escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

04-02-2021 | Man | 39
escitalopram (200mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb ook nog depressie en ptst, maar het gehele verhaal is veelste lang, het een vrij standaard geheel:als kind overgevoeligheid. Pittige jeugdpuisten ,maar wel veel vrienden(een oorzaak van de ptst, en bps. Maar ik ga niet alles vertellen hier, dat heb ik genoeg gedaan bij artsen, welke te lui zijn het dossier door te nemen

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram (10mg)
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Aangesmeerd door de apotheek bij gebrek aan normaal merk. Uitleg zonder dat ik daarom vroeg...Toch maar genomen. Net zoals normaal merk best wel ok. Geen bijwerkingen . Maar sinds ik dit middel neem heb ik een ernstig uitgedroogde mond. Gewoon altijd, zelfs 10 minuten na insmeren met lipbalsem zie ik eruit zoals Hank in Me, myself and Irene. En een droge keel. Zelfs na [lees meer...]3 glazen water. De pil is slecht te snijden. Er is geen schone breuklijn, het verkrummeld makkelijk. Dus geen goeie kwaliteit. Werkt wel maar niet op de momenten dat je het echt nodig hebt. Depressie..mwah. Libido? Compleet weg. Stress? Doet het niks voor. Angst? Weg ja.

23-11-2020 | Vrouw | 46
Dwangstoornis
Ik voel na 9 weken inname een lichte verbetering tegen dwang. Ik hoop dat het uiteindelijke effect nog moet komen want dit duurd me lang en maakt me onzeker. Nog iemand herkenbaar hierin?

07-09-2020 | Man | 57
escitalopram (5mg)
Gebruik escitalopram nu ruim twee jaar. Afbouwen is in mijn geval nog in zicht. Dosering van 5 mg is licht. Oorspronkelijk was het een opbouw-dosering naar 10 mg, maar de afvlakking door het medicijn, dat gunstig is voor het aankunnen van de depressieve gedachten, werkt negatief op het leven omgaan met de ASS die als onderliggende diagnose bij mij is vastgesteld. Helaas [lees meer...]heb ik gedurende het gebruik wel, vanwege de contracten die de verzekeraar afsluit met leveranciers, al meerdere keren moeten wisselen van fabrikant. (verzekeraar is dezelfde gebleven, bij afsluiten van de verzekering is meestal nog niet bekend met welke fabrikant contracten afgesloten worden). Tot begin dit jaar heb ik tabletten van 10 mg gekregen, waarvan ik dagelijks een halve innam. Dit jaar kreeg ik voor het eerst tabletten van 5 mg. Gelijktijdig met het starten van het gebruik van deze tabletten, ontwikkelde zich netelroos (door de huisarts vastgesteld). In mijn leven veranderde in die tijd verder niets. De apotheker heeft e.e.a. uitgezocht en vermoedelijk moet de oorzaak voor de netelroos gezocht worden in de andere verhouding van de hulpstoffen in een 5 mg tablet. Nadat ik weer overgestapt ben naar de 10 mg tabletten (dagelijks daar een halve van) is de netelroos langzaam weggetrokken. Maar ik heb er nog steeds af en toe wel lichte oprispingen van. Nb. door omstandigheden heb ik van psychiater moeten wisselen. De nieuwe psychiater wilde mij in eerste instantie niet geloven. Of zij het geloofd nadat ik haar verwezen had naar de apotheker, durf ik niet te zeggen.

29-08-2020 | Man | 64
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds een jaar last van depressieve klachten. Ze zijn ontstaan na een plotselinge ziekte van mijn vrouw waarover ik me erg druk heb gemaakt. Gelukkig viel de ziekte achteraf mee en zijn de klachten weg. Maar mijn depressieve klachten zijn gebleven. Met alle kenmerken die daar bijhorend. Ik heb daarvoor venlafaxine geslikt zonder het gevoel te hebben dat de situati[lees meer...]e beter werd. Op aanraden van mijn psychiater/therapeut overgestapt op escitolapram (5 mg) en Wellbutrin (150 mg). Van de Venlafaxine moest ik enorm transpireren. Over de effecten van de nieuwe medicijnen kan ik nog niets zeggen. Qua bijwerkingen heb ik vooral last van maagpijn.

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

05-03-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik had een zware depressie en heb nog steeds meerdere angststoornissen. Van de depressie ben ik aardig afgekomen na 4 jaar al dit medicijn te slikken. Op sommige dipjes na dat ik me minder voel. Wel blijven mijn angstaanvallen regelmatig aanwezig, benauwd zijn, extreem moe of zulke zaken. Helaas heb ik ook veel last van bijwerkingen met dit medicijn, zoals veel dorst in h[lees meer...]et algemeen, haar uitval, altijd een loopneus, periodes van niet slapen afgewisseld met extreem moe en alleen maar slapen in m’n vrije tijd. En erg afgevlakt in de positieve gevoelens soms. Maar boven dit alles kan ik alsnog niet zonder deze pillen. Zonder zou ik niet kunnen werken zoals nu, zounik niet slapen en alleen maar aan het lopen zijn en het huilen en denken dat ik dood ga, hele dag in hoge paniek zitten. Dus ondanks dit ben ik dankbaar dat de medicijnen bestaan, al hoop ik wel dat er ooit een medicijn komt die nog beter werkt met iets minder heftige bijwerkingen!

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

11-12-2019 | Vrouw | 23

26-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Na 1,5 jaar op de tenen lopen en meerdere therapieën gevolgd te hebben toch besloten om medicatie te starten. Dit heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik bang was voor de bijwerkingen en mezelf kwijt te raken. Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij met deze stap, want juist door de medicatie heb ik mezelf weer teruggevonden. Ik ervaar zoveel meer rust in mijn hoof[lees meer...]d, sta sterker in mijn schoenen en geniet eindelijk weer van alles!

31-12-2021 | Man | 45
escitalopram (10mg)
Depressie , PTSS, mishandeling in jeugd, verstoting van ouders. Ik neem het nu voor de 3de dag en idd , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig, emotioneel , gevoel van schuld, ik kan wel hele dag wenen.

06-11-2021 | Man | 32
escitalopram (10mg)
Neem deze medicatie reeds 1 jaar ongeveer. Weinig last van bijwerkingen buiten last van obstipatie,maar neem deze wel samen met invega 6mg en teen halve tranzodone De reden dat ik deze neem is depressie en angsten. Ook zijn er nog andere klachten zoals psychose onder anderen,vandaar de andere medicatie Zelf vind ik dat deze goed zijn werk doet en dat er niet al teveel[lees meer...] bijwerkingen zijn. Je moet het wel de tijd geven om zijn werk en dat is minumum 2 maand zeker!

09-10-2021 | Vrouw | 34
Sociale fobie
Ik gebruik het nu al 2 jaar en ik ben blij dat ik ermee ben begonnen. Ik ben nu weer socialer. Ik vond vooral de lichamelijke pijn/onrust die ik had tijdens mijn depressie, verschikkelijk. Ik heb geaccapteerd dat bepaalde gedachtes zullen blijven ma ben lichamelijk niet meer onrustig. Veel mensen zeggen dat me houding is veranderd.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.