escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram (5mg)
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

26-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Na 1,5 jaar op de tenen lopen en meerdere therapieën gevolgd te hebben toch besloten om medicatie te starten. Dit heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik bang was voor de bijwerkingen en mezelf kwijt te raken. Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij met deze stap, want juist door de medicatie heb ik mezelf weer teruggevonden. Ik ervaar zoveel meer rust in mijn hoof[lees meer...]d, sta sterker in mijn schoenen en geniet eindelijk weer van alles!

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al veel soorten AD gehad. na 7 weken 15 mg escitalopram eindelijk verbetering. Maar op de dag dat ik verbetering voelde , ook opgehoogd omdat de dagen ervoor vreselijk waren. Nu zit ik ruim 3 weken met vreselijke gevoelens ; enorm depressief, suïcidale gedachtes, extreem angstig etc. Kunnen dit nog bijwerkingen zijn van het ophogen ? :( Aangezien ik na die 7 weken t[lees meer...]og verbetering voelde. Heb dit middel ook ooit na een postnatale depressie gekregen en werkte toen heel goed. Ik voel me echt ten einde raad. Weet iemand hier meer over ?:( :(

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al een heel verleden met soorten AD. Na 7 weken op 15 mg escitalopram te zitten voelde ik me een stuk beter. Maar op de dag dat het begon te beteren opgehoogd naar 20. Nu alweer 3 weken vreselijke bijwerkingen.. enorm depressief, heel veel angst gevoelens, suïcidaal als een gek, het gevoel dat ik letterlijk gek word. Neem extra kalmering maar doet weinig. Ik Snap niet dat [lees meer...]ik na ruim 3 weken nog zooo slecht Ben😭 komt Dit ooit goed.😭

03-10-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn 2x een tijd lang gebruikt. De eerste keer heb ik het 3 jaar lang gebruikt. Het werkte zeer effectief tegen mijn paniek en angst klachten. De tweede keer werkte het wel wat tegen mijn klachten, maar ik bleef wel vaak paniekaanvallen houden. Omdat mijn stemming wel goed was, was hier wel mee te leven. Na 2 jaar werd mijn stemming plots steeds somberder to[lees meer...]t ik in een depressie kwam. Na een paar maanden besloten om over te stappen op sertraline. Ik heb de switch net gemaakt dus kan nog niks zeggen over de effectiviteit hiervan.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram (10mg)
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

28-04-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (5)
Sociale fobie
Sinds afgelopen vrijdag ben ik met dit middel begonnen vanwege met name sociale fobie, bloosangst en een angststoornis/ptss. Al meer dan 6 jaar ben ik bezig met allerlei therapieën die mijn angst helaas niet verminderen. Ik heb dit middel aan de huisarts voorgesteld omdat ik veel positieve verhalen over dit middel las. Ik ben begonnen met 4 dagen 2 druppels, en ga per 4 da[lees meer...]gen 1 druppel omhoog. Ik was voorbereid op de bijwerkingen maar hier merk ik zeer weinig van. Het enige wat ik merk is een beetje een droge mond en ietsjes minder eetlust. Wat ik iedereen aan kan raden is: begin met druppels voor een langzame opbouw!! Waar je de meest verschrikkelijke bijwerkingen leest is vaak wanneer er meteen met 5 of zelfs 10 mg gestart wordt. Begin rustig en laat je lichaam rustig wennen aan dit middel. Succes iedereen die er aan gaat beginnen.

09-11-2021 | Vrouw | 25
escitalopram (5mg)
Ik schrijf eigenlijk nooit reviews, maar wil toch graag vertellen over mijn zeer goede ervaring met escitalopram. Ik slik 5mg, omdat ik vaak sterk reageer op medicijnen. Ik heb 7jr geleden een depressie +burn out gehad en daarna nooit meer de oude geworden, tot nu! Vele jaren aan trajecten bij verschillende psychologen. Veel geleerd, maar was helaas niet voldoende. Het geb[lees meer...]ruik van escitalopram heeft mijn leven echt veranderd. Ik ben niet meer zo onzeker, minder druk in m'n hoofd, heb meer energie, geen somber gevoel. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik het medicijn vroeg in de ochtend neem, zodat ik 'savonds in slaap kan vallen. In het verleden heb ik 1,5 jaar sertraline gebruikt. Hier werd ik erg moe van. Daarom stond ik niet te springen om weer ad te gebruiken. Echter, was ik op een punt beland dat ik geen andere oplossing meer zag, dus toch begonnen met escitalopram. Je moet in het begin ff door de bijwerkingen heen. Ik kon niet goed in slaap komen, had soms strakke kaken en een verstoorde eetlust. Na circa 1,5-2 maanden was dit weg en ik geniet weer van het leven!

10-03-2020 | Vrouw | 25
Depressief
Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.

23-06-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Na 3 jaar wekelijks hulp/therapie gehad te hebben, waren mijn klachten nog niet verminderd, misschien zelfs wel verergerd. Na 3 jaar angst en paniek eindelijk Anti Depressiva voorgeschreven gekregen, escitalopram. De eerste 6 weken kunnen aardig pittig zijn, na 4 weken namen mijn klachten af en na 2 maanden voelde ik mijn beter dan voordat ik het medicijn nam. Ik starte[lees meer...] met 5 gram, na 2 weken 10 gram en na 6 weken 15 gram. Ik gebruik nu bijna 3 jaar escitalopram dosering 15 gram. Ik ben erg tevreden. Geen constante angst en paniek, alleen af en toe nog op stressvolle momenten. Maar dit is lang niet zo heftig als voorheen. Minder snel emotioneel. Meer energie. Kan alles beter op een rijtje zetten. Rustiger. Minder hoge pieke en lage dalen. Socialer.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum