Ervaringen met Moviprep

macrogol/elektrolyten

acute hoofdpijn maagpijn vertraagde maagfunctie opgezette buik

09-09-2018 | Man | 22
macrogol/elektrolyten (1l)
Hallo, Ik heb gisteren de moviprep gebruikt 1 liter. Niet voor en darm onderzoek maar gewoon zodat me darmen leeg zijn, dit kreeg ik als advies van het ziekenhuis. Nu is mijn vraag hoelang het duurt want er komt nog steeds diaree uit, en ik maak me wel en beetje zorgen.

20-08-2018 | Man | 28
macrogol/elektrolyten (4)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Moviprep moeten drinken voor mijn endoscopie. De dag voor het onderzoek netjes begonnen met drinken om 18.30. Ik had Moviprep met citroensmaak, beetje aardbeidensiroop (Karavan Cevitam) aan toegevoegd en de eerste liter was in een uur op. Viel reuze mee. Daarna werd het lastiger; mijn onderzoek was om 08.30 de volgende morgen en ik wist niet of ik op dezelfde avond nog de[lees meer...] tweede liter Moviprep moest drinken of dat ik dit om half 5 's ochtends moest doen. Duidelijke informatie in het boekje ontbrak/apotheek bellen was ook vruchteloos. Toch besloten om rond half 11 de tweede liter te drinken, dit bleek uiteindelijk prima voor de endoscopie. De tweede liter was wel moeilijker weg te krijgen omdat ik al veel gedronken had, maar ik ben achteraf blij dat ik die keuze zo heb gemaakt. Ik zou dit dan ook iedereen aanraden wanneer je een vroeg onderzoek hebt; zo heb je nog wat langer nachtrust en geen gedoe in de ochtend met eventuele uitloop van de ontlasting! Het onderzoek zelf viel ook mee, darmen waren goed schoon. Ik heb geen bijwerkingen gemerkt (heel even lichte gezichtszwelling, maar met wat thee en water was dat zo weer weg) en goed geslapen na twee liter Moviprep. Succes allemaal, het is even doorzetten maar voor je het weet is het om :).

08-08-2018 | Vrouw | 54
macrogol/elektrolyten (3350)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Moviprep is te doen, als je van te voren bedenkt dat het geen gewoon drinken is, valt het mee. Het is wel veel wat je moet drinken. De eerste liter 's avonds is redelijk goed te doen. De liter 's ochtends kost meer moeite. Vooral de laatste 2 glazen. Maar als je na het drinken van Moviprep gelijk een goede slok water drinkt, is de nasmaak gelijk weg. Mijn tip is; eet niet[lees meer...] te veel van te voren, want alles moet er uit. Heb vanaf 2 dagen voor het innemen van Moviprep me gehouden aan het vezelarme dieet. Naar mijn idee heeft dit zijn voordelen. Ook wanneer je je na het onderzoek, (wat eigenlijk best meevalt), ook houdt aan het vezelarme dieet en langzaam aan weer vezelrijker gaat eten, heb je het veel makkelijker en blijf de erge verkramping uit. Je moet je darmen weer langzaam laten wennen en afwennen. Een aanrader, je kan zonder roes beginnen, maar als je ooit een buikoperatie of chemo hebt gehad, ontkom je niet aan een roesje (als je het verdraagzaam wilt houden) Sterkte.

26-07-2018 | Man | 57
macrogol/elektrolyten (2)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Gister coloscopie gehad met een roesje. De voorbereiding met Moviprep vond ik niet veel voorstellen. Ik had de Limesmaak variant en die was zeker niet vies. Eerst 2 glazen vrij snel achter elkaar opgedronken. Daarna om de 10 min één glas. Het uur daarna icethee met honing gedronken. Vrij snel begon de werking en na een uurtje op de WC stopte het. ‘S nachts goed kunnen slap[lees meer...]en. De volgende ochtend hetzelfde ritueel. Nadat ik het roesje en wat morfine kreeg toegediend viel ik rustig in slaap. Tijdens het onderzoek werd ik wakker maar voelde niets. Wat later een wat zeurderig gevoel. Echt pijn deed het absoluut niet. Er zijn 3 poliepen weg gehaald. De volgende ochtend had ik een wat opgeblazen gevoel en alleen een wat zeurend gevoel in de onderbuik. Laat je vooral niet gek maken door alle spookverhalen.

06-07-2018 | Vrouw | 48
macrogol/elektrolyten (1000)
Maagontsteking
Voor het maag/darmonderzoek moest ik 2 liter Moviprep nemen, wat een smerig spul is dat zeg! Ik had hier al gekeken voor wat tips, maar de gouden tip helaas niet gevonden, maar ja wat moet dat moet en vol goede moed het vieze spul weggewerkt. Wat bij mij redelijk ging was, de dag ervoor al licht verteerbaar en eten en alles ijskoud in een bidonfles en dan met een knijper o[lees meer...]p mijn neus voor de tv staande drinken, zodat ik wat afleiding had en minder proefde, geen gezicht natuurlijk! Daarna veel op de wc gezeten en omdat het afvegen behoorlijk zeer ging doen, maar gaan deppen, dat werkte prima! En na 3 uurtjes lekker gaan douchen en m'n gat ingesmeerd met zinkzalf. Volgens de arts waren de darmen goed schoon, van het darmonderzoek niet veel gemerkt, maar het maagonderzoek was zelfs met roesje geen pretje, nu wachten op de uitslag! Hopelijk heeft iemand hier iets aan en heel veel suc6 voor iedereen die het onderzoek nog moet ondergaan!

25-06-2018 | Man | 43
macrogol/elektrolyten (1)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
De eerste avond de moviprep ijskoud gedronken . 5 glazen in een uur naar binnen gewerkt. Ik vond het zonder rietje prima te doen. De smaak sinaasappel is ook niet heel verkeerd. 30 min na het laatste glas begon de werking en heb ik anderhalf uur het toilet niet kunnen verlaten. Daarna werd de werking een stuk minder en heb ik op de bank kunnen zitten. De liter in de o[lees meer...]chtend heb ik binnen 40 minuten naar binnen gegooid, daardoor wel een klein beetje misselijk geweest. Werking begon meteen en was na een uur al bijna uitgewerkt. Darmen waren super schoon. Moviprep orange.. je moet er niet teveel bij nadenken maar gewoon naar binnen gieten. Dat werkt het beste. In grote slokken het glas leegdrinken en dan even je mond spoelen met water.

31-05-2018 | Vrouw | 52
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik heb net een colonscopie achter de rug. Ik ben IBS lijder, en de voorbije maanden waren de symptomen erger geworden, inclusief een pijn hoog in de buik die niet te verklaren was. Maagprobelemen werden enkele maanden al uitgesloten door een gastroscopie. Ik begon de voorbereiding op woensdagavond 19:00: 1 liter moviprep uitdrinken op 1 uur, ik vond de smaak (sinaas)bes[lees meer...]t meevallen. Na 1u moest ik naar toilet en dan nog enkele keren, inclusief 3 keer 's nachts. Ondertussen moest ik ook veel water drinken. Dit allemaal vlotjes en zonder krampen of pijn. Om 6u 's morgens moest ik de 2e liter moviprep op 1uur uitdrinken, dat ging ook zonder probleem. Nadien ook veel water drinken. Dan nog enkele malen naar toilet en alles was leeg. Om 13:30 begon het onderzoek (1 uur later dan gepland). Ik was volledig bij bewustzijn, maar heb niets gevoeld. Het onderzoek duurde 15 min, dan moest ik nog 15 min rusten op een bed en dan bespreking bij de specialist. Gelukkig waren de resultaten ook goed. Ik ben opgelucht.

28-05-2018 | Man | 50
macrogol/elektrolyten (240ml)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Moviprep is mooi spul. (...) Maar het werkt wél. Je zult versteld staan. (Mijn medicijn: alleen ervaringsverhaal)

14-05-2018 | Vrouw | 46
macrogol/elektrolyten (250ie)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Het viel eigenlijk goed mee. 'S avonds 1l van dit spul gedronken, 1 glas om de 15 minuten, en na 3 slokken een beetje water om de vieze smaak weg te spoelen. Wel urenlang koude rillingen gekregen, maar dit had ik wel verwacht want ik krijg ze ook als mijn darmen overgeprikkeld worden. Ik heb maar 6 keer naar het toilet moeten gaan. 'S nacht redelijk goed kunnen slapen, ik [lees meer...]had een incontinentie slip van Tena aangedaan maar dit bleek niet nodig te zijn. En dan weer 1l gedronken in de ochtend, alweer met af en toe en slok water. Daarna lekkere groene thee met suiker gedronken. Ik had horror verhalen gelezen en was heel zenuwachtig, maar het viel best wel mee.

07-05-2018 | Vrouw | 29
macrogol/elektrolyten (2l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In drie uurtjes tijd 2 liter Movirep wegdrinken exclusief nog 2 liter water (mag ook thee met suiker, vruchtsappen zonder vruchtvlees, limonade of gezeefde bouillon zijn). Ik had de citroen variant. De eerste slokken waren oké, daarna kreeg ik er steeds meer moeite mee. Ik had op een gegeven moment 3,75 liter op binnen drie uur en toen moest ik de rest nog. Het was een k[lees meer...]lein beetje maar de laatste liter ging zwaar. Uiteindelijk met dus die 0,25 liter dat ik nog moest drinken, kreeg ik al kokhalzend op, maar de laatste slok werd 'm fataal. ..ik heb toen overgegeven. Op hoop van zegen dat mijn darmen schoon genoeg zijn, ben wel erg vaak naar de wc geweest 😅

01-05-2018 | Vrouw | 31
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Darmproblemen - verstopping
Ik heb moviprep moeten gebruiken ivm coloscopie. Gister mocht ik 12.00 uur voor het laatst eten en om 16.00 uur moest ik met de eerste liter moviprep beginnen, deze moest ik binnen 1,5 tot 2 uur opdrinken samen met nog 1,5 liter heldere drank. Na het eerste glas was ik misselijk en kon het nauwelijks binnen houden. Ik heb binnen die 2 uur wel 3 grote glazen op gekregen het[lees meer...] laatste glas was uiteindelijk om 21.00 uur in de avond leeg. Na elke slok duurde het minimaal een kwartier voordat het gevoel van overgeven weg was. Wel moest ik binnen een half uur na het eerste glas al flink naar het toilet. Het laatste glas heb op gekregen door na elke slok direct een lepel warme, heldere bouillon naar binnen te werken. Ik heb de volgende ochtend gebeld met het ziekenhuis of het erg was dat ik het niet binnen 2 uur tijd had opgedronken. De medewerker gaf aan dat dat niet erg was. Ik moest die ochtend voor het onderzoek nog een liter drinken, hier heb ik 2,5 uur over gedaan. Op de een of andere manier ging die 2e liter iets beter. Het helpt om een dag van te voren een liter koud water in de koelkast te zetten, koud kreeg ik de moviprep beter weg. Ik heb het verdeeld in 6 kleine glaasjes met kleine slokjes door een rietje. Na elke slok nam ik een slok thee of koud water met gember en munt. Het was echt even doorzetten want ik bleef kokhalzen na elke slok. 2 uur voor het onderzoek mocht ik niets meer drinken. Mijn ontlasting was helder en geel en dat was goed gelukkig. De coloscopie is mij reuze meegevallen, ik kreeg een roesje. Voor mijn gevoel duurde het maar 5 minuten, daadwerkelijk was het ongeveer een kwartier. Ze hebben niets ernstigs gevonden, alleen een kleine poliep die meteen is weggesneden. En een stukje weefsel werd afgenomen, deze wordt nog door het lab onderzocht. Na de ingreep moest ik nog een uurtje rusten en kon toen naar huis. Ik ben nu (de ingreep is nu 8 uur geleden) nog een beetje suf van het roesje maar heb verder nergens last van.

13-04-2018 | Man | 37
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
We kunnen er lang of kort over praten: Moviprep is gewoon vies. Eén glas is te doen, maar 2x 1 liter gaat snel tegenstaan. Maar het moet. Dus verstand op nul en gieten maar. En dan zorgen dat je in de buurt van een wc bent, want waterig schijten zult gij zeker. Daarnaast moet je nuchter blijven, je mag dus niets eten. Leuk is het zeker niet. Je moet je zeker ziek melden wa[lees meer...]nneer je ermee begint.

20-03-2018 | Vrouw | 47
Darmontsteking
Tijdens het drinken ben ik vrij snel ziek beginnen worden begon met het opzwellen van mijn buik. Gevolgd door ademhalingsproblemen en daveren over mijn hele lichaam. Later op de avond hartkloppingen en na 4 uurs van de eerste inname is mijn gezicht begonnen opzwellen met plekken. Heb dan ook beslist om de 2de niet meet te nemen

08-03-2018 | Vrouw | 61
macrogol/elektrolyten (1000mg)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In de namiddag een eerste liter gedronken, viel erg mee na alle verhalen. Lekker is het niet, maar als je het met grote slokken door 2 royale rietjes richting keel laat glijden heb je binnen 15 seconden een glas leeg. Ik verdeelde per liter 4 glazen van 250 cl. en nam er ieder 10 á 15 minuten één. Suikervrij kauwgumpje tussendoor deed de smaak meteen vergeten. Ik had de "c[lees meer...]itroensmaak"......Toen de liter op was begon de werking acuut bij mij, na 15 minuten kon ik richting toilet, om daar vervolgens 3 kwartier te vertoeven. Boekje mee, kopje thee mee en een beker warme kippenbouillon. Prima te doen. Daarna nog wat sinaasappellimonade gedronken (Rode ranja mag niet vanwege de kleur) en toen lekker op tijd mijn bed in, want om 4 uur ging de wekker voor de volgende ronde. Toen viel het drinken wel iets zwaarder, maar wat moet dat moet. Daarna weer wat helder koud en warm drinken en om 8.30 die ochtend onderzoek. Het onderzoek weinig/niets van meegekregen, werd na een roesje weer wakker op de "uitslaapzaal" en mocht naar huis met goed nieuws!

06-02-2018 | Vrouw | 45
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik moest 's avonds 1 liter water drinken waarin ik het goedje moest oplossen. Het was sinaasappalsmaak, maar was echt een van de meest ranzige dingen die ik ooit binnen het uur naar binnen heb moeten spelen. Ik voelde me nadien kotsmisselijk. Er werd aangeraden om het daaropvolgende uur nog een liter vocht naar keuze te drinken. Ik heb achteraf nog wel wat gedronken, maar [lees meer...]ben zo snel mogelijk gaan slapen omdat ik me zo misselijk voelde. De volgende ochtend stond ik op met hevige darmkrampen en een enorm opgezette buik. Ik had nog geen grote boodschap gedaan op het toilet, dus er was nog niets uitgekomen. Ik was echt een ballon en ik hield het echt niet meer uit van de pijn. Dapper dan toch maar aan mijn 2de liter van dat goedje begonnen. De krampen werden enkel erger en ik kreeg echt het gevoel dat alles er weer langs boven uit ging komen. Zo'n 3 uur afzien later liep ik dan eindelijk leeg op het toilet. Darmkrampen verdwenen en darmen waren schoon. Wel echt heel hard afgezien.

20-01-2018 | Vrouw | 65
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Na enkele diarreemedicijnen te hebben genomen en na het lezen van de moviprep gebruikers met veel zorgen begonnen aan de moviprep. Was op het ergste voorbereid. Als je citroenwater kunt drinken, kun je ook moviprep drinken. Geen enkel probleem, alleen op de nuchtere maag 's ochtend viel tegen, heb maar 2 glazen gedronken. Wat me heel erg tegenviel, en daar is weinig ove[lees meer...]r geschreven, is dat Na ong 1/2 uur de moviprep begon te werken op een dus danige manier dat het ontzettend belastend was. Vaak was de afstand naar het toilet te lang om het op te houden en dit heeft 3 uur geduurd. Wat ik wel adviseer is vanaf het begin babylotiondoekjes te gebruiken na elk toiletgebruik en daarna vaseline erop. Dit verzacht te pijn aanzienlijk