Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

misselijkheid angst geen honger maagpijn chronische vermoeidheid verminderd libido beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid somber voelen kan geen orgasme hebben Gapen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-11-2023 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Goedemiddag, ik ben nu bijna 2 weken bezig met escitalopram 10 mg. Ik merk bij mijzelf dat ik last krijg van een vreemd gevoel tov mijzelf, lijkt op vervreemding. Zijn er meer mensen die dat hebben? en gaat dat weer over?

03-03-2023 | Man | 53
escitalopram (15mg)
Gebruikte altijd tot tevredenheid escitalopram van het merk Aurobindo. De zorgverzekering vergoedt alleen de goedkoopste en in mijn geval Sandoz. Nou, dat heb ik geweten. Na ca. 10 dagen weer depressief en last van suïcidale gedachten. Darmen op slot. Na overleg met behandelaar weer terug naar Aurobindo maar deze is nu niet leverbaar. Nu van het merk Teva. Hoop dat deze we[lees meer...]l goed gaat werken.

21-01-2024 | Vrouw | 52
escitalopram (10mg)
Nu gestopt per direkt. 3 maanden geslikt en nog nooit zo beroerd geweest. Vooral veel hoesten met slijm. Nu gestopt en de klachten zijn weg behalve de spierpijn in mijn arm en schouder. Misschien moet ik toch overstappen op andere ad

10-10-2023 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Mensen , hoe lastig ook probeer door te zetten met dit medicijn. Het gaat werken. Tenminste zo was het bij mij. En vraag bij het opstarten om druppels , zodat je met 1 mg kunt opbouwen om de bijwerkingen te beperken. Forse depressie en angst en paniekklachten met ook veel lichamelijke klachten ( Slecht slapen, hartkloppingen, globusgevoel keel, 6 kg afvallen in paar weke[lees meer...]n tijd, Hyperventilatie) Met Escitolopram begonnen in 2 stappen van 5 mg naar 10 mg gegaan maar dat deed naar 8 weken niet veel. Ook veel last van de bijwerkingen door de grote stappen van met 5 mg opbouwen. Toen op advies van bevriende psychiater bij de huisarts om druppels gevraagd om met kleinere stappen naar 15 mg op te bouwen. Dat ging veel beter! Achteraf spijt dat ik niet direct om druppels heb gevraagd. En al na paar dagen op 15 mg merkte ik verbetering (mijn omgeving al eerder) Sliep weer goed, eet weer goed, weer zin in eten en activiteiten, geen paniek , grote angsten en hyperventilatie meer. Kortom mezelf weer terug. Blijf dit ook wel een tijd door slikken en kijk of ik na een jaar ofzo af kan bouwen ook weer in hele kleine stapjes. Dus nogmaals , probeer door te zetten ondanks de bijwerkingen en vraag desnoods om druppels om in kleine stapjes op te bouwen.

15-04-2023 | Vrouw | 52
escitalopram (20mg)
Ik heb 5 jaar naar alle tevredenheid 15mg Escitolapram geslikt maar blijkt nu toch niet goed te werken na allerlei gebeurtenissen de laatste 2 jaar, nu al 2,5 weken opgehoogt naar 20 mg omdat ik de hele dag (al 5 weken) erg nerveuz ben en zit te trillen....weet iemand hoelang het ongeveer kan duren waneer dat aanslaat?....dit is echt niet leuk meer!

23-11-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Ik gebruik escitolapram 15 mg. Maar wel van de fabrikant Teva. Een switch naar een ander merk zorgde dat ik terug bij af was. Helaas vergoedt de ziektekosten verzekering dit niet. Ik moet dit merk dus zelf betalen...Maar dat heb ik er voor over. Toen ik het 2 jaar geleden ging gebruiken had ik ook een depressie en een burn out en angsten en paniek!. De start was de eerste [lees meer...]weken zeer pittig! Ik snap het als mensen hierdoor afhaken. Ik ben blij dat ik heb doorgezet want ik heb mijn leven weer terug. En de bijwerkingen die ik nog heb neem ik voor lief.

20-09-2023 | Vrouw | 50
escitalopram (10mg)
Sinds een week neem ik escitalopram , 4 dagen flink hoofdpijn gehad, rommelende darmen, meer onrust. Nu nog wazig zien en droge mond. Is dit herkenbaar? Heb het merk accord, heeft iemand ervaring met het wisselen van merk? Of is het gewoon doorzetten. Over effectieve tijd kan ik nog weinig zeggen na 1 week.

23-08-2023 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Wat is jullie ervaring met wijziging van gewicht. Aankomen of afvallen indien je kleine dosis neemt van 5 of 10 mg en vanaf wanneer begon het aankomen want hier kijk ik nu niet naar uit maar anderzijds voel ik me wel rustiger

29-12-2022 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik heb jaren last gehad van wat ze zeiden: hypochondrie Om de haverklap zat ik bij de huisarts en ik werd steeds angstiger. Ook voor vliegen, in een lift gaan, alleen op straat lopen, mijn mening geven, vertrouwen op mezelf en anderen, steken in mn hoofd, duizelingen, hartkloppingen, het ene na het andere lichamelijke onderzoek nav vage klachten. Het was op een gegeven m[lees meer...]oment genoeg. En toen ik na vier weken gebruik van Escitalopram al lichte veranderingen opmerkte kreeg ik weer hoop. Hoop op een normaal leven. Nu tien jaar later kan ik zeggen dat het een wondermiddel is en ik wil echt niet meer zonder. Afbouwen hoeft voor mij niet. Ik heb geen bijwerkingen en voel me er erg goed bij.

01-03-2023 | Vrouw | 48
escitalopram (15mg)
Hallo, ik gebruik escitalopram in druppelvorm. Ik heb het gekregen voor angstgevoelens en dwanggedachtes. Momenteel zit ik al een geruime tijd (na ophogingen) op 16 druppels. Ik begon echt verschil te merken en het ging een tijdje redelijk goed. Echter merk ik sinds een paar dagen dat ik weer een onrustig gevoel ervaar. En daarbij weer dat onbestemde gevoel van angst. En m[lees meer...]et name weer in de ochtend. Is dit herkenbaar voor jullie? Maandag spreek ik de psychiater en ik wil ophoging bespreken. Als het goed is mag je bij dit medicijn 20 mg gebruiken.

06-07-2023 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out
Na al jaren terugkerende spanningsklachten te hebben en tegen een burn out aan te zitten, toch maar eens medicatie gaan proberen. Wat een verademing! Mijn onnodige stress, angst, frustratie en boosheid gevoelens zijn vrijwel weg en anders nu eindelijk makkelijk los te laten. Ik slik nu een jaar escitalopram en ben er echt super tevreden over. Geen bijwerkingen, behalve sup[lees meer...]er realistische dromen (niet eng) toen ik in het begin een hogere dosis nam.

10-09-2022 | Man | 46
escitalopram (10mg)
Gebruikte eerst ander medicijn. Daar was ik mee gestopt. Na echtscheiding belandde ik in neerwaartse spiraal. Huisarts stelde voor om lexapro te proberen. Dat beviel héél erg goed. Ik kreeg meteen wind in de zeilen en maakte snel grote stappen. Daarom zeer tevreden. Nu na een paar jaar denk ik pas aan afbouwen.

31-01-2023 | Man | 45
escitalopram (10mg)
enkele maanden 5 mg escitalopram vanwege wat burn out klachten en daaruit voortkomende angst en paniekaanvallen. Heel lastig om stabiel te worden en paniek en angst aanvallen blijven gedurende de week terugkomen, ook veel last van darmklachten. Wel in overleg besloten om door te gaan en te verhogen naar 10 mg. Heeft iemand ervaring dat de bijwerkingen echt na een aantal we[lees meer...]ken afnemen? Ik heb de laatste maanden teveel geschommeld tussen wel of niet gebruik maar wil nu eigenlijk een paar weken doorzetten of het werkt. Hoor het graag

30-01-2024 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Ik ben ook tevreden over dit medicijn. Fijn dat het jou zo goed helpt. Mag ik vragen hoeveel je bent aangekomen en of je nog steeds aankomt? Welk merk gebruik je?

29-01-2023 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Het werkt goed tegen depressieve gevoelens en mijn angsten. Maar nu na een half jaar gebruik overdag extreem moe. Steeds in slaap vallen overdag, bizarre dromen/nachtmerries die de hele dag in je hoofd blijven spoken. Moet me nu door de dag heen slepen. De bijwerkingen zijn erger dan de positieve werking. Echt jammer

12-11-2022 | Man | 44
escitalopram (5mg)
Na burnout en daardoor heb ik intrusive gedachtes ontwikkeld, geprobeerd dit vooral zelf op te lossen. Mindfullness, Bij een therapeut geweest, sint janskruid 5-htp valleriaan. Minder werken, maar werd niet beter. Nu toch naar de huisarts, via de huisarts bij een psycholoog gekomen. Daar nu een aantal behandelingen gedaan en ging al wat beter. Op advies toch aan de A[lees meer...]D begonnen, zit nu op dag negen, slik elke dag 5 mg. Maar voel me zoveel slechter dan een week geleden, vooral de angsten zijn echt heel erg. De eerste paar dagen vooral wat lichamelijke klachten zoals misselijk, droge mond, kokhalsen en wazig hoofd. Maar vooral de ochtenden zijn verschrikkelijk, wordt rond 4 uur wakker en dan nemen de angsten erg toe, krijg paniek aanvallen. Druf nu eigelijk niks, loop een rondje buiten., sport elke dag. Kan niet eens de kinderen naar school brengen Had van de huisarts ook oxzazepan gekregen, de laatste dagen toch maar wat gaan gebruiken. Had vannacht 0.5 genomen en in de loop van de ochtend nog een keer 0.5. Met oxa is het te doen, maar wil er niet teveel van gebruiken. Ik hoop toch echt dat de medicijnen gaan werken, dit ga ik niet nog weken trekken. Elke dag denk ik weer overna om te stoppen met ad.