Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

misselijkheid angst geen honger maagpijn chronische vermoeidheid verminderd libido beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid somber voelen kan geen orgasme hebben Gapen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-08-2023 | Vrouw | 34
escitalopram (5)
Ik zit pas op de 6e dag. Ik bouw op in druppel vorm. Ik zit op 2 druppels momenteel. De opbouw fase vind ik pittig. Ik heb er oxazepam bij voor zo nodig. Ik neem dan een half tabletje in. Het is nog te vroeg en de dosis is nog te laag om verbetering te voelen natuurlijk. En verergering hoort er veelal bij. De scores zijn nu ook gebaseerd op dit moment. Uiteraard zal ik n[lees meer...]og updates geven. Eerste 2 dagen nergens last van gehad 3e dag opgehoogd naar 2 druppels. Had een goede dag. Dag erna extreme hoofdpijn, misselijk etc. Gisteren ook erg neerslachtig, gespannen etc. Toen een halve oxazepam genomen in de middag. Vandaag afwachten… heb wel al een halve oxazepam ingenomen met de hoop dat het wat beter gaat en ik wat eetlust krijg. Ben sinds deze week 2 kilo kwijt. MAAR sinds de klachten ( waarvoor ik dit middel inneem) al 9 kilo. Heb dit middel eerder gehad en 2 jaar gebruikt. 10mg. Opbouw was een echte hell toen. Maar het heeft uiteindelijk goed geholpen. Omdat ik na 2 jaar nog best moe was en wat afgevlakt raakte ben ik gestopt( langzaam afgebouwd) ging prima en was niet heel moeilijk. Oh en ik was 18 kilo aangekomen, vind ik ook minder want niks hielp om af te vallen. Achteraf was waarschijnlijk de dosis te hoog geworden en had ik meer baat bij een afbouw naar 5mg ipv stoppen. Want nog net geen jaar later zijn alle klachten terug. Hopelijk werkt de escitalopram weer zo goed. Ik ga eerst naar 5mg kijken of dat voldoende is.

25-02-2024 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Mijn leven is 100% veranderd. Waar ik eerst nergens meer het nut van inzag, nergens van kon genieten en alles heel veel moeite koste.. loop ik nu lachend rond en geniet ik van iedere kleine zonnestraal en heerlijk rustig een boekje lezen op de bank. Ik voelde al effect na 2 weken en inmiddels 5 maanden later gaat het nog steeds iedere week beter. Voor mij is het ECHT ee[lees meer...]n wondermiddel. Twijfel je nog? Geef dit een kans!!

27-12-2023 | Vrouw | 32
escitalopram (10mg)
Ik heb uren op deze website en vele andere websites gespendeerd om informatie te verkrijgen over dit medicijn. Belangrijkste tip! Probeer het gewoon, luister naar je zorgverleners en neem deze reviews niet te serieus. De personen die erg tevreden zijn zullen niet zo snel een review plaatsen want die zijn allang weer een fijn leven aan het lijden. Daarnaast zijn d[lees meer...]e reviews op de Amerikaanse websites vele malen positiever dus lees die dan liever bij de wens naar het lezen van ervaringen. Ik slik dit medicijn nu 3 maanden en kan nu pas het optimale resultaat merken. Mijn angst en paniek is een stuk minder. Het is echt niet ineens weg, maar het is beter te behappen. Kan mijn kennis over mijn klachten nu beter toepassen waardoor ik grote stappen zet. Ik zat na mijn bevalling echt in een diep dal en deze medicatie heeft mij hier echt uit geholpen. De bijwerkingen in het begin waren zeker aanwezig maar zijn nu allemaal weg. Mocht ik toch ooit iets nadeligs ervaren zal ik dit ook zeker plaatsen maar voor nu heeft dit medicijn alleen maar geholpen om mijn leven terug te krijgen. Erg dankbaar dat het bestaat!

21-12-2023 | Man | 32
Overspannen/burn-out
Wegens burn-out mee begonnen en na 3 maanden opgehoogd. Het begin was een drama, angst werd in een crash nog hoger en ik was enorm moe. Na een maand op 10mg begon het te werken, ik kon slapen en ontspannen. Kreeg wel enorme honger en bleef erg moe en vlak. Lastig van dingen genieten en niet echt mijzelf. Na ongeveer 7 maanden was dit beter behalve de moeheid, soms viel[lees meer...] ik om 7 uur half op bed in slaap en had nooit goede energie. Afgebouwd en op 5mg was het veel beter (had eigenlijk op deze dosis moeten blijven). Terugval gehad wegens covid en nu spijt dat ik er niet meer op zit.

09-09-2023 | Man | 32
escitalopram (5mg)
Paar jaar geleden ermee begonnen, omdat ik mijn dagelijkse paniekaanvallen niet onder controle kreeg. 6 Maanden lang liggen sukkelen, tot Escitalopram. Wat een ellende zeg dat opbouwen! Veel bijwerkingen had ik en ik ging door een hel. Hoofdpijn, moe, duizelig, meer paniek etc. Maar wat was ik blij dat ik had doorgezet! 10mg was toen de dosering, waar ik soms duizelig va[lees meer...]n werd. Verlaagd naar 5 en dat was voor mij de perfecte dosering. Nu ging ik vol vertrouwen afbouwen, komt wel goed dacht ik. Afbouwen ging niet heel makkelijk vanwege de bijwerkingen maar ik zette toch door. Nu, 6 maanden later, ben ik weer op mijn 3e dag van 5 mg. Paniekaanvallen zijn terug, ellende weer. Bijwerkingen op dit moment zijn ook niet mals! Hoofdpijn, duizelig, paniek, zweetaanvallen en ga zo maar door. Mijn hoop is dat het weer gaat werken als voorheen, waar ik wel vertrouwen in heb. Als ik eraan denk zal ik over een paar weken weer een bericht plaatsen, om te laten weten hoe het gaat. Maar geef niet op allemaal! Er staan veel negatieve berichten hier die je bang maken. Mij heeft het die 3 jaar super geholpen! En wellicht vanaf nu voor de rest van mijn leven want denk maar niet dat ik nog aan stoppen zal denken als het weer zijn werkt doet.

28-10-2022 | Vrouw | 32
Sociale fobie
Ik heb al 3 keer eerder in mijn leven voor een langere periode escitalopram gebruikt. Ik gebruik het vooral voor mij sociale angst en mijn rusteloosheid. Ik zit nu aan dag 4 en ookal zou het pas vanaf enkele weken werken, ik voel nu al haar effect. De bijwerkingen vallen bij mij erg goed mee, ik voel duidelijk dat ik iets heb ingenomen maar ik heb er geen last van. Ik m[lees meer...]erk dat ik nu al rapper mijn mond durf open trekken maar achteraf ben ik dan wel wat bezorgd dat ik misschien raar overkwam bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd hoe ik me binnen enkele weken zal voelen en ik zal dit hier dan ook laten weten. Ik hoop dat het medicijn mij dat duwtje in de rug kan geven om wat vooruit te kunnen gaan in mijn leven want mijn sociale angst zorgt er voor dat ik mezelf constant wil verstoppen. Ik heb nu echt hoop op een betere toekomst waarin ik een wat vreugdevoller leven kan leiden.

22-03-2024 | Man | 31
escitalopram (20mg)

Gapen kan geen orgasme hebben

Ik heb een angst en paniekstoornis in combinatie met dwanggedachtem. Ik ben dit medicijn gaan slikken terwijl ik er eerst een enorme angst voor had. Laat ik voorop stellen: dit medicijn werkt ontzettend goed voor mij! De eerste 6 tot 8 weken zul je echt even door moeten zetten want dan kan het zelfs erger worden. Daarna ga je merken dat het medicijn werkt. Hieronder mijn v[lees meer...]erhaal: Ik had een zeer ernstige vorm van angst en paniek. Zo ernstig dat ik de realiteit totaal verloren was. Ik heb vaker 112 of de spoedlijn van de huisarts moeten bellen, omdat ik oprecht dacht dat ik een beroerte of een hartaanval had. Daarbij leed ik aan ernstige dwanggedachtes. Ik was op een gegeve moment alleen nog maar rondjes om de tafel aant lopen. Ik schreeuwde tegen mezelf in de douche en moest omdat het zo erg was een tijdje weg gaan thuis bij men gezin. ik ben opgenomen geweest in het mondriaan voor 1 week, en heb een tijdje bij men moeder en een tijdje bij een vriend gewoond. Ik heb een tijdje lorazepam geslikt in combinatie met een ander antidepressivum (fluvoxamine) toen na 6 weken moest ik in 3 weken tijd afbouwen van men lorazepam van 2mg naar 0. Toen begon een nieuwe hel. Ik werd helemaal lijp in men hoofd door de afkick van men lorazepam verslaving (wat ik toen nog niet wist) dus ik dacht dat men antidepressiva ook niet werkte dus toen ben ik gestopt met al men medicatie omdat ik van mening was dat ik wel gewoon weer zonder zou kunnen. Ik dacht dat men medicatie niet werkte! Ik had er nooit zo bij stil gestaan dat lorazepam zo verschrikkelijk verslavend is en er heel moeilijk vanaf te komen is. De grootste troep wat er bestaat naar mijn mening! Mijn advies is slik die troep gewoon nooit! Ik heb daarna nog periodes gehad dat ik jankend men huisarts heb opgebeld en smeekte voor lorazepam wat ik af en toe ook nog voor elkaar kreeg en dan ging het weer een tijdje goed. En als ik de lorazepam niet kreeg zat ik weer in een diep dal. (Die periode heeft een paar maanden geduurd) Ik was zwaar verslaafd aan die troep! Uiteindelijk ben ik godzijdank er vanaf gekomen. Ik ben gewoon cold turkey gestopt. Wat gevaarlijk blijkt te zijn, maar ik heb het overleefd! Toen had ik een periode dat ik geen medicatie meer wou hebben omdat ik bang was voor medicatie met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk heeft een psycholoog me zo ver gekregen dat ik toch weer medicatie ben gaan slikken en dat is dus escitalopram. Ik ben haar tot op de dag van vandaag dankbaar dat zij me overtuigd heeft het toch te proberen! Ik was enorm bang voor 1 bijwerking en dat was slapeloosheid. Want ik sliep al ontzettend slecht. Ik was soms 5 nachten aan 1 stuk door wakker! Gelukkig heb ik deze bijwerking nooit gekregen en slaap ik inmiddels weer als een roosje. De dwang is veel minder geworden en mijn angsten en paniek zijn ook veel minder. Als ik nu bepaalde angsten of gedachtes heb verdwijnen ze ook weer heel snel. Ik woon weer thuis bij mijn gezin, Ik werk weer. Ik heb men leven terug. Dit medicijn heeft letterlijk mijn leven gered. Ik slikte eerst ongeveer 2 maanden lang 10mg maar dat was niet voldoende toen heb ik 4 weken lang 15mg geslikt en nu zit ik inmiddels 4 weken op 20mg. De enige bijwerkingen die ik heb is dat ik ben aangekomen (maar dit was ook wel nodig) en ik kan heel moeilijk tot een orgasme komen. Heel vervelend! En ik moet vaak gapen. Maar dit neem ik voor lief omdat het me ook heel veel opleverd. Sorry voor het lange verhaal, maar ik vond het fijn om even te delen met iedereen.

14-03-2024 | Man | 31
escitalopram (7.5mg)
Overspannen/burn-out

beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid verminderd libido ongerustheid moeite met slapen

Eerder citalopram gebruikt werd ik loom van, maar werkte wel erg goed tegen spanning. Nu escitalopram en merkte bij 5mg al meteen meer opgefoktheid, slecht slapen, wazig, trillerig etc. Bij citalopram niet gehad. Opbouwend naar 10mg bleven die klachten, toen naar 7.5mg gegaan en was ok. Libido wel helemaal verloren, en amper erectie kunnen krijgen. Maar verder wel OK, m[lees meer...]aar wel van plan om naar een TCA te switchen vanwege hevige PDS. 3 merken gehad in 5 maanden. Eerst sandoz, toen teva en toen accord. Bij accord begon de drama, libido weliswaar terug maar dat is het enige voordeel. Verder lijkt het alsof het totaal niet werkt. Alle heftige bijwerkingen die ik krijg bij het starten escitalopram, zijn terug. Naar apotheek gegaan, en krijg weer teva. Zal een update plaatsen of merkswitch inderdaad de oorzaak was.

03-03-2024 | Man | 31
Overspannen/burn-out

maagpijn chronische vermoeidheid kriebelige keel misselijkheid

24-01-2024 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik doe normaal niet aan reviews, maar toen ik begon met medicatie heb ik zelf ook op deze site gekeken in de hoop ook wat positieve reviews tegen te komen. Ik zit nu driekwart jaar aan de escilatopram en het helpt mij echt enorm. In combinanatie met goede therapie ben ik vrijwel helemaal af van mijn klachten: - constant een gevoel van spanning - knoop in mn maag/ gesp[lees meer...]annen buik - veel angst/negatieve gedachtes - paniekaanvallen - moeite om bij anderen te ontspannen - somberte - depressieve klachten Ik voel me echt meer mezelf. Ik voel en ervaar de wereld nog steeds intens, maar het schiet niet meer zo heftig naar beneden, waardoor ik me overwegend goed/ok voel en juist kan genieten van mijn diepe gevoelsleven. In het begin had ik alleen last van moeilijk in slaap komen, heftige dromen en ik had het idee dat ik wat gewicht was aangekomen. Oh en ik kon in het begin echt niet tegen alcohol, heel snel dronken! Nu kom ik alleen soms wat moeilijker in slaap, maar niets ernstigs en het gewicht tsja.. het zou ook door veel en lekker eten kunnen zijn gekomen. Ik ben heel erg dankbaar dat dit middel bestaat, het maakt mijn leven op dit moment gewoonweg een stuk minder zwaar en daardoor heel wat leuker! Dit is het tweede middel dat ik heb geprobeerd en het begon echt een verschil te maken toen ik van 10MG naar 15MG ging. Daarvoor voelde ik wel iets van een verschil maar het voelde nog wat weinig. Voor iedereen die worstelt met angst en depressieklachen en zoekt naar de juiste medicatie. Ik hoop dat je iets vind dat voor je werkt. Je mag streven naar een gelukkiger, vrij van angst en depressie versie van jezelf en je mag daarbij geholpen worden. Ik gun je goede ondersteuning in deze zoektocht ( goede, fijne therapie helpt!) en veel sterkte maar vooral zachtheid gewenst in het omgaan met je klachten. Mocht je vragen hebben over mijn ervaring, kun je hierop reageren en dan wil ik je zeker te woord staan!

30-04-2023 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik voel me zo verschrikkelijk moe, ongemotiveerd, en pijnlijk hongerig! Nu 3,5 maanden aan 10mg per dag

09-11-2022 | Vrouw | 31
depressie + angststoornis

09-03-2023 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik neem Escitalopram nu twee maanden in; dagelijks een halve tablet (5mg) voor het slapen gaan. Reden inname: angststoornis, extreme sociale angst en pleinvrees. Depressieve momenten, PMDD Negatief: Ik word er verschrikkelijk moe van. Ik slaap veel overdag en kan me niet goed focussen. Omdat ik niet veel kan doen door deze vermoeidheid, krijg ik stress omdat ik nu on[lees meer...]dertussen achter sta met heel veel dingen. Stress werkt niet goed voor mijn psychisch welzijn. Ik neem methylphenidate voor ADHD en deze lijkt ook minder effectief te werken in combinatie met Escitalopram. Positief: opdringerige gedachten zijn vele minder. Ik ben minder prikkelbaar en kan beter relativeren. Ik neem dingen minder persoonlijk op. Heb minder stress in de winkel. Het lijkt alsof Escitalopram de rebound van Methylfenidaat verzacht. Mijn maandstonden zijn vele minder pijnlijk, fysiek en mentaal; Ik heb minder buikpijn, heb minder stemmingswisselingen, ik lijk minder gevoelig voor prikkels van buitenaf (geluid, geuren, texturen,…) Ik moest starten met 5 mg. Als de bijwerkingen minder zijn mag ik overstappen op 10 mg, maar omdat ik nog steeds zo dodelijk vermoeid ben overdag ga ik dus nog even doorgaan met 5 mg.

02-02-2023 | Vrouw | 30
escitalopram (0.75)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Na neuroleptica voorgeschreven te krijgen voor angst-paniek klachten na een traumatische ervaring ging het enkel bergaf met mij. Werken was onmogelijk en de relaties tussen mijn naasten werden er ook door geaffecteerd. Met behulp van de huisarts beslist om een ssri op te starten. De eerste weken waren voor mij een hel. Heel mijn (al) turbulente wereld werd nog turbule[lees meer...]nter. Ik was ontzettend moe en mentaal constant overprikkelt. Na toch een dikke maand, kwam er verandering. Toen heb ik mijn dosis van 0.5 mg verhoogd naar 0.75 mg. Omdat ik heel gevoelig ben voor medicatie heeft mijn huisarts voor gesteld om per 0.25 te verhogen. Een tip die ik zeker meegeef aan gevoelige en snel overprikkelde mensen. Neem baby stapjes en voel heel goed aan wat je lichaam aankan. Nu een paar maanden na de stabilisatie ben ik langzaam aan terug tot mijzelf aan het komen. Ik merk dat ik nu op dit moment best terug verhoog naar 5 mg omdat mijn lichaam "wacht" op de inname. En ik terug lichte angst voel voor triggers en uitdagingen. Aan iedereen die door moeilijke en donkere periodes gaan, courage! Het is letterlijk en figuurlijk een bittere pil om te slikken. En als je opstaat en het regent, laat het regenen <3 P

07-07-2023 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nadat een andere antidepressiva te veel vervelende bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op escitalopram, omdat de kans op bijwerkingen hierbij kleiner zou moeten zijn. In mijn geval bleek dit helaas niet waar. Tijdens de overstap had ik last van de gebruikelijke bijwerkingen tijdens het opbouwen van een antidepressiva; hoofdpijn en misselijkheid. Nadat ik gewend was aan dez[lees meer...]e antidepressiva verdwenen deze bijwerkingen. Wel bleef ik last houden van maagklachten snel na het innemen van de antidepressiva. Ik ben deze daarom voor het slapen gaan innemen om minder te merken van deze bijwerking. Naast de maagklachten heb ik veel last gehad van onrustige ledematen. Dit heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om te stoppen met antidepressiva (5 maanden na einde behandeling in sGGZ) De positieve werking van dit medicijn is verder gewoon oké.

07-04-2023 | Vrouw | 29
escitalopram (20mg)