Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

ongerustheid misselijkheid moeite met slapen angst erectieproblemen hoofd schokken verminderd libido koortsblaasjes chronische vermoeidheid somber voelen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

17-03-2023 | Vrouw | 38
escitalopram (10mg)
Voorgenomen om mijn ervaring hier te vertellen wanneer het medicijn zijn werk ging doen. En dat doet het! Het was niet mals om op te starten, eerlijk is eerlijk. Maar, na 2 weken werd het elke dag beter en rustiger. Nu ben ik 5 weken verder en echt waar....er gaat een wereld voor mij open. Na 20 jaar struggelen. Wel niet depressief, je anders voelen, waarom ik, wat is er m[lees meer...]is met mij, waarom kan ik niet genieten, altijd in de actiestand, onrust....is er nu eindelijk rust en vreugde. Had ik dit maar geweten. De angst voor beginnen met medicatie al die jaren, waren die paar weken extra onrust niet waard!

13-03-2023 | Man | 38
Psychische klachten
Hoi! kan ik hier wat vragen stellen over Escitalopram?

15-04-2024 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)

ongerustheid moeite met slapen droge mond

Na een aantal maanden met 2e burn-out thuis geen verbetering in de klachten. Ook niet na therapie. In overleg met ha aan deze medicatie begonnen. Zit nu op 5mg. Meest vervelende bijwerking is slechter slapen en enorme toename van angsten. Midden in de nacht wakker worden en bang dat m’n hart ermee stopt. Toename nachtmerries. En onrustig gevoel bij wakker worden. Bijkomend[lees meer...] voordeel. Enorme drang om het huis schoon te maken en alle kasten op te ruimen… ik gebruik het middel nu 3 weken en hoop dat vooral het onrustige gevoel wel minder gaat worden,..

05-04-2024 | Vrouw | 37

hoofd schokken koortsblaasjes

Tijdens het gebruik aanzienlijke toename van koortsuitslag(in gezicht) vooral bij het begin van de medicatie tijdens het afbouwen (overstap naar andere medicatie) electrische schokken door mijn hoofd zeer vervelend ervaren

31-05-2023 | Man | 37
escitalopram (10mg)
Begonnen met 5mg escitaloprám nu verhoogd naar 10mg sinds een weekje . Veel last van bijwerkingen Hoofdpijn,lusteloos onwerkelijk gevoel,verminderde eetlust. Herkent iemand dit gevoel en zoja gaat dit voorbij?

04-04-2023 | Man | 37
escitalopram (5mg)
Drugsverslaving
Ik wil nu vooral iedereen laten weten dat ik gestart ben ermee. Slechts 3e dag, maar toch... het was een grote stap. Iets wat me opvalt is dat mijn 'trek' in middelen minder is en ik gemotiveerder ben om clean te blijven. Mss placebo effect. Maar toch.... Voor mij zijn de bijwerkingen enorm te verdragen vermits ik heel veel ervaring heb met bijwerkingen / afkickverschijnse[lees meer...]len (alchohol/cocaine/cannabis verslaving).... beetje misselijk, shaking legs, licht effect op de darmen, voorlopig is het enkel dit... aja mss beejte extra onrust, maar door een extra benzo wordt dit opgevangen. Aja en erg belangrijk te weten, het klopt wel degelijk: de eerste dagen ben je echt nog depressiever dan je al was... hoop dat dit snel betert, hou jullie op de hoogte

07-03-2023 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Ik ben in september 2022 helemaal gestopt met de escitalopram (10mg) Heb dit destijds 2,5 jaar geslikt. Ik dacht stabiel te zijn en heb netjes afgebouwd. Langzaam kwam er weer lichte paniek terug wat steeds erger werd en helaas weer moeten starten met de medicatie 13-1-23. Ben begonnen met een week 5mg, toen 4,5 week op 10mg(dit deed allemaal weinig) nu 2 weken op 15mg [lees meer...]en nog niet zoals ik zou wensen. De huisarts zegt vandaag van ga maar naar 20mg. Is dit logisch? Of te kort om te zeggen dat 15mg na 2 weken inname niet werkt of niet voldoende doet. Hoe is dit bij jullie? Zijn er mensen die ervaring hebben en net het stapje van 15 naar 20 nodig hadden om zich wel goed en paniekvrij te voelen?

19-03-2024 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)

oorsuizen vermoeidheid verhoogde hoeveelheid zweten

Ik wil iedereen aanraden het een kans te geven. Ik slik het nu al bijna 4 jaar. Destijds was ik opzoek naar goede en relativerende verhalen maar die waren nauwelijks te vinden. Met mijn angstgevoelens dagen lang met het doosje voor mijn neus gezeten. Toen ik eenmaal de stap had genomen werden idd de angsten werkelijkheid. Ik voelde me heel raar, strakke kaken, zweten, wazi[lees meer...]g hoofd en mijn angstgevoelens... die die werden heftiger. Maar na een aantal weken begon ik verschil te merken, het ging zoveel beter! Ik sta veel nuchterder in het leven, ervaar nauwelijks nog angstgevoelens en durf te zeggen wat ik vind. Het heeft mij echt als persoon veranderd. Een jaar of twee geleden geprobeerd af te bouwen. Ik merkte binnen een maand alweer meer paniek en onrust. Ik wilde dit niet! Dan maar mét medicatie. Je mag met deze medicatie zelfs zwanger zijn dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn! De bijwerkingen die ik nu nog voel zijn oorsuizen??, wat meer zweten en heb wat meer slaap nodig. Nogmaals probeer het gewoon!

26-11-2023 | Vrouw | 36
escitalopram (20mg)
In 2013 ben ik ziek thuis komen te zitten. Na vele onderzoeken bleek het niets lichamelijks te zijn. Allereerst begonnen met een psycholoog en daar uiteindelijk iets meer dan een jaar in behandeling geweest. Alleen tijdens deze behandeling gebeurde er iets in mijn leven waardoor alleen een psycholoog mij niet meer kon helpen. In overleg met de huisarts escitalopram gaan [lees meer...]slikken. Wat een hel. Wat een ellende. Na een paar dagen wilde ik stoppen. Toch doorgezet en gelukkig maar. Echt, je moet et doorheen. Daarna ging het goed. Ik voelde me goed. Na overleg met een POP poli zwanger geworden en dit medicijn doorgeslikt. Tot nu 2 maanden geleden ging het goed op 10MG. Nu niet meer. Daarom ben ik nu sinds afgelopen dinsdag opgehoogd naar 20mg. Als bijwerking heb ik vooral hoofdpijn en heet.

27-06-2023 | Vrouw | 36
Overspannen/burn-out
Begonnen met 10mg omdat ik in een depressie zat. Heb 3 maanden toch hevige bijwerkingen gehad, maar toch doorgezet. Daarna voelde ik mij echt zoveel beter. Het hielp echt. Nu na 2j overgestapt naar 20mg op aanraden van de arts (zit in een burn-out). Dit om meer stabiel te worden omdat 10mg toch niet voldoende blijkt. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Wat ik wel merk[lees meer...] is dat ik meer oppervlakkig ben. Dus minder gevoelens heb. Dat is wel een nadeel. Maar voor de rest ben ik echt tevreden. Zonder dit zou ik nu in een diepe put zitten.

22-02-2023 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Ik gebruik nu 10 weken 1x daags 10mg. Vanaf 4 tot 6 weken merkte ik verandering en daarna was er nog beterschap. Ik ben redelijk tevreden maar ik ben er nog niet helemaal. Denken jullie dat er toch nog beterschap inzit op dezelfde dosis? Of heb ik het maximale effect al bereikt aangezien ik al 10 weken ver ben. Ik ben heel veel verbeterd maar het zou nog klein beetje b[lees meer...]eter moeten ;)

17-02-2023 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Hoihoi, Vorige week gestart met 10mg escitolapram voor een angst en paniek stoornis. Gister gesprek gehad bij de huisarts over het gevoel wat ik nog steeds heb. Zij gaf aan dat je in het begin inderdaad meer bijwerkingen kan hebben van dit medicijn. Super lastig te accepteren maar moet doorzetten. Als ik smorgens wakker wordt meteen sta ik aan.. spanning.. kokhalzen.. [lees meer...]hoop dat dit snel over gaat. Vervelend om het jezelf soms zo moeilijk te maken

25-10-2023 | Vrouw | 35
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijnen 2,5 jaar gebruikt voor een gegeneraliseerde angststoornis met paniek. Het heeft voor mij heel erg veel goed gedaan. Na 4 weken totaal geen angst en paniek meer. Ook de bijwerkingen waren erg gering. Ik ben ermee gestopt omdat ik merkte dat mijn gewicht omhoog ging. Het afbouwen ging ook goed, zonder erge bijwerkingen. Hopelijk kan ik zonder!

02-12-2022 | Man | 35
escitalopram (10mg)
Eerste drie weken enorme bijwerkingen, schrik daar niet van. Neemt daarna af en geeft het leven terug

07-08-2023 | Man | 34
escitalopram (10mg)
Al mijn hele leven zoekende naar oorzaak van klachten die ik had (angsten, hersenmist, somberheid). Alles geprobeerd, alles geoptimaliseerd qua sporten, prive-leven, gezond eten, tig van coaches etc. Ik heb alles voor elkaar, leuke vrouw / gezin, fysiek gezond en goede baan. Maar toch bleven die vervelende periodes terugkomen zonder aanleiding. Na eerst anti medicijnen geb[lees meer...]ruik te zijn uiteindelijk op een dieptepunt toch de keuze gemaakt om antidepressiva te gaan gebruiken want ik zag geen andere uitweg. En wat blij ben ik tot nu toe met die keuze nu ong 6 maanden onderweg. Geen hersenmist meer gehad, geen diepe dalen meer en ik voel me nog steeds mezelf met alleen meer zelfvertrouwen. Voor mijn gevoel geen last van afvlakking of erge bijwerkingen. Als ik er heel bewust op let dan merk ik dat ik wat meer droom (maar geen vervelende dromen) en soms wat hele kleine spiertrekkingen heb. Mijn libido/erectie geen problemen, klaarkomen duurt wel iets langer maar dat is tot nu toe alleen maar positief. Opbouw vergeet je uiteindelijk snel, maar als je er in zit moet je echt wel even doorbijten. De bekende bijwerkingen wel gehad maar het viel me eigenlijk erg mee. Duurde wel 6 weken voordat het echt stabieler werd en ong 10 weken voordat het echt goed ging werken. Switch van ochtend naar avond slikken heeft voor mij ook een gunstig effect gehad op de bijwerkingen (minder last van vermoeidheid overdag). Mijn plan is om door te slikken zolang de positieve zaken opwegen tegen bijwerkingen (die ik nu nauwelijks heb). Voor alle mensen die in de opbouw zitten, zet je verstand op 0, pieker zo min mogelijk of overanalyseer niet alles (ja ik weet het, dat is moelijk want ik deed het zelf ook). Maar heel veel succes en zet door! Voor mensen die dit lezen en net als ik eigenlijk alles op orde hebben in hun leven en geen oorzaak kunnen vinden en alles al hebben geprobeerd (behalve antidepressiva). Ik zou zeggen probeer het is, en misschien verbetert het je kwaliteit van leven wel dat het bij mij wel gedaan. Ik schrijf normaal nooit reviews, maar ik wil eenmalig de uitzondering maken om hopelijk wat mensen te helpen en over de streep te trekken! Want ik was zelf eerst ook anti.

06-08-2023 | Vrouw | 34
escitalopram (5)
Ik zit pas op de 6e dag. Ik bouw op in druppel vorm. Ik zit op 2 druppels momenteel. De opbouw fase vind ik pittig. Ik heb er oxazepam bij voor zo nodig. Ik neem dan een half tabletje in. Het is nog te vroeg en de dosis is nog te laag om verbetering te voelen natuurlijk. En verergering hoort er veelal bij. De scores zijn nu ook gebaseerd op dit moment. Uiteraard zal ik n[lees meer...]og updates geven. Eerste 2 dagen nergens last van gehad 3e dag opgehoogd naar 2 druppels. Had een goede dag. Dag erna extreme hoofdpijn, misselijk etc. Gisteren ook erg neerslachtig, gespannen etc. Toen een halve oxazepam genomen in de middag. Vandaag afwachten… heb wel al een halve oxazepam ingenomen met de hoop dat het wat beter gaat en ik wat eetlust krijg. Ben sinds deze week 2 kilo kwijt. MAAR sinds de klachten ( waarvoor ik dit middel inneem) al 9 kilo. Heb dit middel eerder gehad en 2 jaar gebruikt. 10mg. Opbouw was een echte hell toen. Maar het heeft uiteindelijk goed geholpen. Omdat ik na 2 jaar nog best moe was en wat afgevlakt raakte ben ik gestopt( langzaam afgebouwd) ging prima en was niet heel moeilijk. Oh en ik was 18 kilo aangekomen, vind ik ook minder want niks hielp om af te vallen. Achteraf was waarschijnlijk de dosis te hoog geworden en had ik meer baat bij een afbouw naar 5mg ipv stoppen. Want nog net geen jaar later zijn alle klachten terug. Hopelijk werkt de escitalopram weer zo goed. Ik ga eerst naar 5mg kijken of dat voldoende is.