Ervaringen met Citalopram

citalopram

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-08-2016 | Vrouw | 35
citalopram (20mg)
Overspannen/burn-out
ben sinds maandag begonnen, 10 mg per dag en heb daar een enorm effect van. Sta te kijken wat een half pilletje kan opwekken. Een constant gevoel van "watten" in hoofd. Heel moe, was gisteren erg misselijk en de symptomen zoals niet meer durven rijden waren erg versterkt. Heb pil gisteren na werk genomen en dat ging beter, voelde me vanmorgen fijn, wel erg moe, zou zo in s[lees meer...]laap kunnen vallen. En! Ik kon zelf rijden! Paniekgevoel was er niet meer. Voel me wel beetje verdoofd door de dag heen en hoop dat dit nog bij zal trekken. Iemand die me kan vertellen wat ik de komende dagen kan verwachten? Of iemand die net zo snel een effect heeft opgemerkt?

01-04-2015 | Vrouw | 61
citalopram (10mg)
Overspannen/burn-out
Reageer zeer sterk op hulpstoffen. 10 Mg van blue fish gaf geen problemen. Deze zijn niet meer leverbaar, zit nu dus weer met allerlei bijwerkingen.

02-03-2015 | Man | 43
citalopram (20mg)
Overspannen/burn-out
Bijna mijn derde "verjaardag" van het klapstuk van de burn out. De periode van klachten tot het moment dat het niet meer kon en ik met mijn werk moest stoppen heeft bijna wel vier jaar geduurd. Door die lange strijd na jaar geduurd was ik psychische en fysiek helemaal kapot gestreden, zag het niet meer zitten en bleef alleen maar dieper en dieper vallen toen ik eenmaal th[lees meer...]uis zat. Na een periode van pammetjes en seroquel medicijngebruik aangepast. Al bijna twee jaar zit ik op citalprom en voor de scherpe kantjes er af en in te slapen quetiapine (seroquel). Wat ziet mijn leven er anders uit. Uitbundig lachen, sex zit er niet meer in. Maar ook niet meer uitbundig slecht en miserabel voelen en het gevoel hebben dat het allemaal geen zin heeft. Ik ben blij met mijn leven

27-10-2014 | Man | 58
Overspannen/burn-out
na een moeilijke start, veel last van bijwerkingen zoals slecht slapen, duiziligheid, vermoeidheid ben ik nu redelijk goed gewend aan dit middel. wat zijn jullie ervaringen icm alcohol? Ik neem 1x daags 20mg tijdens de avondmaaltijd en daar dronk ik meestal een glaasje rode wijn bij, maar icm citalopram ben ik daar toen heel missellijk en draaierig geworden. ik durf nu ge[lees meer...]en wijn meer te drinken, ben ik te voorzichtig?

06-07-2014 | Vrouw | 56
Overspannen/burn-out
Vier jaar geleden kreeg ik een ernstige burn-out. Ik kon letterlijk niets meer aan: zowel fysiek niet als mentaal. De oorzaak: problemen met mijn zoon met autisme die toen leed aan psychoses met meerdere opnames tot gevolg. Ik raakte volledig uitgeput: eerst niet meer kunnen slapen, geen rust meer kunnen vinden en niet meer kunnen eten. Mijn maag zat in een knoop en voelde[lees meer...] keihard aan. Verder had ik krampen en diarree. Mijn huisarts wilde me eerst laten opnemen maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Ik ben letterlijk door een hel gegaan. Ze schreef me Citalopram voor (20 mg) en een kuur van vitamine B12 injecties (verpleegster kwam aan huis een zestal weken). Het herstel v erliep erg langzaam. Daarbij kreeg in nog Victan en Loramet omdat slapen een ramp was. Zelfs met die pillen was het een hele opgave. Ik voelde me zo slecht in mijn vel dat ik niet weet of de bekende bijwerkingen van Citalopram er voor iets tussen zat. maar ik heb doorgebeten! En heeeel langzaam ben ik er terug bovenop gekomen. De Citalopram heb ik vorig jaar kunnen verminderen tot 10 mg per dag. Zonder lukt niet want dan voel ik me meteen terug slecht. Met slapen heb ik nog steeds grote problemen. Vorig jaar lukte het me om de Loramet af te bouwen, maar nu neem ik het terug (1 mg), want ik merk dat als ik niet slaap, ik terug afzak en wat ik vier jaar geleden heb meegemaakt, dat wil ik NOOIT meer! Dat was niet menselijk! Ik wilde toen dood, echt waar....

25-01-2014 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Ik ben ik dubio over dit pilletje. Ik gebruik het nu zo'n 7 weken als bestrijding tegen depressie/chaos in het hoofd om het laatste stukje uit een burn-out te klimmen. De eerste anderhalve week veel bijwerkingen, daarna sloeg het aan en heb een dikke maand 'happy' rondgelopen. Sinds anderhalve week heb ik een terugval, ben vermoeider, af en toe misselijk, minder vrolijk, d[lees meer...]rukte in mijn hoofd neemt toe, verslechterde concentratie. Is het slim om citalopram nog een kans te geven zonder de dosis op te hogen (heb ik echt geen zin in) of af te bouwen en iets anders te proberen? Eigenlijk zoek ik net zo iemand als mij die na een aanvankelijke goede periode een dalletje had en met dezelfde dosis er toch weer uit geklommen is;-) Reacties graag!

18-04-2013 | Vrouw | 40
Overspannen/burn-out
Ik slik nu 4 weken 10 mg Citalopram per dag en het bevalt mij erg goed. Na een week voelde ik mij al anders, na 2 weken ging het nog beter en inmiddels voelt het in mijn hoofd als vanouds! Voordat ik het medicijn gebruikte werd ik 's morgens al met een druk gevoel in mijn hoofd wakker en voordat ik me uberhaupt had aangekleed had ik al 1.000 en 1 dingen gedaan. Dat ging al[lees meer...] vrij snel over. Ook de depressieve buien bleven na een week of 2, 3 vaker weg en inmiddels heb ik die al een aantal dagen niet meer gehad. De eerste 2 weken had ik last van verschillende bijwerkingen (droge mond, verminderde concentratie, geheugenverlies, angst/zenuwen, in de war, duizelingen, oorsuizen, keelpijn en hoesten, gevoel van algehele malaise, vermoeid, veel gapen, vermoeide benen ('zware' knieholtes, vooral 's avonds), winderigheid, meer plassen, licht euforische dagen en m'n libido is volgens mij door het doucheputje gespoeld. Ik ben zeer tevreden over het middel. Overigens merk ik nog niet zo goed dat het ook zou moeten helpen angst- en paniekaanvallen tegen te gaan. Maar goed, ik wacht de 6 weken maar even af en als ik paniekerig word kan ik eventueel Oxazepam gebruiken, die pilletjes heb ik in het begin van de burn-out van de huisarts gekregen. In de bijsluiter staat dat gebruik van alcohol wordt afgeraden. Ik heb ervaren, dat 1 of 2 glaasjes wijn of flesjes bier 's avonds wel kunnen (ik slik de tabletten 's morgens), maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Als ik meer drink word ik haast niet wakker de volgende ochtend en ben ik de hele dag een zombie. Dit terwijl ik voorheen toch best veel alcohol kon verdragen.

05-04-2013 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
Ik slik het nu 2 weken en wordt helemaal naar van de bijwerkingen. Mijn lichaam staat de hele dag heel strak gespannen (zere kaken, nek, schouders) en ook geestelijk ben ik heel gespannen. Ik slik het omdat ik een burn out had en deze via een dal nog wat erger werd, maar ik heb het gevoel dat het nu alleen nog maar erger wordt. Straks weer overleg met de huisarts.....