...]ank zo snel als mogelijk op te te drinken, ikzelf heb elke 10 min een glas gedaan waardoor je er met 40 min vanaf bent. Aangezien deze onderzoeken vaak ruimschoots van te voren worden aangekondigd (die van mij ruim 2 maanden) heb je de tijd om jezelf te trainen snel een glas vloeistof op te drinken, probeer gedurende de voorbereiding elke dat ook veel water te drinken/ of andere vloeistof 2/3 liter per dag, zo train je jezelf grotere hoeveelheid vloeistof te drinken wat je bij het innemen van de kuur ten goede zal komen. De kunst is om het glas "leeg" te kiepen zover mogelijk achter op de tong zodat de vloeistof zo min mogelijk contact krijgt met de tong. Klok de drank ik een 3 tot 4 grote slokken weg (door de training ben je hiermee bekend) en spoel na met ranja of een andere drank (ikzelf zou voor koude drank kiezen omdat je die sneller tot je kan nemen) ikzelf heb zeer zoete ranja gemaakt en deze dus direct na het innemen van het glas over de tong naar binnen laten gaan. Zorg ervoor dat ook de ranja lekker koud is, dat komt de smaak ten goede. Kan je dit niet dan denk ik dat een rietje ook zal werken, daarmee zorg je er ook voor dat de drank achter in de keel je lichaam binnen komt. nog wat korte tips en aandachtspunten: - drink de prep koud, ikzelf heb gekozen voor koelkast koud niet op 0 graden daar je maag dit dan later ook nog moet verwerken. - train jezelf van te voren - maak een schema voor het opdrinken van, 10-15 min per glas, dan ben je er het snelst vanaf. - kijk ook eens op YouTube daar staan een aantal filmpjes van mensen die prep drinken, je zal zien dat de persoon die het in een keer weg kan klokken er minder last van heeft dan de man die het drinkt als een dure whiskey - laat je niet gek maken het valt allemaal wel mee, en bedenk dat als je het niet doet en je krijgt bijvoorbeeld darmkanker of andere aandoening dat dan deze behandeling daarbij een lachertje is - wees dus positief verstand 2 x een uurtje op nul en gaan. De uitwerking van het product viel mij voor de eerste ronde tegen, duurde zeer lang alvorens het los kwam, ik typ dit terwijl ik net de tweede sessie heb gehad hoop dat die wat sneller doorloopt. Vanmiddag de behandeling maar daar kijk ik niet tegen op. Succes mocht je voor je eerste kuur staan, je kunt het !

18-08-2017 | Man | 62
macrogol/elektrolyten (50mg)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
moviprep orange gebruikt voor onderzoek, ik begrijp dat wij niet allemaal het zelfde zijn, maar ik vond het geen probleem. in de ochtend klaargemaakt voor de avond en in de koelkast gezet, dus lekker koud, 0 graden. In de avond klaar gemaakt voor de ochtend, dus ook 0 graden. Zorg ervoor dat je niet vol zit, dus niet veel eten en drinken, je moet eigenlijk dorst hebben. I[lees meer...]k doe de liter in vier keer, vier glazen van 0,25 cl, die drink ik in een teug leeg en spoel gelijk mijn mond met water. Je kan het ook 5 keer doen met glazen van 0,20 cl of 6 keer met enz enz. ik wens iedereen succes

11-08-2017 | Vrouw | 66
macrogol/elektrolyten (50)
Darmproblemen - verstopping
Het drinken van de moviprep vond ik afschuwelijk. Ik kon bijna geen slok nemen zonder misselijk te worden. Uiteindelijk dronk ik de helft met steeds een slokje van iets anders er tussendoor. De volgende ochtend dronk ik één glas. Het bedoelde effect was er al. Na het onderzoek kwamen de problemen. Ik kan niet meer in slaap komen door buikpijn en rusteloze benen. Dat zi[lees meer...]jn de klachten die ik al had en waarvoor ik het onderzoek kreeg. Pas als ik meer dulcolax neem dan voorheen slaap ik. De volgende dag is mijn ontlasting nog dunner dan ooit. De hele dag voel ik me gespannen en geprikkeld.

31-07-2017 | Vrouw | 58
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Voor een compleet onderzoek van maag, en beide darmen dit moeten nemen. Begonnen om 17:00 uur en na een uur de drank op, viel reuze mee en je mag er een paar druppels Slimpie indoen omdat er geen suiker inzit. Rond 19:00 begon alles op te zetten en precies daar waar de problemen zitten in de dunne darm en dikke darm. Om half 8 leek ik wel 6 maand zwanger en vrij snel vol[lees meer...]gde er weeën. Je voelt gewoon dat het water in de darm door de peristaltische beweging ritmisch op druk gebracht wordt en dat was niet echt pijnloos. Goed kwartier erna 2 keer naar toilet en de 2e keer alleen water. "s Nachts om 5 uur de 2e ronde en vrij snel weg gekregen, half uurtje, en ben weer gaan slapen. Dat was voor mij heel vreemd omdat ik allen slaap op medicatie. Net na 7 uur wakker en naar toilet, kwam alleen maar water, en weer naar bed slapen tot 9 uur. Naar toilet en water meer niet en alles helder. Ik gebruik het nu ook bij verstoppingen maar vooral als ik in een voedsel intolerantie zit. De darm dan helemaal leeg maken scheelt een week ellende en pijn. Daarna goed opstarten en beginnen met een goede probiotica voor je gaat eten. Begin als eerste een half uur na de probiotica met zelfs gemaakte kippenbouillon en laat je darm eerst aan wennen voor je vast voedsel neemt. Dit scheelt enorm voor de klachten waarvoor je movieprep moest nemen en vooral als je PDS hebt.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum